• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vinyl-tråden

IMG_20190121_141548671.jpg

Hellz yes! Handlar dock sällan skivor längre eftersom jag har en del redan och i princip lyssnat på samma musik de senaste 15 åren. Men skicka gärna över en lista på vad du tänkt avyttra.

https://klocksnack.se/threads/nytt-...y-e-looptroop-gang-starr.103871/#post-2630081
Dessa tolvor lade jag upp i början på året... men har även ett gäng album som jag vill bli av med. Har lite ont om tid för att lista dessa nu, men återkommer under kommande vecka/påsk...

Hoppla, där skymtar jag ju Noiseworks! Enda fyndet av de på den bilden. Lyssnade nära nog sönder både den där Touch-plattan, men även det tidigare självbetitlade albumet. Noiseworks slog aldrig som deras landsmän i INXS gjorde. Båda var favoriter för mig vid den tiden.
Fynd och fynd, men för en 10:a så duger de för att dryga ut samlingen, tycker jag. Kommer nog inte lyssna på nån av dom allt för många gånger.

Noiceworks var helt obekanta för mig, men var helt ok. INXS’s okända kusin, typ.

Hallå där! Precis införskaffat ett par aktiva högtalare, Audio Pro T20. Har lite ont om plats, och för min fru var enkelhet och design det allra viktigaste.

Vad behöver jag tänka på vid köp av en vinylspelare till dessa? Om jag väljer att köpa nytt? Om jag väljer att försöka hitta nåt äldre på tratten/blocket?

Hallå där! Precis införskaffat ett par aktiva högtalare, Audio Pro T20. Har lite ont om plats, och för min fru var enkelhet och design det allra viktigaste.

Vad behöver jag tänka på vid köp av en vinylspelare till dessa? Om jag väljer att köpa nytt? Om jag väljer att försöka hitta nåt äldre på tratten/blocket?

Köp en i gott skick Technics 1200 dom användes av Dj på krogen Analogt (kan vara aningen dyra om du finner en)

Sök ---> https://www.blocket.se/hela_sverige?q=skivspelare&cg=5040&w=1&st=s&c=&ca=11&is=1&l=0&md=th

//Simon

Rega Planar är väl det första jag kommer att tänka på när det gäller modernare saker, vet inte riktigt vad du menar med något äldre, Thorens, Lenco, Pioneer t ex när det gäller vintage, högtalarna har knappast något RIIA-steg inbyggt, vissa skivspelare har det, t ex Rega Planar 1 Plus, annars blir det ett externt sådant, och mkt på vad du vill lägga ner i kronor.

Ser gärna nåt budgetvänligt. Högtalarna är ju inga värstingar heller.

Behöver jag inbyggt steg? Är heeelt novis på detta, men saknar knastret.

Knastret är magiskt och återkallar sjukt många härliga känslor!

Jag köpte en instegsspelare från HiFi Klubben. Helt manuell, sjukt osexig i form av funktioner, men den snurrar plattan och har en arm med en pick-up (av helt ok kvalitet) på sig. Köp utan steg och ett löst steg så kan du alltid uppgradera efterhand. Jag köpte iofs med inbyggt steg och USB för att köra den ut i en Marshall Stanmore till att börja med, men uppgraderade snart till mitt gamla sterioförstärkare och större högtalare istället. Argon TT-2 heter den. Kostar runt 4K med en enklare RIAA-stärkare.
Enda rejäla nackdelen är att vill du spela 45-varvare så måste du manuellt flytta drivremmen...
Mycket nöje!

Gårdagens inköp på Bengans i Linköping och på second-handbutiken bredvid.

FDF18BF0-6CB7-4CD4-A2A2-0C4878751971.jpeg

993AAD83-1F47-4094-BE90-69E854E1BCD6.jpeg

Uriah Heep är så sjukt bra! En hyfsat ny bekantskap för mig. Har självklart hört Easy Livin’ och Stealin’ och några andra av deras mest kända låtar, men först efter mitt vinylsamlande nyss slog till har jag fattat hela deras storhet! Har lyckats få tag på de flesta av deras tidiga plattor nu i alla fall.

Och nåt av The Clash måste man ju ha, även om jag egentligen är skeptisk till samlingsskivor...

De andra två var billiga och saknades i samlingen...

Och självklart frontades några Pelle också som sig bör!

8D27FB2F-C5D3-4625-B910-EF22B1837703.jpeg

3st gamla ölbackar är min samling 2gula fulla med svenskt drygt 130st, högra mer eller mindre dansbandsaktigt och den mittersta väldigt blandat svenskt. Den gröna huserar 14st utländska skivor + 15 singlar.
15571726299628519260794778206996.jpg

Dessutom så tycker jag personligen att omslagen var bätrre förr. Några av mina favoritomslag.
15571731291998091176476306808836.jpg

Tillbaka
Topp