• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vostok-Tråden

Vostok

Audemars
På tal om fyrkantiga, en sån här har jag varit på väg att köpa flera gånger men har inte kommit till skott

Vostok-4697-KOM_9479.jpg
 

SUL

Omega
När man började samla Vostok köpte man närmast hämningslöst det man kom över, vilket inte var så mycket då det varit nästan omöjligt att handla via Ryssland. Men då jag aldrig hade varken sett en Vostok i levande livet och än mindre provat någpn på armen insåg jag inte då att Vostoks "tunnor" är väl stora för en med så klena handleder som en annan. Så jag har börjat sikta in mig på deras mest kompakta modeller av Amphibia, 420 och 960 vilka båda passar mig som handsken. :) Den här Komandirskien, som för övrigt var den första Vostok jag lyckades hitta, har en guldfärgad urtavla i kombination med visare i nästan samma ton. Vilket iofs är stiligt och för en skarpsynt person oproblematiskt men med åren börjar jag bli lite mindre skarpsynt så kontrasten mellan visarna och bakgrunden är inte så tydlig att det ofta är svårt att se vad klockan är. Därför lägger jag ut den här. Har nyligen fått hem en annan med bättre kontraster som jag ska lägga ut och se om fler än jag tycker är fin. :)
Det märks att det är lätt att bli hemmablind. Jag tyckte jag hade en så fin Komandirskie, klockan i sig kanske inte var hela grejen men att den fortfarande har kvar förpackningen flera decennier efteråt trodde jag totalt sett skulle rendera i ett himla drag så jag inbillade mig att hundra riksdaler var ett blygsamt utgångspris men dagarna gick och inte ett enda bud. Nu har jag fallit till föga och sänkt den till en krona även om det känns bittert.
Skriver en som nog inte vart född till försäljare…
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Det märks att det är lätt att bli hemmablind. Jag tyckte jag hade en så fin Komandirskie, klockan i sig kanske inte var hela grejen men att den fortfarande har kvar förpackningen flera decennier efteråt trodde jag totalt sett skulle rendera i ett himla drag så jag inbillade mig att hundra riksdaler var ett blygsamt utgångspris men dagarna gick och inte ett enda bud. Nu har jag fallit till föga och sänkt den till en krona även om det känns bittert.
Skriver en som nog inte vart född till försäljare…

Vad låg den ute för?
 

SUL

Omega
Vad låg den ute för?
Lade ut den för hundringen jämnt. Trodde det var lågt men det gick ett halvt dygn och så började jag bli osäker så då sänkte jag till en femtiolapp. Ingen respons, då visste jag inte vad jag skulle hitta på så då tänkte jag att ett lågt pris kanske göra att folk tror att det är ngt fel på den så då höjde jag och satte femhundra men med samma resultat och så fortsatte jag tills jag resignerade och nu står den på en krona.
 

Vostok

Audemars
Lade ut den för hundringen jämnt. Trodde det var lågt men det gick ett halvt dygn och så började jag bli osäker så då sänkte jag till en femtiolapp. Ingen respons, då visste jag inte vad jag skulle hitta på så då tänkte jag att ett lågt pris kanske göra att folk tror att det är ngt fel på den så då höjde jag och satte femhundra men med samma resultat och så fortsatte jag tills jag resignerade och nu står den på en krona.
Nu kan jag bara referera till hur jag gör om jag ska bjuda på en auktion som går ut om tolv dagar :D Om jag bestämt mig för att jag ska ha den klockan så går jag ju inte in och lägger ett bud när det är 12 dagar kvar på auktionen för då kommer jag bara trissar upp priset i förtid.. Jag väntar till det är någon sekund kvar på auktionen och då brassar jag på med mitt bud :D Du kanske ska ha lite is i magen och vänta tills det är någon dag kvar innan du sänker något pris? :D
 

SUL

Omega
Nu kan jag bara referera till hur jag gör om jag ska bjuda på en auktion som går ut om tolv dagar :D Om jag bestämt mig för att jag ska ha den klockan så går jag ju inte in och lägger ett bud när det är 12 dagar kvar på auktionen för då kommer jag bara trissar upp priset i förtid.. Jag väntar till det är någon sekund kvar på auktionen och då brassar jag på med mitt bud :D Du kanske ska ha lite is i magen och vänta tills det är någon dag kvar innan du sänker något pris? :D
Du ser, jag är ingen försäljare…
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ja, men samma bild blir kanske lite tråkigt i längden😅

Hehe, sant! 😁

Förstod inte att det var en arkivbild (läste lite slarvigt, det var ju övertydligt).

Lite varation är bra! Klocka i motljus, klocka när man gör något kul, t.ex. middag, rider kamel eller går i skogen. Klocka på fel arm, klocka på bord, klocka som stilleben med frukt o bös, klocka på undersidan av armen...

😇
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Det märks att det är lätt att bli hemmablind. Jag tyckte jag hade en så fin Komandirskie, klockan i sig kanske inte var hela grejen men att den fortfarande har kvar förpackningen flera decennier efteråt trodde jag totalt sett skulle rendera i ett himla drag så jag inbillade mig att hundra riksdaler var ett blygsamt utgångspris men dagarna gick och inte ett enda bud. Nu har jag fallit till föga och sänkt den till en krona även om det känns bittert.
Skriver en som nog inte vart född till försäljare…
Men varför lägga den på tradera och som auktion? Sätt priset du vill ha och lägg ut. Sedan skall man nog ha klart för sig att efterfrågan på ryska varor inte är så hög. Varken tidigare och i synnerhet inte sedan kriget. Även bland klockintresserade så är ju ryska ur en lite udda företeelse. Och en viktig anledning för många som sysslar med ryska ur är ju också att prisaspekten är på en mer rimlig nivå än andra märken. Så klientelet som köper är kanske inte de med största plånboken heller. Generellt alltså. Mina spekuleringar, ingen fakta... Så det kan nog vara lurigt att få rimligt betalt, i synnerhet om man behöver pengarna snabbt.
 
Senast ändrad:

SUL

Omega
Men varför lägga den på tradera och som auktion? Sätt priset du vill ha och lägg ut. Sedan skall man nog ha klart för sig att efterfrågan på ryska varor inte är så hög. Varken tidigare och i synnerhet inte sedan kriget. Även bland klockintresserade så är ju ryska ur en lite udda företeelse. Och en viktig anledning för många som sysslar med ryska ur är ju också att prisaspekten är på en mer rimlig nivå än andra märken. Så klientelet som köper är kanske inte de med största plånboken heller. Generellt alltså. Mina spekuleringar, ingen fakta... Så det kan nog vara lurigt att få rimligt betalt, i synnerhet om man behöver pengarna snabbt.
Du har säkert rätt, man lär så länge man lever sägs det. :)
 

SUL

Omega
Rätt vet jag inte om jag har men vad jag sett är det bara ett fåtal ryska modeller/varianter som gått upp i pris. Typ Desert storm, Sturmanskie kronografer och NVCH modeller. Men med lite tålamod får man nog vad man vill ha. Men der känns lite som köparens marknad nu.
Dock går det ju inte enkelriktat åt ett håll utan åt två håll, dels är det det du är inne på men att skaffa en rysk klocka har ju blivit svårare då svenska banker inte längre överför pengar till Ryssland. Så förändringarna har inte enbart skett på efterfrågesidan utan också på utbudssidan.
Edit: Nu lät jag nästan som en nationalekonom insåg jag...
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Dock går det ju inte enkelriktat åt ett håll utan åt två håll, dels är det det du är inne på men att skaffa en rysk klocka har ju blivit svårare då svenska banker inte längre överför pengar till Ryssland. Så förändringarna har inte enbart skett på efterfrågesidan utan också på utbudssidan.
Edit: Nu lät jag nästan som en nationalekonom insåg jag...
Ja. Det gjorde du. 👍😂
 
Topp