Henrik.Sanborn
Silver
Trevlig vecka alla glada certinanördar!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Modellen såldes flera år innan man bytte serienummer så man bytte loggan på tavlan 1958 men lät serienumret finnas kvar ett par år till. Så det är som det skall vara.Hej tråden! Jag söker lite information om den här dinkan. Det jag fått fram är att den enligt serienummer är från 1959, men inte mycket mer. Ref (81266) verkar inte kompatibelt med systemet på vintagecertinas.ch. Lite googling visar att det sålts ett par med samma ref på Kaplans för låga summor. Enligt en annons ska det sitta ett 28-15 i. Något som kan säga något mer om klockan?
Edit: kronan är totalt fel. De få bilder jag hittar verkar original varit en osignerad med rundad avslutning (?). Var hittar man en sån?
Tack för denna info! Då blir nästa anhalt att hitta en sån krona.Modellen såldes flera år innan man bytte serienummer så man bytte loggan på tavlan 1958 men lät serienumret finnas kvar ett par år till. Så det är som det skall vara.
Kronan skall vara signerad med Certina loggan fast rundad som du skriver. Samma modellerna före 1958 skall dock inte ha loggan på tavlan eller kronan.
Jag skall se om jag inte har en sådan klocka liggande så jag kan prova ut en krona åt dig.Tack för denna info! Då blir nästa anhalt att hitta en sån krona.
Det vore en fantastiskt vänlig gärning! Tack!Jag skall se om jag inte har en sådan klocka liggande så jag kan prova ut en krona åt dig.
Stort tack själv @ittam, verkligen roligt att du gillar den.
Certinas cal. 321Fin. Vad sitter det för verk i?
En guld förtjänstklocka?Lycka när min pappa lämnade över min farfars brors Certina till mig! Denna skall vårdas ömt.
YesEn guld förtjänstklocka?
Bra fångat! Tänkte tanken oxå men kom aldrig till handling En tidig golden armour tror jag, vad säger du?
Tack!Bra fångat! Tänkte tanken oxå men kom aldrig till handling En tidig golden armour tror jag, vad säger du?
Riktigt läckert med dom blånerade detaljerna!Waterking idag.
Tackar, ja de är fina men svåra att få med på bild, krävs rätt ljus och vinkel innan man ser dem!Riktigt läckert med dom blånerade detaljerna!
Annorlunda och snygg stil på den tavlan!Her er min med sub-sekundvisar og hvidguldsindeks:
Guld? Ser ut som min farfars förtjänstklocka från 1977, också en Certina New Art. Den har dock stavindex, om jag inte minns helt fel. Jag kan slänga en kik när jag är hemma från jobbet.Hejsan fick inget svar i certina tråden så provar här .
Hejsan allesammans
Jo har börjat att använda morfars gamla ur mera nu och försökt fått fram lite info om det men lyckas inte . Hittar liknande klockor men ej med den tavlan som är på min .
Det är en certina new art , inristat 1979 på baksidan och tror jag kan tyda 851.3810.68 på baksidan. Är det någon som sett nåt liknande förut ? Tacksam för all hjälp.
väl mött
Ja det är guld , står 1929-1979 så tänker att det är min gammelmorfars till och med Ja jag har försökt och kollat runt men hittar ingen med siffror. Tusen tack för hjälpen hittills .Guld? Ser ut som min farfars förtjänstklocka från 1977, också en Certina New Art. Den har dock stavindex, om jag inte minns helt fel. Jag kan slänga en kik när jag är hemma från jobbet.