• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Visa din Panerai!

1441
20220505_082144.jpg

Har fundrat lite på om en 914 eller möjligen en 510 skulle kunna vara bättre..
Vad anser experterna? 💪
914 och 510 är två bra val. Kika även på 915 och 560.

Sen gällande 1441 vs 914/510 - det är ju helt olika typer av pannor.

Föredrar du bettarini eller 1950-caset? Föredrar du siffror runt hela vägen (det vi här på Paneristi Sweden kallar för @mårt - dial :p ) eller en klassisk Panerai-tavla med12,3,6 och 9/subsekund? Case i stål eller keramik? Manuell eller automat?

Om du mest trivs med gummi och canvas på pannorna året om skulle jag gå på 510, vet du själv med dig att det ändå blir mest läder så skulle jag gå på 914/915
Det blir nog mer el mindre aldrig gummi.
Canvas kan nog vara trevligt sommartid men det blir garanterat läder som kommer dominera.

Varför rycker du så?
Vad skiljer en 914 och en 510 eg?
Jsg frågar än en gång eliten, för googlingar på sånt här ger ytterst fattig info.
Så kag chansar och kollar hur väl det stämmer det här med "trevligaste underforumet på KS", nu har ni chans att briljera, Paneristis! ☺️😉

914 och 510 är två bra val. Kika även på 915 och 560.

Sen gällande 1441 vs 914/510 - det är ju helt olika typer av pannor.

Föredrar du bettarini eller 1950-caset? Föredrar du siffror runt hela vägen (det vi här på Paneristi Sweden kallar för @mårt - dial :p ) eller en klassisk Panerai-tavla med12,3,6 och 9/subsekund? Case i stål eller keramik? Manuell eller automat?
Jag har aldrig ägt en med bettariniboett. Däremot tycker jag att de snyggaste pannorna är de med väldigt simpla tavlor, tex som 914 har, ingen sekund, bara 4 nummer och 8 stickmarkeringar, har trott att de bara funnits som 47mm tidigare, men har å andra sidan inte varit jätteintressant på panerai heller, detta är min andra, hade en 1392 för ett gäng år sedan :)

Sen lm den är automatisk eller om jag får veva upp den varannan dag, det spelar mindre roll då jag sällan har samma klocka mer än en vecka :)

Keramik är ju mysigt, men stål är ju ändå lite rockigare liksom..
Så där är jag kluven..

Nån som har en 914 och vill lägga upp lite bilder? :)

Canvas kan nog vara trevligt sommartid men det blir garanterat läder som kommer dominera.

Varför rycker du så?
Jsg frågar än en gång eliten, för googlingar på sånt här ger ytterst fattig info.
Så kag chansar och kollar hur väl det stämmer det här med "trevligaste underforumet på KS", nu har ni chans att briljera, Paneristis! ☺️😉
Nu är jag extremt nördig men index/lysmassan på 510 är vit. De flesta läderband (bortsett från en del svarta) kör oftast en kontrastsöm i beige eller i brunt som matchar bättre med lysmassan på 914. Få läderband har vit kontrastsöm.

Jag älskar för övrigt detaljer… och detta är en stor detalj

Varför rycker du så?
914 saknar subsekund, 510 har subsekund.
914 med subsekund=915, 510 utan subsekund=560.

914 har sandwich-tavla
510 har sandwich-tavla fram tom Q-serien, R och senare har painted-tavla

914 har brun lysmassa
510 har grön/vit lysmassa

914 har texten "8 giorni" (italienska) på tavlan
510 har texten "8 days" (engelska) på tavlan

Det ska nog vara allt

Nu är jag extremt nördig men index/lysmassan på 510 är vit. De flesta läderband (bortsett från en del svarta) kör oftast en kontrastsöm i beige eller i brunt som matchar bättre med lysmassan på 914. Få läderband har vit kontrastsöm.

Jag älskar för övrigt detaljer… och detta är en stor detalj
Ja det har du rätt i!
914 saknar subsekund, 510 har subsekund.
914 med subsekund=915, 510 utan subsekund=560.

914 har sandwich-tavla
510 har sandwich-tavla fram tom Q-serien, R och senare har painted-tavla

914 har brun lysmassa
510 har grön/vit lysmassa

914 har texten "8 giorni" (italienska) på tavlan
510 har texten "8 days" (engelska) på tavlan

Det ska nog vara allt
Tack så mkt! 👍

Jag har aldrig ägt en med bettariniboett. Däremot tycker jag att de snyggaste pannorna är de med väldigt simpla tavlor, tex som 914 har, ingen sekund, bara 4 nummer och 8 stickmarkeringar, har trott att de bara funnits som 47mm tidigare, men har å andra sidan inte varit jätteintressant på panerai heller, detta är min andra, hade en 1392 för ett gäng år sedan :)

Sen lm den är automatisk eller om jag får veva upp den varannan dag, det spelar mindre roll då jag sällan har samma klocka mer än en vecka :)
Som sagts tidigare så är det olika boetter. Jag tror att @VanDusen kan ha menat att 510 har gröna index medans 914/915 har ecru. Bara en gissning från min sida. Personligen föredrar jag en subsekund eftersom det ger lite mer liv på tavlan. Personligen så älskar jag ecru och en Panerai med ecru blir väldigt snyggt att matcha med olika läder. Bettarini 44mm bärs riktigt skönt så jag hade gått för en 915 alt en 914. Du skriver att du gillar simpla tavlor på Panerai, då skulle jag inte rekommendera en 1441, som jag personligen upplever som raka motsatsen, med datum, GMT, blå subsekund och 1-12 på tavlan.
Edit. Medans jag författade mitt svar så han @VanDusen svara själv

Så där är jag kluven..

Jag tror vad du än väljer av dessa så blir du nöjd. När jag valde så föll valet på 510 (men hade likaväl tagit 915). Jag, likt @Caravelle33, gillar sekundvisaren då den ger mer liv till tavlan. Sedan behöver du inte vara så orolig att dra upp klockan ofta, med 8 dagars PR glömmer man bort när man senast drog upp den :) Det tycker jag är bland det mest imponerande med modellen.

Som sagts tidigare så är det olika boetter. Jag tror att @VanDusen kan ha menat att 510 har gröna index medans 914/915 har ecru. Bara en gissning från min sida. Personligen föredrar jag en subsekund eftersom det ger lite mer liv på tavlan. Personligen så älskar jag ecru och en Panerai med ecru blir väldigt snyggt att matcha med olika läder. Bettarini 44mm bärs riktigt skönt så jag hade gått för en 915 alt en 914. Du skriver att du gillar simpla tavlor på Panerai, då skulle jag inte rekommendera en 1441, som jag personligen upplever som raka motsatsen, med datum, GMT, blå subsekund och 1-12 på tavlan.
Edit. Medans jag författade mitt svar så han @VanDusen svara själv
Det är vita index men som blir gröna i dagsljuset när lysmassan börjar arbeta :)

Så där är jag kluven..

Tillägg till allt ovan ... Bettarini-boetten ser lite blockigare ut men sitter oftast mycket bättre på handleden än de andra, mycket för att den är plattare undertill och jämntjock i övrigt. Bettarini tycks vara det som vi nördar strävar mot mest ... själv har jag två bettarini redan och sitter just nu och sneglar på 914, för den är så himla bra. 8-dagarsverket, som jag redan har en klocka med, är snarare 9,5 dagarsverk, exempelvis. :)

Klockan (Pannan) jag har nu fick jag i ett byte, så hade inte riktigt möjlighet att välja där ;)

Men, snyggast oå bild anser jag 914 är.
Dock så har ju den keramiska boetten fördel när det gäller att se fräsch ut, samt att jag redan äger den klockan OCH den har ett pris som vida överstiger de andra två. (Som jag dock sluppit betala)
Vad är det som sätter priset på en ny 1441 till 140k ich en 914 till 55 eller 60k (om jag läst rätt)
Är det ett "bättre" urverk, inhouse vs icke?
Eller vad sätter prislappen på mermän det dubbla? Keramiken?

Jag är vänskap nöjd med den jag har, jag har faktiskt inte använt någon av mina andra ur på över en vecka, vilket är ovanligt, det skedde nog senast för över 2 år sedan..

Det är svårt. Jag gillar som sagt den här, men jag tycker nog att 914 har den snyggaste tavlan.

Stål eller keramik är svårt att säga, det är så länge sedan jag hade en I stål.. 😬

Det finns typ ingen 42a med mer ren tavla, nej.

Men 44mm bettarini sitter ibland bättre än 42mm :)
Hehe, js men fortsätt gärna så köper jag väl på avbet snart! ;) haha

Nä, men om nån har en 914 så kanske det finns intresse för en 1441 ist? Isåfall skulle jag kanske kunna ta emot ett pm 🙄
Sådär lite snyggt!
Nää, förlåt för "fulannonserande". 🙏😇

Hehe, js men fortsätt gärna så köper jag väl på avbet snart! ;) haha

Nä, men om nån har en 914 så kanske det finns intresse för en 1441 ist? Isåfall skulle jag kanske kunna ta emot ett pm 🙄
Sådär lite snyggt!
Nää, förlåt för "fulannonserande". 🙏😇
Jag har förvånande nog mest sett att folk köpt 915. Du får försöka kränga 1441 helt enkelt.

Är detta samma modell som jag har, fast jag har en "mårtdial" och, hette det ecru, denna färg på index, text och visare som drar mot brunt ist för vitt?)

Mvh.
Skulle vilja säga att det skiljer sig rätt mycket mellan modellerna. Din 1441 är 44mm och gjord i keramisk boett och har 300m wr. @azcii 1279 är 42mm och gjord i titan och glasring i någon form av glasfiber och har 100m wr.
Sen är det ju markanta skillnader på tavla etc. Samma boettform är det i alla fall, 1950-boetten

Men ja färgen på 1441 index heter ecru :)

Skulle vilja säga att det skiljer sig rätt mycket mellan modellerna. Din 1441 är 44mm och gjord i keramisk boett och har 300m wr. @azcii 1279 är 42mm och gjord i titan och glasring i någon form av glasfiber och har 100m wr.
Sen är det ju markanta skillnader på tavla etc. Samma boettform är det i alla fall, 1950-boetten

Men ja färgen på 1441 index heter ecru :)
Ok jag utgick ifrån att texten på tavlan var lika, samt att jag vill minnas att den jag har finns med sticks/utan siffror mellan datum, 6, 9 och 12.

Är ny på detta med panerai som sagt 😁

Tack för svar! :)

Ok jag utgick ifrån att texten på tavlan var lika, samt att jag vill minnas att den jag har finns med sticks/utan siffror mellan datum, 6, 9 och 12.

Du har rätt i att panerai gjorde om tavlan på 1441 och behöll modellnumret vilket är ganska tokigt men tyvärr typiskt för dem.

Texten på tavlan är lika för massor av modeller. Panerai har modeller där det står Luminor, Radiomir, Submersible m.fl.på tavlan. Sen står det ofta huvudkomplikationen, I detta fallet gmt och så har de pillat dit automatic på alla klockor o olika storlekar som har deras vanligaste urverk i sig.

Det är som ett bottenlöst hav att dyka in i när du väl börjar kolla runt bland referenser och modeller. Och tyvärr finns det absolut ingen logik i något

Tillbaka
Topp