Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Bra debut! GrattisEternadebut!
Det var ett Cal 852. Fan vilken skönhet!Får slänga in min senaste. 37mm bjässe
Troligen can 852 men baklocket sitter som fan...
De fyller ut boetterna väl.Det var ett Cal 852. Fan vilken skönhet!
Ja, riktigt snyggt också imho..De fyller ut boetterna väl.
Wow vilken pärla! GrattisHej,
Jag fick en Eterna av min farfar igår vilket jag är mycket tacksam för. Farfar 96 år gammal har köpt klockan i 20 års ålder och troligen använt den sparsamt då den verkar vara i gott skick för sin ålder. Undersökt klockan närmare under dagen och fått tag i lite information som jag hoppas skall stämma om klockan.
Number 2794479 gives the following:
Caliber 703 (Valjoux 22)
Manufactured 1941
Som jag förstår det så är det som gör modellen så intressant åldern och att den är vattentät. Bland de tidigaste vattentäta kronograferna som gjorts.
Bifogar lite bilder. Hoppas ni gillar den. Har ni mer information om klockan eller modellen så är jag tacksam för det.
Kuriosa: Farfar arbetade som säljare inom IT på IBM på den tiden och reste en del i Europa. Tillsammans med klockan hade han sparat en tidningsartikel från SvD daterad år 1945, tisdag den 8 maj med rubrik "Kriget i Europa slut"
Mikael
Nog tusan är det vintage alltid! Kul klocka med vad jag tror är ett stämgaffelverk, och vad som ser ut att vara en Gay-Frereslänk. Vad gäller service får man nog sträckas sig över sjön till UK.Hej ni!
Min kompis har en Eterna. Vet inte om den kvalificerar sig som vintage. Den har dött och skulle behöva service. Någon som har tips om vart man kan vända sig i Stockholm?
Hej ni!
Min kompis har en Eterna. Vet inte om den kvalificerar sig som vintage. Den har dött och skulle behöva service. Någon som har tips om vart man kan vända sig i Stockholm?
Nog tusan är det vintage alltid! Kul klocka med vad jag tror är ett stämgaffelverk, och vad som ser ut att vara en Gay-Frereslänk. Vad gäller service får man nog sträckas sig över sjön till UK.
http://electric-watches.co.uk/service-and-repair/
Yep.
Skicka den till Paul på:
http://electric-watches.co.uk/
Det är förvisso i England, men mig veterligen är det inte så många i Svedala som pysslar med stämgaffelur.
Har haft min Omega F300 där nyligen och han är högst vettig att ha att göra med!
Rimliga priser och inte alls särskilt lång väntetid.
Otroligt häftigt! Den får få vidare i arvHej,
Jag fick en Eterna av min farfar igår vilket jag är mycket tacksam för. Farfar 96 år gammal har köpt klockan i 20 års ålder och troligen använt den sparsamt då den verkar vara i gott skick för sin ålder. Undersökt klockan närmare under dagen och fått tag i lite information som jag hoppas skall stämma om klockan.
Number 2794479 gives the following:
Caliber 703 (Valjoux 22)
Manufactured 1941
Som jag förstår det så är det som gör modellen så intressant åldern och att den är vattentät. Bland de tidigaste vattentäta kronograferna som gjorts.
Bifogar lite bilder. Hoppas ni gillar den. Har ni mer information om klockan eller modellen så är jag tacksam för det.
Kuriosa: Farfar arbetade som säljare inom IT på IBM på den tiden och reste en del i Europa. Tillsammans med klockan hade han sparat en tidningsartikel från SvD daterad år 1945, tisdag den 8 maj med rubrik "Kriget i Europa slut"
Mikael
Är tanken bänkad?En bricka med Eternor
gillar denna väldigt mycket!
Bänkad ?Är tanken bänkad?
Hej ni!
Nog tusan är det vintage alltid! Kul klocka med vad jag tror är ett stämgaffelverk, och vad som ser ut att vara en Gay-Frereslänk. Vad gäller service får man nog sträckas sig över sjön till UK.
http://electric-watches.co.uk/service-and-repair/
Sent svar, men vill påpeka att man förmodligen kan få den där servad på ABC på Hornsgatan också. Säkerligen dyrare, men alla gånger jag kollat Pauls hemsida har kön för service varit stängd...Yep.
Skicka den till Paul på:
http://electric-watches.co.uk/
Det är förvisso i England, men mig veterligen är det inte så många i Svedala som pysslar med stämgaffelur.
Har haft min Omega F300 där nyligen och han är högst vettig att ha att göra med!
Rimliga priser och inte alls särskilt lång väntetid.
Sent svar, men vill påpeka att man förmodligen kan få den där servad på ABC på Hornsgatan också. Säkerligen dyrare, men alla gånger jag kollat Pauls hemsida har kön för service varit stängd...
Hur mycket är knas på denna eternan?
Krona utbytt, länken känns fel, bakstycket?
Med tanke på priset så om allt vore OK så borde den väl vara såld redan, eller?
https://www.ebay.co.uk/itm/ETERNA-MATIC-Vintage-Super-Kontiki-130PTX4-Stainless-Steel-Divers-Watch/173699694793?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m1438.l2649
Den har ju redan varit såld en gång , om man läser texten
Riktigt fin! Säg till om du vill bli av med Bonclip-länkenDenna lilla, men vackra Eterna måste vara helt opolerad. Boetten är sylvass och Bonclip-länken från G. Freres är magisk (om än stort behov av ett bad).
Såg väl fin ut?Hur mycket är knas på denna eternan?
Krona utbytt, länken känns fel, bakstycket?
Med tanke på priset så om allt vore OK så borde den väl vara såld redan, eller?
https://www.ebay.co.uk/itm/ETERNA-MATIC-Vintage-Super-Kontiki-130PTX4-Stainless-Steel-Divers-Watch/173699694793?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2060353.m1438.l2649
Såg väl fin ut?
Behöver verkligen en Eterna att komplettera min sportissamling med! Den där var sjukt fin! GF-länkar har jag redan så jag klarar mig, så @AdmAndrssn kan få den!Denna lilla, men vackra Eterna måste vara helt opolerad. Boetten är sylvass och Bonclip-länken från G. Freres är magisk (om än stort behov av ett bad).