Spontant tycker jag att en telemeter verkar vara mer användbart än en tachymeterTelemeterskala, är det nån som klarar sig utan en sån
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Spontant tycker jag att en telemeter verkar vara mer användbart än en tachymeterTelemeterskala, är det nån som klarar sig utan en sån
Supercool och supersnygg!Perfekt tråd! Jag får ju alltid posta i fyndtråden, fast det typ aldrig är några fynd.....
Ofyndade denna igår. Vet inte riktigt varför ärligt talat men tyckte den var fulsnygg typ
Härligt gratinerad patina i alla fall!Den här blir jag inte riktigt klok på.
Vet inte var originalet slutar och någons händig handhavande börjar.
Fin! Tavlan ser riktigt trevlig ut!
Ny för dagen.
Fick, tacksamt nog, frågan om att köpa den av @MrGoran efter att han plockat upp den i en lot där annat var intressant.
Tycker att den är väldigt trevlig med sin lite annorlunda tavla och blånerade visare. Den ska få en service och ett nytt glas, tänkte jag.
Ja, den är onekligen ganska trevlig.Fin! Tavlan ser riktigt trevlig ut!
Chronon? Tack!Ja, den är onekligen ganska trevlig.
Har ingenting emot din dock. Helt fantastisk!
Så härlig harmoni i den urtavlan med de stora registren, snyggt fångat!Nyanländ chrono
Tack så mycket! Var först lite orolig över hur skicket på tavlan skulle vara eftersom glaset har en del djupa jack men är väldigt nöjd med både tavlan och boetten (som växer mer och mer på mig)Så härlig harmoni i den urtavlan med de stora registren, snyggt fångat!
Sätter en slant på ett Valjoux 7730.Någon som har koll på vad detta är?
Perfex kronograf, cirka 37-38mm.
Vad kan det vara för verk, hittar ingen märkning förutom Perfex?
Årtal cirka?
Tack!Sätter en slant på ett Valjoux 7730.
Vad jag vet så härstammar Valj. 7730 från Venus 188 (till 1966) men det finns nog inget chrongraphverk som är lättservat, och Valjoux har alltid gjort bra verk. Skulle gissa på tidigt 70-tal med tanke på att den har incabloc (stötsäkring för balansen)Tack!
Ser onekligen likt ut när jag bildgooglar
Vad innebär ett valjoux 7730? Lättservat? Bra verk?
Har du någon koll på årtal, tänker 60-tal är jag ute och cyklar då?
Stort tack!Vad jag vet så härstammar Valj. 7730 från Venus 188 (till 1966) men det finns nog inget chrongraphverk som är lättservat, och Valjoux har alltid gjort bra verk. Skulle gissa på tidigt 70-tal med tanke på att den har incabloc (stötsäkring för balansen)
Fin klocka i a f, synd bara på visarlumen.
Sätter en slant på ett Valjoux 7730.
Jag tror mer på Venus. 7730 hade väl rörlig vaddennuheter i samtliga fall?Tack!
Ser onekligen likt ut när jag bildgooglar
Vad innebär ett valjoux 7730? Lättservat? Bra verk?
Har du någon koll på årtal, tänker 60-tal är jag ute och cyklar då?
Edit: skulle kunna vara ett Venus 188 också som verkar vara föregångaren till valjoux 7730.
Det kan det säkert vara, som jag brukar säga att det jag skriver inte är ristat i sten och det finns nog sk övergångsverk (transitional) där dom flöt samman, men vi kan nog enas om att det är ett Valjoux lr Venus verk.Jag tror mer på Venus. 7730 hade väl rörlig vaddennuheter i samtliga fall?
(Bild stulen på Internet)
Tack! Den är NAS på riktigtJäklars!
Suuuperfina!
Certinan går i en egen klass!
Javisst!Tack! Den är NAS på riktigt
Stort grattis, jag gillar verkligen dom där! Tröttnar du så är jag intresserad, har varit på jakt efter en.Kunde ha varit i dagens fynd tråd..
Fin tavla och fint patinerad Lume. Helt ok boett.
Men står tyvärr helt still och saknar rotor.
Så tveksamt att det blir ett fynd i slutändan... Men lite kärlek är den allt värd.
Lanco Barracuda Super Compressor
Antecknat.Stort grattis, jag gillar verkligen dom där! Tröttnar du så är jag intresserad, har varit på jakt efter en.
Min säger hej!Antecknat.
Men just nu sitter den säkert. Behöver bara fixa service och rotor nu. Så den kan brukas.
Och plötsligt har alla en, har en SC som ligger på operationsbordet som jag behöver få ordning på men dock inte LancoMin säger hej!
här ser du hur rotorn ska se ut:
Servade min hos farfars ur i Stockholm, ABC ville inte göra det.