• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Eterna - Samlingstråd

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ingen 852a men drogs med lite i hypen? 4500 kr med avgifter.

0

https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3414/vara/1451513
 
Kom nyligen över den här Eterna-Matic Chronometer. Tror den är räddad från delvis vattenskada. Boetten har blivit polerad delvis, de kom nog inte åt vissa ställen mellan bandhornen. Jag fick plocka isär boetten och ta bort rostavlagringar på diverse ställen. Jag hat gjort rent urtavlan och visare. Verket är slitet men ska vara servad nyligen, och det håller faktiskt tiden riktigt bra. Tror det är nytt balanshjul, fjäder osv. Jag vet inte riktigt vad det är för urverk, någon som vet? Åldern har jag svårt att bestämma också, 1955 +- 3 år typ?
20180719_085126.jpg
20180719_092945.jpg
20180719_092852.jpg
 

PetriS

Panerai
Kom nyligen över den här Eterna-Matic Chronometer. Tror den är räddad från delvis vattenskada. Boetten har blivit polerad delvis, de kom nog inte åt vissa ställen mellan bandhornen. Jag fick plocka isär boetten och ta bort rostavlagringar på diverse ställen. Jag hat gjort rent urtavlan och visare. Verket är slitet men ska vara servad nyligen, och det håller faktiskt tiden riktigt bra. Tror det är nytt balanshjul, fjäder osv. Jag vet inte riktigt vad det är för urverk, någon som vet? Åldern har jag svårt att bestämma också, 1955 +- 3 år typ?
20180719_085126.jpg
20180719_092945.jpg
20180719_092852.jpg

Eterna brukar ha calnr under balanshjulet, men tycks inte finnas/ej synlig på dina bilder.
 

Peppe

Omega
20180805_114827.jpg
20180805_114920.jpg
Fick precis hem de här två skönheterna från en samlare i Italien. Är lite petig med skicket så tog ett tag att hitta rätt klockor att slå till på ;) Ingen sönderpolering här inte men har nog inte använts direkt mycket så båda är i superskick! Ni har rätt... känns väldigt mycket kvalitet. Det är min första bekantskap med Eterna i verkligheten.
 
Senast ändrad:
Topp