• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vinyl-tråden

Någon som kan fixa äldre Bang Olufsen spelare eller kan peka mig mot någon som kan?

Jag har en Beogram 3000 kopplad till Beomaster 3000 men verkar ha något glapp i DIN kablen mellan spelaren och förstärkaren, det glappar och ljudet när jag spelar vinyl blir väldigt låg kvalitet jämfört med om jag spelar radio tex så problemet är uppenbarligen bara från skivspelaren.
Jag har öppnat höljet för att titta efter men vet inte hur det ska se ut i dessa 7-poliga kablar, alla poler är inte kopplade men tror heller inte de ska vara det.

Ursäkta dåliga bilder
IMG_8657.JPG
IMG_8659.JPG
IMG_8660.JPG
IMG_8662.JPG
IMG_8663.JPG
IMG_8664.JPG
IMG_8665.JPG
Prova till att börja med att rengöra din-kontakten och även motsvarande i förstärkaren, troligen en mod 2931 och snurran en 5901, dom två grövre pinnarna ska vara löstagbara för att kunna koppla till en 5-polig förstärkare, men ingen 556, de-oxit el. elektronikrengöring.

Prova till att börja med att rengöra din-kontakten och även motsvarande i förstärkaren, troligen en mod 2931 och snurran en 5901, dom två grövre pinnarna ska vara löstagbara för att kunna koppla till en 5-polig förstärkare, men ingen 556, de-oxit el. elektronikrengöring.
Ja precis, de två pinsen nedersta som är skruvade styr fjärrkontroll och andra enheter som jag förstått det. Men de vill jag såklart fortsatt ha då jag har en fungerande fjärrkontroll.

Jag ska testa att rengöra kontakterna, finns det något annat man har i hemmet som går att använda eller bör jag springa och köpa elektronikrengöring eller de-oxit?

Ja precis, de två pinsen nedersta som är skruvade styr fjärrkontroll och andra enheter som jag förstått det. Men de vill jag såklart fortsatt ha då jag har en fungerande fjärrkontroll.

Jag ska testa att rengöra kontakterna, finns det något annat man har i hemmet som går att använda eller bör jag springa och köpa elektronikrengöring eller de-oxit?
Tror inte det finns något specifikt s k. husmors knep när det gäller rengöring av elektronik, förutom det omvända och redan nämda 556,
vilket är bra på rätt ställe.
Och det är ju inte helt dumt att ha en sån burk hemma t ex CRC's El-rengörning hos Classe eller liknande, De-Oxit är rejält dyrare och
brukar finnas hos mer dedikerade ställen typ Svalanders.
Och det kan ju vara glapp i kontakten i förstärkaren, det bästa hade ju varit att testa med en annan snurra.

Min debut i tråden, så det är viktigt att man har rätt skiva.
Barnen spelar PS4 till ljudet av Metallicas bästa ❤
20230107_191619.jpg

Ingen monster stereo tyvärr, en svensk förstärkare JWS från Halmstad, men tror dom bara köpte in och märkte upp "made in Sweden" dock har högtalarn ganska ok ljudbild. (Enligt en med light tinnitus) Argon TT-3 vinylspelare
20230107_192242.jpg

God helg

Pearl Jam är aldrig fel! Deras bästa?

Jag velar alltid mellan denna, V.s eller Yield.
Ten tycker jag är rätt överskattad och håller inte fullt ut för tidens tand, även om klassiker som ”Black” och ”Even Flow” är riktigt, riktigt bra låtar.

912E9FE3-5E70-4440-9099-DE4964AEC9FE.jpeg

Är det någon här som har ett tips på en bra service-man för skivspelare? Skulle behöva kolla nål och sånt… i Stockholm Gott nytt
Kan vara värt att kolla med Vinylcenter.se
Jag har inte servat något men väl köpt en vintage spelare och var väl nöjd med affären.
Butiken är stängd men Martin tar emot i hemmet i Bromma och verkar ha hyfsad koll på det han håller på med.

Spelar en 40-åring idag.
Pyromania släpptes 20/1 -83. Kommer ihåg den från barndom (var 11 år då).
Denna blev stekhet efter den TV-sända rockgalan från Dortmund som SVT sände -83(?) och cirkulerade i vänskapskretsen.
Jag köpte dock mitt exemplar för några år sedan när jag började köpa vinyler igen.

Leppards 3 första rullar fortfarande ibland. Tröttande dock helt från Hysteria och framåt…

3AA57CCD-B29E-4751-95C9-DBD02BA8F829.jpeg

Spelar en 40-åring idag.
Pyromania släpptes 20/1 -83. Kommer ihåg den från barndom (var 11 år då).
Denna blev stekhet efter den TV-sända rockgalan från Dortmund som SVT sände -83(?) och cirkulerade i vänskapskretsen.
Jag köpte dock mitt exemplar för några år sedan när jag började köpa vinyler igen.

Leppards 3 första rullar fortfarande ibland. Tröttande dock helt från Hysteria och framåt…

3AA57CCD-B29E-4751-95C9-DBD02BA8F829.jpeg

Revolvern fick vara med i denna tråden också ser jag 🙂.

Jag har också lyssnat mycket på den skivan, jag gillade dock även Hysteria trots den lite plastiga produktionen.

Har kvar min Ariston Q Deck vinylspelare från 80-talet men nu orkar den inte riktigt driva tallriken trots ny rem

Är det någon i tråden som känner till någon i Stockholm som reparerar gamla vinylspelare till ett vettigt pris?

Revolvern fick vara med i denna tråden också ser jag 🙂.

Jag har också lyssnat mycket på den skivan, jag gillade dock även Hysteria trots den lite plastiga produktionen.

Har kvar min Ariston Q Deck vinylspelare från 80-talet men nu orkar den inte riktigt driva tallriken trots ny rem

Är det någon i tråden som känner till någon i Stockholm som reparerar gamla vinylspelare till ett vettigt pris?
Kolla 2-3 inlägg högre upp…

Hej alla vinylnördar

Jag sitter på en stor samling av vinylskivor och då framför allt av en grupp (över 70 plattor). En del av dem är rariteter och speciella pressar.
Går i tankarna att avyttra samlingen och har läst lite om företag som köper upp dessa. Har inte fått något konkret men en hintar om att de betalar ca 50% av försäljningspriset i butik. Låter detta rimligt tycker ni?
Skulle vara ett stort projekt att sälja dem styckvis via tex tradera så skulle gärna se att hela samlingen säljs komplett.
Tack!

Hej alla vinylnördar

Jag sitter på en stor samling av vinylskivor och då framför allt av en grupp (över 70 plattor). En del av dem är rariteter och speciella pressar.
Går i tankarna att avyttra samlingen och har läst lite om företag som köper upp dessa. Har inte fått något konkret men en hintar om att de betalar ca 50% av försäljningspriset i butik. Låter detta rimligt tycker ni?
Skulle vara ett stort projekt att sälja dem styckvis via tex tradera så skulle gärna se att hela samlingen säljs komplett.
Tack!
Skulle tro att 50% av "marknadspris" är väldigt högt räknat när man säljer i "bulk", tyvärr.
Men bor du i en större stad, eller har en välrenommerad butik i närheten, så kolla runt bland butikerna.

Skicka PM med detaljer om du vill. Jag känner en kille som köper och säljer en hel del som ev. kan vara intresserad också.

Tillbaka
Topp