• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vinyl-tråden

Helgerna är slut, regnet öser ned och regeringen har infört krigslagar på grund av en jäkla pandemi som aldrig verkar ge sig. Just då är det extra gott att sätta på en platta med skönsjungande Joss Stone!
JossStonel.jpg

Kör ett tema ikväll. Kan någon gissa den gemensamma nämnaren?
Tema.jpg
Vet att både Peo och Freddy var med i både Noice och Easy. Och jag ser på omslaget till Rat... att Freddy var med för också.
Så jag chansar på att det är den gode trumslagaren Freddy Von Gerber (eller vad han nu heter) som är den gemensamma faktorn!
Vad vinner jag?!?

Vet att både Peo och Freddy var med i både Noice och Easy. Och jag ser på omslaget till Rat... att Freddy var med för också.
Så jag chansar på att det är den gode trumslagaren Freddy Von Gerber (eller vad han nu heter) som är den gemensamma faktorn!
Vad vinner jag?!?
Rätt svar är mycket riktigt Fredrik von Gerber som har varit med i ett gäng grupper och även försökt sig på en solokarriär. Din vinst är äran och att du kan skryta med att du har bäst musikkunskaper på Klocksnack ;)

Fredrik von Gerbers soloplatta:
Gerber.jpg

Tjena grabbar :)

Glider in här för att jag har sålt några skivor men har inga lp-kartonger att skicka dem i. Finns det någon själ som bor i närheten kanske (Östermalm, Vasastan) som vill släppa på en eller två kartonger för några kronor? :)

När folk frågar vad jag gillar för musik brukar jag svara blues, rockabilly och tidig hårdrock typ Black Sabbath. Men min smak är mycket bredare än så, av någon outgrundlig anledning älskar jag bla Sofi Tukker som lirar någon slags modern dance electronic musik. Deras LP Treehouse börjar tyvärr stiga i pris men den finns även på CD för sparsamma människor.
SofiTukker.jpg

Här är en video för folk som inte vet vad Sofi Tukker är.

Kul med fler med samma läggning! Om du säljer av skivor får du gärna dra iväg ett PM, är alltid på jakt. Köper dock framför allt album, singlar tar för mycket plats.

Just nu spelas dock ett undantag, är svag för soul och alla älskar väl Beatles.

4C9657E3-253C-47A8-8400-49AF19F8DDFD.jpeg

Det där verkar vara en skön platta!

Jag är mest insatt i rock/hårdrock, men gillar verkligen funkig soul, men har svårt att veta vart jag ska börja handla när det kommer till lite vinyler i den gengren.
Alltså "klassisk" (i mina otränade öron) soul/funk som t.ex. "Papa Was a Rolling Stone" och "Theme From Shaft" och liknande. Det får inte bli för "smörigt" R&B-stuk på det bara...

Tips?

Senast ändrad:
Det där verkar vara en skön platta!

Jag är mest insatt i rock/hårdrock, men gillar verkligen funkig soul, men har svårt att veta vart jag ska börja handla när det kommer till lite vinyler i den gengren.
Alltså "klassisk" (i mina otränade öron) soul/funk som t.ex. "Papa Was a Rolling Stone" och "Theme From Shaft" och liknande. Det får inte bli för "smörigt" R&S-stuk på det bara...

Tips?

Den är fantastisk!

Kan inte påstå mig att vara någon expert när det gäller soul dessvärre. Men om det skall vara lite mer action än skönsång är Curtis Mayfield en husgud och personlig favorit. Sly & the family stone, Gil Scott-Heron, Ray Charles, Earth, Wind & Fire och såklart den stora Stevie Wonder har ju också gjort mycket uptempo. Som en bubblare vill jag tipsa om Bo Diddley, som väl kanske egentligen var rock/bluessångare men också R&B-pionjär och därmed sådde ett frö till hiphopen.

Tillbaka
Topp