• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vinyl-tråden

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Jag bor också i Östergötland så det är sällan jag köper skivor numer. Finns en gubbe som har en butik i Skänninge (av alla ställen) och där finns en hel del faktiskt.
Se några poster upp. Köpte 5-6 plattor av honom för ett par veckor sedan. Hittade hans (för tillfället stängda butik) av en ren slump!
 

Rolfen

Rolex
Det diskuteras beg vinylköp i denna tråd rätt friskt så jag tänkte bidra med mina intryck som göteborgare.
Jag har under många år kollat efter vinyl på diverse loppisar och second hand affärer i Göteborgs området. Hårdrock är i stort omöjligt att ramla på (på sin höjd någon sleten Europe LP), men som tur är har jag bredare smak än så, det går att hitta 50-60 tals rock, soul och rockabilly och även progg om man är lite enveten. Bengans är ett bra ställe (även för begagnat) men dom har bra koll på prisbilden så räkna inte med fynd. Just nu är Hyllis på Backplan favoritstället där någon som haft en beg vinyl affär säljer sina skivor, där har jag hittat mycket kul men som sagt ingen hårdrock. I övrigt gäller det att vara enveten, klipper i snitt 5 butiker varje helg.
När det gäller nya skivor så är som sagt Bengans bra men jag föredrar Ginza då det brukar bli lite billigare.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Kan bara konstatera att den här hobbyn lätt kan urarta...

Körde en turné och besökte i stort sett hela Mälardalens och Stockholms utbud av gamla hederliga skivaffärer igår och idag. 9 stycken blev det totalt tror jag: Skivbörsen och Musikshoppen i Västerås, Enköpings Skivbörs, Hot Records och Solna Skivbörs i Solna, Record Hunter och Nostalgipalatset på St Eriksgatan och Mickes och MJ Retro vid Skanstull. Och då missade jag några som hann stänga igår kväll runt St Eriksplan...

Favoriterna blev nog Enköpings Skivbörs och Record Hunter. Men alla var riktigt bra med trevligt folk. Man gör ju inga fynd längre. Jagar ju det ”alla” andra gör så det är ju inte så konstig.

Många sköna snubbar träffar man bland skivbackarna i lite avsides källarlokaler på billiga adresser!

Köpt upp mig på gammal rock/hårdrock som jag inte hade vett att uppskatta när det begav sig. (Purple, Rainbow, Dio, Whitesnake, Status mm.)

Och ett par ”måste”-skivor i en komplett samling (typ Hotel California och Purple Rain mm.)

Och självklart alla Pearl Jam jag kunde hitta! Ett par ”original” och en nyutgåva.

Och ett par halvsunkiga/billiga som var lite roliga...

053238C9-49F5-4F4E-91FF-101E3757F69D.jpeg
79A131E4-9D33-440D-AD3C-963D280CB653.jpeg
394B6EF6-B8C5-43F5-80DF-4AC543BC74D0.jpeg
6737D86C-1E50-445D-BBA8-BF24E85CAC53.jpeg
C11A5ED6-B22E-47EA-945D-B6FBC8123C2A.jpeg
43B3F6E2-3CB9-4368-861F-7294FD1A2125.jpeg
8DA057E5-FBD1-4A3B-A8D8-CCCBCF5BE45A.jpeg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Kan bra konstatera att den här hobbyn lätt kan urarta...

Körde en turné och besökte i stort sett hela Mälardalens och Stockholms utbud av gamla hederliga skivaffärer igår och idag. 9 stycken blev det totalt tror jag: Skivbörsen och Musikshoppen i Västerås, Enköpings Skivbörs, Hot Records och Solna Skivbörs i Solna, Record Hunter och Nostalgipalatset på St Eriksgatan och Mickes och MJ Retro vid Skanstull. Och då missade jag några som hann stänga igår kväll runt St Eriksplan...

Många sköna snubbar träffar man bland skivbackarna i lite avsides källarlokaler på billiga adresser!

Köpt upp mig på gammal rock/hårdrock som jag inte hade vett att uppskatta när det begav sig. (Purple, Rainbow, Dio, Whitesnake, Status mm.)

Och ett par ”måste”-skivor i en komplett samling (typ Hotel California och Purple Rain mm.)

Och självklart alla Pearl Jam jag kunde hitta! Ett par ”original” och en nyutgåva.

Och ett par halvsunkiga/billiga som var lite roliga...

053238C9-49F5-4F4E-91FF-101E3757F69D.jpeg
79A131E4-9D33-440D-AD3C-963D280CB653.jpeg
394B6EF6-B8C5-43F5-80DF-4AC543BC74D0.jpeg
6737D86C-1E50-445D-BBA8-BF24E85CAC53.jpeg
C11A5ED6-B22E-47EA-945D-B6FBC8123C2A.jpeg
43B3F6E2-3CB9-4368-861F-7294FD1A2125.jpeg
8DA057E5-FBD1-4A3B-A8D8-CCCBCF5BE45A.jpeg
Snyggt fångat, är det bara ”nya” skivor eller är det begagnade också? :)
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Snyggt och smart, en riktigt simpel lösning och är ju bara att koppla till större aktiv högtalare vid behov :)
Tack! Lite nöjd själv faktiskt. Gick från en riktig stereostack (vinyl, band, fm, förstärkare, cd(!) ) till det här. Känns lite naket men funkar bra. Fyndade BO:n på Tradera för en lapp. Grym. :)
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Skivmässa i Norrköping idag! För visst finns det några Östgötar ibland oss i denna tråden?
Vilka ska dit? Jag kommer slinka in en snabbis precis vid öppning.
Bär en blå zip-tröja och en Panerai på handleden. Säg hej om ni ser mig för tjyvinge! :cool:
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Skivmässa i Norrköping idag! För visst finns det några Östgötar ibland oss i denna tråden?
Vilka ska dit? Jag kommer slinka in en snabbis precis vid öppning.
Bär en blå zip-tröja och en Panerai på handleden. Säg hej om ni ser mig för tjyvinge! :cool:
Det var länge sedan jag gick på skivmmässor. På Kupolen i Linköping var det många med svarta rockar eller svarta kläder med hårdrockstryck. Det är inte alltid lätt att smälta in när man fokuserar på mer dansant musik med färre gitarrer och fler synthar :D
 

Ekberget

Cartier
20190113_111251.jpg

Vintage/retroälskare i det här hushållet :)
Pioneer PL-12D-II. Den har tidigare tillhört en samlare som vårdat spelaren mjukt o fint :). Kör den på min marshall stanmore och tycker det fungerar fint i lägenheten. Tanken är väl att när husdrömmen blir verklighet så ska en hörna eller vrå vigas till skivsamlingen och anläggningen bli lite bättre.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Bra tråd! Har precis funderat på att införskaffa någon ”vintage”-doftande vinylspelare med anpassad förstärkare/högtalare.

Tips på passande grejer? Som sagt; vintage är min grej, så inget ”modernt”. Helst inte allt för skrymmande.
Budget: 10-20K.

Kollade just till min gamla vinylsamling från ungdomsåren med mestadels 80-talshårdrock. En del bra, mest skit...
Men jag hittar inte mina Kiss-plattor!?! :eek:
Hade både Alive och Alive II och de flesta andra (fast inte 1:a utgåvor, tyvärr...)

9BDB3121-ED34-44CF-AAA3-E859CA20D4E3.jpeg

Mmm

Marching Out. Riktigt bra platta
 

Exxet

Rolex
20190113_111251.jpg

Vintage/retroälskare i det här hushållet :)
Pioneer PL-12D-II. Den har tidigare tillhört en samlare som vårdat spelaren mjukt o fint :). Kör den på min marshall stanmore och tycker det fungerar fint i lägenheten. Tanken är väl att när husdrömmen blir verklighet så ska en hörna eller vrå vigas till skivsamlingen och anläggningen bli lite bättre.
Fin snurra :), har haft några själv, men lite tråkigt med fuskfaner, förtar tyvärr lite av känslan, men dom låter bra om dom är rätt omhändertagna.
 

Ekberget

Cartier
Fin snurra :), har haft några själv, men lite tråkigt med fuskfaner, förtar tyvärr lite av känslan, men dom låter bra om dom är rätt omhändertagna.
Ja, ljudet verkar ok. Skulle gärna äga nån lite mer massiv när jag uppgraderar hela anläggningen. Pioneer gjorde väl någon liknande men lite mer avancerad tror jag. Minna dock inte modellnamnet.
 

Andsan

Rolex
Kan bara konstatera att den här hobbyn lätt kan urarta...

Körde en turné och besökte i stort sett hela Mälardalens och Stockholms utbud av gamla hederliga skivaffärer igår och idag. 9 stycken blev det totalt tror jag: Skivbörsen och Musikshoppen i Västerås, Enköpings Skivbörs, Hot Records och Solna Skivbörs i Solna, Record Hunter och Nostalgipalatset på St Eriksgatan och Mickes och MJ Retro vid Skanstull. Och då missade jag några som hann stänga igår kväll runt St Eriksplan...

Favoriterna blev nog Enköpings Skivbörs och Record Hunter. Men alla var riktigt bra med trevligt folk. Man gör ju inga fynd längre. Jagar ju det ”alla” andra gör så det är ju inte så konstig.

Många sköna snubbar träffar man bland skivbackarna i lite avsides källarlokaler på billiga adresser!

Köpt upp mig på gammal rock/hårdrock som jag inte hade vett att uppskatta när det begav sig. (Purple, Rainbow, Dio, Whitesnake, Status mm.)

Och ett par ”måste”-skivor i en komplett samling (typ Hotel California och Purple Rain mm.)

Och självklart alla Pearl Jam jag kunde hitta! Ett par ”original” och en nyutgåva.

Och ett par halvsunkiga/billiga som var lite roliga...

053238C9-49F5-4F4E-91FF-101E3757F69D.jpeg
79A131E4-9D33-440D-AD3C-963D280CB653.jpeg
394B6EF6-B8C5-43F5-80DF-4AC543BC74D0.jpeg
6737D86C-1E50-445D-BBA8-BF24E85CAC53.jpeg
C11A5ED6-B22E-47EA-945D-B6FBC8123C2A.jpeg
43B3F6E2-3CB9-4368-861F-7294FD1A2125.jpeg
8DA057E5-FBD1-4A3B-A8D8-CCCBCF5BE45A.jpeg
Ser ett par Montrose där
Jag sålde likadana till en uppköpare för några år sedan .Rock the nation är trevlig och Sammy sjunger bra
 

EssexX

Panerai
2-Faktor
Dagens loppis-"fynd". Men för en 10:a styck så fyller de sin funktion i samlingen.
Några välkända och några okända (för mig) sena -80-talsalster.

IMG_6608.JPG


Och så par Pelle Karlsson som självklart frontades upp i butiken! ;)

IMG_6649.JPG
IMG_5371.JPG


Hoppla, där skymtar jag ju Noiseworks! Enda fyndet av de på den bilden. Lyssnade nära nog sönder både den där Touch-plattan, men även det tidigare självbetitlade albumet. Noiseworks slog aldrig som deras landsmän i INXS gjorde. Båda var favoriter för mig vid den tiden.
 
Topp