• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintageavdelningens ”Vad har jag köpt-tråd”

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Behöver er hjälp att identifiera detta loppisfynd. Kronografen fungerar fint.
B0B6AB28-5FB7-44C6-858E-26BA7AFA3309.jpeg

1A8963B1-57D4-46FE-ACD4-949DC62B893E.jpeg
566749A1-F2C5-4371-87CB-CFEEFE12EEB9.jpeg
Riktigt fynd!
IMG_0189_1200x.JPG

https://vintagecaliber.com/products/1945-breitling-premier-ref-777-waterproof
 

Derix

Patek
2-Faktor
Tror Breitling sålde dessa till andra tillverkare, alternativt att man använt samma boett och taveltillverkare. Tror på det första. Finns fler exempel på Breitlingmodeller med andras namn på tavlan. Kronometer Stockholm är ju en för oss känd sådan.
Spännande. Vad kan en sådan vara värd på ett ungefär?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Köpt mina två första vintageklockor :D

Den första köpte jag mest som ett skoj projekt och för 300:- måste jag säga att det var ett kul köp. En vintage Rutina som jag vet ca 0% om vad det rör sig om :bookworm:
B971884F-D747-4F7F-8370-E032259D49DA.jpeg


Sen slog jag även till på en KS 5625-7000.
Har hört att dessa erbjuder bra kvalitet till en rimlig peng och tanken är att jag ska lämna in klockan på service för att sedan snygga till den lite med ett svart läderband osv. :)

Överväger eventuellt att dessutom låta den genomgå en enklare polering hur kontroversiellt det än låter.
85CAAB26-D2EB-44DD-99B4-5D45F6C7BAE8.jpeg
 

oftast

Panerai
2-Faktor
De är ascoola små knubbisar! Kan du dra upp den med kronan är den nog från 40-talet. Men jag minns inte exakt när det introducerades. Min från 1938 säger hej. :)
uSupM9h.jpg
Cool på raggarlänk! Kanske ska jaga upp nån metallänk och ge den en chans till.. Den går inte att dra upp med kronan, antar att den är äldre än 40-tal då?
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Cool på raggarlänk! Kanske ska jaga upp nån metallänk och ge den en chans till.. Den går inte att dra upp med kronan, antar att den är äldre än 40-tal då?
Jag har testat lite olika länkar men kommer tillbaka till raggarlänken den hade när jag köpte den. Tror det inte gick att dra upp med kronan en bit in på 40-talet. Sedan hette de "SUPER-AUTOMATIC" och gick att dra upp med kronan. Jag gissade att "SUPER" på din tavla var en tidig variant på det men det måste betyda något annat. Jag har aldrig sett det förut. Serienumret är en ledtråd om du vill ringa in när den är producerad. Du hittar det mellan nedre bandhornen.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Tack, ska läsa på jobbet imorgon på någon kaffepaus :)
Blivit väldigt taggad på Midos på senaste, köpt fyra och spanar efter en Ocean star också
IMG_20190618_225734.jpg
Äldre Mido är väldigt trevliga. Snygga ur med bra verk i Taubertboetter. Det är trist att Swatch Group inte förvaltar varumärket bättre. Tråkiga modeller där bara namnet knyter an till historien. En ful logga har ersatt den gamla snygga. På 30-talet var de ganska "premium", och erbjöd kombinationen vattentät, automatisk, och stötskyddad innan Rolex kunde göra det.
Det verkar som jag kanske hade fel nyss förresten. Hittade en märkt "SUPER-AUTOMATIC" som verkar vara från 1939. Det skulle betyda att din är från 30-talet.
https://mb.nawcc.org/threads/mido-multifort.54714/
 

Psykel

Patek
Köpt mina två första vintageklockor :D

Den första köpte jag mest som ett skoj projekt och för 300:- måste jag säga att det var ett kul köp. En vintage Rutina som jag vet ca 0% om vad det rör sig om :bookworm:
B971884F-D747-4F7F-8370-E032259D49DA.jpeg


Sen slog jag även till på en KS 5625-7000.
Har hört att dessa erbjuder bra kvalitet till en rimlig peng och tanken är att jag ska lämna in klockan på service för att sedan snygga till den lite med ett svart läderband osv. :)

Överväger eventuellt att dessutom låta den genomgå en enklare polering hur kontroversiellt det än låter.
85CAAB26-D2EB-44DD-99B4-5D45F6C7BAE8.jpeg
Grattis till KS! Men polera absolut inte! Det absolut viktigaste med KS och GS från den tiden är dom skarpa linjerna, Seikos grammar of design. Jag kan nästan garantera att den kommer förstöras av även en lätt polering. Den är riktigt fin som den är!
Endast Seiko i Japan skulle kunna polera den på rätt sätt för att behålla linjerna, och det skulle nog kosta bra mycket mer än vad du gav för klockan.
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Köpt mina två första vintageklockor :D

Den första köpte jag mest som ett skoj projekt och för 300:- måste jag säga att det var ett kul köp. En vintage Rutina som jag vet ca 0% om vad det rör sig om :bookworm:
B971884F-D747-4F7F-8370-E032259D49DA.jpeg


Sen slog jag även till på en KS 5625-7000.
Har hört att dessa erbjuder bra kvalitet till en rimlig peng och tanken är att jag ska lämna in klockan på service för att sedan snygga till den lite med ett svart läderband osv. :)

Överväger eventuellt att dessutom låta den genomgå en enklare polering hur kontroversiellt det än låter.
85CAAB26-D2EB-44DD-99B4-5D45F6C7BAE8.jpeg
Som tidigare ägare till två KS: ge tusan i att polera KS’en om den är i nuläget orörd! Enklare polering eller ej, kommer aldrig kunna återskapa de originella vinklarna. Den kommer med största sannolikhet se väldigt mjuk ut = enlig mig, förstörd
 
Senast ändrad:

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Grattis till KS! Men polera absolut inte! Det absolut viktigaste med KS och GS från den tiden är dom skarpa linjerna, Seikos grammar of design. Jag kan nästan garantera att den kommer förstöras av även en lätt polering. Den är riktigt fin som den är!
Endast Seiko i Japan skulle kunna polera den på rätt sätt för att behålla linjerna, och det skulle nog kosta bra mycket mer än vad du gav för klockan.
Som tidigare ägare till två KS: ge tusan i att polera KS’en om den är i nuläget orörd! Enklare polering eller ej, kommer aldrig kunna återskapa de originella vinklarna. Den kommer med största sannolikhet se väldigt mjuk ut = enlig mig, förstörd
Ja ni har en poäng.. kanske skippar trotsallt
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Denna kom idag. Nöjd!
15626947493822741928077435562926.jpg

Svalan tank på länk. Ser ut att vara en budget-version av Tissots ditto? Väldigt lik den som @theargonaut har ute. Dock är ju subsekunden nedsänkt på tissoten och siffrorna är applicerade? Alltså klart mer hantverk!
Budget vet jag inte, har säkert ett eta-verk och få klockor på den där tiden var budget. Även om Tissot nog var ett snäpp dyrare.

Ser fin ut, grattis! :)
 
Topp