• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Visst skall man kunna lita på sin Urmakare!

Portofino

Panerai
Ni som vet, kan kanske upplysa. Läste i mitt tyska forum för ett tag sedan, att Rolex skulle växlat upp på sistone, för att aktivt få bukt med gråhandeln. Detta bestod i att man köpte några dinkor från gråhandlare och sedan spårade man dem genom serienumret tillbaka till ursprunglig AD. Därefter kunde det bli fråga om indragen AD-status. Kan inte riktigt avgöra om detta är verklighet, eller rykten som cirkulerar för att stärka AD:s status på marknaden, men det är ju onekligen spännande, om detta ingår i Rolex strategi att ytterligare styra marknaden för sina produkter.
Detta har man gjort under en längre tid. Och handlare har förlorat märken på grund av det. Inte bara Rolex som gör så. Däremot, och nu spekulerar jag bara, kan det vara så att om klockan leder tillbaka till en handlare Rolex vill ha kvar, får de endast en "snälla sluta upp med detta".
 

jhm

Panerai
Detta har man gjort under en längre tid. Och handlare har förlorat märken på grund av det. Inte bara Rolex som gör så. Däremot, och nu spekulerar jag bara, kan det vara så att om klockan leder tillbaka till en handlare Rolex vill ha kvar, får de endast en "snälla sluta upp med detta".


En annan aspekt i sammanhanget, är att alla Rolexklockor behöver servas förr eller senare och då inbringar detta pengar till återförsäljarna, oavsett var eller hur klockorna såldes från början. Så de enda som egentligen borde vara negativt inställda till gråhandel, är just Rolex SA. Ordinarie AD:s tror jag inte förlorar nämnvärt på företeelsen.
 

jhm

Panerai
Gråhandeln är ju Rolex själva delvis med och krattar manegen för, så det är företeelse som är helt Ok för mig.


Så upplever jag det också. Sätter man upp den typen av mål och "förhållningsregler" för sina återförsäljare som man gör idag, samtidigt som insyn i den egna verksamheten saknas, är det egentligen inte förvånande. Gissar att denna "dubbelmoral" ligger delvis till grund för det mytomspunna i varumärket. Schweiz måste vara ett paradis ur detta perspektiv. :)
 

Gold

Panerai
2-Faktor
Vad gäller just den klockan så ser det ju ut som vanlig gråhandel och Rolex-garanti gäller precis som Wayne säger. Gråhandel låter ju tråkigare än det är. Uret.se har väl ett gott rykte? Finns ju flera privata säljare som kan fixa fram nya klockor på våra forum och några av dom skulle jag gärna handla av precis som jag inte skulle tveka att handla av Daniel.

Om du går till t ex svensk AD med ditt problem och certet är utställd av, jag spekulerar, en spansk AD som försöker hålla uppe omsättningen genom att sälja till gråhandlare i Sverige, då har jag hört att det kan uppstå smärre kostnader, som normalt inte skulle uppstå om du köpt av den AD du går till med ditt problem. Men jag är osäker på vad det är man tar betalt för isf och hur rimligt det kan vara.

Gråhandeln är ju Rolex själva delvis med och krattar manegen för, så det är företeelse som är helt Ok för mig.


Kostnaden är för försäkrad frakt fram och tillbaka från Schweiz.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Intressant tråd.

Som redan många andra skrivit borde full återbetalning och ytterligare någon kompensation erbjudits på en gång efter att man som näringsidkare fått detta presenterat för sig.
Det hade varit ett bra och billigt sätt att rädda situationen.

Även jag är en som kommer hålla mig borta från båda dessa båda företag och berätta för andra om denna historia.
 
  • Like
Reactions: jhm

jhm

Panerai
Vilket tillverkaren betalar och inte ADn.


Detta pratade jag faktiskt med en AD om härom dagen (när diskussionen gick in på gråhandel och dess nackdelar, fördelar och effekter på den totala handeln) och de hävdade att detta var något AD:n fick stå för, som ren goodwill. Är detta bara lögn menar du? Tycker också själv att det vore konstigt om inte en world wide warranty, inkluderar sådant.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Detta pratade jag faktiskt med en AD om härom dagen (när diskussionen gick in på gråhandel och dess nackdelar, fördelar och effekter på den totala handeln) och de hävdade att detta var något AD:n fick stå för, som ren goodwill. Är detta bara lögn menar du? Tycker också själv att det vore konstigt om inte en world wide warranty, inkluderar sådant.
Beror kanske på tillverkare, men de flesta tillverkare löser det vid garantiärenden.

Alternativt så ingår det i avtalet mellan tillverkare och AD som ett åtagande av ADn.
(Alltså en tjänst som tillverkaren kräver ADn på som en del i avtalet)

Oavsett så ska kunden inte behöva betala fraktavgiften (i de flesta fallen). Ring tillverkaren och fråga om du är osäker.
 

jhm

Panerai
Beror kanske på tillverkare, men de flesta tillverkare löser det vid garantiärenden.

Alternativt så ingår det i avtalet mellan tillverkare och AD som ett åtagande av ADn.
(Alltså en tjänst som tillverkaren kräver ADn på som en del i avtalet)

Oavsett så ska kunden inte behöva betala fraktavgiften (i de flesta fallen). Ring tillverkaren och fråga om du är osäker.


Ja nu har jag själv precis beställt senaste tillskottet hos AD, men hade jag struntat i det och gått till gråhandeln istället, så hade klart intresset varit ännu större. Såg en tråd här någonstans där det postades en adress till en servicekontakt i Geneve. Kanske skall dra ett mail till honom vid tillfälle, för att få veta säkert. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja nu har jag själv precis beställt senaste tillskottet hos AD, men hade jag struntat i det och gått till gråhandeln istället, så hade klart intresset varit ännu större. Såg en tråd här någonstans där det postades en adress till en servicekontakt i Geneve. Kanske skall dra ett mail till honom vid tillfälle, för att få veta säkert. :)
Vad är det för märke på klockan?
 

Rivalen

Rolex
Så upplever jag det också. Sätter man upp den typen av mål och "förhållningsregler" för sina återförsäljare som man gör idag, samtidigt som insyn i den egna verksamheten saknas, är det egentligen inte förvånande. Gissar att denna "dubbelmoral" ligger delvis till grund för det mytomspunna i varumärket. Schweiz måste vara ett paradis ur detta perspektiv. :)

Det handlar väl om att Rolex försöker kontrollera prisbilden? Hade jag köpt en Rolex, ny eller beg, så skulle jag uppskatta om den ökar i värde. Så det är lite dubbelt. När man skall köpa vill man hitta en till "rätt" pris och när man sen äger ser man inte prishöjning (genom priskontroll från tillverkaren) som nåt direkt negativt.

Rolex (Omega) politik gör det dock svårt att se Rolex/Omega AD på mindre orter (undantag finns uppenbarligen) och då är gråhandel välkommet i min värld för jag vill ha "min" urmakare nära om möjligt.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
My two cents.
Jälmers borde borde betala tillbaka de 8500kr de tog betalt av Puonti då de helt enkelt inte gjort vad de borde. Ska inte vara något snack, och i detta fall och jag tycker starkt man ska gå via allmänna reklamationsnämnden för att driva detta rätt. Om Pagoldhs är de som utfört servicen så ska de bli av med sin AD-stämpel, det här är inget misstag utan bara bedrägeri som skadar Rolex och dess kunder.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Ta det vidare till ARN. Jälmers är ingen jag tipsar polare att knipa klockor från alt använda deras "urmakarskills"

Pagoldhs är ju bara pinsamt.
 

N.Bathes

Cartier
Silken negativ reklam dom köpt på sig
Nu är det säkert många som inte handlar mm i dom affärerna. Så mycket dom förlorar på detta!!
Och att man vågar att misshandla en klocka så och det till trots ta betalt för det.
Hade dom fixat problemet så hade dom ju köpt på sig enormt bra reklam...
Skicka kopior och berätta för Rolex så får dom ge rekommendationer och sen mister dom sin AD licens!!!!
Reklamationsnämnden hade jag även gått till men det brukar ta 1-2-3 års tid så bättre lösa det själv om det går!!
Tydligen skall man vara niga med till vilken AD man går till.

Butiker måste fatta hur sånt här sprider sig i forum mm mm.
För att ta ett exempel så var det ett litet bageri i en liten by.
På lucia kom en person in och ville köpa lussekatter...
Ok sa han hur många...
7 st och jag vill ha glutenfritt om du har Tack..
Då sa han
Ah Du dom ligger längst in i storlaget
Han orkade inte gräva fram dom till kunden... Gissa besvikelsen!!
Detta spred sig i hela byn och ingen handlade där mer på rätt länge
Butiken stängde sen i kk:)
Så kan det gå för sånna klockbutiker med... Först missar dom massa kunder
Sen sin ad licens
Sen ännu mera kunder
Sen byter dom bara batterier och säljer köksklockor....
 

Khoma

Cartier
2-Faktor
My two cents.
Jälmers borde borde betala tillbaka de 8500kr de tog betalt av Puonti då de helt enkelt inte gjort vad de borde. Ska inte vara något snack, och i detta fall och jag tycker starkt man ska gå via allmänna reklamationsnämnden för att driva detta rätt. Om Pagoldhs är de som utfört servicen så ska de bli av med sin AD-stämpel, det här är inget misstag utan bara bedrägeri som skadar Rolex och dess kunder.
Är ganska säker på att de 8500 täcktes av någon försäkring? Tror inte han betalade dem själv...
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Har inte läst alla sidor i tråden, så jag vet inte om det kommit någon vidare ursäkt eller kompensation(?). MEN Det är i min bok jävligt pinsamt att en (i det här fallet två?!) ADs hanterar ett ärende så nonchalant. Att kompensera något hade ju vart på sin plats. Servicen var ju uppenbarligen inte gjort/gjord rätt eller bra.

Skönt att iallafall ni två lyckats lösa problemet tillsammans.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Har inte läst alla sidor i tråden, så jag vet inte om det kommit någon vidare ursäkt eller kompensation(?). MEN Det är i min bok jävligt pinsamt att en (i det här fallet två?!) ADs hanterar ett ärende så nonchalant. Att kompensera något hade ju vart på sin plats. Servicen var ju uppenbarligen inte gjort/gjord rätt eller bra.

Skönt att iallafall ni två lyckats lösa problemet tillsammans.
Finns bara en AD och det är Pagholds. Jälmers är inte AD för Rolex.
 

Bodda

Breitling
Ser ut som om tråden avstannat. Vill bara nämna att tendens till förbättring inte verkar finnas i Borås. Min bror lämnade in en klocka (Longines) för reparation. Den slarvades bort och nu, 13 år senare, har den inte återfunnits. De vägrar fortfarande ersätta honom, utan letar fortfarande.....:grumpy:
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Men det är ju ren idioti. Hade han kvitto och klockan var borta då för 13 år sedan så hade de varit tvungna att ersätta honom. Klockan var i "care and custody" dvs omhändertagen av urmakaren och hade han gått vidare med det då jade saken varit klar. Nu är det väl preskriberat.
 

Bodda

Breitling
Tyckte jag också! Har dock en alldeles för snäll bror, som inte vill vara till besvär. Synd, jag hade gärna tagit över klockan:)
 

ScubaKing

Audemars
Ser ut som om tråden avstannat. Vill bara nämna att tendens till förbättring inte verkar finnas i Borås. Min bror lämnade in en klocka (Longines) för reparation. Den slarvades bort och nu, 13 år senare, har den inte återfunnits. De vägrar fortfarande ersätta honom, utan letar fortfarande.....:grumpy:

Vilken urmakare var detta? Låter inte troligt hur som helst. Klart dem ersätter honom då dem har ansvaret för klockan när den är i deras ägo.
 

Bodda

Breitling
Han lämnade in den hos Jälmers ur. Till deras försvar ska sägas att han inte hört av sig på väldigt lång tid. Han hade fått för sig att klockan inte skulle gå att reparera och att detta var ett sista halmstrå. Den första urmakaren han gick till lämnade beskedet att boetten var trasig pga ovarsam montering och att detta medfört så mycket fukt i klockan att urverket skadats. Han fick rekommendationen att köpa något nytt. Jälmers var dock villiga att göra ett försök till reparation, men nu är ju klockan, som sagt, försvunnen. Fortsättning lär följa....
 
Topp