• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

Alruts

Rolex
Pledge Member
Hej igen, en fråga om visare den här gången. Det här uret har tydligen blivit re-lumad nån gång, undrar då om visarna blivit bytt? Tycker dom ser lite "ocertina" och lite stora/kraftiga ut? Tror det blev gjord för länge sen, uret var riktigt fullt med skit och DNA och fullt av målarfärg. Nån som behövt lite extra tryck på lumet kanske...?

PXL_20210104_162948676.jpg
 

ittam

Audemars
Hej igen, en fråga om visare den här gången. Det här uret har tydligen blivit re-lumad nån gång, undrar då om visarna blivit bytt? Tycker dom ser lite "ocertina" och lite stora/kraftiga ut? Tror det blev gjord för länge sen, uret var riktigt fullt med skit och DNA och fullt av målarfärg. Nån som behövt lite extra tryck på lumet kanske...?

PXL_20210104_162948676.jpg
De jag har med den ”gamla” loggan har någon av dessa varianterna..
6C434EA3-ED52-418C-90B4-31214BB08639.jpeg
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
De jag har med den ”gamla” loggan har någon av dessa varianterna..
6C434EA3-ED52-418C-90B4-31214BB08639.jpeg
Jo, den högre liknar ju lite. På tal om loggan, när jag nu jämför med din, och en jag själv har så ser ju loggan lite konstig ut också. Fonten är rätt tunn i jämförelse. Serienummeret säger 1958, då borde den ju haft nya loggan. Kan det va så änkelt att det här är en gammal redial? Rätt snygt gjort i så fall.
 

ittam

Audemars
Jo, den högre liknar ju lite. På tal om loggan, när jag nu jämför med din, och en jag själv har så ser ju loggan lite konstig ut också. Fonten är rätt tunn i jämförelse. Serienummeret säger 1958, då borde den ju haft nya loggan. Kan det va så änkelt att det här är en gammal redial? Rätt snygt gjort i så fall.
Har för mig att de använde både denna och den nyare loggan under en övergångsperiod. Och den gamla loggan har varit under lupp tidigare i denna tråd om jag minns rätt.Tavlan ser oförskämt fin ut så man blir ju misstänksam...
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Har för mig att de använde både denna och den nyare loggan under en övergångsperiod. Och den gamla loggan har varit under lupp tidigare i denna tråd om jag minns rätt.Tavlan ser oförskämt fin ut så man blir ju misstänksam...

Har ett knippe 50talare med lite blandade loggar ja. Kollade just vintagecertinas och dom är som följer från överst. 1950 ref 8849.1, 1953 ref 8721.1, 1958 ref 8862.1, 1958 återigen 8862.1. Här skiljer det bara 56 imellan serienummern. Sist 1958 och återigen 8721.1

PXL_20210104_193652831.jpg
 
Tack för kommentar! Jo, de känns lite orimligt vita jämfört med liknande klockor (certina) från 50-talet som kommit emot där siffrorna verkar bli svarta/guldiga även visarna även på denna har det där lilla "fluffet" kring sig (ursäkta ordvalet) 😅
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor

ittam

Audemars
9D8AC754-E518-40A1-8FC2-D2BDC62707EE.jpeg Lördag, PL i soffan och handjagat 😊 Gillar tavlans silver/champagne färg och glans! Är klart sugen på fler Certinas i typ samma storlek, kanske någon automatisk och helst under 2k. Tips?
En Certina DS från 60-talet är ett hett tips.

Här är en tråd du kan snöa in på.
 

acue

Cartier
En Certina DS från 60-talet är ett hett tips.

Här är en tråd du kan snöa in på.
Mmmm har sett dom här och var, finns riktigt läckra! Är DS 1 namnet på modellen? I till synes gott skick verkar dom Kunna betinga en hel del. Vill gärna ha en relativt välbevarad, tavlan är ofta mer eller mindre stygg av tidens tand... Men visst, verkar som man nog kan hitta inom rimlig prisram med lite tur. Kollar man priser för några år sen verkar det stuckit iväg en del. Är det urverk som brukar stå sig länge i dessa?
 

ittam

Audemars
Mmmm har sett dom här och var, finns riktigt läckra! Är DS 1 namnet på modellen? I till synes gott skick verkar dom Kunna betinga en hel del. Vill gärna ha en relativt välbevarad, tavlan är ofta mer eller mindre stygg av tidens tand... Men visst, verkar som man nog kan hitta inom rimlig prisram med lite tur. Kollar man priser för några år sen verkar det stuckit iväg en del. Är det urverk som brukar stå sig länge i dessa?
Verken är av bra kvalitet, och reservdelar finns (om det skulle behövas) då många Certinor använder samma verk. DS1 är inte det riktiga namnet, men används ofta för att förtydliga att det är första generationen DS.
Håller du dig till de "vanliga" ska du kunna hitta en i gott skick med din tänkta budget...
 

acue

Cartier
Verken är av bra kvalitet, och reservdelar finns (om det skulle behövas) då många Certinor använder samma verk. DS1 är inte det riktiga namnet, men används ofta för att förtydliga att det är första generationen DS.
Håller du dig till de "vanliga" ska du kunna hitta en i gott skick med din tänkta budget...
Tack för svar! Låter lovande, ska hålla utkik
 

Script

Cartier
Min gamla chef hörde av sig, hans fru hade ärvt en gammal Certina och nu undrade han vad för info jag kunde ge honom. Jag har luskat ut följande själv:

Från 1961
Cal. 19-30
Guldpläterad
Damur

Är det någon som har någon mer matnyttig information?
Resized_20210214_160017.jpg
Resized_20210214_160053.jpg
Resized_20210214_160150.jpg

Jag har inte sett klockan själv. Bara fått dessa bilder skickade till mig
 

Martin Lovasz

Audemars
27 står för guld på stål då det är modellserienummer som börjar från 1958 och inte från 1974 och jag tycker mig se att det unika serienumret börjar på 36 och det daterar klockan till ca 1959.

Armbandet är inget speciellt utan något man köpt till senare.
 

Script

Cartier
27 står för guld på stål då det är modellserienummer som börjar från 1958 och inte från 1974 och jag tycker mig se att det unika serienumret börjar på 36 och det daterar klockan till ca 1959.

Armbandet är inget speciellt utan något man köpt till senare.
Serienumret börjar på 38, därav mitt antagande att den är från 61
 
Topp