• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vostok-Tråden

Utvisaren

Patek
Jo, det kanske det är. Sett rätt många Majak som har samma utsende på klockan, får gräva lite till... helt ok urverk, skulle säkert behöva rengöras. I så fall kan den nog ticka på i 7 dagar eller nått 😁



Det är ju ett bra kvitto på att man lyckats! 😁
Ett kvitto att man blivit samlare om inte annat. Man köper ur som saknas i samlingen mer än man köper ur man tänker använda regelbundet. Ju konstigare ur desto bättre nästan. 😅
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Är Vostok watches samma tillverkare / kopplade till Vostok som tillverkade gamla pistoler?

Tror inte det, men kan ha fel. Under kriget tillberkade fabriken försvarsmaterial, vad som räknades som det vet jag inte.

Ifrån Wikipedia
The Vostok Watch Makers company was founded in 1942 when one of the Moscow watch-making plants of the First Moscow Watch Factory was evacuated to Chistopol, a small town located on the Kama River in Tatarstan. Only defence equipment was produced during the war years, but as soon as the war was over, the company started making mechanical wristwatches

Vostok betyder öst och var kanske hyfsat vanligt som företagsnamn i sovjet? Det finns t.ex. ett företag som heter Vostok i Uzbekistan som ifrån 1998 började tillverka vapenammunition. Kanske är det detta företag som tillverkat dem? Eller så är det ett helt annat företag som bara har givet pistolerna namnet Vostok.

Intressant iallafall. På denna sida kan man läsa att en modifierat version av Vostok Margolin användes av prinsessan Leia i Star wars 1977.
 

Ardleopard

Omega
2-Faktor
Tror inte det, men kan ha fel. Under kriget tillberkade fabriken försvarsmaterial, vad som räknades som det vet jag inte.

Ifrån Wikipedia
The Vostok Watch Makers company was founded in 1942 when one of the Moscow watch-making plants of the First Moscow Watch Factory was evacuated to Chistopol, a small town located on the Kama River in Tatarstan. Only defence equipment was produced during the war years, but as soon as the war was over, the company started making mechanical wristwatches

Vostok betyder öst och var kanske hyfsat vanligt som företagsnamn i sovjet? Det finns t.ex. ett företag som heter Vostok i Uzbekistan som ifrån 1998 började tillverka vapenammunition. Kanske är det detta företag som tillverkat dem? Eller så är det ett helt annat företag som bara har givet pistolerna namnet Vostok.

Intressant iallafall. På denna sida kan man läsa att en modifierat version av Vostok Margolin användes av prinsessan Leia i Star wars 1977.
Kan nog vara så enkelt att det är namnet på pickan eller så. Eller att det helt enkelt var ett vanligt företagsnamn i sovjet. Tyckte nämligen att jag hört/sett Vostok i andra sammanhang än klockor, sen "ringde det en klocka" att det var någon gammal pistol :)
 

Utvisaren

Patek
Dagens i dubbel bemärkelse.
20230511_125732.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Något för den hängivne Vostok-samlaren :D


Kul låda! Har läst att det var någon italiensk importör som stod bakom de där trälåderna, har sett mindre låda för en klocka innan.

Edit: lite info
 

Vostok

Audemars
Är Vostok watches samma tillverkare / kopplade till Vostok som tillverkade gamla pistoler?
Nja det är väl Izhevsk mekaniska anläggning som tillverkade Vostok vapen?
Men där tillverkades alla möjliga saker, IZH-Jupiter motorcyklar, Makarov pistoler, Kalashnikov, div bössor och bomer mm.

Edit: Hittade en katalog nu på ett Vostok luftgevär och den katalogen är märkt med "IZH 38" så det är Izhevsk mekaniska anläggning som tillverkat dom :)

1683873641152.png
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Tur att någon äntligen förstår mig 😂

Jo det är ju en viss skillnad på att gilla klockor och ha tex 10 olika klockor, mot att ha 10 av samma tillverkare och varav 4 är av samma modell, bara olika urtavlor. Någonstans däromkring blir man väl mer samlare? Spekulerar bara 😁

Lite grann som jag gör, köper även damklockor ibland bara för att de är snygga (läs coola, annorlunda) som ingen någonsin kommer använda (antagligen)

Köper klockor som reservdelar, men upptäcker ett fint baklock och vips får reservdelsklockan leva vidare och kanske servas.
Köper det mesta som tilltalar mig.

Är jag en samlare? Ps har fortfarande aldrig sålt en klocka i hela mitt liv, även om det är pä g... (snart, jag lovar) 😇
 

Ardleopard

Omega
2-Faktor
Nja det är väl Izhevsk mekaniska anläggning som tillverkade Vostok vapen?
Men där tillverkades alla möjliga saker, IZH-Jupiter motorcyklar, Makarov pistoler, Kalashnikov, div bössor och bomer mm.

Edit: Hittade en katalog nu på ett Vostok luftgevär och den katalogen är märkt med "IZH 38" så det är Izhevsk mekaniska anläggning som tillverkat dom :)

1683873641152.png
Snyggt hittat! Efter lite googling på izhevsk mechanical plant kan jag med verifiera att det var dom som gjorde den pistolen jag syftade på :) Hittade en bild på den jag hade i åtanke från wikipedia-artikeln
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Snyggt hittat! Efter lite googling på izhevsk mechanical plant kan jag med verifiera att det var dom som gjorde den pistolen jag syftade på :) Hittade en bild på den jag hade i åtanke från wikipedia-artikeln

Kanske, kanske inte beroende på hur gammal den är...

"Branding was something alien to Soviet planned economy – without competition, it didn’t really matter how a product name sounded. In 1930s, Izhevsk hunting guns were marked as made by “People’s Commissariat of Defense Works #180”. This, of course, wouldn’t do in the competitive bourgeois economy. Someone came up with “Vostok” for sporting arms and “Baikal” for hunting guns. I don’t know what person or organization suggested the names, but the Baikal logo was drawn by noone else but IzhMech’s Leonard Vassev. Today the Baikal brand is firmly associated with IzhMech, and following the transition to the Capitalist economy in 1990s the company secured the legal rights for it. But back in the day both Baikal and Vostok were umbrella brands for a variety of makers, although the division between them is obscure to me at this stage. For example, IzhMech guns for clay sports were sold as Baikal, but TsKIB sporting guns came as Vostok, at least on some markets."

 

Ardleopard

Omega
2-Faktor
Kanske, kanske inte beroende på hur gammal den är...

"Branding was something alien to Soviet planned economy – without competition, it didn’t really matter how a product name sounded. In 1930s, Izhevsk hunting guns were marked as made by “People’s Commissariat of Defense Works #180”. This, of course, wouldn’t do in the competitive bourgeois economy. Someone came up with “Vostok” for sporting arms and “Baikal” for hunting guns. I don’t know what person or organization suggested the names, but the Baikal logo was drawn by noone else but IzhMech’s Leonard Vassev. Today the Baikal brand is firmly associated with IzhMech, and following the transition to the Capitalist economy in 1990s the company secured the legal rights for it. But back in the day both Baikal and Vostok were umbrella brands for a variety of makers, although the division between them is obscure to me at this stage. For example, IzhMech guns for clay sports were sold as Baikal, but TsKIB sporting guns came as Vostok, at least on some markets."

Den jag höll i hade många år på nacken.. svårt att säga exakt hur många, men den såg ut ganska exakt såhär men undantag för någon eventuell mindre modifikation. Det var dock en pistol för sportskytte så "Vostok" faller i linje med du hittade:

1920px-Margolin_MCM_pistol.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor

Utvisaren

Patek
Den jag höll i hade många år på nacken.. svårt att säga exakt hur många, men den såg ut ganska exakt såhär men undantag för någon eventuell mindre modifikation. Det var dock en pistol för sportskytte så "Vostok" faller i linje med du hittade:

1920px-Margolin_MCM_pistol.jpg
Begriper personligen inte vad som skiljer ett vapen för sportskytte mot ett för jakt. Ja annat än målet man skjuter på? Eller är det tramskaliber på sportvapnen (typ 22) och lite mer hårdkokt säg 30 och uppåt på jaktvapnen? Tänk om det ändå fanns någon i tråden som sysslade lite med jakt och vapen... ;) @Beo
 

Beo

Patek
2-Faktor
Begriper personligen inte vad som skiljer ett vapen för sportskytte mot ett för jakt. Ja annat än målet man skjuter på? Eller är det tramskaliber på sportvapnen (typ 22) och lite mer hårdkokt säg 30 och uppåt på jaktvapnen? Tänk om det ändå fanns någon i tråden som sysslade lite med jakt och vapen... ;) @Beo
Det är lite med kaliber och användbarhet,typ trycke och utformning av kolv mm.👍😊
 

Beo

Patek
2-Faktor
Kanske, kanske inte beroende på hur gammal den är...

"Branding was something alien to Soviet planned economy – without competition, it didn’t really matter how a product name sounded. In 1930s, Izhevsk hunting guns were marked as made by “People’s Commissariat of Defense Works #180”. This, of course, wouldn’t do in the competitive bourgeois economy. Someone came up with “Vostok” for sporting arms and “Baikal” for hunting guns. I don’t know what person or organization suggested the names, but the Baikal logo was drawn by noone else but IzhMech’s Leonard Vassev. Today the Baikal brand is firmly associated with IzhMech, and following the transition to the Capitalist economy in 1990s the company secured the legal rights for it. But back in the day both Baikal and Vostok were umbrella brands for a variety of makers, although the division between them is obscure to me at this stage. For example, IzhMech guns for clay sports were sold as Baikal, but TsKIB sporting guns came as Vostok, at least on some markets."

Baikal!!!😍
IMG_2798.jpeg

Och så för topic!🙄
image.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ja det där vore något det! Antar dom inte är så lätta att hitta :)
"50-årskris"? Vad menar du?? jag har haft kris sen jag föddes så det kan väl inte vara åldersbetingat? ;) 😂

Hehe, tror inte direkt jag kommer o ha en kris. Men man kan ju alltid skylla på det.

Egentligen vill jag ha en tidigare, typ 1920-tals boardtracker. Hade suttit fiiiint till mina Vostoks 😁
 

Utvisaren

Patek
Baikal!!!😍
IMG_2798.jpeg

Och så för topic!🙄
image.jpg
Alltså Baikal var väl on topic nog i sig?
Ja det där vore något det! Antar dom inte är så lätta att hitta :)
"50-årskris"? Vad menar du?? jag har haft kris sen jag föddes så det kan väl inte vara åldersbetingat? ;) 😂
Kris? Dont get me started... fick senast igår remiss till psykdoktorn.

.. och det är fredag = ALLT ÄR OK ATT SKRIVA I VOSTOK-TRÅDEN som gör livet lite lättare för de som är här. Karaoke, skumma ryska grejer, humor, livsfilosofi. Allt intressant o roligt! Bar å kör...

Hittade äntligen mina bandstift (typ 200st) så nu kom denna tillheders igen.
20230512_131007.jpg
 

Vostok

Audemars
Alltså Baikal var väl on topic nog i sig?

Kris? Dont get me started... fick senast igår remiss till psykdoktorn.

.. och det är fredag = ALLT ÄR OK ATT SKRIVA I VOSTOK-TRÅDEN som gör livet lite lättare för de som är här. Karaoke, skumma ryska grejer, humor, livsfilosofi. Allt intressant o roligt! Bar å kör...

Hittade äntligen mina bandstift (typ 200st) så nu kom denna tillheders igen.
20230512_131007.jpg
Ok, jag "krisade" och köpte en fyrhjuling för någon sådan hade jag ej förr... Skulle nog ha en remiss jag med för garaget är fullt av motorcyklar så jag får ej plats med den där 😂

1683899058505.jpeg

1683899100143.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp