• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vostok-Tråden

Rikala

Patek
2-Faktor
Tyckte först det såg ut som en 960 men ”luggarna” gjorde mig fundersam så jag avskrev den men trodde allt det var en Amphibia. Då har man lärt sig ngt nytt! :)

Det är en slitet 219 case, som den här fast annan bezel...

 

SUL

Omega
Det är en slitet 219 case, som den här fast annan bezel...

Så Komandirskien finns i mer än ett ”case”? Åhå, trodde det enbart var Amphibian som fanns i flera varianter där. Tror förresten jag har en 960 slog det mig, måste ta fram den för att jämföra med den jag nyss trodde var en sån.
A13D554D-1FD9-403B-9AA9-18E851397D2B.jpeg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Så Komandirskien finns i mer än ett ”case”? Åhå, trodde det enbart var Amphibian som fanns i flera varianter där. Tror förresten jag har en 960 slog det mig, måste ta fram den för att jämföra med den jag nyss trodde var en sån.
A13D554D-1FD9-403B-9AA9-18E851397D2B.jpeg

Ah, snygg klocka!!!

Zooma in på denna så ser du flera olika boetter för Komandirskie. Jag har kanske någon mer boettryp då jag har fler Komandirskie än de som ligger i denna låda...

20230305_185215.jpg
 

SUL

Omega
Ah, snygg klocka!!!

Zooma in på denna så ser du flera olika boetter för Komandirskie. Jag har kanske någon mer boettryp då jag har fler Komandirskie än de som ligger i denna låda...

20230305_185215.jpg
Jädrar vilken samling! Kör du mest med Nato-armband gissar jag då de är utan armband? Har du ngt favoritarmband du flyttar från klocka till klocka tänker jag? Eller har du skaffat dem utan armband, för Vostoks är ju inte alla helt fantastiska vet vi som provat...
 

SUL

Omega
Amphibia är alltid i rostfritt så alla "mässingboetter" är Komandirskie.
Jäkla fin Neptun du har där!! 😍
Aha! Så mässing är alltid Komandirskie och rostfri lika med Amphibia - då har man ngt att gå efter för det är ju en djungel där ute i Vostok-land... Jo, var ute efter en mer kompakt Vostok än 090 och 1967 och hade egentligen siktat mot en 420 men ramlade över denna först. Är otroligt nöjd, den är mer kompakt än jag trodde när jag bara sett den på bild och armbandet har en helt annan kvalitetskänsla än det på 090:n. Fantastisk kvalitetskänsla på hela ḱlockan överlag, den känns gedigen. Kul detalj med armbandet är att den liksom har en "dubbel" öppningsmekanism, vet inte hur jag ska förklara, kan fota. Ergonomin är som gjord för min handled för den sitter så man knappt känner att det är där.
 

Vostok

Audemars
Aha! Så mässing är alltid Komandirskie och rostfri lika med Amphibia - då har man ngt att gå efter för det är ju en djungel där ute i Vostok-land... Jo, var ute efter en mer kompakt Vostok än 090 och 1967 och hade egentligen siktat mot en 420 men ramlade över denna först. Är otroligt nöjd, den är mer kompakt än jag trodde när jag bara sett den på bild och armbandet har en helt annan kvalitetskänsla än det på 090:n. Fantastisk kvalitetskänsla på hela ḱlockan överlag, den känns gedigen. Kul detalj med armbandet är att den liksom har en "dubbel" öppningsmekanism, vet inte hur jag ska förklara, kan fota. Ergonomin är som gjord för min handled för den sitter så man knappt känner att det är där.
Ja fast det finns nya Komandirskie modeller som faktiskt är i rostfritt med så det finns alltid undantag 😂 men när det gäller vintage så är det mässingboetter (kan vara förnicklade dock men dom är fortfarande i mässing under nickellagret) :)
 

SUL

Omega
Ja fast det finns nya Komandirskie modeller som faktiskt är i rostfritt med så det finns alltid undantag 😂 men när det gäller vintage så är det mässingboetter (kan vara förnicklade dock men dom är fortfarande i mässing under nickellagret :)
Hade nästan för mig att det var ngt sånt lurt, oftast är det rätt tydligt om det är en Amphibia eller Komandirskie men ibland är det lite knivigt tycker jag...
 

SUL

Omega
Ja fast det finns nya Komandirskie modeller som faktiskt är i rostfritt med så det finns alltid undantag 😂 men när det gäller vintage så är det mässingboetter (kan vara förnicklade dock men dom är fortfarande i mässing under nickellagret) :)
Här har vi kanske en sån förnicklad? Sned och vind och kantstött men den kanske är snurrad på för att lättare se tiden utan att vrida på armen? Lite som Seiko har kronan "snett" så den blir lättare att komma åt.
 

Vostok

Audemars
Här har vi kanske en sån förnicklad? Sned och vind och kantstött men den kanske är snurrad på för att lättare se tiden utan att vrida på armen? Lite som Seiko har kronan "snett" så den blir lättare att komma åt.
Stämmer! :) Den där va lite lätt franken dock :)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Här har vi kanske en sån förnicklad? Sned och vind och kantstött men den kanske är snurrad på för att lättare se tiden utan att vrida på armen? Lite som Seiko har kronan "snett" så den blir lättare att komma åt.

Tror tavelbenen är av på den klockan, därav tavlan ligger snett.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jädrar vilken samling! Kör du mest med Nato-armband gissar jag då de är utan armband? Har du ngt favoritarmband du flyttar från klocka till klocka tänker jag? Eller har du skaffat dem utan armband, för Vostoks är ju inte alla helt fantastiska vet vi som provat...

Det där är ju min nya klocklåda (eller snarare skåp med lite plats över då det är rotalt 15 lådor).

Japp, oftast nato men ibland andra med, singlestrap t.ex.

20230307_192551.jpg

20230307_192559.jpg


Edit: har öven nato sittande på andra klockor som jag snor av ibland...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jädrar vilken samling! Kör du mest med Nato-armband gissar jag då de är utan armband? Har du ngt favoritarmband du flyttar från klocka till klocka tänker jag? Eller har du skaffat dem utan armband, för Vostoks är ju inte alla helt fantastiska vet vi som provat...

Hehe, tur att jag inte visade mina Komandirskies som redan sitter på band eller de som ligger i reparationskådan också. I så fall hade jag nog blivit kallad "horder".

😅😇
 

Utvisaren

Patek
Så är det nog. Men hann innan den tanken slog mig att först tänka "åh, har de även gjort en bilförarklocka?"
Lite a la 20-30 tal eller när det var som det kom en del modeller som vridit tavlan en bit så man lätt skulle se vad tiden var och ändå ha handen på ratten! Tänk vilket säljargument... mht att bilarna gick i vadå, 20-30 km i timmen? Då vågar man inte släppa ratten... 😁
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Du är nog där redan... ;) Men det är inte olagligt! :) Vilken är din favorit av respektive Komandirskie och Amphibia eller har du så många att det är svårt att plocka ut en av varje?

Jo, det är inte lätt.

Har några favoriter, kanske den här bland mina Amphibia?

Ursäkta den fula speglingen kl 22, men ville ha med sunbursten så mycket som möjligt. Ännu snyggare i solsken!

20230313_182509.jpg


Bland Komandirskies, vet e fasen? Har för många...
 
Topp