• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vostok-Tråden

Delgada

Patek
Godmorgon och trevlig fredag.
20230120_073230.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det är ju frågeFredag så mitt bidrag i frågelådan blir:

Vad jag förstår så heter de där kantiga amphibiaboetterna 320 och 470, de jag menar nu med raka sidor och i stål. Brukar det inte stå motsvarande Automatic på baklocket på dem ? De flesta av dem jag ser (på bild) tycks ändå ha manuella verk. Ska det vara så?
 

Beo

Patek
Det är ju frågeFredag så mitt bidrag i frågelådan blir:

Vad jag förstår så heter de där kantiga amphibiaboetterna 320 och 470, de jag menar nu med raka sidor och i stål. Brukar det inte stå motsvarande Automatic på baklocket på dem ? De flesta av dem jag ser (på bild) tycks ändå ha manuella verk. Ska det vara så?
Nä de har 2409 eller 2414 verk om jag inte har fel? @Vostok ?
 

Vostok

Audemars
Det är ju frågeFredag så mitt bidrag i frågelådan blir:

Vad jag förstår så heter de där kantiga amphibiaboetterna 320 och 470, de jag menar nu med raka sidor och i stål. Brukar det inte stå motsvarande Automatic på baklocket på dem ? De flesta av dem jag ser (på bild) tycks ändå ha manuella verk. Ska det vara så?
Raka sidor? 320 och 470 är oktagonal och i dem satt det inte automatiskt urverk utan 2409a de tillverkades i slutet av 1980-talet och början av 1990-talet kallas också Albatros eftersom några av urtavlarna har denna inskription, som hänvisar till Albatros anti-ubåtsfartyg.
Så har du sett någon med ett automat baklock är det franken :)
Har du någon bild på någon med automat baklock??

1674238240575.png
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Raka sidor? 320 och 470 är oktagonal och i dem satt det inte automatiskt urverk utan 2409a de tillverkades i slutet av 1980-talet och början av 1990-talet kallas också Albatros eftersom några av urtavlarna har denna inskription, som hänvisar till Albatros anti-ubåtsfartyg.
Så har du sett någon med ett automat baklock är det franken :)
Har du någon bild på någon med automat baklock??

1674238240575.png

Kanske inte är samma boett? Finns det fler som är liknande?

470.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Kom att tänka på den här, är alltså inte min utan norpad bild från nätet som jag satte ut förut.

Det är den 8-kantiga boetten med 21 st tavla. Fanns automatverket med 21 j i den boetten? Datum är det också men vet inte vad det är för verk i den. Men den kan inte stämma va, brukar vara manuellt verk i dem väl? Var till salu på p24 samtidigt som min scuba-tavlade manuella med 21 på tavlan.

Fanns scuba-tavlorna även utan 21j märkningen på cccp-tiden eller var de enbart avsedda för automatklockorna??

Och brukar det inte vara amphibiavisare till den boetten eller bara ibland?


scd1.jpg
 
Senast ändrad:

Vostok

Audemars
Kom att tänka på den här, är alltså inte min utan norpad bild från nätet som jag satte ut förut.

Det är den 8-kantiga boetten med 21 st tavla. Fanns automatverket med 21 j i den boetten? Datum är det också men vet inte vad det är för verk i den. Men den kan inte stämma va, brukar vara manuellt verk i dem väl? Var till salu på p24 samtidigt som min scuba-tavlade manuella med 21 på tavlan.

Fanns scuba-tavlorna även utan 21j märkningen på cccp-tiden eller var de enbart avsedda för automatklockorna??

Och brukar det inte vara amphibiavisare till den boetten eller bara ibland?


scd1.jpg
Lite halvovanlig boett det där 270 heter den och har sett den både med manuellt och automatiskt urverk (sen om den där är helt rätt vågar jag inte svara helt hundra på då jag velat ha amphibia visare på den, men det kan vara rätt även sådär)
vostok 2416 hade 21 juveler från början men pluttade i 5st juveler till i varje reversing wheel (se bif bild) och då blev det 31 juveler.
Scuba fanns med manuellt verk med och även utan datum men då är dom lite ovanligare :)


1674481383585.png
 

Vostok

Audemars
Kom att tänka på den här, är alltså inte min utan norpad bild från nätet som jag satte ut förut.

Det är den 8-kantiga boetten med 21 st tavla. Fanns automatverket med 21 j i den boetten? Datum är det också men vet inte vad det är för verk i den. Men den kan inte stämma va, brukar vara manuellt verk i dem väl? Var till salu på p24 samtidigt som min scuba-tavlade manuella med 21 på tavlan.

Fanns scuba-tavlorna även utan 21j märkningen på cccp-tiden eller var de enbart avsedda för automatklockorna??

Och brukar det inte vara amphibiavisare till den boetten eller bara ibland?


scd1.jpg
Här har du en "no date scuba" med manuellt verk i 270 boetten :)

1674482332681.png
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Lite halvovanlig boett det där 270 heter den och har sett den både med manuellt och automatiskt urverk (sen om den där är helt rätt vågar jag inte svara helt hundra på då jag velat ha amphibia visare på den, men det kan vara rätt även sådär)
vostok 2416 hade 21 juveler från början men pluttade i 5st juveler till i varje reversing wheel (se bif bild) och då blev det 31 juveler.
Scuba fanns med manuellt verk med och även utan datum men då är dom lite ovanligare :)


1674481383585.png

Ja, jag ser att den boetten är lite mer insvängd utsidan luggarna än de som heter 320 och 470, om jag inte är alldeles skumögd.
 
Topp