• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage Certina

Några Certinor som ska upp från vinterdvala?

2DB5F984-2062-47E7-8EDB-9BBB29861489.jpeg

Precis servat färdigt denna. Blev ytterst försiktig polering av dom polerade ytorna av boetten. Tog nog minimalt med material. I övrigt en underbar klocka 😊 Certina Volvo blue ribbon från -77 med ETA verk då Certina inte mäktade med att leverera alla Volvo klockorna med sina egna inhouse verk så köptes ETA 2783 verk in och rotorn är signerad Certina 25-011 på dessa. Fin svensk klockhistoria, en keeper. 👍
IMG_7273.jpeg

IMG_7274.jpeg

IMG_7275.jpeg

IMG_6489.jpeg

Precis servat färdigt denna. Blev ytterst försiktig polering av dom polerade ytorna av boetten. Tog nog minimalt med material. I övrigt en underbar klocka 😊 Certina Volvo blue ribbon från -77 med ETA verk då Certina inte mäktade med att leverera alla Volvo klockorna med sina egna inhouse verk så köptes ETA 2783 verk in och rotorn är signerad Certina 25-011 på dessa. Fin svensk klockhistoria, en keeper. 👍
IMG_7273.jpeg

IMG_7274.jpeg

IMG_7275.jpeg

IMG_6489.jpeg
Vad jag har förstått så beställde Volvo 64.000 klockor på ett bräde och det motsvarade typ 10% av certinas dåvarande årsproduktion 😂

Hej!

Letar efter ett Certinaspänne till en Certina Blue Ribbon (a.k.a Volvoklockan). Har du en och vill sälja, skicka PM :)

Tjena, en ingift farmor till mig försöker identifiera ett ur som har ärvt av sin mamma. Nästan oanvänd, och hon undrar om den är värd något (förmodligen inte) men ändå kul om det går att identifiera tillverknings år, modell, caliber osv. Har grävt lite själv men referensnummer verkar inte stämma riktigt med vad jag har sett på vintagecertinas.ch
T.ex tolkar jag det rätt så ska klockan vara gjord av 18 karat gult guld samt länk, men den verkar snarare guldpläterad. Tillverknings år 1956-1958 .I alla fall undrar om det är någon som kan hjälpa till att identifiera den som kanske kan lite mer om vintage Certina kvinnour.

Bilagor

• Mms_2023-06-29_19_27_26.jpg
    Mms_2023-06-29_19_27_26.jpg
    104.5 KB · Visningar: 9
  • Mms_2023-06-29_19_27_30.jpg
    Mms_2023-06-29_19_27_30.jpg
    146.4 KB · Visningar: 9
Klockan är från 1956 och det är före man bytte referensnummer 1958 så 8:an på slutet behöver inte betyda guld och om locket bak är i stål är klockan med största sannolikhet guldpläterad. Om du kollar på T ex Tradera så ser du att man knappt kan ge bort dessa små damklockor, så polera upp den och ge den i gåva till någon som tycker om den.

Tillbaka
Topp