• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Visst skall man kunna lita på sin Urmakare!

JK:s sociala smidighet är inte alltid den högsta och några gånger har våra möten slutat med smällande i dörrar, men inga fnurror på tråden har varit värre än att de gått att reda upp.

W. T. F.

Jag har haft "fnurror" med allt från hyresvärdar till bilhandlare, men har aldrig varit med om några höjda röster, och definitivt aldrig några smällda dörrar. Hade det hänt hos en urmakare skulle jag aldrig sätta min fot där igen.

Skall försöka mig på en nyanserad åsikt i frågan då jag tycker vissa i tråden får väl mycket fragda i munnen när dessa saker inträffat (obs att jag INTE talar om TS)

Att jag aldrig kommer köpa eller serva mina klockor hos någon av dessa urmakare efter att ha läst tråden är jag nog inte ensam om. Jag tycker deras kommunikation, service och arbete är under all kritik och lyfter på hatten för att TS förklarade vad som inträffat.

Tycker också det är smakfullt av honom att försöka lösa situationen innan han postade här så de fick chansen att uttala sig .

Vad jag dock kan tycka till "bedrägarnas" försvar är att om man själv eller underleverantör har utfört ett undermåligt arbete så bör man ha chansen att ställa det till rätta. Det gäller många olika branscher och man har inte rätt till kompensation utan att säljaren har haft möjlighet att åtgärda problemet. Även om jag har FULL förståelse för att man tappat förtroendet och inte vill skicka tillbaka klockan efter allt som har hänt kan det vara bästa alternativet om man vill få en korrekt reklamation. Jag kan till viss del förstå att man som butik/urmakare inte väljer att delfinansiera en service någon annanstans även om det i just detta fallet hade varit betydligt smidigare för alla parter.

Sen de i tråden som snackar om att man tagit 3000kr för mycket för servicen bör nog fundera lite. Det är ju sagt att det är delar som skulle bytas och då vi inte sett någon spec på servicen kan vi inte veta vad dessa kostar. Därför är det naivt att tro att över 5300kr skulle vara "för dyrt". Sen är det katastrof att man inte erbjuder en spec samt servicekvitto direkt när klockan lämnas ut.

Oavsett har ingen av butikerna levererat det man tagit betalt för och som många redan skrivit hade de förmodligen löst den här soppan för längesen om man 1. Haft ett vänligare bemötande, 2. Löst situationen med TS innan den här tråden drog igång, samt 3. Svarat i tråden och gett sin syn på saken.

Jag förvarar inte någon av butikerna, men att i detta läge försöka dra ner butikerna så mycket det bara går anser jag fel.

Jälmers Ur har sett tråden och har inte kommenterat, det tycker jag räcker som underlag för att anse att han inte vill bemöta detta lureri som han har sysslat med. Jag lider med både Af Sjodahl och puonti eftersom dom har fått lida både ekonomisk skada och behövt lägga massa tid på den här idioten. Och så sitter du och försvarar honom, för det är exakt vad du gör... Geeezz....

Hej alla här på forumet,

Jag hittade det här forumet, och speciellt den här tråden. efter att jag efter att några år med klockintresset på mestadels lagt på is snokade runt lite på webben efter svenska forum om klockor.

Nu vill jag verkligen inte förminska någons upplevelse av att ha blivit dåligt behandlad men jag vill ändå säga detta:

När det gäller Pagoldhs i Skövde har jag relativt stor erfarenhet. Genom åren har jag köpt ett antal såväl nya som begagnade klockor av JK (innehavaren) och även anlitat honom för service och reparationer. Jag tycker inte den bild som en del försöker måla upp av JK som förslagen skojare stämmer.

Jodå, han har precis som jag själv och alla andra både sämre och bättre ögonblick, JK:s sociala smidighet är inte alltid den högsta och några gånger har våra möten slutat med smällande i dörrar, men inga fnurror på tråden har varit värre än att de gått att reda upp. JK har drivit verksamheten i egen regi i 25 år, har under hela denna tid hållit en hög profil vad avser märken och servicenivå och hade knappast överlevt så länge om han ägnat sig åt systematiskt fusk.

Att inte Pagoldhs eller JK själv kommenterar här i tråden har jag förståelse för. Sådana här incidenter vill man som företagare reda ut öga mot öga, avtalspart mot avtalspart, och inte på publika forum eller med tredjepartsaktörer. Likaså, om jag återigen tar på mig företagarhatten, så skulle jag inte uppskatta om en kund med klagomål springer till andra och kortsluter mina egna möjligheter att komma fram till en lösning som alla kan vara nöjda med.

Till sist vill jag återigen säga att jag mycket väl förstår den besvikelse om trådstartaren känner. Jag hade själv inte reagerat annorlunda men jag hade kanske a-g-e-r-a-t annorlunda för att lösa det.

En fråga bara. Känner du någon av personerna ifråga? ( på Jälmers eller Pagoldhs)

Hej alla här på forumet,

Jag hittade det här forumet, och speciellt den här tråden. efter att jag efter att några år med klockintresset på mestadels lagt på is snokade runt lite på webben efter svenska forum om klockor.

Nu vill jag verkligen inte förminska någons upplevelse av att ha blivit dåligt behandlad men jag vill ändå säga detta:

När det gäller Pagoldhs i Skövde har jag relativt stor erfarenhet. Genom åren har jag köpt ett antal såväl nya som begagnade klockor av JK (innehavaren) och även anlitat honom för service och reparationer. Jag tycker inte den bild som en del försöker måla upp av JK som förslagen skojare stämmer.

Jodå, han har precis som jag själv och alla andra både sämre och bättre ögonblick, JK:s sociala smidighet är inte alltid den högsta och några gånger har våra möten slutat med smällande i dörrar, men inga fnurror på tråden har varit värre än att de gått att reda upp. JK har drivit verksamheten i egen regi i 25 år, har under hela denna tid hållit en hög profil vad avser märken och servicenivå och hade knappast överlevt så länge om han ägnat sig åt systematiskt fusk.

Att inte Pagoldhs eller JK själv kommenterar här i tråden har jag förståelse för. Sådana här incidenter vill man som företagare reda ut öga mot öga, avtalspart mot avtalspart, och inte på publika forum eller med tredjepartsaktörer. Likaså, om jag återigen tar på mig företagarhatten, så skulle jag inte uppskatta om en kund med klagomål springer till andra och kortsluter mina egna möjligheter att komma fram till en lösning som alla kan vara nöjda med.

Till sist vill jag återigen säga att jag mycket väl förstår den besvikelse om trådstartaren känner. Jag hade själv inte reagerat annorlunda men jag hade kanske a-g-e-r-a-t annorlunda för att lösa det.

Har inte en aning om vilken fantasi eller drömvärld du lever i PsiOmega, kanske är den en värld med små rosafärgade fluffiga moln, en värld med godis hus och en flod av choklad?! Den skulle jag också vela leva i, det kanske tom finns Rolex & Omega träd där, så man kan gå ut varje morgon och plocka klockor som om det vore äpplen och päron.

Känns konstigt att ditt första inlägg hamnade just här, just i denna tråd, visst kan det vara en slump det säger jag inte emot, men det tror jag knappast att det är, känns mer som du skriver för Pagolds urs räkning. Först hade jag tänkt att skita i, att svara på ditt inlägg, för jag tyckte du inte var värd den tid det tar att skriva ett svar. Men sen läste jag det en gång till och kände mig en smula påhoppad.

Jag kan hålla med dig om mycket av du skriver, visst kan JK haft en dålig dag osv, kanske även DJ, men får det hända tycker du. Här lämnas det in en klocka för närmare 80k, du vill ha den fixad för att visarväxeln gått sönder, jag menar det är ju ingen ur & penn klocka vi snackar om här. Nej...vi snackar om en dyrare Rolex klocka, och då borde man fan kunna ställa krav på att folk inte har dåliga dagar, framför allt när det visar sig att packningarna är typ 100 år gamla. I och med att klockan öppnas, så anser urmakaren att en service skulle komma väl till pass. En fullervice där man inte bytt packningarna som är hårda och torra känns jävligt suspekt tycker iaf jag, i min värld, om det är lathet eller bara oförstånd kan jag inte avgöra, men, visst han kanske bara hade en dålig dag så han glömde bort att byta dom som du säger.

Jag tänker mig ett scenario vad som hade hänt, om jag 6-8 månader senare åkt på semester, tagit mig ett bad, det visar sig att klockan tar in vatten som fan pga att den inte är tätt nog pga dåliga packningar. När jag kommer hem från semestern lämnar jag naturligtvis in klockan där den varit på service, då jag inser att jag inte gjort något fel, jag har bara light badat med klockan. Klockan lämnas nu till jälmer ur, då garantin står på det företaget, han skickar den förmodligen vidare till pagolds ur som gjort den påstådda servicen. Här kan jag ärligt säga att jag inte tror att det skulle vart till min fördel, jag tror att dom aldrig skulle påpekat att det var packningarna som var boven i dramat och gjorde så att klockan tog in vatten. Ska jag ha klockan reparerad så får jag nog stå för hela kostnaden själv.

Det jag skriver nu är bara öppna spekulationer från min sida och inget som någon kan svara på naturligtvis, men jag baserar detta på hur dessa 2 inblandade parter skötte det innan jag skrev denna tråd om det som hänt, jag baserar även på hur jag blev behandlad av dom 2 inblandade parter i tråden. Jag har varit så objektiv och ärlig som jag bara kunnat, det sägs att kunden alltid har rätt! Jag har själv varit säljare av många dess lag, och jag vet att kunden inte alltid har rätt. Men i detta fall så har jag och Mr puonti rätt, vi kan fan kräva att detta sköts riktigt, annars har man valt fel jobb, eller iaf valt att fixa, laga fel sorts klockor. Att andra i tråden kallar dessa inblandade urmakare vid namn som bedragare, skojare osv får stå för dom.

Du skriver att du kanske agerat annorlunda, JA det hade jag säkert också gjort ifall jag bodde i närheten av pagolds eller jälmers. Då kan du vara säker på att jag hade stått öga mot öga med båda dessa inblandade parter, nu bor jag allt för långt ifrån tyvärr. Jag vet inte inte riktigt vad du antyder på, vad jag skulle kunnat gjort annorlunda, med tanke på att båda urmakarna visste om mitt problem, så hade dom mycket väl kunnat lyft på luren eller mailat och frågat hur vi skall lösa detta, men istället så väljer en av dom att slänga luren i örat på mig. Ingen av dessa 2 verkar ha brytt sig speciellt mycket, eftersom jag aldrig hörde något ifrån dom. Dagen då jag ringde upp, så verkade dom mest sura både på mig och andra urmakare som inte ens hade med klockan att göra. Var ingen direkt som bad om ursäkt heller och tyckte det var tråkigt det som hänt.

Visst båda, var villiga och ta tillbaka klockan det säger jag inget om, det skall väl dom ha cred för, och hade dom bara varit trevligare mot mig som kund från första början, så hade jag förmodligen skickat tillbaka klockan för om plåstring och givit dom chansen att fixa felen. Men i detta fall tyckte jag att det inte kändes bra, bekväm pga ovannämnda saker att skicka tillbaka klockan, jag hade i vilket fall som helst skickat klockan vidare för observation för att säkerställa att allt var i sin ordning , just pga allt detta så valde jag att skicka klockan vidare till en annan urmakare. Och jag kan säga att jag är så nöjd med att jag valde att lämna in klockan hos Rob.E, för nu kan jag njuta fullt ut av klockan ifråga, och det var värt vad det kostade att återsälla klockan i toppskick. Tack för hjälpen.

Jag tycker att jag har ryggen fri, jag gjorde vad som kunde/kan begäras av en kund, för jag ringde upp båda parter för att lösa situationen i fråga. Men till svars fick jag bara massor av svammel där ingen verkar vilja vara ärlig och tala om vem som fixat klockan, ingen av dom var rakryggade och stod för att dom gjort något fel, dom var även sura och allmänt otrevliga, fick även luren slängd i örat osv, hur mycket skall man behöva ta och tåla som kund tycker du?! Men visst båda kanske hade en dålig dag, lite lustigt att dom hade det samtidigt bara kan jag tycka.

Jag står för vartenda ord jag skrivit, och jag säger det igen.

" Visst skall man kunna lita på sin urmakare... "

....en av de bästa posterna på klocksnack
Grymt välformulerad och objektiv post Af Sjodahl !

Jag håller med om att man ska kunna lita på sin urmakare. Det som får mig att ifrågasätta dessa aktörer är dock främst deras bemötande. Alla kan göra fel, men när det väl blir fel, det är då agnarna skiljs från vetet. Ett bättre bemötande hade varit att ursäkta sig så hemskt mycket för misstaget, oavsett vems fel det var och tagit på sig fullt ansvar för det inträffade. Hur det sedan ska lösas tycker jag att man bör vara flexibel kring. Med tanke på informationsdelningen idag och att värna om sina kunder och sitt rykte är det ett litet pris att betala om kunden vill låta en annan, oberoende part, lösa problemet. Då ska såklart hela ansvaret övergå till denna part också.

I en ideal värld uppstår förstås aldrig konflikter mellan kunder och näringsidkare, eller mellan köpare och säljare, men i den verkliga världen uppstår missförstånd som man får göra sitt bästa för att lösa. Att i det läget häva ur sig saker som "grava aggressionsproblem" är kanske inte det bästa sättet att göra det på.

MISSFÖRSTÅND?? Är det missförstånd att förvänta sig det man har betalat för??

Jälmers Ur har sett tråden och har inte kommenterat, det tycker jag räcker som underlag för att anse att han inte vill bemöta detta lureri som han har sysslat med. Jag lider med både Af Sjodahl och puonti eftersom dom har fått lida både ekonomisk skada och behövt lägga massa tid på den här idioten. Och så sitter du och försvarar honom, för det är exakt vad du gör... Geeezz....

Hur är det ens möjligt för dig att göra den tolkningen?! Hur många av orden i mitt korta inlägg var det du inte förstod? Bevisligen var det minst ett...

Provade ni att ringa igen? Var det ingen i tråden som mailade/ ringde? Sjukt skumt att det är knäpptyst :S

Försöker de sig på en politisk inspirerad 'locket på' måhända?

Säkert flera som e-postade. Jag sände dem ett e-brev länge sedan och frågade vad dem sysslade med egentligen och hur oseriöst detta framstod. Det enda svaret jag fick var; Om personen det handlar om tycker något gick fel så kan han kontakta oss igen, vi är inte intresserad av att ta detta med andra.

...Jag sände dem ett e-brev länge sedan...Det enda svaret jag fick var; Om personen det handlar om tycker något gick fel så kan han kontakta oss igen, vi är inte intresserad av att ta detta med andra.
Vilket är en helt rimlig respons på ett mejl från någon som inte är inblandad, jag hade svarat likadant. Däremot hade jag skrivit en kommentar i tråden för att försöka förklara min ståndpunkt.

Spännande att de nu säljer nya, inplastade Rolex också. Dessutom utan att vara AD. Jag undrar vad gubbarna i Geneve tycker om det, och hur de tänker hantera garantiärenden, när de i annonsen hänvisar till Rolex tvåårsgaranti. Den är det väl bara AD som kan lämna?!

http://www.blocket.se/alvsborg/Rolex_Oyster_Perpetual_116000_Helt_Ny_59767258.htm?ca=11

Fast ingen nyhet direkt. Sök på gråhandlare och garanti så finns det spaltmeter att läsa om ämnet här på forumet. Den diskussionen känns ganska färdig...

Spännande att de nu säljer nya, inplastade Rolex också. Dessutom utan att vara AD. Jag undrar vad gubbarna i Geneve tycker om det, och hur de tänker hantera garantiärenden, när de i annonsen hänvisar till Rolex tvåårsgaranti. Den är det väl bara AD som kan lämna?!

http://www.blocket.se/alvsborg/Rolex_Oyster_Perpetual_116000_Helt_Ny_59767258.htm?ca=11

Vad händer om man lämnar in den på Ex Nymans då? Nekar de rätt av även om den är legit med orginalgaranti?
Om så är fallet, skulle det väl vara likadant om en privatperson sålt en ny klocka till en annan som sedan går sönder?

Fast ingen nyhet direkt. Sök på gråhandlare och garanti så finns det spaltmeter att läsa om ämnet här på forumet. Den diskussionen känns ganska färdig...

Nu skrev jag mitt inlägg, med hänseende på vad som avhandlats i den här tråden, inte i fråga om gråhandel per se. Hade så varit fallet, hade jag valt en annan tråd. :)

Vad gäller just den klockan så ser det ju ut som vanlig gråhandel och Rolex-garanti gäller precis som Wayne säger. Gråhandel låter ju tråkigare än det är. Uret.se har väl ett gott rykte? Finns ju flera privata säljare som kan fixa fram nya klockor på våra forum och några av dom skulle jag gärna handla av precis som jag inte skulle tveka att handla av Daniel.

Om du går till t ex svensk AD med ditt problem och certet är utställd av, jag spekulerar, en spansk AD som försöker hålla uppe omsättningen genom att sälja till gråhandlare i Sverige, då har jag hört att det kan uppstå smärre kostnader, som normalt inte skulle uppstå om du köpt av den AD du går till med ditt problem. Men jag är osäker på vad det är man tar betalt för isf och hur rimligt det kan vara.

Gråhandeln är ju Rolex själva delvis med och krattar manegen för, så det är företeelse som är helt Ok för mig.

Ni som vet, kan kanske upplysa. Läste i mitt tyska forum för ett tag sedan, att Rolex skulle växlat upp på sistone, för att aktivt få bukt med gråhandeln. Detta bestod i att man köpte några dinkor från gråhandlare och sedan spårade man dem genom serienumret tillbaka till ursprunglig AD. Därefter kunde det bli fråga om indragen AD-status. Kan inte riktigt avgöra om detta är verklighet, eller rykten som cirkulerar för att stärka AD:s status på marknaden, men det är ju onekligen spännande, om detta ingår i Rolex strategi att ytterligare styra marknaden för sina produkter.

Tillbaka
Topp