• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Longines-tråden

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack!
5180 och alltsa 1929. Maste säga att jag är väldigt imponerad över att den fungerar sa bra som den gör. Plus en riktigt fin känsla av historia att använda nagot sa gammalt.

Nagon som vagar gissa material och om jag bör göra nagot at baksidan?
Tror tyvärr inte att du kan göra något åt baksidan, någon basmetall som sedan är kromad, kanske tenn?
 

EmilW

Omega
Tack!
5180 och alltsa 1929. Maste säga att jag är väldigt imponerad över att den fungerar sa bra som den gör. Plus en riktigt fin känsla av historia att använda nagot sa gammalt.

Nagon som vagar gissa material och om jag bör göra nagot at baksidan?

Ett tips: kontakta Longines och beställ ett Extract from the Archives om du vill veta lite mer om klockan. Kostar ingenting och tog ca 2 veckor för mig, du får dessutom lite extra info via mail!
 

filthywatch

Cartier
Fått hem det här tradera ”fyndet” idag . Ska bli intressant och luska igenom!
07F0B19E-4591-4E8D-BE1C-358029E7A12C.jpeg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Flott tråd og mange fine klokker:) Longines er definitivt min favoritt produsent.
Få om i hele tatt noen kan måle seg med hva Longines produserte back in the days.

Her er min ref 5415 "Doppia linguetta" med caliber 13ZN retour en vol (flyback)

image.jpg

A.Hausammann var som dere sikkert vet Longines agent for både Norge og Sverige i en
liten periode.

Urverk før service.


Kassen måler 37,5mm uten krone, og har snapback.





Uvisst hvorfor Longines gikk bort fra sei og tre tacche på sine vanntette kronografer, men det var trolig relatert til kostnader.
Oj! Ingen dålig pjäs det där! Snyggt! :)
 
Senast ändrad:
Her er en av mine favoritter. Et ref 6368 utstillings-kronometer i forgyllt messing fra 1958.
image.jpg

image.jpg

image.jpg

Disse sjeldne kronometerene stod i utstillingsvinduet til urmakeren slik at forbipasserende kunne synkronisere sine ur til "eksakt tid" Mitt kronometer bærer serienummer 18.

image.jpg

Urkassen er montert i en gyro som seg hør og bør med et chronometer. Hacking funksjonen betjenes av en liten bryter som sees på bildet.

image.jpg

Ved å skru av bakdelen kan det vakre cal 24.99 verket beskues igjennom et baklokk i mineralglass.
image.jpg


image.jpg


Disse ble også levert til Sverige. Kanskje det finnes fler her på klocksnack?
 

Jonas74

Omega
Her er en av mine favoritter. Et ref 6368 utstillings-kronometer i forgyllt messing fra 1958.
image.jpg

image.jpg

image.jpg

Disse sjeldne kronometerene stod i utstillingsvinduet til urmakeren slik at forbipasserende kunne synkronisere sine ur til "eksakt tid" Mitt kronometer bærer serienummer 18.

image.jpg

Urkassen er montert i en gyro som seg hør og bør med et chronometer. Hacking funksjonen betjenes av en liten bryter som sees på bildet.

image.jpg

Ved å skru av bakdelen kan det vakre cal 24.99 verket beskues igjennom et baklokk i mineralglass.
image.jpg


image.jpg


Disse ble også levert til Sverige. Kanskje det finnes fler her på klocksnack?
Vackert! Hur pass vanligt var liknande klockor? Denna är ju specifikt för urmakare och liknande känns det som men fanns det mer ”civila” versioner?
 
Vackert! Hur pass vanligt var liknande klockor? Denna är ju specifikt för urmakare och liknande känns det som men fanns det mer ”civila” versioner?

Takker:) Jeg har aldri sett disse uten det lille skiltet med «rätt tid», men siden den finns i katalogen så kanskje alle kunne kjøpe en? Men markedet var nok begrenset da dette er mer en reklame-artikkel.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Har förälskat mig i de 40/50 tals boetterna som brukar kallas Calatrava, någon som har erfarenhet av dessa?
Vilka referenser ska man titta på? Har sett de i både 33-34mm och i jumbo på 37-38mm, stämmer det? Är det något speciellt Longines själva kallat dessa modeller med den boetten, för Calatrava är det väl bara säljare som kommit på för att betinga ett högre pris?
17_002-2-1024x683.jpg
da7ef456fff8479228650721786a7099.gif

soldier_1ca86377-1440-4d25-8a4d-edf1420bd874_1024x1024.jpg
 

Psykel

Patek
Har förälskat mig i de 40/50 tals boetterna som brukar kallas Calatrava, någon som har erfarenhet av dessa?
Vilka referenser ska man titta på? Har sett de i både 33-34mm och i jumbo på 37-38mm, stämmer det? Är det något speciellt Longines själva kallat dessa modeller med den boetten, för Calatrava är det väl bara säljare som kommit på för att betinga ett högre pris?
17_002-2-1024x683.jpg
da7ef456fff8479228650721786a7099.gif

soldier_1ca86377-1440-4d25-8a4d-edf1420bd874_1024x1024.jpg
Calatrava är en Patek Philippe-modell som kännetecknas av en relativt enkel men elegant design i boett och tavla. Begreppet har sen läckt över till andra liknande klockor. Jämför med SUV som tidigare generellt kallades JEEP, även när det var en Toyota.
Exempel på en vintage PP Calatrava:
patek-philippe-calatrava-ref-96-gold-vintage-wristwatch-made-in-1953-wwppcg-V01.jpg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Calatrava är en Patek Philippe-modell som kännetecknas av en relativt enkel men elegant design i boett och tavla. Begreppet har sen läckt över till andra liknande klockor. Jämför med SUV som tidigare generellt kallades JEEP, även när det var en Toyota.
Exempel på en vintage PP Calatrava:
patek-philippe-calatrava-ref-96-gold-vintage-wristwatch-made-in-1953-wwppcg-V01.jpg
Jo precis, men då dessa Longines modeller oftas kallas felaktigt för Calatrava så valde jag att göra det också för att få fram vilken typ av klocka jag är ute efter :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo precis, men då dessa Longines modeller oftas kallas felaktigt för Calatrava så valde jag att göra det också för att få fram vilken typ av klocka jag är ute efter :)
De du letar efter är lite exotiska för oss om jag uppfattat läget rätt. Sällan jag ser dessa rätt tunna boetter med raka boettsidor och platta glasringar i sverige. Min uppfattning är att de hör till de lite äldre klockorna, känns mer som en 40-talsdesign än 50 eller 60-tal som det mesta vi ser är. Sök på dyra Longinesklockor så borde du kunna hitta några andra smeknamn. Undrar om inte vissa tex har fast glasring och därmed kallas monoblocco. Googlade iofs precis och insåg att det inte gav bra träffar... Tror du får söka brett och utomlands på de lite äldre uren helt enkelt. Var dock beredd på ett de är rätt dyra.
 
Topp