Budade hem en med vad jag tycker är fina index idag
De där indexen är nästan mina favoriter, oavsett märke! Har också en, tror de är lika?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Budade hem en med vad jag tycker är fina index idag
Verkar kunna vara syskon. Skall kolla referensen när den landar. Skall vara 34mm. Vilket verk sitter i din, 12.68?De där indexen är nästan mina favoriter, oavsett märke! Har också en, tror de är lika?
Spännande. Följer med nyfikenhet.Verkar kunna vara syskon. Skall kolla referensen när den landar. Skall vara 34mm. Vilket verk sitter i din, 12.68?
Vad tror ni är ett rimligt pris för denna ?
4k ? Mkt lite ?
Allt original förutom läderbandet men nytt är beställt
Hej
Jag köpte nyligen en i metall för 6700 SEK.
Ett par frågor till Dig:
Min skramlar från automatmekaniken när man skakar på klockan. Litet glapp. Är det normalt? Om inte - går det att åtgärda?
Klockan byter datum kl. 9 istället för klockan 12. Måste jag flytta visarna eller finns en enklare lösning?
Vänligen
Henrik
Mörkbrun ödla!Väldigt nöjd med renoveringen av denna .
Köpte ett enkelt svart läder idag, blev bra men kanske inte helt 100%.
Vad skulle ni satt för band på denna? Svart, mörk elle ljusbrunt, präglat, inte präglat osv?
Grattis till köpet - var bra sugen på den!Nya kläder på min första Longines.
Tack! Är glad att jag slog till. Eventuellt får den åka på spa dock - den verkar gå lite fram o tillbaka. 37h gångreserv iaf så just det är väl godkänt.Grattis till köpet - var bra sugen på den!
Visst hade den legat lite? Nog bra att serva om det blir daglig användning. Men med den lumen så välbevarad hade jag varit kräsen med vem dom får meka...(visarna är grymma)Tack! Är glad att jag slog till. Eventuellt får den åka på spa dock - den verkar gå lite fram o tillbaka. 37h gångreserv iaf så just det är väl godkänt.
Vet faktiskt inte om den legat länge eller inte. Märkena i tavlan från radiumet tyder ju på det men när vet jag inte. Det blir nog att den sitter på någon gång i veckan framöver.Visst hade den legat lite? Nog bra att serva om det blir daglig användning. Men med den lumen så välbevarad hade jag varit kräsen med vem dom får meka...(visarna är grymma)
Vet faktiskt inte om den legat länge eller inte. Märkena i tavlan från radiumet tyder ju på det men när vet jag inte. Det blir nog att den sitter på någon gång i veckan framöver.
Japp, håller med, de är verkligen välbevarade. Har du någon du kan rekommendera, som ändå kan utföra en service för en relativt billig peng?
Tack!Kanske inte billig men Anton Svanberg i Kbacka har jag stort förtroende för
De där indexen är nästan mina favoriter, oavsett märke! Har också en, tror de är lika?
Verkar kunna vara syskon. Skall kolla referensen när den landar. Skall vara 34mm. Vilket verk sitter i din, 12.68?
Bytte du de delar som behövdes från det nya verket, eller bytte du rakt av? Kunde du spara bryggan med det gamla serienummret isf?Tja! Väckte liv i en kollegas farsas gamla 18k Longines. Rätt rejält sliten tavla, glas och dessvärre oxå verk. Servade först verket men var för slitet så hittade ett donatorverk i närmast nos skick som servades och installerades.
Först tänkte jag börja byta delar.. men blev både enklare, snyggare och bättre att byta rakt av... Fast gjorde ju service på det nya oxå innan jag ploppa i det såklart. Gamla verket finns ju kvar i delar då jag plockade isär det efter ihoplockning för att tvätta det en gång till som test.Bytte du de delar som behövdes från det nya verket, eller bytte du rakt av? Kunde du spara bryggan med det gamla serienummret isf?
Tänkte mest då longines har bra register över serienummer (likt omega extract from the archives), lite tråkigt om någon i framtiden ber om ett utdrag och får fel information/informationen inte stämmer överrens med klockan.Först tänkte jag börja byta delar.. men blev både enklare, snyggare och bättre att byta rakt av... Fast gjorde ju service på det nya oxå innan jag ploppa i det såklart. Gamla verket finns ju kvar i delar då jag plockade isär det efter ihoplockning för att tvätta det en gång till som test.
Sant. Tänkte nog inte så noga på det. I detta fall rör det sig om en 70-årig kollegas farsas gamla förtjänstklocka och ingen vandringsklocka direkt. Om något fortsätter den i släkten eller smälts ner.Tänkte mest då longines har bra register över serienummer (likt omega extract from the archives), lite tråkigt om någon i framtiden ber om ett utdrag och får fel information/informationen inte stämmer överrens med klockan.
Är han inte intresserad av klockor i stort, kommer nog bryggan att försvinna inom något år. Klockan har ju ändå klarat sig 60-70 år med originaldelar, ingen vet ju var den kommer att dyka upp om 60-70 år igen.Sant. Tänkte nog inte så noga på det. I detta fall rör det sig om en 70-årig kollegas farsas gamla förtjänstklocka och ingen vandringsklocka direkt. Om något fortsätter den i släkten eller smälts ner.
Bryggan finns ju kvar och är ju inte svårare än att han får den med det riktiga numret på
Ja lite anal är du nog, det är jag oxå på vissa grejer I detta fall kan man ju glädjas åt att den får leva kvar och hedra hans fars minne osv. Verket som sitter i nu är ju i princip identiskt och har lätt 70år till i sig och ja i de bästa världar skulle jag såklart ha behållt bryggan med serienummer. Att behålla orig.brygga skulle inneburit att byta juvelerna som är något jag inte lärt mig än och jag kommer inte återkalla den för den operationen nu när den går kalas och ägaren är nöjd och stolt över uret. Det får räcka med att överlämna del samt informera om verknummer. Hade ju kunnat rista in verknr i baklock iofs?Är han inte intresserad av klockor i stort, kommer nog bryggan att försvinna inom något år. Klockan har ju ändå klarat sig 60-70 år med originaldelar, ingen vet ju var den kommer att dyka upp om 60-70 år igen.
Jag är dock lite anal när det gäller sådant här och jag är beredd att inte alla håller med mig.
Good enough om juvelerna i bryggan var slut? Ja rista in serienumret hade ju varit en alternativ lösning. Ska inte sträcka dig mer nu, klart en fungerande klocka som används är värt mycket.Ja lite anal är du nog, det är jag oxå på vissa grejer I detta fall kan man ju glädjas åt att den får leva kvar och hedra hans fars minne osv. Verket som sitter i nu är ju i princip identiskt och har lätt 70år till i sig och ja i de bästa världar skulle jag såklart ha behållt bryggan med serienummer. Att behålla orig.brygga skulle inneburit att byta juvelerna som är något jag inte lärt mig än och jag kommer inte återkalla den för den operationen nu när den går kalas och ägaren är nöjd och stolt över uret. Det får räcka med att överlämna del samt informera om verknummer. Hade ju kunnat rista in verknr i baklock iofs?
This is simply beautiful!!Lite nyare, 70-tals stämgaffel.
Fin! Svårt att se första siffran i serienumret på verket, men här är en tabell över tillverkningsår och serienummer.Köpte den här, och är väldigt glad i den! Inte så stor men bärs stort som det heter (det hjälper att ha klena handleder ). Fungerar också fint, -1 minut om dagen får ju anses godkänt tycker jag för en sån här veteran.
Vet någon mer om potentiellt tillverkningsår och urverksmodell? Kan det vara silverbelagt? Har varit rätt snårigt att googla..
Baksidan är väldigt härjad, oklart hur det där kan ha gått till egentligen.. Hade ni försökt göra något åt det?
Tack!Fin! Svårt att se första siffran i serienumret på verket, men här är en tabell över tillverkningsår och serienummer.