• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vostok-Tråden

Dagens Vostok är för dagen nyinkommen Albatross med helikopter och baklocket märkt"in honor of 50th anniversary of KVPO" som är östra gränsdistriktet som gräns trupperna kgb bevakade.
20200608_201737.jpg
20200608_201603.jpg
20200608_201804.jpg
Fin bit! Inte sett förut. Vad är det för boett? Tyckte den var riktigt bra.

• Like
Reactions: Beo
Finns flera återförsäljare men Meranom (https://meranom.com/) är väldigt populärt att beställa ifrån. Beställde min första Amphibia därifrån för några veckor sedan. Går även att beställa olika delar (ex annan tavla) samt betala några dollar för att Meranom ska göra jobbet.
What? Vafan det har jag missat? Sitter här och svär över att min tavla bara finns i fel boett! Tack för tips!

Mycket nu men den urtavlan, finns den i fler snarlika färger? Har kollat på 420059 på meranom men den ser så väldigt blå ut. På andra bilder är den mer åt det turkosa/gröna hållet. Vill h

De tre första siffrorna i ref. numret anger boetten (i mitt fall 090) och de tre sista tavlan som här heter 059. Min klocka heter således 090059. Och färgen på tavlan kallar de teal. Alltså en sorts grön/blå. Det finns äldre modeller med en blå urtavla i liknande stuk, men numera har de alla den här färgen.

Mycket nu men den urtavlan, finns den i fler snarlika färger? Har kollat på 420059 på meranom men den ser så väldigt blå ut. På andra bilder är den mer åt det turkosa/gröna hållet. Vill ha det turkosa. =)
059 är just med dragning åt det turkosblå hållet. Hittar du riktigt gamla i originalfärgen 059 har de blivit nästan brun/guld. Men 059 är inte "endast blå"; den är blå/grön.

Japp, my bad (svaret ovan ...)
På lille fånen såg boetten blank ut.
Nu på datorn ser jag att den är borstad.
320 var Albatrossen blank, och 470 var en ganska grovt borstad Albatross.
Annars samma hus.
Japp det stämmer bra det men som du säger så är det inte alltid lätt att se vid första anblicken!:)

Den där boetten är ganska rak, dvs den följer inte handledens rundning. Har du en rätt platt handled så funkar den enligt min uppfattning. Har haft två stycken men har sålt båda. 710 är den boett jag personligen trivs bäst med. Här är en moddad sådan. :)
15813598958467775184264097686031.jpg
Kan vi prata lite mer om boetter?
Har haft ett sug efter en Amphibia ända sedan jag kollade på ett klipp om dess historia och de innovationer som ligger bakom. Vidare är de egna i sitt utseende och vissa ser till och med bra ut! ;)
Men är lite osäker på vilken boett jag ska välja, gillar svängda bandhorn som följer handleden samt en boett runt 41 eller mindre. Vilka boetter ska jag välja och välja bort?

Tjena! Jag är ny här på KS efter att ha råkat snubbla in i Vostokland lite oförhappandes. Kul att se att det finns så många fina exemplar från denna intressanta tillverkare här, jag tänkte att jag skulle bidra med mina egna med när jag har pusslat ”klart” med dem.

Innan dess tänkte jag passa på att ställa en fråga här till er som är lite mer hemma på dessa ur än jag är. Jag sitter nämligen och väntar på leverans av en Neptun gmt i dagarna och har fullständigt gått bet på att sourca ett par av de adaptrar som används för att göra det möjligt att använda ett vanligt armband till den (Neptunen har ju en sådan där lite udda centrerad lug som man ser på damur ibland). Original ska väl enligt vad jag har hört inte vara något under av komfort så det vore ju tacknämligt att hitta en lösning 😅

Men hittills har jag som sagt kammat noll, Meranom och alla andra ryska handlare verkar ha sopslut på dem och vare sig på e-bay, amazon eller någon av de europeiska modhandlarn verkar det gå att hitta ens spår av dem.

Så; råkar det vara någon här med bra koll och kan tipsa om var man kan snoka reda på dessa?

Vänta på att de fyller på hos Meranom är ju förstås ett alternativ, liksom att byta caset (såg en riktigt fin sådan gmt-mod i en av Vostok-grupperna nyligen) men det kändes som mer väntande och pillande än jag var riktigt sugen på att börja med 😅

Nåväl, återkommer med bilder

mvh / Chrille

Tjena! Jag är ny här på KS efter att ha råkat snubbla in i Vostokland lite oförhappandes. Kul att se att det finns så många fina exemplar från denna intressanta tillverkare här, jag tänkte att jag skulle bidra med mina egna med när jag har pusslat ”klart” med dem.

Innan dess tänkte jag passa på att ställa en fråga här till er som är lite mer hemma på dessa ur än jag är. Jag sitter nämligen och väntar på leverans av en Neptun gmt i dagarna och har fullständigt gått bet på att sourca ett par av de adaptrar som används för att göra det möjligt att använda ett vanligt armband till den (Neptunen har ju en sådan där lite udda centrerad lug som man ser på damur ibland). Original ska väl enligt vad jag har hört inte vara något under av komfort så det vore ju tacknämligt att hitta en lösning 😅

Men hittills har jag som sagt kammat noll, Meranom och alla andra ryska handlare verkar ha sopslut på dem och vare sig på e-bay, amazon eller någon av de europeiska modhandlarn verkar det gå att hitta ens spår av dem.

Så; råkar det vara någon här med bra koll och kan tipsa om var man kan snoka reda på dessa?

Vänta på att de fyller på hos Meranom är ju förstås ett alternativ, liksom att byta caset (såg en riktigt fin sådan gmt-mod i en av Vostok-grupperna nyligen) men det kändes som mer väntande och pillande än jag var riktigt sugen på att börja med 😅

mvh / Chrille
Prova tråden ”ryska klockor” om du inte får nåt svar. Lite mer drag i den!

mvh / Chrille
AKTA DIG!!!
Fly och far, annars är du strax fast i den überklistriga och läskiga rysskvicksanden!!!
Ang. adaptrarna köpte jag mina på Meshok. Det är knepigt med att bara kommunicera på ryska, att måste fixa Western Union- och Paysend-konton, men när man kommit över den tröskeln köper du grejor för 10-50% av "svenska/andra länders" priser.
Återkommer åsså med bilder på min.
MEN sökverktyget på KS är bra, bara att söka på "Neptune/Neptun" så hittar du massor av bilder och lösningar!

Kan vi prata lite mer om boetter?
Har haft ett sug efter en Amphibia ända sedan jag kollade på ett klipp om dess historia och de innovationer som ligger bakom. Vidare är de egna i sitt utseende och vissa ser till och med bra ut! ;)
Men är lite osäker på vilken boett jag ska välja, gillar svängda bandhorn som följer handleden samt en boett runt 41 eller mindre. Vilka boetter ska jag välja och välja bort?
Har du inte, så kan ju jag kasta in brandfacklan 350. En 350 med swinglugs (gillar personligen swivelluggarna lite mindre ...) Den klockan är grym!
Sedan om man vill ha lite större och nyare gillar jag både de nya och äldre Ministry/Ministerials.

Tillbaka
Topp