• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage Eterna - Samlingstråd

Funderar på hur de fem prickarna på tavlan är skapade på min KonTiki, ser nästan ut som att det är borrade hål i tavlan som fyllts i med någon form av lack? (Ursäktar för dålig bild)
D436C209-5FE5-4E9E-A496-4F92D19A0723.jpeg

En relume är nog inget kardinalfel i det här fallet, allergisk mot illgröna visare på vintage, hade nog gått bättre på Ebay, om man kollar på hur ovanligt 852 verket är.

Ser inte ut som det är rätt visare eller?
Har aldrig sett en 852 med sådan minutvisare.
Men det finns säkert hur många kombinationer som helst. Detta är ju en centrum sekund också. Kanske har dom andra utföranden än sub sec klockorna.
Ingen av mina 852 jag postade nyss är identiska. Den första till vänster är 37mm utan krona med tunna visare utan lume.

Kan man kalla en sån för WWII klocka? eller dom kanske inte har någon lume alls, ingen aning vilka visare som ev. ska sitta där men dom känns lite off.

Har aldrig sett en 852 med sådan minutvisare.
Men det finns säkert hur många kombinationer som helst. Detta är ju en centrum sekund också. Kanske har dom andra utföranden än sub sec klockorna.
Ingen av mina 852 jag postade nyss är identiska. Den första till vänster är 37mm utan krona med tunna visare utan lume.
Vilka har cal 852?

Är visarna på min Eterna original tro ? har ej hittat någon likadan, och om det är så ska nog sekunden ha en röd tipp, nämligen röd färg på sidorna.

Hämtade nyss en neo-vintage Kontiki. 40-års jubileum från 1998. Inte helt olik ursprunget. Galen tavla, riktigt koboltblå men lyser lila i solen, aldrig sett någon liknande. Tyvärr stannar den titt som tätt, så det är nog risk att jag returnerar den.
518C277D-25D1-4DE4-92F1-FA090B41D9A3.jpeg
30E917D8-1F21-4B32-8603-880556C36EDA.jpeg

Hämtade nyss en neo-vintage Kontiki. 40-års jubileum från 1998. Inte helt olik ursprunget. Galen tavla, riktigt koboltblå men lyser lila i solen, aldrig sett någon liknande. Tyvärr stannar den titt som tätt, så det är nog risk att jag returnerar den.
518C277D-25D1-4DE4-92F1-FA090B41D9A3.jpeg
30E917D8-1F21-4B32-8603-880556C36EDA.jpeg
Frän! Känns verkligen 90-tal!

Tillbaka
Topp