• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage digi, digi-ana 70-, 80-, 90-tal

Då jag är född på 70-talet så började mitt klockintresse med det som var ”hetast” för en ung man på 80-talet, dvs digitala klockor a la Casio.

Hade några olika Casio i plast under 80-talet, men har på sista tiden snöat in på deras stålklockor i olika modeller som kom ut under denna tid.

Har en liten samling hemma och tänkte se om det är fler här inne som sitter på några godbitar från t.ex. Casio, Seiko eller andra märken.

Tre av dom jag har är en AX-210 [118] aka Digi-King, en DBC-610 [676] och en SA-52 [145].

1A1B61B7-1CD2-4334-AE75-C20362348292.jpeg

Fick precis in den här skrotiga Seiko LC A128-5010 från 1977.
110040.jpg
Varför köpa in ett vrak som denna?

Först, länken som är hel och fin. Då det mesta man hittar till låga priser är själva klockan utan länk och sedan har vi urverket som i det här fallet fungerar som den skall, och även belysningen, så väl värt pengarna som donator.

Senast ändrad:
Fick precis in den här skrotiga Seiko LC A128-5010 från 1977.
110040.jpg
Varför köpa in ett vrak som denna?

Först, länken som är hel och fin. Då det mesta man hittar till låga priser är själva klockan utan länk och sedan har vi urverket som i det här fallet fungerar som den skall, och även belysningen, så väl värt pengarna som donator.
Nyfiken i en strut som jag är så undrar man ju om man verkligen säger urverk om ett rent digitaltur....eller säger man kretskort? :cigar::bookworm::confused:
Det finns ju liksom inga rörliga delar i ett dylikt ur....:rolleyes:

Då jag är född på 70-talet så började mitt klockintresse med det som var ”hetast” för en ung man på 80-talet, dvs digitala klockor a la Casio.

Hade några olika Casio i plast under 80-talet, men har på sista tiden snöat in på deras stålklockor i olika modeller som kom ut under denna tid.

Har en liten samling hemma och tänkte se om det är fler här inne som sitter på några godbitar från t.ex. Casio, Seiko eller andra märken.

Tre av dom jag har är en AX-210 [118] aka Digi-King, en DBC-610 [676] och en SA-52 [145].

1A1B61B7-1CD2-4334-AE75-C20362348292.jpeg
Haft ganska många, var svårt beroende av 70-80digisar förut :p Har två kvar, en PanAm från 78 och en 0634 från 76. Den tuffaste jag haft var nog en F441 från 81, dock såld nu.
09E787DD-7340-4E81-87B1-CC613EF92DDD.jpeg
F5BC4FB3-C1D9-4F63-9CD2-486D503CE7B2.jpeg
35ED60A7-0244-4EF4-8683-6788D9425E08.jpeg

Man blir glad, tack! :D
Den längst till höger var ju stenhård och en jag aldrig tidigare skådat!:woot:
Den måste du lägga upp i min tråd om helt mekaniska digital ur: https://klocksnack.se/threads/tråden-om-digitala-men-helt-mekaniska-klockor.135203/

Kommer mer i den tråden under helgen.
Förmodligen på alla tre separat. :D:)
Den till höger är en Amida Digitrend.
Driverswatch från 1976.
Ett billigt alternativ till de då moderna L.E.D klockorna

Jag har börjat få upp ögonen för äldre diggisar! :angel: Så sjukt balla! Måste hitta en snart så jag får stilla min hunger! Spontant så känns vintage casio eller seiko givna, någon annan som har förslag på kul märken/modeller? :)

Jag har börjat få upp ögonen för äldre diggisar! :angel: Så sjukt balla! Måste hitta en snart så jag får stilla min hunger! Spontant så känns vintage casio eller seiko givna, någon annan som har förslag på kul märken/modeller? :)

Jag skulle vilja säga att Citizen även gjort en del fina digi och digi-ana.
Sen har vi märket Elektronika från det gamla Sovjet som gjort några schyssta digitala klockor.

Nostalgi och minnen! Minns att jag som knodd sent 80-tal tjatade om en klocka som jag hade fått klämma på, den ”kunde spela melodier och en massa annat”. Sannolikt någon Casio som jag naturligtvis inte fick och tror mig komma ihåg motivering som att ”battteriet tar slut” och ”tung som ett mjölkpaket..” Hursom har jag just nu dessa två 1977or i samlingen.. Båda behöver batteri och Heuern även rep/utbyte av digitalmodul.
8F73B25A-7BF3-4922-87E6-6B0B626D212F.jpeg

DAA9E163-A9DF-48C3-B686-C11E61A360B6.jpeg

Hittade en seiko a639-5000 Från 1981 igår för 20 spänn som funkar :)

det var även jag som knep klockan Ovanför av @Urverket Förmedling, fått liv i den men väntar fortfarande på originalarmbandet jag beställde från England för snart två veckor sedan. PostNord har inte riktigt förstått vad expressleverans betyder... postar bild här när klockan är helt klar iaf.

6D056BE7-EC0C-47C3-9D64-3B327C483D28.jpeg

Japanskt digitalmögel :)

Mest 80-talare, och några 90-talare, men en 70-talare... Någon som kan gissa vilken?

20200917_221652.jpg

riktigt fin samling, hoppas citizen viggen och seiko ghostbuster får mycket handledstid:cigar:

@Lord_tito88 tack! En annan medlem lyckades komma över en likadan fullset för 100 spänn som går att kika på i dagens loppis fynd-tråden. Måste erkänna att det fyndet slår lite högre

Ouff!
Om du inte vill ha dina ”mögliga” Marlins så vet du var jag finns.
Ja, då vet jag :)
riktigt fin samling, hoppas citizen viggen och seiko ghostbuster får mycket handledstid:cigar:

@Lord_tito88 tack! En annan medlem lyckades komma över en likadan fullset för 100 spänn som går att kika på i dagens loppis fynd-tråden. Måste erkänna att det fyndet slår lite högre
Tack :) Dessa får inte allt för mycket handledstid, och tyvärr är det en civil Viggen.

Tillbaka
Topp