Hej alla här på forumet,
Jag hittade det här forumet, och speciellt den här tråden. efter att jag efter att några år med klockintresset på mestadels lagt på is snokade runt lite på webben efter svenska forum om klockor.
Nu vill jag verkligen inte förminska någons upplevelse av att ha blivit dåligt behandlad men jag vill ändå säga detta:
När det gäller Pagoldhs i Skövde har jag relativt stor erfarenhet. Genom åren har jag köpt ett antal såväl nya som begagnade klockor av JK (innehavaren) och även anlitat honom för service och reparationer. Jag tycker inte den bild som en del försöker måla upp av JK som förslagen skojare stämmer.
Jodå, han har precis som jag själv och alla andra både sämre och bättre ögonblick, JK:s sociala smidighet är inte alltid den högsta och några gånger har våra möten slutat med smällande i dörrar, men inga fnurror på tråden har varit värre än att de gått att reda upp. JK har drivit verksamheten i egen regi i 25 år, har under hela denna tid hållit en hög profil vad avser märken och servicenivå och hade knappast överlevt så länge om han ägnat sig åt systematiskt fusk.
Att inte Pagoldhs eller JK själv kommenterar här i tråden har jag förståelse för. Sådana här incidenter vill man som företagare reda ut öga mot öga, avtalspart mot avtalspart, och inte på publika forum eller med tredjepartsaktörer. Likaså, om jag återigen tar på mig företagarhatten, så skulle jag inte uppskatta om en kund med klagomål springer till andra och kortsluter mina egna möjligheter att komma fram till en lösning som alla kan vara nöjda med.
Till sist vill jag återigen säga att jag mycket väl förstår den besvikelse om trådstartaren känner. Jag hade själv inte reagerat annorlunda men jag hade kanske a-g-e-r-a-t annorlunda för att lösa det.
Har inte en aning om vilken fantasi eller drömvärld du lever i
PsiOmega, kanske är den en värld med små rosafärgade fluffiga moln, en värld med godis hus och en flod av choklad?! Den skulle jag också vela leva i, det kanske tom finns Rolex & Omega träd där, så man kan gå ut varje morgon och plocka klockor som om det vore äpplen och päron.
Känns konstigt att ditt första inlägg hamnade just här, just i denna tråd, visst kan det vara en slump det säger jag inte emot, men det tror jag knappast att det är, känns mer som du skriver för Pagolds urs räkning. Först hade jag tänkt att skita i, att svara på ditt inlägg, för jag tyckte du inte var värd den tid det tar att skriva ett svar. Men sen läste jag det en gång till och kände mig en smula påhoppad.
Jag kan hålla med dig om mycket av du skriver, visst kan JK haft en dålig dag osv, kanske även DJ, men får det hända tycker du. Här lämnas det in en klocka för närmare 80k, du vill ha den fixad för att visarväxeln gått sönder, jag menar det är ju ingen ur & penn klocka vi snackar om här. Nej...vi snackar om en dyrare Rolex klocka, och då borde man fan kunna ställa krav på att folk inte har dåliga dagar, framför allt när det visar sig att packningarna är typ 100 år gamla. I och med att klockan öppnas, så anser urmakaren att en service skulle komma väl till pass. En fullervice där man inte bytt packningarna som är hårda och torra känns jävligt suspekt tycker iaf jag, i min värld, om det är lathet eller bara oförstånd kan jag inte avgöra, men, visst han kanske bara hade en dålig dag så han glömde bort att byta dom som du säger.
Jag tänker mig ett scenario vad som hade hänt, om jag 6-8 månader senare åkt på semester, tagit mig ett bad, det visar sig att klockan tar in vatten som fan pga att den inte är tätt nog pga dåliga packningar. När jag kommer hem från semestern lämnar jag naturligtvis in klockan där den varit på service, då jag inser att jag inte gjort något fel, jag har bara light badat med klockan. Klockan lämnas nu till jälmer ur, då garantin står på det företaget, han skickar den förmodligen vidare till pagolds ur som gjort den påstådda servicen. Här kan jag ärligt säga att jag inte tror att det skulle vart till min fördel, jag tror att dom aldrig skulle påpekat att det var packningarna som var boven i dramat och gjorde så att klockan tog in vatten. Ska jag ha klockan reparerad så får jag nog stå för hela kostnaden själv.
Det jag skriver nu är bara öppna spekulationer från min sida och inget som någon kan svara på naturligtvis, men jag baserar detta på hur dessa 2 inblandade parter skötte det innan jag skrev denna tråd om det som hänt, jag baserar även på hur jag blev behandlad av dom 2 inblandade parter i tråden. Jag har varit så objektiv och ärlig som jag bara kunnat, det sägs att kunden alltid har rätt! Jag har själv varit säljare av många dess lag, och jag vet att kunden inte alltid har rätt. Men i detta fall så har jag och Mr
puonti rätt, vi kan fan kräva att detta sköts riktigt, annars har man valt fel jobb, eller iaf valt att fixa, laga fel sorts klockor. Att andra i tråden kallar dessa inblandade urmakare vid namn som bedragare, skojare osv får stå för dom.
Du skriver att du kanske agerat annorlunda, JA det hade jag säkert också gjort ifall jag bodde i närheten av pagolds eller jälmers. Då kan du vara säker på att jag hade stått öga mot öga med båda dessa inblandade parter, nu bor jag allt för långt ifrån tyvärr. Jag vet inte inte riktigt vad du antyder på, vad jag skulle kunnat gjort annorlunda, med tanke på att båda urmakarna visste om mitt problem, så hade dom mycket väl kunnat lyft på luren eller mailat och frågat hur vi skall lösa detta, men istället så väljer en av dom att slänga luren i örat på mig. Ingen av dessa 2 verkar ha brytt sig speciellt mycket, eftersom jag aldrig hörde något ifrån dom. Dagen då jag ringde upp, så verkade dom mest sura både på mig och andra urmakare som inte ens hade med klockan att göra. Var ingen direkt som bad om ursäkt heller och tyckte det var tråkigt det som hänt.
Visst båda, var villiga och ta tillbaka klockan det säger jag inget om, det skall väl dom ha cred för, och hade dom bara varit trevligare mot mig som kund från första början, så hade jag förmodligen skickat tillbaka klockan för om plåstring och givit dom chansen att fixa felen. Men i detta fall tyckte jag att det inte kändes bra, bekväm pga ovannämnda saker att skicka tillbaka klockan, jag hade i vilket fall som helst skickat klockan vidare för observation för att säkerställa att allt var i sin ordning , just pga allt detta så valde jag att skicka klockan vidare till en annan urmakare. Och jag kan säga att jag är så nöjd med att jag valde att lämna in klockan hos Rob.E, för nu kan jag njuta fullt ut av klockan ifråga, och det var värt vad det kostade att återsälla klockan i toppskick. Tack för hjälpen.
Jag tycker att jag har ryggen fri, jag gjorde vad som kunde/kan begäras av en kund, för jag ringde upp båda parter för att lösa situationen i fråga. Men till svars fick jag bara massor av svammel där ingen verkar vilja vara ärlig och tala om vem som fixat klockan, ingen av dom var rakryggade och stod för att dom gjort något fel, dom var även sura och allmänt otrevliga, fick även luren slängd i örat osv, hur mycket skall man behöva ta och tåla som kund tycker du?! Men visst båda kanske hade en dålig dag, lite lustigt att dom hade det samtidigt bara kan jag tycka.
Jag står för vartenda ord jag skrivit, och jag säger det igen.
" Visst skall man kunna lita på sin urmakare... "