• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Visst skall man kunna lita på sin Urmakare!

Johnny67a

Omega
Själv lämnade jag in min klocka för service på Pagoldhs men efter läst denna skräckhistoria hämtade jag ut den igen innan de hunnit börja med servicen. Man ska inte gynna såna företag. Jag valde en annan urmakare som man dessutom får tala med. Den arge urmakaren är snäsig och har kraftigt nedsatt förmåga i sina kundrelationer, det har jag personlig erfarenhet av.
 

Laplander

Rolex
För länge sedan skickade jag in en klocka för service hos Jälmers Ur, när den kom tillbaka saknades ett kvitto på betalning samt en specifikation på vad som gjorts. Jag stötte på om detta och då kom det ett enkelt kassakvitto på beloppet samt ett garantibevis gällande ett år i ett kuvert, det kändes lite simpelt men jag nöjde mej med detta. Efter några veckor hör Jälmers Ur av sej och undrar hur vi ska lösa betalningen av servicen, som tur var hade jag propsat på ett kvitto och det var ju tur det med facit i hand. Sådant här känns extra jobbigt när man personligen sätter en ära i att sköta sina betalningar till punkt och pricka, man kan inte nog fort komma hem från jobbet för att scanna kvitton och sända för att visa att man redan gjort rätt för sej.
 

The lord

Audemars
Så jälmers påstod att de lämnat ut klockan utan att ta betalt? Vad så de när du hade kvittot, låter som att det var uttänkt från början att ta betalt två gånger!
 

ScubaKing

Audemars
För länge sedan skickade jag in en klocka för service hos Jälmers Ur, när den kom tillbaka saknades ett kvitto på betalning samt en specifikation på vad som gjorts. Jag stötte på om detta och då kom det ett enkelt kassakvitto på beloppet samt ett garantibevis gällande ett år i ett kuvert, det kändes lite simpelt men jag nöjde mej med detta. Efter några veckor hör Jälmers Ur av sej och undrar hur vi ska lösa betalningen av servicen, som tur var hade jag propsat på ett kvitto och det var ju tur det med facit i hand. Sådant här känns extra jobbigt när man personligen sätter en ära i att sköta sina betalningar till punkt och pricka, man kan inte nog fort komma hem från jobbet för att scanna kvitton och sända för att visa att man redan gjort rätt för sej.

Intressant! Så du fick klockan utan att betala enligt Jälmers? Vad sa dem om det, och vad sa dem när du visade kvittot?
Det är precis sådant här som får mig att ALDRIG vilja göra affärer med nämnda företag.
 

Marenostrum

Omega
2-Faktor
Har varit med om att Jälmers har sabbat en Datejust och ersatt med felaktiga delar... Vidare så krävdes det att hela boetten behövdes bytas pga att han har skruvat sönder den... :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Någon här på forumet som har recensioner/feedback hur de är att handla hos jälmers ur?
Jag köpte en Omega Planet Ocean XL via Blocket 2011. Jag åkte 20 mil och vi möttes upp på Jälmers ur i Borås. Han hade köpt den där. Den klockan hade jag i 5 år utan problem och jag tjänade t.o.m. ett par tusen när jag sålde den. Jag hade ett bra intryck när jag åkte därifrån med bra blandning mellan kompetens, seriöst snack och trevligt prat om annat än klockor. Jag utgår från att min berättelse är lika sann som andras som har sämre erfarenhet. Däremot de som bara har hört kanske man ska ta med en nypa salt. Det viktiga är för dig att klockan är bra.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag köpte en Omega Planet Ocean XL via Blocket 2011. Jag åkte 20 mil och vi möttes upp på Jälmers ur i Borås. Han hade köpt den där. Den klockan hade jag i 5 år utan problem och jag tjänade t.o.m. ett par tusen när jag sålde den. Jag hade ett bra intryck när jag åkte därifrån med bra blandning mellan kompetens, seriöst snack och trevligt prat om annat än klockor. Jag utgår från att min berättelse är lika sann som andras som har sämre erfarenhet. Däremot de som bara har hört kanske man ska ta med en nypa salt. Det viktiga är för dig att klockan är bra.
Man behöver väl inte vara särskilt orolig om man köper en någorlunda ny klocka, oavsett vem man köper av? Service av vintage däremot kräver ju större ansträngning.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Man behöver väl inte vara särskilt orolig om man köper en någorlunda ny klocka, oavsett vem man köper av? Service av vintage däremot kräver ju större ansträngning.
Jag vet ingenting om hur han servar vintage, hans yrkesskicklighet eller bakgrund. Däremot vet jag andra urmakare i Sverige som tidigare varit AD för Rolex. De har utbildningarna, erfarenheten och många gånger delarna. Sen hur bra det stämmer in på Jälmers ur vet jag inte. Oavsett om man tidigare har varit Rolex-AD, har utbildningarna, delarna och serviceerfarenheten kan man ha en personlig läggning för att göra ett bra eller dåligt jobb. Hur han är, vet andra bättre. Jag konstaterar bara att det verkar finnas både nöjda och missnöjda kunder. Det är ju inte bra, men alla som varit i affärsbranschen vet att en missnöjd kund kan vara själva problemet. Personligen skulle jag inte ta med min Rolex-vintage, om jag hade någon, till en urmakare som som jag saknar förtroende för. Detsamma gäller hantverkare, bilverkstäder och andra som jag köper varor och tjänster av.
 
Senast ändrad:

Stefan S

Patek
2-Faktor
Någon här på forumet som har recensioner/feedback hur de är att handla hos jälmers ur?
Man betalar, tar klockan och går... menar, är klockan bra så är det ju givetvis inga problem. Dom allra flesta han säljer är nog det också. Handlat där, 3,5 år sedan. Har den kvar och den har varit jättebra. Men enda gången jag varit i kontakt med dom. Minnet är en stressad man med två Rolex, en på vardera armen. Det var lördag, han var ensam och en hel del folk. Men han halade fram ett gäng klockor som jag fick klämma på i lugn och ro. Men som sagt, ingen aning om den verksgaranti jag fick höll vad den lovade. En Seamaster från 2001.
 

cacan

Omega
hej
någon som har handlat av Jälmers ur på sistone? Har läst lite mixat om dem, så tänkte om det var någon med hyfsat ny kontakt som kunde ge lite feedback.
 

MrRolex

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
hej
någon som har handlat av Jälmers ur på sistone? Har läst lite mixat om dem, så tänkte om det var någon med hyfsat ny kontakt som kunde ge lite feedback.
Jag har inte haft några problem med honom. Ringde honom härom veckan för råd om gången på en Rolex. Han ringde tillbaka och var hjälpsam trots att han var på semester utomlands.
Har sålt några av mina klockor till honom under flera år, gått smidigt.
 

cm22bb

Breitling
Hej,

Har en Seamaster 2254 som jag köpte begagnad och lämnade till Jälmers för service för under två år sedan. Hämtade inte ut den personligen då jag var på resa men såg när jag kom hem att det stod "Reparation" på kvittot. Hörde av mig till Jälmers och han sa att det var så dem brukade göra. Jag sa att jag naturligtvis ville ha ett kvitto där det framgått att det var en service jag gjort och det kunde jag få sa han motvilligt om jag kom in i butiken. Sen rann det ut i sanden för jag hade inte vägarna förbi. Jag hade också förväntat mig att få en spec på de delar som var bytta och kanske de utbytta delarna med mig men det var min första service på min första klocka så tog det inte längre än så vilket jag naturligtvis borde gjort.

Nu till min fråga. Det var som sagt under två år sedan jag servade klockan. Nu har jag märkt att den sackat lite mer per dag än tidigare och för några dagar sedan stannade den. Jag skakade den en liten stund och då gick den i 3-6sek. Tog av mig den och vred upp den manuellt (många varv) men den gick inte igång. Hade den på mig i nån timme och tog av den igen och skakade och då plötsligt gick den igång och har gått bra i 4 dagar. Nu har den dock stannat igen och går bara enstaka sekunder när den skakas. Till saken hör att jag aldrig tar av mig den.

Nån som vågar sig på en gissning på vad det kan vara?
Jälmers skrev till mig i Juni 2018 att dem var auktoriserade OMEGA service-ställe men jag hittar inget om det nu på deras eller OMEGAs hemsida. Nån som vet?
Vad kan jag förvänta mig när jag nu ska kontakta Jälmers? Ny service gratis? Vill jag det om jag blir erbjuden? Pengar tillbaka även om det var mer än ett år sedan?

Tacksam för hjälp!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej,

Har en Seamaster 2254 som jag köpte begagnad och lämnade till Jälmers för service för under två år sedan. Hämtade inte ut den personligen då jag var på resa men såg när jag kom hem att det stod "Reparation" på kvittot. Hörde av mig till Jälmers och han sa att det var så dem brukade göra. Jag sa att jag naturligtvis ville ha ett kvitto där det framgått att det var en service jag gjort och det kunde jag få sa han motvilligt om jag kom in i butiken. Sen rann det ut i sanden för jag hade inte vägarna förbi. Jag hade också förväntat mig att få en spec på de delar som var bytta och kanske de utbytta delarna med mig men det var min första service på min första klocka så tog det inte längre än så vilket jag naturligtvis borde gjort.

Nu till min fråga. Det var som sagt under två år sedan jag servade klockan. Nu har jag märkt att den sackat lite mer per dag än tidigare och för några dagar sedan stannade den. Jag skakade den en liten stund och då gick den i 3-6sek. Tog av mig den och vred upp den manuellt (många varv) men den gick inte igång. Hade den på mig i nån timme och tog av den igen och skakade och då plötsligt gick den igång och har gått bra i 4 dagar. Nu har den dock stannat igen och går bara enstaka sekunder när den skakas. Till saken hör att jag aldrig tar av mig den.

Nån som vågar sig på en gissning på vad det kan vara?
Jälmers skrev till mig i Juni 2018 att dem var auktoriserade OMEGA service-ställe men jag hittar inget om det nu på deras eller OMEGAs hemsida. Nån som vet?
Vad kan jag förvänta mig när jag nu ska kontakta Jälmers? Ny service gratis? Vill jag det om jag blir erbjuden? Pengar tillbaka även om det var mer än ett år sedan?

Tacksam för hjälp!
De borde erbjuda sig åtgärda problemet. Det går bra att ringa (eller maila) till Swatch Group Nordic för frågor om auktorisering och sådant.
 
Topp