• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Longines-tråden

Psykel

Patek
Jo precis, men då dessa Longines modeller oftas kallas felaktigt för Calatrava så valde jag att göra det också för att få fram vilken typ av klocka jag är ute efter :)
Jo, det brukar ju funka att kalla dom så. Folk förstår ju vad som menas. Har själv några "Calatravor" och gillar stilen, brukar dock sällan använda just Calatrava-benämningen själv. Skulle gärna ha en äkta PP Calatrava nån dag!
 
Har förälskat mig i de 40/50 tals boetterna som brukar kallas Calatrava, någon som har erfarenhet av dessa?
Vilka referenser ska man titta på? Har sett de i både 33-34mm och i jumbo på 37-38mm, stämmer det? Är det något speciellt Longines själva kallat dessa modeller med den boetten, för Calatrava är det väl bara säljare som kommit på för att betinga ett högre pris?
17_002-2-1024x683.jpg
da7ef456fff8479228650721786a7099.gif

soldier_1ca86377-1440-4d25-8a4d-edf1420bd874_1024x1024.jpg

Longines hadde flere hundre ref. nummer og ingen modell navn på 40/50 tallet.
Ref. 5056 kan være verdt å lete etter, jeg vet at disse ble levert i flere varianter både til
Sverige og Norge. Kassen måler 35mm uten krone. Her er min med radium skive levert i 1947.

image.jpg


image.jpg


image.jpg
 
Senast ändrad:

hejsam

Patek
2-Faktor
De du letar efter är lite exotiska för oss om jag uppfattat läget rätt. Sällan jag ser dessa rätt tunna boetter med raka boettsidor och platta glasringar i sverige. Min uppfattning är att de hör till de lite äldre klockorna, känns mer som en 40-talsdesign än 50 eller 60-tal som det mesta vi ser är. Sök på dyra Longinesklockor så borde du kunna hitta några andra smeknamn. Undrar om inte vissa tex har fast glasring och därmed kallas monoblocco. Googlade iofs precis och insåg att det inte gav bra träffar... Tror du får söka brett och utomlands på de lite äldre uren helt enkelt. Var dock beredd på ett de är rätt dyra.
Ja precis, de mest framgångsrika söktermerna jag använt för att få fram dessa typ av ur är ’Longines Calatrava’ eller ’Longines 40s’.

Javisst är det dyra, de verkar kosta från 10-15k och uppåt. Men de dyraste är såklart jumbo modellen på 37.5mm som jag ändå tycker är för stor för denna typ så jag letar gladeligen hellre efter en 34-35mm!

Jo, det brukar ju funka att kalla dom så. Folk förstår ju vad som menas. Har själv några "Calatravor" och gillar stilen, brukar dock sällan använda just Calatrava-benämningen själv. Skulle gärna ha en äkta PP Calatrava nån dag!

Jag har som du säger stött på ett par liknande modeller från andra mindre kända märken, oklart om de är lika välbyggda som Longines från denna tid dock. Men ser du någon vettig från annat märke får du gärna tipsa mig! :)

Longines hadde flere hundre ref. nummer og ingen modell navn på 40/50 tallet.
Ref. 5056 kan være verdt å lete etter, jeg vet at disse ble levert i flere varianter både til
Sverige og Norge. Kassen måler 35mm uten krone. Her er min med radium skive levert i 1947.

image.jpg


image.jpg


image.jpg
Den var riktigt snygg och den typen av boett jag är ute efter, ska hålla utkik efter 5056 referensen.

Hur stor handled har du? Känns som denna bär större än sina 35mm?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Råkade precis klicka hem denna, oklart om det är vad jag söker men drog en chansning på en dålig annons med dåliga bilder :D
Kan vara senare än de jag initialt syftade på och @Radiumpassion, tänker mest på Longines-loggan. Eller kanske tavlan är fixad? Som sagt dåliga bilder så kanske svårt att avgöra!

Även oklart vilken referens och storlek denna är, säljaren säger 35mm men bandet som sitter på ser ut att vara 20mm och det kan väl inte stämma?
s-l1600 (1).jpg
s-l1600 (2).jpg
s-l1600.jpg
 

Psykel

Patek
Jag har som du säger stött på ett par liknande modeller från andra mindre kända märken, oklart om de är lika välbyggda som Longines från denna tid dock. Men ser du någon vettig från annat märke får du gärna tipsa mig! :)
Finns nog att hitta hos dom flesta märkena i samma klass som Longines från den tiden. Zenith, Eterna, Omega, Alpina, Movado och så vidare.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
De du letar efter är lite exotiska för oss om jag uppfattat läget rätt. Sällan jag ser dessa rätt tunna boetter med raka boettsidor och platta glasringar i sverige. Min uppfattning är att de hör till de lite äldre klockorna, känns mer som en 40-talsdesign än 50 eller 60-tal som det mesta vi ser är. Sök på dyra Longinesklockor så borde du kunna hitta några andra smeknamn. Undrar om inte vissa tex har fast glasring och därmed kallas monoblocco. Googlade iofs precis och insåg att det inte gav bra träffar... Tror du får söka brett och utomlands på de lite äldre uren helt enkelt. Var dock beredd på ett de är rätt dyra.
Vissa kallar väl varianter av ”sei tacche” modellerna för monobloc då flera kom med fast glasring, vilket step case också kännetecknas av. Jag tycker generellt att begreppen är lite röriga och bidrar till en hel del missförstånd och felrefererande som vi diskuterat tidigare.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Råkade precis klicka hem denna, oklart om det är vad jag söker men drog en chansning på en dålig annons med dåliga bilder :D
Kan vara senare än de jag initialt syftade på och @Radiumpassion, tänker mest på Longines-loggan. Eller kanske tavlan är fixad? Som sagt dåliga bilder så kanske svårt att avgöra!

Även oklart vilken referens och storlek denna är, säljaren säger 35mm men bandet som sitter på ser ut att vara 20mm och det kan väl inte stämma?
s-l1600 (1).jpg
s-l1600 (2).jpg
s-l1600.jpg
Något jag undrat över och som jag ser här ovan är användningen av tavlor med applicerade index på det man får tro är 40-tals boetter och som därför borde kommit med målade index(?). Jag säger inte att det är fel då jag sett flera själv, vet du tillverkningsår eller serienummer på den?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Något jag undrat över och som jag ser här ovan är användningen av tavlor med applicerade index på det man får tro är 40-tals boetter och som därför borde kommit med målade index(?). Jag säger inte att det är fel då jag sett flera själv, vet du tillverkningsår eller serienummer på den?
Nej vet tyvärr väldigt lite om den och det återstår att se när den landar, har sett dessa tavlor på dessa boetter också men oklart om de är korrekta då?
Kan ju vara en 50-tal också, vet du når exakt de började med denna logga och applicerade index?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Då har den landat, det är ref: 5356-41 med 12.68z verket och ska vara från 50-talet enligt serienumret.
35mm men bärs stort pga långa luggar och smal glasring. Tavlan är bättre än förväntat och har nu hittat flera likadana med dessa index och logga, eventuellt kan kronan vara utbytt då jag också sett en tunnare krona på dessa modeller?
IMG_1482.jpg
IMG_1487.jpg
IMG_1491.jpg
IMG_1490.jpg
IMG_1480.jpg
 
Topp