• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vinyl-tråden

Jag har en Technics skivspelare från 80-talet. Dessutom 110 Volt från USA. Tyvärr har den legat i förråd alldeles för länge. Trots det vet jag att den kommer upp så jag fortsätter köpa vinyl. Det blir inte de nya focal som får leverera ljudet till vinyl. Det blir de gamla basreflexlådorna. När jag monterat upp allt, kommer bild.
Nice. Technics och rejäla Jamo-högtalare. :)

När barnen flyttar hemifrån så får jag plats med en man-cave och skall plocka fram mina gamla vinyl. Ingen flumrock utan mer synth och italo disco :bag: Samt en ordentlig hög med New Order.

Nice. Technics och rejäla Jamo-högtalare. :)

När barnen flyttar hemifrån så får jag plats med en man-cave och skall plocka fram mina gamla vinyl. Ingen flumrock utan mer synth och italo disco :bag: Samt en ordentlig hög med New Order.
Det låter som en dröm. Jag kan inte låta bli att fundera på vad som skulle hända om du ställde upp grejerna nu, innan de flyger ur boet. De skulle nog gå igång på ljudet och musiken från förr. Vilken upplevelse för dem. Det slutar nog med att du sitter i vilfåtöljen i morgonrock, tofflor och en god bok och skriker: - Sänk ljuder för h-e! Man blir döv.

Det låter som en dröm. Jag kan inte låta bli att fundera på vad som skulle hända om du ställde upp grejerna nu, innan de flyger ur boet. De skulle nog gå igång på ljudet och musiken från förr. Vilken upplevelse för dem. Det slutar nog med att du sitter i vilfåtöljen i morgonrock, tofflor och en god bok och skriker: - Sänk ljuder för h-e! Man blir döv.
Det är ingen dum idé. Jag drog själv ut bergsprängaren (Hitachi 3D super woofer) och körde en lätt brusig The Robots (Kraftwerk) på full volym i sommarkvälken när jag liten.

maxresdefault.jpg

9564F8BB-3C30-4C52-91DA-D2251FD83307.jpeg
Bumpar tråden med fredags-vinyl, Eagles - Hotel California platta för tillfället. Vad lirar ni ikväll? :)
F8C7B19C-3250-42E2-A4DA-EFA9F25130B8.jpeg
Försöker lista ut vilken av mina 15 pressningar av världens bästa skiva som låter bäst. Dött lopp mellen ettan och fyran tror jag. Men då saknas ett par i samlingen, så jag låter det vara osagt. Om musiken är inspelad på 70/80-talet, så bör skivspelare och förstärkare vara dito. Dock acceptabelt med nyare högtalare(anser jag som dock har fel angående det mesta).

9564F8BB-3C30-4C52-91DA-D2251FD83307.jpeg

Försöker lista ut vilken av mina 15 pressningar av världens bästa skiva som låter bäst. Dött lopp mellen ettan och fyran tror jag. Men då saknas ett par i samlingen, så jag låter det vara osagt. Om musiken är inspelad på 70/80-talet, så bör skivspelare och förstärkare vara dito. Dock acceptabelt med nyare högtalare(anser jag som dock har fel angående det mesta).
Underbart att samla olika pressningar av samma skiva. Fast jag gav upp det för länge sedan - det blir dyrt när man märker vad man saknar :)

Hej vinylnördar:)
Är sugen på att köpa en trntbl pga airplayfunktionen.
Är det någon som testat den?
Kan det vara ett bra köp?

Sådär ja; med i matchen fr.o.m. igår.

IMG_6271.JPG
Fick bli en enklare lösning från HiFi Klubben med inbyggt RIAA-steg (Argon Audio TT-2) och kopplade den till min Marshall Stanmore till att börja med. F-n så trevligt med lite hederligt gammalt vinylknaster igen! Men ångrar nog att jag köpte en spelare med inbyggt steg. Det finns ju lösa steg för 1000 spänn (samma som skillnaden mellan spelare med/utan steg) och vill jag koppla spelaren till en förstärkare istället så blir det ju galet med inbyggt steg, eller?

Blev ett litet gäng skivor från Bengans i Linköping också. Synd att allt man vill ha är så j-la dyrt bara... Är ju inte ute efter samlarutgåvor, utan mest "classic rock", men tycker det är svårt att hitta vettiga utan fantasipriser.

Tips på ställen att köpa gamla vinyler? Web eller fysiska butiker i Östergötland/Sörmland/Sthlm. mm.

Och finns det nån Saida i tråden som vet vart alla mina gamla vinyler från -80-talet tagit vägen?!? Har bara hittat en back, men saknar massa skivor jag minns att jag hade... Fan!

IMG_6271.JPG
Fick bli en enklare lösning från HiFi Klubben med inbyggt RIAA-steg (Argon Audio TT-2) och kopplade den till min Marshall Stanmore till att börja med. F-n så trevligt med lite hederligt gammalt vinylknaster igen! Men ångrar nog att jag köpte en spelare med inbyggt steg. Det finns ju lösa steg för 1000 spänn (samma som skillnaden mellan spelare med/utan steg) och vill jag koppla spelaren till en förstärkare istället så blir det ju galet med inbyggt steg, eller?

Blev ett litet gäng skivor från Bengans i Linköping också. Synd att allt man vill ha är så j-la dyrt bara... Är ju inte ute efter samlarutgåvor, utan mest "classic rock", men tycker det är svårt att hitta vettiga utan fantasipriser.

Tips på ställen att köpa gamla vinyler? Web eller fysiska butiker i Östergötland/Sörmland/Sthlm. mm.

Och finns det nån Saida i tråden som vet vart alla mina gamla vinyler från -80-talet tagit vägen?!? Har bara hittat en back, men saknar massa skivor jag minns att jag hade... Fan!
Härligt med vinyl oavsett i vilken form, borde väl gå att koppla spelaren till valfri förstärkare ändå. Tror snarare att det är bra så kan du välja vilken förstärkare du vill!

Jag hade en äldre spelare förut utan inbyggd riaa som jag ville koppla till en nyare förstärkare. Signalen blev alldeles för svag och jag fick komplettera med en riaa-förstärkare emellan spelare och förstärkare för att det skulle bli bra :)

Skivor är svindyrt överallt, både nytt och begagnat. Vill man fynda kan man hitta billiga skivor på tex tradera eller om man har tur på second-hand butiker.
Alla butiker som specificerat sig på skivförsäljning tar 100kr + för begagnade skivor, opopulära album alltså.

Rock_N_Ron skrev:

IMG_6271.JPG

Det finns en skivaffär i en källare Mantorp av alla ställen. Jag har aldrig varit där, men så har jag också slutat gå på skivmmässor och dylikt.

https://www.discogs.com/seller/benefit-records/profile

Den stora loppisen i Sya har en del skivor har jag för mig.

http://www.nostalgihuset.com/

Härligt med vinyl oavsett i vilken form, borde väl gå att koppla spelaren till valfri förstärkare ändå. Tror snarare att det är bra så kan du välja vilken förstärkare du vill!

Jag hade en äldre spelare förut utan inbyggd riaa som jag ville koppla till en nyare förstärkare. Signalen blev alldeles för svag och jag fick komplettera med en riaa-förstärkare emellan spelare och förstärkare för att det skulle bli bra :)

Skivor är svindyrt överallt, både nytt och begagnat. Vill man fynda kan man hitta billiga skivor på tex tradera eller om man har tur på second-hand butiker.
Alla butiker som specificerat sig på skivförsäljning tar 100kr + för begagnade skivor, opopulära album alltså.

Ok, jag får läsa på lite till...

Ang. skivor så är ju loppisar/second hand tyvärr helt värdelösa... Antar att alla "bra" skivor hamnar hos de dedikerade skivaffärerna istället. Bara massa svenska dansband och konstiga "Best of Country"-samlingar etc. kvar hos loppisarna.

Bengans hade iofs. ett par hyllor med en och annan "bra" skiva för 40:-/st eller 3 för 100:-
Plockade ut Iggy Pop, Rod Stewart och Whitesnake-plattorna i den sektionen.
Pearl Jam (tyvärr nypress) och Bad Company kostade dock en slant extra...

Ang. skivor så är ju loppisar/second hand tyvärr helt värdelösa... Antar att alla "bra" skivor hamnar hos de dedikerade skivaffärerna istället. Bara massa svenska dansband och konstiga "Best of Country"-samlingar etc. kvar hos loppisarna.

Bengans hade iofs. ett par hyllor med en och annan "bra" skiva för 40:-/st eller 3 för 100:-
Det låt onekligen bra mycket bättre än vinyl-butikerna här i Stockholm.
Tyvärr har det ju varit riktigt inne med vinyl senaste åren och något de flesta hipsters hakat på, därav marknaden i storstaden :banghead:

Jag har hittat några guldkorn hos myrorna, annars blocket/tradera och något dyrt ex i butik :)

Det låt onekligen bra mycket bättre än vinyl-butikerna här i Stockholm.
Tyvärr har det ju varit riktigt inne med vinyl senaste åren och något de flesta hipsters hakat på, därav marknaden i storstaden :banghead:

Jag har hittat några guldkorn hos myrorna, annars blocket/tradera och något dyrt ex i butik :)
Jo, jag är väl en alla "gubb-hipsters" (som ett par yngre medlemmar i min familj brukar kallar mig) som hakat på tåget... ;)

Ok. För 15 år sedan :oldman: så var vinylexchange.co.uk och eil.com de två stora - fast kanske mer för japanska radiostationsutgåvor, felpressade första tryckningar etc. Det speglas i priset... Dock är de fortfarande in business så något rätt gör dom väl.
Lite tråkigt med porto från England - men skynda innan Brexit ;)

IMG_6271.JPG

@Rock_N_Ron

Hej jag tror jag har div kiss, i vissa finns original dekalen (rock and roll) samt Deep purpel ev flera (felstavat) samt Gyllende tider freestyle ev M uggla, Factory, (Magnum Bonum svensk grupp) mm i förrådet Dom flesta ligger i plast fodralen som fanns i butiken på den tiden LP :D plus lite singlar. Attack när vi 2 blir 1 :D
Dessa finns i Sthlm PM vid intresse.

Till denna så finns klister dekalen oanvänd KISS

//Simon

Senast ändrad:
Bra skivdag idag! Hittade av en slump en liten retroaffär i lilla Skänninge av alla ställen!
Var inne på lunch i deras gamla hederliga stadshotell där jag är bekant med kocken. Gick en sväng efteråt och hittade ett skyltfönster till en stängd affär med massa skivbackar i. När vi står utanför och trycker näsorna mot skyltfönstret så öppnas dörren och en herre undrar om vi vill komma in. "Håller på att flytta butiken, men kom in ni!" Grym service!
Han fick lite lön för mödan i alla fall...

IMG_6873.JPG
IMG_8732.JPG

De tre första Zeppelin, The Wall och Perfect Strangers och några till fick det bli...

Länk till butikens FB: https://www.facebook.com/Ditt-o-Datt-Musik-i-Butik-479744255558263/ - ett besök dit rekommenderas om nån råkar ha vägen förbi!

Nu behöver jag tips på affärer med vinyl (nytt och begagnat) i Sthlm. Åker en sväng imorgon och fredag via Västerås för besök på den fantastiska Skivbörsen.

Hit me! :cool:

Finns hur mycket som helst. Vad söker du?
Butikerna kring st eriksplan är bra tycker jag, finns 3-4st i området. Mickes på hornstull är också bra, mycket fyndchans där.

Söker framför allt ”standard” skivor från -70/80. ”Classic rock”; the Who, Free, Bad Company, Stones, mm. och tidig hårdrock; Purple, Rainbow, KISS, Sabbath mm.
Egentligen inga rariteter, utan ”vanliga” skivor som man missade back in the days innan man fattade vad som var bra... Mina gamla skivor inköptes mellan 1984 (då jag var 12) fram till -91 när jag skaffade en CD-spelare.

Söker framför allt ”standard” skivor från -70/80. ”Classic rock”; the Who, Free, Bad Company, Stones, mm. och tidig hårdrock; Purple, Rainbow, KISS, Sabbath mm.
Egentligen inga rariteter, utan ”vanliga” skivor som man missade back in the days innan man fattade vad som var bra... Mina gamla skivor inköptes mellan 1984 (då jag var 12) fram till -91 när jag skaffade en CD-spelare.
Sånt finns överallt i Stockholm :D Som sagt, det beror ju lite på var i stan du kan röra dig. Är du vid St Eriksplan kan du hitta det mesta. Rekommenderar ett besök vid Nostalgipalatset på St Eriksgatan om du inte varit där tidigare. Kanske dyraste butiken i området men absolut det fetaste utbudet, enorm butik rent utsagt. Personligen köper jag nästan bara jazz och då är Runtrunt vid Vasaparken bäst.

Jag bor också i Östergötland så det är sällan jag köper skivor numer. Finns en gubbe som har en butik i Skänninge (av alla ställen) och där finns en hel del faktiskt.

Tillbaka
Topp