Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kommer aldrig köpa en bil, och framförallt inte en ny. Kommer aldrig ha nog med pengar för det med tanke på mitt obefintliga karriärsval! Men såklart vill man inte köpa något gammalt mög, men jag vet att vad gäller den butik jag jobbar i så är det ju oftast så att vi säljer den hoj som står i montern om det är rätt size, och plockar sedan ner en ny, så oftast står den inte mer än nån vecka.Ska bli intressant att höra ditt resonemang när du ska köpa din första nya bil.... "..här, varsågoda, den har bara stått framme i 3 månader som testbil, men Den är ny annars!"
![]()
Kommer aldrig köpa en bil, och framförallt inte en ny. Kommer aldrig ha nog med pengar för det med tanke på mitt obefintliga karriärsval! Men såklart vill man inte köpa något gammalt mög, men jag vet att vad gäller den butik jag jobbar i så är det ju oftast så att vi säljer den hoj som står i montern om det är rätt size, och plockar sedan ner en ny, så oftast står den inte mer än nån vecka.
Vad fan ska jag med bil tillSälj nu en klocka och åk idag och klipp en ny Dacia. Kostar från 95 kakor
Det som gör det så tråkigt att prova klockor i Asien... det känns aldrig 100% pga. all plast! Vad gäller TS fråga om ny vara vid köp så finns även skillnad på var man köper grejer. I Asien (igen...) så är det rätt så vanligt att de plockar fram nya varor åt dig, även om det inte gäller fina klockor. Och kläderna kommer såklart inplastade de med...Lite lustigt det där. I asien så är alla klockor du får testa inplastade, super-inplastade. När jag var i Rolex egna butik i Taiwan, så var klockorna så pass inplastade att man inte ens kunde vrida på ringen... buh...
Aa, men det gillar jag däremot, att man får nya inplastade kläderDet som gör det så tråkigt att prova klockor i Asien... det känns aldrig 100% pga. all plast! Vad gäller TS fråga om ny vara vid köp så finns även skillnad på var man köper grejer. I Asien (igen...) så är det rätt så vanligt att de plockar fram nya varor åt dig, även om det inte gäller fina klockor. Och kläderna kommer såklart inplastade de med...![]()
Jag är ju i ny i klock-sammanhanget, men i vilken annan branch behöver jag som kund be om att få en ny vara istället för att det bara antas vara fallet?
Om det är en ny hoj som stått i butik och provsuttits under en tid så skulle jag förvänta mig rabatt.Skulle bli ganska slitit i många brancher med lite dyrare produkter, till exempel som min branch, MC. Vore surt att sälja provsuttna hojar med demorabatt.. Eller, om fruns guldsmedsaffär skulle ha hals- och armband som såldes som skrot efter ett tag? (Vigselringar har vi dock attrapper på)
Huh?Min favorit - "ah, jag skulle helst vilja köpa en som inte provats". Fair enough, det går att lösa.
När det är dags att dega; "Vadå, får jag inte prova först?"
Nu är det iof inte ovanligt att en AD har liten tilldelning i förhållande till antal köpare. Hur tänker du man skall lösa det? De får in en klocka, ingen får prova och den köps orörd eller köparen får testa ångrar sig och så skall AD vara tvungen att sälja med rabatt till nästa? Har du krav på orörd så kan du inte kräva att få testa innan köp. Annars förstör du ju både för nästa kund och butik.Huh?
Demo-exet ska ju testas.
När kund väl har bestämt sig för att köpa, så tar man fram en ny.
Kund vill kolla att allting är som det ska, innan kund lämnar butiken.
Konstigt?
Stör mig också på att man betalar fullpris för skyltexen. Det är ju trots allt ett ex som det har handskats en del med.
Premiumklockor till fullpris tycker jag skall vara örörda av människohänder vid leverans.
Jag älskar kunder som "förväntar sig" rabatt... En diskussion är alltid trevligt!Om det är en ny hoj som stått i butik och provsuttits under en tid så skulle jag förvänta mig rabatt.
Det var mer ett svar på Singulars inlägg, och fungerar bara om butiken har demo-ex.Nu är det iof inte ovanligt att en AD har liten tilldelning i förhållande till antal köpare. Hur tänker du man skall lösa det? De får in en klocka, ingen får prova och den köps orörd eller köparen får testa ångrar sig och så skall AD vara tvungen att sälja med rabatt till nästa? Har du krav på orörd så kan du inte kräva att få testa innan köp. Annars förstör du ju både för nästa kund och butik.
Huh?
Demo-exet ska ju testas.
När kund väl har bestämt sig för att köpa, så tar man fram en ny.
Kund vill kolla att allting är som det ska, innan kund lämnar butiken.
Konstigt?
Då blir det ju två demoex. Om man nu vill ha en orörd klocka och denna sedan är defekt får man nyttja garantin som alla andra.Det var mer ett svar på Singulars inlägg, och fungerar bara om butiken har demo-ex.
Om man nu har bestämt sig för köp, så ser jag det inte som något konstigt att man som kund vill kontrollera att allting är med, och att produkten ser 100 ut.
Jag har själv jobbat i butik, och ja, det händer att saker fattas, eller att produkten har blivit skadad från fabrik.
Det hade varit riktigt tråkigt att packa upp något nytt och sedan upptäcka det hemma. För då står ord mot ord om vad som har hänt.
Det var mer ett svar på Singulars inlägg, och fungerar bara om butiken har demo-ex.
Om man nu har bestämt sig för köp, så ser jag det inte som något konstigt att man som kund vill kontrollera att allting är med, och att produkten ser 100 ut.
Jag har själv jobbat i butik, och ja, det händer att saker fattas, eller att produkten har blivit skadad från fabrik.
Det hade varit riktigt tråkigt att packa upp något nytt och sedan upptäcka det hemma. För då står ord mot ord om vad som har hänt.
Jag har jobbat i butik, allt demades. När en produkt var utgående, så såldes sista exet med rabatt.Vet inte om du jobbat i butik eller inte, men tror inte du förstår hur tungt butikens lagersaldo skulle vara om de skulle ha minst dubbletter av varje klocka.
EDIT: Såg nu att du jobbat i butik, då borde du veta att det praktiskt inte är möjligt.
Butikens lager är ju inte kundens problem. I många branscher har man ex för demo som sedan säljs som just demoex till ett lägre pris.Och hur skulle detta gå till i praktiken? Då får du nog räkna med att köpa en klocka som du inte prövat eller sett i verkligheten... Eller menar du att butikerna ska sitta på 1 ex av varje klocka som bara är till för att känna på och sen ha fler ex som inte är uppackade på lager? Vad skulle hända med dessa "prövo klockor" sen? Säljas som begagnade?
Öh.Då blir det ju två demoex. Om man nu vill ha en orörd klocka och denna sedan är defekt får man nyttja garantin som alla andra.
Självklart är det en diskussion men jag skulle inte genomföra ett köp av ett demoexemplar till fullt pris.Jag älskar kunder som "förväntar sig" rabatt... En diskussion är alltid trevligt!
I så fall är det du som tolkade mitt inlägg fel. Jag skrev aldrig något om kunden vill testa varan. Bara kontrollera att allt var ok innan man lämnade butiken.Vad det gäller PP eller vissa Rolex etc så finns det inte utrymme i budget att ha "visningsex" vidare blandar du äpplen och päron. Att man skall kunna kontrollera att klocka är felfri är en helt annan sak än att få prova den.
Jag har jobbat i butik, allt demades. När en produkt var utgående, så såldes sista exet med rabatt.
Vissa butiker har löst det genom att ha visningsex, och sedan beställa in en ny om kunden vill köpa produkten.Vet inte om du jobbat i butik eller inte, men tror inte du förstår hur tungt butikens lagersaldo skulle vara om de skulle ha minst dubbletter av varje klocka.
EDIT: Såg nu att du jobbat i butik, då borde du veta att det praktiskt inte är möjligt.