• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vinyl-tråden

Min vinyl på instagram:
1652524965436.jpg

Senast ändrad:
Långskott…

Har någon använt sig av Ortofon OM10 och sedermera uppgraderat till antingen OM20 eller OM30 och kan säga något om skillnaden ?

Lyssnar genom lite nya köp

Tycker alltid Veronica Maggio skivorna har riktigt snygga omslag och hon håller än.

”Du ser ut att veta allt om att ha kul, wow. Du ser ut att veta allt. Du kan få mitt efternamn”

883BD6C3-66C5-45E6-A94F-9A619BCE7FF3.jpeg

Wet Leg, mer än en hypad kul video till chaise lounge, riktigt mysig skiva.
2623B195-061B-406C-81AA-4598CC9DDC2A.jpeg

Jag är den som alla känner
Ingen frågar, alla vet
Jag har fyra tusen vänner
Vinnande personlighet
Både sköldpaddan och haren
Sedlar i en gummisnodd
Bjuder laget runt i baren
Lånat utav lillebror
Det smakar och det kostar men
Nu är jag störst i ankdammen
Dom kallar mig för Blåbärskungen

Med ett stadigt grepp om plogen
Tänker allt går om man vill
Försökt att ligga lågt med krogen
Och jag försöker en gång till
Alltid flyga aldrig krascha
Har sen arton tappat hår
Tänkt att när som helst blir jag farsa
Sen jag var sexton sjutton år
Har satt mitt liv på vänt
Räknar broarna jag bränt

Aldrig läst på folkhögskola
Eller universitet
Har ändå mycket att förlora
Och jag vet sånt ni inte vet
Vet hur det känns att sabba festen
Och jag vet en del om vin
Vet hur det är att få på käften
Vet hur man kör en skurmaskin

Har åldrats tjugo år på fem
År jag aldrig ser igen

13F76740-6A40-435B-834E-8BC35910EBE3.jpeg

Långskott…

Har någon använt sig av Ortofon OM10 och sedermera uppgraderat till antingen OM20 eller OM30 och kan säga något om skillnaden ?
Riktigt sen på bollen här, men...
Gjorde precis denna uppgradering förra veckan, OM 10 till 30. Första intrycket var att det lät lite ljust och tunt men fick ändra mig efter ett skivbyte.
OM 10 var lätt att leva med men OM30 är luftigare, mer detaljerad och jag antar väl att man skulle kunna säga att det låter mer hi-fi.
Först blev jag orolig att det skulle saknas botten men finns det i inspelning så plockar OM30 fram det, får det mer att kännas som att OM10 har lite inbyggd loudness helt enkelt.
Jag tycker det var väl spenderade pengar.

Edit: Ska förstås tillägga att jag spelat knappt 20h än så länge så den är väl inte helt "inspelad" än.

Senast ändrad:
Gjorde precis denna uppgradering förra veckan, OM 10 till 30. Första intrycket var att det lät lite ljust och tunt men fick ändra mig efter ett skivbyte.
OM 10 var lätt att leva med men OM30 är luftigare, mer detaljerad och jag antar väl att man skulle kunna säga att det låter mer hi-fi.
Först blev jag orolig att det skulle saknas botten men finns det i inspelning så plockar OM30 fram det, får det mer att kännas som att OM10 har lite inbyggd loudness helt enkelt.

Edit: Ska förstås tillägga att jag spelat knappt 20h än så länge så den är väl inte helt "inspelad" än.

OM30 är en riktigt bra pickup, som är avsevärt mycket bättre än OM10. Precis som du säger är ljudet mycket luftigare och naturligare. Tur för mig att det var standardpickupen på min nu sällan använda Dual CS 5000 ... ;)
Skivspelare 2022-11-21.jpg

Pickup 2022-11-21.jpg

Tackar tackar 🙏

Någon som kan fixa äldre Bang Olufsen spelare eller kan peka mig mot någon som kan?

Jag har en Beogram 3000 kopplad till Beomaster 3000 men verkar ha något glapp i DIN kablen mellan spelaren och förstärkaren, det glappar och ljudet när jag spelar vinyl blir väldigt låg kvalitet jämfört med om jag spelar radio tex så problemet är uppenbarligen bara från skivspelaren.
Jag har öppnat höljet för att titta efter men vet inte hur det ska se ut i dessa 7-poliga kablar, alla poler är inte kopplade men tror heller inte de ska vara det.

Ursäkta dåliga bilder
IMG_8657.JPG
IMG_8659.JPG
IMG_8660.JPG
IMG_8662.JPG
IMG_8663.JPG
IMG_8664.JPG
IMG_8665.JPG

Någon som kan fixa äldre Bang Olufsen spelare eller kan peka mig mot någon som kan?

Jag har en Beogram 3000 kopplad till Beomaster 3000 men verkar ha något glapp i DIN kablen mellan spelaren och förstärkaren, det glappar och ljudet när jag spelar vinyl blir väldigt låg kvalitet jämfört med om jag spelar radio tex så problemet är uppenbarligen bara från skivspelaren.
Jag har öppnat höljet för att titta efter men vet inte hur det ska se ut i dessa 7-poliga kablar, alla poler är inte kopplade men tror heller inte de ska vara det.

Ursäkta dåliga bilder
IMG_8657.JPG
IMG_8659.JPG
IMG_8660.JPG
IMG_8662.JPG
IMG_8663.JPG
IMG_8664.JPG
IMG_8665.JPG
Heter en sån kabel inte rca-kabel? Det är en vanlig kabel vad jag kan se. Jag har nog några över i förrådet. Hur lång är den?

Heter en sån kabel inte rca-kabel? Det är en vanlig kabel vad jag kan se. Jag har nog några över i förrådet. Hur lång är den?
RCA är för mig en vanlig röd/vit 3.5mm kabel, men jag är inte så kunnig.

Denna är ju lite speciell med 7 pins som möjliggör styrning mellan enheterna och från fjärrkontroll, men har du en sådan kabel får du gärna kika.

RCA är för mig en vanlig röd/vit 3.5mm kabel, men jag är inte så kunnig.

Denna är ju lite speciell med 7 pins som möjliggör styrning mellan enheterna och från fjärrkontroll, men har du en sådan kabel får du gärna kika.
Har du kollat beoexperten.se? Jag har handlat lite kablar därifrån tidigare till min B&O stereo

Har du kollat beoexperten.se? Jag har handlat lite kablar därifrån tidigare till min B&O stereo
Hittar ingen som ser likadan ut på hemsidan men ska kontakta dem och fråga!

Min kabel sitter ju i skivspelaren dvs det är ingen lös kabel, så antagligen behövs en ny ände på kontakten dvs kablarna behöver lödas om på en ny och ingenting jag kan eller har verktyg till.

Hittar ingen som ser likadan ut på hemsidan men ska kontakta dem och fråga!

Min kabel sitter ju i skivspelaren dvs det är ingen lös kabel, så antagligen behövs en ny ände på kontakten dvs kablarna behöver lödas om på en ny och ingenting jag kan eller har verktyg till.
Klippa och sätta en sockerbit? :D

Tillbaka
Topp