• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vostok-Tråden

Delgada

Patek
Nu kom en till som ville vara med.
20230324_204559.jpg
20230324_204606.jpg

Jag vill presentera ett band som jag lyssnar rätt mycket på under senaste tiden.
Ett punk ska band från USA; The Interrupters.

 

Vostok

Audemars
Lite roliga bilder från Vostok fabriken :)

Här målas bottenfärgen på urtavlan
1679725062222.jpeg


Rengöring och kontroll innan trycket läggs på
1679725141693.jpeg

1679725167157.jpeg


Här är själva maskinen som för över trycket till urtavlorna (en så kallad "pad printing maskin).
Trycket "färgen" läggs på plåten till höger som har mönstret graverat i plåten och sedan skrapas överflödig färg bort så det endast blir färg kvar i graveringen, sedan trycks "svampen" ner mot den graverade plåten och färgen förs över till svampen och sedan trycker man svampen mot urtavlan och får på så sätt över trycket till tavlan.
1679725251083.jpeg
 

Delgada

Patek
Vad snygg, finns modellen att köpa eller?
Tack!
Det är en 710 boett med tavla 927. Ref nr blir då vostok amphibia 710927.
Sen har jag bytt till en slät bezel och bytt band.
Den hade nog gått att köpa från Ryssland om det inte varit för det faktum att Ryssland startat ett folkrättsvidrigt krig mot Ukraina.
Men du kan söka på ebay och Amazon med det referens numret. Det kan ju hända att det finns till salu där. 👍
 

SUL

Omega
Korkad som man är så budade jag på den där innan jag såg din kommentar här. Kontaktade säljaren nyss och bad att få häva budet, vet inte hur sånt funkar? Om det är möjligt eller om man blir tvungen att köpa en klocka som inte är genuin?
Problemet löst - prisa gud och tack Tradera! :)
Edit: Och - höll jag på att glömma! - prisa @Vostok!
 
Senast ändrad:

SUL

Omega
Så länge jag försökt följa "Vostok-marknaden", vilket började runt slutet av förra året, tycker jag det ofta enbart varit en eller ett par till salu vid varje givet tillfälle men nu verkar vi ha kommit in i ett stim. Ni som varit med längre har kanske en uppfattning om det var en tillfällig svacka eller om det är fler än vanligt just nu? Beroende på hur man räknar (Vostok/Boctok/Wostok/Vostok Europe...) så är cirkus ett dussin ute på Tradera just nu. Här är en lite utöver det vanliga man brukar se:
 

Vostok

Audemars
Så länge jag försökt följa "Vostok-marknaden", vilket började runt slutet av förra året, tycker jag det ofta enbart varit en eller ett par till salu vid varje givet tillfälle men nu verkar vi ha kommit in i ett stim. Ni som varit med längre har kanske en uppfattning om det var en tillfällig svacka eller om det är fler än vanligt just nu? Beroende på hur man räknar (Vostok/Boctok/Wostok/Vostok Europe...) så är cirkus ett dussin ute på Tradera just nu. Här är en lite utöver det vanliga man brukar se:
Måste erkänna att jag har dålig koll på Traderas utbud av Vostok.
Då det varit billigare att handla från e-bay eller direkt från Ryssland så har man liksom slutat titta på Tradera plus att deras auktions system ofta gjort att priserna trissats upp i rena fantasinivåer ibland.
Men kanske är dags att hålla lite koll på Tradera med då igen :)
 

Vostok

Audemars

SUL

Omega
Skumt papper? står dessutom att det är ett 2415 verk i den på pappret då det helt tydligt är 2416 i klockan på bilderna :)
Sedan brukar det väl anges modellbeteckning snarare än urverket i de där sammanhanget, jo, det såg lite otippat ut. Vet inte vad det var riktigt, kopior av Vostok är väl rätt ovanliga så det är kanske inte det men vad det är är en annan femma.
 
Topp