• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vinyl-tråden

3st gamla ölbackar är min samling 2gula fulla med svenskt drygt 130st, högra mer eller mindre dansbandsaktigt och den mittersta väldigt blandat svenskt. Den gröna huserar 14st utländska skivor + 15 singlar.
15571726299628519260794778206996.jpg

Dessutom så tycker jag personligen att omslagen var bätrre förr. Några av mina favoritomslag.
15571731291998091176476306808836.jpg
Åh! Svullo på vinyl! Ride on

Vad är den i för prisklass och hur tycker du att den låter?

Jag betalade 3500kr var ett öppnat ex. kostar väl runt 4500kr normalt.
Svårt att säga hur jag upplever den, dels för jag bara spelat ett par skivor och dels för jag inte upplevt vinyl på en herrans massa år.
Högtalarna jag kör till är Argons aktiva (Hifiklubben) för runt 2400kr. det är även Bluetooth i dom så jag kör även min telefon mot dom.
Volym/ljud mässigt räcker det till för min lägenhet.
Jag känner att jag är nöjd.

Jag betalade 3500kr var ett öppnat ex. kostar väl runt 4500kr normalt.
Svårt att säga hur jag upplever den, dels för jag bara spelat ett par skivor och dels för jag inte upplevt vinyl på en herrans massa år.
Högtalarna jag kör till är Argons aktiva (Hifiklubben) för runt 2400kr. det är även Bluetooth i dom så jag kör även min telefon mot dom.
Volym/ljud mässigt räcker det till för min lägenhet.
Jag känner att jag är nöjd.
Tack, jag köper vinylskivor, men har inte vinylspelaren uppe än. Jag har en gammal Technics från börjar av 80-talet. Jag är osäker på funktionsdugligheten. Därför är jag förberedd för ett eventuellt nyköp och undrar vad som skiljer mellan skivspelare förutom pris. Jag har aldrig lyssnat på en lågbudgetspelare och en riktigt fin/dyr samtidigt, men är nyfiken.

Tack, jag köper vinylskivor, men har inte vinylspelaren uppe än. Jag har en gammal Technics från börjar av 80-talet. Jag är osäker på funktionsdugligheten. Därför är jag förberedd för ett eventuellt nyköp och undrar vad som skiljer mellan skivspelare förutom pris. Jag har aldrig lyssnat på en lågbudgetspelare och en riktigt fin/dyr samtidigt, men är nyfiken.
Blir lite krångligare med inkopplingen, men det finns ju massvis av 70/80-tals spelare till en billig peng. Enligt mig snyggare än de moderna också (om man inte går på de snordyra).

De vettiga från förr låter bra och lite knaster ska det ju var när man spelar vinyl! :)

Jag har en Bang Olufsen Beogram 3000 och du hittar likande för några tusenlappar!
image.jpg
image.jpg

Blir lite krångligare med inkopplingen, men det finns ju massvis av 70/80-tals spelare till en billig peng. Enligt mig snyggare än de moderna också (om man inte går på de snordyra).

De vettiga från förr låter bra och lite knaster ska det ju var när man spelar vinyl! :)

Jag har en Bang Olufsen Beogram 3000 och du hittar likande för några tusenlappar!
image.jpg
image.jpg
Det som var topp då borde var ännu mer i topp idag rent ljudmässigt. BO var bra grejer och kommer nog alltid att vara det. I sommar ska hyllor och anläggningar upp.

Nu efter ett par spelade skivor så känner jag att start/stopp knappen sitter lite olyckligt till, rakt under drivremmen, så är man inte försiktig så ramlar remmen av. Men då det är till viss del en designspelare som ska vara snygg att ha framme så kan/Blir funktionaliteten lidande ibland.
15579986962823325606173613551025.jpg

Sen får man flytta ner remmen på motorhjulet om man ska spela 45-varvare.

Tillagt: Locket dvs en lös plexiglaskub är dyr närmare tusen kronor. Så sånt kan vara bra att ha i åtanke att lock inte alltid ingår, men man mer eller mindre måste ha det för att slippa damm i maskineriet.

Senast ändrad:
Är det en sl-1200 modell så behåll den.

Jag har en gammal SL1200 som inte används. Vad kostar en nuförtiden om man skulle få för sig att sälja?

/ P

Vad är det får speciellt med SL1200? Är det den modellen som discjockeys använde för att scratcha? Är den kult eller är det något speciellt i mekaniken som andra inte har?
" Technics SL-1200 är en skivspelare av märket Technics tillverkad av den japanska firman Matsushita. Sedan tillverkningen startade 1972 har mer än tre miljoner enheter sålts. Den anses vara en av de mest hållbara och pålitliga skivspelare som någonsin producerats. Många av de modeller som tillverkades på 1980-talet är fortfarande i hårt bruk. "

https://sv.wikipedia.org/wiki/Technics_SL-1200

Helt klart världen bästa. #dj

" Technics SL-1200 är en skivspelare av märket Technics tillverkad av den japanska firman Matsushita. Sedan tillverkningen startade 1972 har mer än tre miljoner enheter sålts. Den anses vara en av de mest hållbara och pålitliga skivspelare som någonsin producerats. Många av de modeller som tillverkades på 1980-talet är fortfarande i hårt bruk. "

https://sv.wikipedia.org/wiki/Technics_SL-1200

Helt klart världen bästa. #dj
Vilken intressant länk du la in. Det är inte den jag har, men jag måste upp på vinden i morgon.

Hur har jag kunnat missa denna tråd? Har samlat vinyl i många år, och är väl min stora last som förhindrar mig att utöka klocksamlingen i högre takt. Här ett nytillskott - Kind of blue i mono. 2:a press, direktimport såld på skivbutiken Samson en gång i tiden. Fantastiskt skick och fantastiskt ljud.
IMG_20190516_211448_484.jpg

Tillbaka
Topp