• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Longines-tråden

Strindberg

Patek
2-Faktor
6C969648-3FE6-472D-87C4-BC7CF1F431DD.jpeg
Budade hem en med vad jag tycker är fina index idag

De där indexen är nästan mina favoriter, oavsett märke! Har också en, tror de är lika?
IMG_7811.JPG
 

TibbeTabb

Panerai
2-Faktor
Verkar kunna vara syskon. Skall kolla referensen när den landar. Skall vara 34mm. Vilket verk sitter i din, 12.68?
Spännande. Följer med nyfikenhet.
Jag har precis köpt en ljustavlad med liknande index. Så jag har mest troligt ytterligare ett syskon i skaran.
Men har hunnit lämna in den på service och glasbyte. Återkommer med bild på min när den är tillbaka.
 
  • Like
Reactions: MOL

Kirnehh

Breitling
Hej
Jag köpte nyligen en i metall för 6700 SEK.
Ett par frågor till Dig:
Min skramlar från automatmekaniken när man skakar på klockan. Litet glapp. Är det normalt? Om inte - går det att åtgärda?

Klockan byter datum kl. 9 istället för klockan 12. Måste jag flytta visarna eller finns en enklare lösning?

Vänligen

Henrik
 

Kirnehh

Breitling
Hej
Jag köpte nyligen en i metall för 6700 SEK.
Ett par frågor till Dig:
Min skramlar från automatmekaniken när man skakar på klockan. Litet glapp. Är det normalt? Om inte - går det att åtgärda?

Klockan byter datum kl. 9 istället för klockan 12. Måste jag flytta visarna eller finns en enklare lösning?

Vänligen

Henrik
 

MOL

Cartier
Tack! :) Är glad att jag slog till. Eventuellt får den åka på spa dock - den verkar gå lite fram o tillbaka. 37h gångreserv iaf så just det är väl godkänt.
Visst hade den legat lite? Nog bra att serva om det blir daglig användning. Men med den lumen så välbevarad hade jag varit kräsen med vem dom får meka...(visarna är grymma)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Visst hade den legat lite? Nog bra att serva om det blir daglig användning. Men med den lumen så välbevarad hade jag varit kräsen med vem dom får meka...(visarna är grymma)
Vet faktiskt inte om den legat länge eller inte. Märkena i tavlan från radiumet tyder ju på det men när vet jag inte. Det blir nog att den sitter på någon gång i veckan framöver.
Japp, håller med, de är verkligen välbevarade. Har du någon du kan rekommendera, som ändå kan utföra en service för en relativt billig peng?
3A4663F3-A8DC-417D-A1A5-277C645D222F.jpeg
 

MOL

Cartier
Kanske inte billig men Anton Svanberg i Kbacka har jag stort förtroende för
Vet faktiskt inte om den legat länge eller inte. Märkena i tavlan från radiumet tyder ju på det men när vet jag inte. Det blir nog att den sitter på någon gång i veckan framöver.
Japp, håller med, de är verkligen välbevarade. Har du någon du kan rekommendera, som ändå kan utföra en service för en relativt billig peng?
3A4663F3-A8DC-417D-A1A5-277C645D222F.jpeg
 

Maskukert

Breitling
Hej,
Någon som kan säga något om denna, värde och dylikt? Är inte super haj på klockor ännu, men jag lär mig :)

Står 866 Swiss 6066 på framsidan och på baksidan 19330304, nyservad 2018-01 nytt glas, bortse från lädervandet.

Ytterst tacksam för svar!
 

Bilagor

  • 20180201_230312.jpg
    20180201_230312.jpg
    94.9 KB · Visningar: 6
  • 20180201_230522.jpg
    20180201_230522.jpg
    115.4 KB · Visningar: 6
  • 20180201_230415.jpg
    20180201_230415.jpg
    237.5 KB · Visningar: 7

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tja! Väckte liv i en kollegas farsas gamla 18k Longines. Rätt rejält sliten tavla, glas och dessvärre oxå verk. Servade först verket men var för slitet så hittade ett donatorverk i närmast nos skick som servades och installerades.
IMG_20180131_215948_977.jpg
IMG_20171228_172840_081.jpg
IMG_20171223_145411_772.jpg
IMG_20180117_225638_972.jpg
Bytte du de delar som behövdes från det nya verket, eller bytte du rakt av? Kunde du spara bryggan med det gamla serienummret isf?
 

Fadershan

Patek
Bytte du de delar som behövdes från det nya verket, eller bytte du rakt av? Kunde du spara bryggan med det gamla serienummret isf?
Först tänkte jag börja byta delar.. men blev både enklare, snyggare och bättre att byta rakt av... Fast gjorde ju service på det nya oxå innan jag ploppa i det såklart. Gamla verket finns ju kvar i delar då jag plockade isär det efter ihoplockning för att tvätta det en gång till som test.

Var ju såklart transparant med vad som hade gjorts med "kund".

Även om just denna del inte påverkar just gången nämnvärt så vittnar den om slitaget i verket tkr jag :)
IMG_20180204_134701.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Först tänkte jag börja byta delar.. men blev både enklare, snyggare och bättre att byta rakt av... Fast gjorde ju service på det nya oxå innan jag ploppa i det såklart. Gamla verket finns ju kvar i delar då jag plockade isär det efter ihoplockning för att tvätta det en gång till som test.
Tänkte mest då longines har bra register över serienummer (likt omega extract from the archives), lite tråkigt om någon i framtiden ber om ett utdrag och får fel information/informationen inte stämmer överrens med klockan.
 

Fadershan

Patek
Tänkte mest då longines har bra register över serienummer (likt omega extract from the archives), lite tråkigt om någon i framtiden ber om ett utdrag och får fel information/informationen inte stämmer överrens med klockan.
Sant. Tänkte nog inte så noga på det. I detta fall rör det sig om en 70-årig kollegas farsas gamla förtjänstklocka och ingen vandringsklocka direkt. Om något fortsätter den i släkten eller smälts ner.

Bryggan finns ju kvar och är ju inte svårare än att han får den med det riktiga numret på :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Sant. Tänkte nog inte så noga på det. I detta fall rör det sig om en 70-årig kollegas farsas gamla förtjänstklocka och ingen vandringsklocka direkt. Om något fortsätter den i släkten eller smälts ner.

Bryggan finns ju kvar och är ju inte svårare än att han får den med det riktiga numret på :)
Är han inte intresserad av klockor i stort, kommer nog bryggan att försvinna inom något år. Klockan har ju ändå klarat sig 60-70 år med originaldelar, ingen vet ju var den kommer att dyka upp om 60-70 år igen.

Jag är dock lite anal när det gäller sådant här och jag är beredd att inte alla håller med mig. :)
 

Fadershan

Patek
Är han inte intresserad av klockor i stort, kommer nog bryggan att försvinna inom något år. Klockan har ju ändå klarat sig 60-70 år med originaldelar, ingen vet ju var den kommer att dyka upp om 60-70 år igen.

Jag är dock lite anal när det gäller sådant här och jag är beredd att inte alla håller med mig. :)
Ja lite anal är du nog, det är jag oxå på vissa grejer :) I detta fall kan man ju glädjas åt att den får leva kvar och hedra hans fars minne osv. Verket som sitter i nu är ju i princip identiskt och har lätt 70år till i sig och ja i de bästa världar skulle jag såklart ha behållt bryggan med serienummer. Att behålla orig.brygga skulle inneburit att byta juvelerna som är något jag inte lärt mig än och jag kommer inte återkalla den för den operationen nu när den går kalas och ägaren är nöjd och stolt över uret. Det får räcka med att överlämna del samt informera om verknummer. Hade ju kunnat rista in verknr i baklock iofs?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja lite anal är du nog, det är jag oxå på vissa grejer :) I detta fall kan man ju glädjas åt att den får leva kvar och hedra hans fars minne osv. Verket som sitter i nu är ju i princip identiskt och har lätt 70år till i sig och ja i de bästa världar skulle jag såklart ha behållt bryggan med serienummer. Att behålla orig.brygga skulle inneburit att byta juvelerna som är något jag inte lärt mig än och jag kommer inte återkalla den för den operationen nu när den går kalas och ägaren är nöjd och stolt över uret. Det får räcka med att överlämna del samt informera om verknummer. Hade ju kunnat rista in verknr i baklock iofs?
Good enough om juvelerna i bryggan var slut? Ja rista in serienumret hade ju varit en alternativ lösning. Ska inte sträcka dig mer nu, klart en fungerande klocka som används är värt mycket. :)
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Köpte den här, och är väldigt glad i den! Inte så stor men bärs stort som det heter (det hjälper att ha klena handleder :)). Fungerar också fint, -1 minut om dagen får ju anses godkänt tycker jag för en sån här veteran.
Vet någon mer om potentiellt tillverkningsår och urverksmodell? Kan det vara silverbelagt? Har varit rätt snårigt att googla..
Baksidan är väldigt härjad, oklart hur det där kan ha gått till egentligen.. Hade ni försökt göra något åt det?
IMG_20180206_201418.jpg

IMG_20180206_200609.jpg
IMG_20180206_200626.jpg
IMG_20180206_201204.jpg
IMG_20180206_201211.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Köpte den här, och är väldigt glad i den! Inte så stor men bärs stort som det heter (det hjälper att ha klena handleder :)). Fungerar också fint, -1 minut om dagen får ju anses godkänt tycker jag för en sån här veteran.
Vet någon mer om potentiellt tillverkningsår och urverksmodell? Kan det vara silverbelagt? Har varit rätt snårigt att googla..
Baksidan är väldigt härjad, oklart hur det där kan ha gått till egentligen.. Hade ni försökt göra något åt det?
IMG_20180206_201418.jpg

IMG_20180206_200609.jpg
IMG_20180206_200626.jpg
IMG_20180206_201204.jpg
IMG_20180206_201211.jpg
Fin! Svårt att se första siffran i serienumret på verket, men här är en tabell över tillverkningsår och serienummer.

images (6).jpeg
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Fin! Svårt att se första siffran i serienumret på verket, men här är en tabell över tillverkningsår och serienummer.

images (6).jpeg
Tack!
5180 och alltsa 1929. Maste säga att jag är väldigt imponerad över att den fungerar sa bra som den gör. Plus en riktigt fin känsla av historia att använda nagot sa gammalt.

Nagon som vagar gissa material och om jag bör göra nagot at baksidan?
 
Topp