• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vostok-Tråden

Rikala

Patek
2-Faktor
Men varför lägga den på tradera och som auktion? Sätt priset du vill ha och lägg ut. Sedan skall man nog ha klart för sig att efterfrågan på ryska varor inte är så hög. Varken tidigare och i synnerhet inte sedan kriget. Även bland klockintresserade så är ju ryska ur en lite udda företeelse. Och en viktig anledning för många som sysslar med ryska ur är ju också att prisaspekten är på en mer rimlig nivå än andra märken. Så klientelet som köper är kanske inte de med största plånboken heller. Generellt alltså. Mina spekuleringar, ingen fakta... Så det kan nog vara lurigt att få rimligt betalt, i synnerhet om man behöver pengarna snabbt.

Jag har väl sett att det blivit tvärt om efter kriget, att priserna gått upp (dock rätt lite, kanske var uppgången mer i början, så du kanske har rätt att priserna gått ner lite igen). Utbudet har blivit större, därmed också konkurrensen. För några år sedan fanns inte så många ryska klockor till salu på tradera.

Dock går det ju inte enkelriktat åt ett håll utan åt två håll, dels är det det du är inne på men att skaffa en rysk klocka har ju blivit svårare då svenska banker inte längre överför pengar till Ryssland. Så förändringarna har inte enbart skett på efterfrågesidan utan också på utbudssidan.
Edit: Nu lät jag nästan som en nationalekonom insåg jag...

Vissa ryska banker slipper sanktionerna numera och det skall gå och skicka pengar till Ryssland, vet dock inte om det går med svenska banker, men t.ex. engelska tjänster har möjligheten.

Det är det nog rätt få som har konton / kort i rätt bank i Ryssland, så det är väl fortfarande svårare att betala.

Så, det är det ju som du säger fortfarande svårare att köpa en rysk klocka ifrån Ryssland, men inte omöjligt.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
En lite rolig en som nog inte är helt kosher men som sagt rolig. Dniepropetrovsk.
20230508_110714.jpg

Den där är grymm oavsett!!! 😊
 

Utvisaren

Patek
En lite rolig en som nog inte är helt kosher men som sagt rolig. Dniepropetrovsk.
20230508_110714.jpg
Och nu vet jag varför jag inte har använt denna klockan på ett tag. När datumet skall slå över låser den sig. Minutvisaren snurrar på men allt annat stannar klockan 01.15.
Ja jo datumet slår inte över exakt klockan 12 nej just det... ja ja. Skall vi kalla det för "charm"? 😁😁😁
 

Rikala

Patek
2-Faktor
@Utvisaren En sådan finns! "RChZ Patriot" med 3133. Finns en något rektangulär och en fyrkantig version, med olika typer av urtavlor. Volmax försök till en "high-end line" som floppade, men jag gillar dem 😄

Screenshot_20220903_181144.jpg


Och en Vostok för trådens räkning:

Screenshot_20230508_185550_Gallery.jpg

Ah, den har ju sett förr! Kan tänka mig en sådan på min arm! Minnet är inte som det var i förra veckan...

Fin grodman med
 

Vostok

Audemars
På tal om Vostok tank... Någon dag skall jag göra klart denna...
20230508_161437.jpg
20230508_162937.jpg
20230508_163156.jpg
20230508_163914.jpg
20230508_164758.jpg

20230508_164830.jpg

20230508_164912.jpg
Silverlod och löda ihop boetten? Sen får man ju göra ett nytt baklock, slipa ner kanten och göra ett nytt lock med hål i hörnen och borra och gänga fyra hål i kanterna på boetten så man kan fästa locket men framsidan blir lite lurig.. Fräsa ur för nytt glas? Urtavla av tunn nässing :)
Spännande projekt!! 😍 😍 😍
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Silverlod och löda ihop boetten? Sen får man ju göra ett nytt baklock, slipa ner kanten och göra ett nytt lock med hål i hörnen och borra och gänga fyra hål i kanterna på boetten så man kan fästa locket men framsidan blir lite lurig.. Fräsa ur för nytt glas? Urtavla av tunn nässing :)
Spännande projekt!! 😍 😍 😍

Japp, har redan kollat på silverlod, får se vad mer jag behöver (finare filar då jag filar manuellt, har bara en som är rätt grov).

Baklocket har jag inte riktigt funderat på än... men bra idé! Kanske blir det plastglasbaklock (beroende på uir snyggt det blir på baksidan).

Fräsa upp för nytt glas ev låter jag det vara som de är och det får bli en ovalt glas och tavla, blir nog inte lika snyggt. Japp, urtavlan blir något tunt, kanske mässing, kanske aluminium.

Vi får se, kanske blir det bara en prototyp, då jag inte har så stora kunskaper ännu. Kan ju bli bättre i framtiden om det inte blir helt hundra...
 
Senast ändrad:

Vostok

Audemars
Japp, har redan kollat på silverlod, får se vad mer jag behöver (finare filar då jag filar manuellt, har bara en som är rätt grov).

Baklocket har jag inte riktigt funderat på än... men bra idé! Kanske blir det plastglasbaklock (beroende på uir snyggt det blir på baksidan).

Fräsa upp för nytt glas ev låter jag det vara som de är och det får bli en ovalt glas och tavla, blir nog inte lika snyggt. Japp, urtavlan blir något tunt, kanske mässing, kanske aluminium.

Vi får se, kanske blir det bara en prototyp, då jag inte har så stora kunskaper ännu. Kan ju bli bättre i framtiden om det inte blir helt hundra...
Riktigt kul projekt!! 😍
Jag tänkte göra en egen boett av silver en gång i tiden men det kom bara till idé stadiet... Kanske blir någon gång att man plockar fram silversmidesprylaran igen när man fått pension ;)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Kom lite paket idag.
Lite Vostok och blandade reservdelsklockor och Vostokurverk. Ignorera Slavaklockan och Vostokurverket längst upp samt lite slavaurverk, det är grejjer jag håller på med.
20230509_202314.jpg


En liten boll kom idag, 1,4kg. Vostok vs boll. Av märket Kristall.
20230509_211034.jpg

20230509_201448.jpg


Första klockan. Vostok
Tat-neft, ett olje- och gasföretag med huvudkontor i staden Almetyevsk
20230509_211352.jpg
 

Vostok

Audemars
Kom lite paket idag.
Lite Vostok och blandade reservdelsklockor och Vostokurverk. Ignorera Slavaklockan och Vostokurverket längst upp samt lite slavaurverk, det är grejjer jag håller på med.
20230509_202314.jpg


En liten boll kom idag, 1,4kg. Vostok vs boll. Av märket Kristall.
20230509_211034.jpg

20230509_201448.jpg


Första klockan. Vostok
Tat-neft, ett olje- och gasföretag med huvudkontor i staden Almetyevsk
20230509_211352.jpg
Jäklar vad mycket roligt du hade där!! Grattis till fångsten!! 😍
 

Utvisaren

Patek
Kom lite paket idag.
Lite Vostok och blandade reservdelsklockor och Vostokurverk. Ignorera Slavaklockan och Vostokurverket längst upp samt lite slavaurverk, det är grejjer jag håller på med.
20230509_202314.jpg


En liten boll kom idag, 1,4kg. Vostok vs boll. Av märket Kristall.
20230509_211034.jpg

20230509_201448.jpg


Första klockan. Vostok
Tat-neft, ett olje- och gasföretag med huvudkontor i staden Almetyevsk
20230509_211352.jpg
Alltså den där vägg/bordsklockan! What the heck är det för en sak!?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Svincool!!! 😍 Är det inte Majak verk i dom där? Tror jag sett urverket på en sån där och det ska vara ganska fint urverk vill jag minnas? 😍

Jo, det kanske det är. Sett rätt många Majak som har samma utsende på klockan, får gräva lite till... helt ok urverk, skulle säkert behöva rengöras. I så fall kan den nog ticka på i 7 dagar eller nått 😁


Det är ju ett bra kvitto på att man lyckats! 😁
 
Topp