• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

EnVanligKille

Breitling
2-Faktor
34mm med zontavla
IMG_4091.jpeg
Riktigt fin tavla!
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Låter fair för bägge parter tycker jag. Möjligtvis lite bättre deal för köpare, men jag är väldigt partisk här som stort fan av både Certina och Volvo 😅
Känner samma! Möjligt att en auktion med bra bilder skulle locka fram rätt många samlare och därmed högre pris. Men jag fick den själv för ett schysst pris och vet att killen jag sålde till kommer att uppskatta den😄
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Har nån koll på om timhjul på 25-66 passar 26-661? Lite oklart från Urdelar:

Samtidigt läser jag att det skiljer då datumfunktionen bygger lite på höjden.
250 (Hour wheel), 25-66 = 1.13 and 25-661 = 1.63mm

@DrKlocka ? 🫶
 

DrKlocka

Audemars
Har nån koll på om timhjul på 25-66 passar 26-661? Lite oklart från Urdelar:

Samtidigt läser jag att det skiljer då datumfunktionen bygger lite på höjden.
250 (Hour wheel), 25-66 = 1.13 and 25-661 = 1.63mm

@DrKlocka ? 🫶
Skulle nog sätta mitt högra öga(det sämre) på att det passar. Om jag har fel kan jag skicka rätt timhjul och en påse Ahlgrens bilar utan kostnad.
 

240snusit

Panerai
Här kommer ett halvdant litet reportage från min tillfälliga mobil, så ursäkta bildkvaliteten.
20240410_114246.jpg
20240410_114506.jpg

Jag har äntligen fått tag i en DS N1 från '83-84 och den lever upp till min egna hajp anser jag. Klockan var designad av Roger Tallon (en intressant designer som gjort mycket men i klockväg mest känd för Lip Mach 2000-serien) och vad jag förstått så var detta "värstingen" i den nylanseringen av DS-kollektionen som gick under namnet "New Line" - jag har alltid varit lite fascinerad vid denna serie då jag tycker de känns ganska missförstådda och underskattade som bra bruksklockor och så är även fallet med denna N1.
20240410_114327.jpg
20240410_114338.jpg

20240410_114440.jpg
En av anledningarna jag gillar New Line-serien är att de oftast kom på NSA-länkar som för mig som länkoman är en av mina favoritmärken. Toleranserna är alltid väldigt tajta på dom och de har en uppskattad fjäder i låset för lite flex. Att både boett och länk är Swiss Made är alltid kul.
20240410_114416.jpg

På baksidan ser vi att klockan lever upp till klassiska DS specifikationer med ursprungligen 200m vattentäthet (den är t om "Super" tät, mer om det snart) och extra stöttålig. Safirglas är en uppskattad funktion för 1983 med. Klockan har en intressant konstruktion på det sättet att det är en ej skruvad krona med snäppboett; dessa lock sitter nästan komiskt lös när man tar en kniv för att öppna dom men inuti möts vi av en intressant O-ring i rött som jag inte sett så ofta:
20240410_120353.jpg

Konstruktionen verkar dock väldigt effektiv i min erfaranhet då jag har en 200m New Line DS i dammodell med samma konstruktion som jag brukar använda som badklocka utan problem så jag tycker det är intressant att en så "simpel" konstruktion med dagens mått ändå var så effektiv. Denna kommer dock få stanna på land då jag vill spara på PVDn och den svarta färgen i skruvarna. Vi ser även verket som är ett ETA 955.412 - väldigt standard för Schweisiska klockindustrin vid den här eran, men det är av den anledningen att de helt enkelt funkar väldigt bra med bra tidshållning och batteritid. Lite tråkigt att det inte är ett exotiskt Certina in-house quartz, men vid denna tidpunkt så var mycket av urverkstillverkningen nedlagd hos företaget om jag förstått rätt.

För att summera klockan så känns det som att en Tank och en "field watch" fått ett barn. Den känns robust och trevlig och även om man tycker att New Line i övrigt är lite småtråkiga så rekommenderar jag att testa en sån här någon gång om ni får chansen, då kanske ni får suget precis som jag fick för några år sen när jag såg en sån här för och blev oväntat kär i dom. Tack för mig Certina-vänner!
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Skulle nog sätta mitt högra öga(det sämre) på att det passar. Om jag har fel kan jag skicka rätt timhjul och en påse Ahlgrens bilar utan kostnad.
Kan det vara en försmak av ahlgrens bilar jag fick när jag öppnade Timhjulet på posten idag tro? Känns väl långt ifrån varandra om det nu är original som satt i klockan.

IMG_1181.jpeg


Här är det skadade hjulet som satt i verket (25-661):
IMG_1184.jpeg
IMG_1183.jpeg


Här är det nya (25-65):
IMG_1185.jpeg
IMG_1182.jpeg
 
Topp