• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vinyl-tråden

image.jpg

Fick ta över fyra kassar med vinyler från svärföräldrarna. Ca 30% bra, 25% nyfiket och resten meh. Behöver ett bra sätt att förvara resten i förrådet tills jag vet vad jag ska göra av dem. Vad föreslår ni för förvaring? Pappkassar känns inte rätt...

image.jpg

Fick ta över fyra kassar med vinyler från svärföräldrarna. Ca 30% bra, 25% nyfiket och resten meh. Behöver ett bra sätt att förvara resten i förrådet tills jag vet vad jag ska göra av dem. Vad föreslår ni för förvaring? Pappkassar känns inte rätt...
Pappkasse funkar. Eller flyttkartong.
Men kanske bättre med nån typ av plastback. Passa dig för rundade hörn på backarna bara! Risk för skeva skivor!

Kul med fler med samma läggning! Om du säljer av skivor får du gärna dra iväg ett PM, är alltid på jakt. Köper dock framför allt album, singlar tar för mycket plats.

Just nu spelas dock ett undantag, är svag för soul och alla älskar väl Beatles.

4C9657E3-253C-47A8-8400-49AF19F8DDFD.jpeg
Absolut, det kan jag göra! Bor du i Stockholm kanske? För att jag har inga kartonger att skicka i för tillfället :)

Midnight Marauders som tittar fram i hörnet... klassiker. Lyssnade du på ATCQs nya album som kom 2016? Tyckte det var underbart att höra dem igen (speciellt när man trodde att det aldrig skulle hända). Tyckte det var ett fett album!

Mycket "nytt" blandat gammalt, och ja... gammalt till samlingen som inkommit i veckan.

Mest nöjd med nyutgåvorna av Faith No More:s fantastiska -90-talsplattor (även "Angel Dust" beställd från Bengans, men lite försenad) och det gamla ex´et av Free "Fire & Water"; otroligt bra skit!

Omnämnas bör även The Cult i gammal press och nypress (30-årsjubileumspress) av Black Crowes "Shake..."

Rock On!

CA8DA09B-D7CC-4222-86C4-96C1E371D394.jpeg

Idag lyssnas Judas Priest’s tidiga utgivning igenom. (saknar dock Sin After Sin...)

Frågan är vilken som är bäst?!? Lutar åt nån av de tidigaste som faller mig mest i smaken; just nu känns ”Sad Wings...” som en stark kandidat!

En av fördelarna med ett ”kontor” i vardagsrummet! 😎

F816EEA3-0C15-4500-B38E-E432402BC539.jpeg

Ahh, 1200. Om inte bästa så iallafall den roligaste spelaren. En riktig traktor på den tiden jag vände plattor.

Men jäklar vilken stapel med elektronik, vad gör allt?
1200 är fantastiska arbetshästar, de har ju fått ett litet uppsving även i hifikretsar numera.

Naim Classic = sjukt många lådor. Det är nätverksspelare, cd, tuner, försteg, slutsteg, hörlursförstärkare och sedan en jävla massa externa nätdelar till allt.

Är det några som får mig vräkt så är det Sofi Tukker då deras musik helt klart gör sig bäst på hög volym. Det som är konstigt är att jag egentligen gillar blues och rockabilly vilket detta absolut inte är men ändå älskar jag det!
SofiTukker.jpg

1200 är fantastiska arbetshästar, de har ju fått ett litet uppsving även i hifikretsar numera.

Naim Classic = sjukt många lådor. Det är nätverksspelare, cd, tuner, försteg, slutsteg, hörlursförstärkare och sedan en jävla massa externa nätdelar till allt.

Men det låter bra?

Har på sistone vistats mycket på sommarstället där det finns en Uniti qb som står för underhållningen. Väl hemma igen satte jag mig i fåtöljen och CHOCKADES över hur bra det låter. Som med allt annat så vänjer vi oss vid det ”nya” dvs fulvaniljglass, komprimerad musik, en liten högtalare som försöker simulera två, plastskinnklädsel i bilarna osv. Men när man får en kula riktig vaniljglass/ lyssnar på riktig hifi/sätter sig i en gammal läderklädd bilstol så fattar man. #bakåtsträvare

Har på sistone vistats mycket på sommarstället där det finns en Uniti qb som står för underhållningen. Väl hemma igen satte jag mig i fåtöljen och CHOCKADES över hur bra det låter. Som med allt annat så vänjer vi oss vid det ”nya” dvs fulvaniljglass, komprimerad musik, en liten högtalare som försöker simulera två, plastskinnklädsel i bilarna osv. Men när man får en kula riktig vaniljglass/ lyssnar på riktig hifi/sätter sig i en gammal läderklädd bilstol så fattar man. #bakåtsträvare
Jag är helt på din sida i den frågan. Jag märkte det själv när jag märker att komprimerad musik inte svänger. Det är dött liksom.

Idag kör vi en platta med mitt absoluta favoritband alla kategorier; Pearl Jam. Egentligen ligger ju de utanför vinyl-tidsåldern, men favoritband är favoritband och de gillar själva vinyl och har värnat om det mediet och släppt alla sina skivor på vinyl under årens lopp. Jag har lyckats samla på mig alla officiella studioskivor (vissa i originalutgåvor, men tyvärr de flesta i re-issues) under de här åren jag samlat vinyl utom en som varit svår och dyr att få tag på; nämligen No Code från -96. Men av en slump upptäckte jag att den släpptes på nytt nu i september och jag lyckades få mina fingrar på ett exemplar via Bengans i Linköping. Så numera är samlingen komplett. Om vi räknar bort massa live, RSD-släpp, soundtracks och icke-officiella skivor förstås… Gôtt mos!

CD-utgåvan och de gamla vinylutgåvorna, och denna nyutgåva, var/är väldigt påkostade med massa tryckta ”polaroidbilder” med låttexterna på baksidan med i konvolutet som blev samlarobjekt bland hard-core-fansen, där vissa var mer sällsynta än andra. Tydligen gavs det ut olika serier av dessa ”foton” vilket gör att vissa samlare söker ett ex av vardera. Men fullt så nördig är inte jag. Än… Det finns faktiskt också med ”polaroider”i nyutgåvan - kul, coolt och nördigt!

5682AFDF-C64A-4B41-B63B-2B3DAB61DC66.jpeg

9A1AC83F-DF5A-4EFF-9F84-DCB02B2A0771.jpeg

Kort o enkel fråga: hur ofta byter ni nål på skivspelaren? och det där med vintage P U kontra nytt?
En pickup som vårdas väl funkar många tusen timmar. Personligen blir mina inte så gamla då jag gillar att prova andra. Gamla pickuper kan stelna i rörelserna så vintage är ingen bra grej när det gäller pickuper.

Tillbaka
Topp