• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Visa din Panerai!

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Har vi (ni) kommit fram till det ultimata antalet pannor. Såklart givet begränsade resurser och utan alltför högtflygande samlarambitioner. Jag tänker att tre borde räcka men känner att fyra funkar rätt bra och jag roterar just nu väldigt jämnt på mina.
I nuläget tycker jag 5 skulle vara en lagom siffra.

- Luminor 1950
- Luminor Bettarini
- Submersible
- Radiomir 1940
- Radiomir 1936

Finns förstås ett gäng ytterligare boxar man skulle vilja ticka i med fler modeller bland ovanstående familjer, men ovan är en trevlig grundbult jag skulle klarat mig fint på.. Teoretiskt är jag således ”bara” en Rad 36 från att vara där, men sen vet vi ju att man sällan kan hålla sig nöjd särskilt länge i den här branschen :D
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
I nuläget tycker jag 5 skulle vara en lagom siffra.

- Luminor 1950
- Luminor Bettarini
- Submersible
- Radiomir 1940
- Radiomir 1936

Finns förstås ett gäng ytterligare boxar man skulle vilja ticka i med fler modeller bland ovanstående familjer, men ovan är en trevlig grundbult jag skulle klarat mig fint på.. Teoretiskt är jag således ”bara” en Rad 36 från att vara där, men sen vet vi ju att man sällan kan hålla sig nöjd särskilt länge i den här branschen :D
Jag är helt enig i princip/teori. Men sen finns det ju grejer som ändrar praktiken lite. För min del är vad jag vill ha i Luminor 1950 lite väl likt det jag vill ha i Radiomir 1940, så där skulle jag klara mig med en av dem. Jag väntar egentligen bara på att rätt modell ska dyka upp där (och pengar). Och jag är väldigt nöjd med en svart-tavlad och en vit-tavlad Bettarini.
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
I nuläget tycker jag 5 skulle vara en lagom siffra.

- Luminor 1950
- Luminor Bettarini
- Submersible
- Radiomir 1940
- Radiomir 1936

Finns förstås ett gäng ytterligare boxar man skulle vilja ticka i med fler modeller bland ovanstående familjer, men ovan är en trevlig grundbult jag skulle klarat mig fint på.. Teoretiskt är jag således ”bara” en Rad 36 från att vara där, men sen vet vi ju att man sällan kan hålla sig nöjd särskilt länge i den här branschen :D
Slår man ihop Luminor 1950 och Sub så kan du ta bort 1 och vara där redan nu!
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Så har jag också tänkt men känner då att någon blir mindre använd. Dessutom så får man ju 1950/Submersible problemet. I mitt fall är det Bettarini/Submersible med 025:an. Rent breddmässigt så är det en Bettarini base i ädelmetall med blå tavla med logo och blå visare samt målade index som saknas...typ...

överlåter tillsvidare plats 5 till min Speedy tills jag får lite perspektiv i galenskapen.





I nuläget tycker jag 5 skulle vara en lagom siffra.

- Luminor 1950
- Luminor Bettarini
- Submersible
- Radiomir 1940
- Radiomir 1936

Finns förstås ett gäng ytterligare boxar man skulle vilja ticka i med fler modeller bland ovanstående familjer, men ovan är en trevlig grundbult jag skulle klarat mig fint på.. Teoretiskt är jag således ”bara” en Rad 36 från att vara där, men sen vet vi ju att man sällan kan hålla sig nöjd särskilt länge i den här branschen :D
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Så har jag också tänkt men känner då att någon blir mindre använd. Dessutom så får man ju 1950/Submersible problemet. I mitt fall är det Bettarini/Submersible med 025:an. Rent breddmässigt så är det en Bettarini base i ädelmetall med blå tavla med logo och blå visare samt målade index som saknas...typ...

överlåter tillsvidare plats 5 till min Speedy tills jag får lite perspektiv i galenskapen.

Du skulle behöva en bettarini, det är välkänt. MEN, din 025 som du säger fyller också upp den platsen väldigt bra...lurigt det där
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Precis, svårt att lösa alla boetter, glas, visare mm och då vandrar tankarna istället vidare och man funderar på om det inte vore bättre Att sluta cirkeln med 2-3 riktigt bra. Min lista börjar handla mer om att bocka av istället för att samla på mig.
Du skulle behöva en bettarini, det är välkänt. MEN, din 025 som du säger fyller också upp den platsen väldigt bra...lurigt det där
 

azcii

Patek
2-Faktor
Så har jag också tänkt men känner då att någon blir mindre använd. Dessutom så får man ju 1950/Submersible problemet. I mitt fall är det Bettarini/Submersible med 025:an. Rent breddmässigt så är det en Bettarini base i ädelmetall med blå tavla med logo och blå visare samt målade index som saknas...typ...

överlåter tillsvidare plats 5 till min Speedy tills jag får lite perspektiv i galenskapen.
Detta var skoj. Här är mina boxar

Boxar jag tickat:
Submersible/dykare: 382
Gamla bettarini med dubbelkupat glas : Pre-A1
Ny mer slimmad bettarini: 911
Pre-V känsla : Pre-A1
Tritium : Pre-A1
Vanlig lume : 382
Ecru lume: 911
Sandwich: 911
Guldvisare: 911
Grön tavla (såklart) : 382/911
Annat material än stål: 382

Boxar kvar att ticka:
Panna i ädelmetall: x
Kupat glas: x
Panna med komplikationer: x
Luminor 1950: x (räknar inte bronzon)
Radiomir: x
Radiomir 1940: x
Pre-V: x
Vintage (pre-Stallone): x
Svart panna: x
Dresspanna: x

Missar säkert massor av boxar nu :D fyller på om jag kommer på
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vad har du tickat för boxar och vilka saknas?!
Submersible/dykare: 025
Gamla bettarini med dubbelkupat glas : 112
Ny mer slimmad bettarini: X
Pre-V känsla : 025... kantboll jag vet
Tritium : 025
Vanlig lume : 190
Ecru lume: 372+375
Sandwich: 372, 375, 190
Guldvisare: 372, 375, 190
Grön eller blå tavla: x
Blå visare:x ... eller ja, PR indikatorn på 190 är blånerad :)
Annat material än stål: 025, 375
Panna i ädelmetall: x
Kupat glas: 375
Panna med komplikationer: x
Luminor 1950: 372/375
Radiomir: 190
Radiomir 1940: 572
Pre-V: x
Vintage (pre-Stallone): x
Svart panna: 375
Waffle/hobnail: 025
Mare nostrum: x
calidial: x
SLC: x
Limited edition: 375
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Dagens

56BEBD62-36DB-4D6B-B349-B400FDCD07D9.jpeg
 

Caravelle33

Vacheron
Vad har du tickat för boxar och vilka saknas?!
Submersible/dykare: 692, 1305
Gamla bettarini med dubbelkupat glas : 112
Ny mer slimmad bettarini: 510
Pre-V känsla : X
Tritium : X
Vanlig lume : 510, 190, 112, 609, 127, 217, 309
Ecru lume: 372, 422 x2, 587, 932, XXX
Sandwich: 372, 112, 190, 587, 127, 932, 217, 422x2, 309, XXX
Guldvisare: 372, 127, 217, 190, 309, 932, 422X2, 587, XXX
Grön eller blå tavla: 692, 932
Blå visare:x ... eller ja, PR indikatorn på 190 är blånerad (copy på @Matts)
Annat material än stål: 309, 1305, 692
Panna i ädelmetall: räknas guldringen på 309
Kupat glas:
Panna med komplikationer: x
Luminor 1950: 372, 422, 127, 217
Radiomir: 190, 609, 309, XXX
Radiomir 1940: 587, 932
Pre-V: x
Vintage (pre-Stallone): x
Svart panna: X
Waffle/hobnail: X
Mare nostrum: x
calidial: x
SLC: x
Limited edition: 127, 217, 309, 932, XXX
Säkert glömt/missat någonstans
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Blev inspirerad av gårdagens GTG, som jag inte kunde vara med på, och gjorde höstens första bandbyte nu på morgonen. Hejdå till de flesta somriga band, hej till läder igen. Ursäkta suddiga och oredigerade bilder (fördel är att ni andra framstår som så mycket bättre fotografer, se det på det viset!) :D
IMG_7994.jpeg
IMG_7993.jpeg
IMG_7999.jpeg
IMG_8001.jpeg

602 416 720 692
 
Topp