• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Watchwear.se

Toppen! Vet du vilken bergeon mejsel som passar länkskruvar bäst? 1.6mm? Olika på olika länktyper kanske? Har försökt hitta informationen men finner att folk säger både 1.4mm och 1.6mm

Ja det kan skilja mellan olika modeller. Vad är det för klocka som du behöver en mejsel till?

@Feskarn När vi ändå är inne på Bergeon: har du möjligtvis någon längre spets till 7230 på lager? ☺️ Jag är rätt säker på att min 7230 levererades med 33mm då jag aldrig har upplevt problem med att korta länkar förrän jag nyligen köpte en ersättningsspets som visade sig vara 27mm men det var i och för sig något år eller två sedan jag köpte den så det kan hända att jag minns fel eller att man numera bara skickar med 27mm. Jag såg att det fanns hos Cousins med artikel. nr. B52041 men beställer man därifrån lär man hinna bli gammal och grå innan grejerna hittar fram. :oldman:

Screenshot_20210221-222828_Firefox.jpg

@Feskarn När vi ändå är inne på Bergeon: har du möjligtvis någon längre spets till 7230 på lager? ☺️ Jag är rätt säker på att min 7230 levererades med 33mm då jag aldrig har upplevt problem med att korta länkar förrän jag nyligen köpte en ersättningsspets som visade sig vara 27mm men det var i och för sig något år eller två sedan jag köpte den så det kan hända att jag minns fel eller att man numera bara skickar med 27mm. Jag såg att det fanns hos Cousins med artikel. nr. B52041 men beställer man därifrån lär man hinna bli gammal och grå innan grejerna hittar fram. :oldman:

Screenshot_20210221-222828_Firefox.jpg

Det är ju frågan om spetsarna till Bergeon 7250 passar Bergeon 7230. Jag skulle ju kunna ta hem några för att testa.

• Like
Reactions: HSK
Ja det kan skilja mellan olika modeller. Vad är det för klocka som du behöver en mejsel till?
Jag tänker att jag ska köpa mejslar som passar till olika länkar så man har ifall det blir aktuellt.

5 siffrig day-date
6 siffrig oyster
6 siffrig jubiliee

En tanke är att skriva upp lite olika länkar och storlekar som passar bäst till dessa under "tips" på hemsidan. Om du har den informationen tillgänglig såklart!

Det är ju frågan om spetsarna till Bergeon 7250 passar Bergeon 7230. Jag skulle ju kunna ta hem några för att testa.
Jag tror att de delar en del delar (phew, jobbig mening! 😅). B52040 säljs i alla fall som reservdel till 7230 hos en annan butik och passar 7230 så B52041 borde också passa då det bara är en lite längre variant av samma spets.

Jag vet inte om Bergeon har ändrat det på senare tid men jag är rätt säker på att min 7230 levererades med 33mm-spets då ersättningsspetsen jag köpte såg ut att vara kortare och efter bytet har jag haft problem med att den inte når tillräckligt långt in även på 20mm-länkar.

Du behöver inte beställa hem det för min skull, jag tänkte bara att det var värt att fråga med tanke på att du har lite olika verktyg och liknande i sortimentet. 😊

Jag tänker att jag ska köpa mejslar som passar till olika länkar så man har ifall det blir aktuellt.

5 siffrig day-date
6 siffrig oyster
6 siffrig jubiliee

En tanke är att skriva upp lite olika länkar och storlekar som passar bäst till dessa under "tips" på hemsidan. Om du har den informationen tillgänglig såklart!

Bra tips! :)

Jag tror att de delar en del delar (phew, jobbig mening! 😅). B52040 säljs i alla fall som reservdel till 7230 hos en annan butik och passar 7230 så B52041 borde också passa då det bara är en lite längre variant av samma spets.

Jag vet inte om Bergeon har ändrat det på senare tid men jag är rätt säker på att min 7230 levererades med 33mm-spets då ersättningsspetsen jag köpte såg ut att vara kortare och efter bytet har jag haft problem med att den inte når tillräckligt långt in även på 20mm-länkar.

Du behöver inte beställa hem det för min skull, jag tänkte bara att det var värt att fråga med tanke på att du har lite olika verktyg och liknande i sortimentet. 😊

Skadar inte att ta hem några för att testa. Har själv råkat ha sönder spetsen på mitt 7230.

Här är ett gummiband från @Feskarn! Eftersom jag har rätt klena leder funkar detta band perfekt! Så, ett tips till alla med klena leder😀
Har inte i minnet vad bandet heter i skrivande stund, feskarn får flika in! Här tillsammans med min astronaut/snoopy från Timex!
image.jpg
image.jpg

Får passa på att ge lite cred för ett riktigt bekvämt och bra Tropic. Ingen damm magnet heller så jag är riktigt nöjd 👌🏻👍🏻
Får bli ett grönt med och finns det fler färger så kan jag rekommendera dig att ta hem det 😊
IMG_20210402_121324.jpg
IMG_20210402_121431.jpg

Senast ändrad:
Får passa på att ge lite cred för ett riktigt bekvämt och bra Tropic. Ingen damm magnet heller så jag är riktigt nöjd 👌🏻👍🏻
Får bli ett grönt med och finns det fler färger så kan jag rekommendera dig att ta hem det 😊
IMG_20210402_121324.jpg
IMG_20210402_121431.jpg

Tycker också att det tropic gummit är riktigt bra. :) Satt senast nu i veckan och tittade på fler färger så tanken är att ta hem det. ;) Verkar som att många tillverkare har en förkärlek på "quick release"-bandstift. Jag är inte helt såld på det men det går ju alltid att byta till vanliga bandstift tänker jag om man skulle föredra det.

Tycker också att det tropic gummit är riktigt bra. :) Satt senast nu i veckan och tittade på fler färger så tanken är att ta hem det. ;) Verkar som att många tillverkare har en förkärlek på "quick release"-bandstift. Jag är inte helt såld på det men det går ju alltid att byta till vanliga bandstift tänker jag om man skulle föredra det.
Ja det går ju alltid att ta bort om man inte vill ha det. Kul om du får hem fler färger i samma kvalité. Ska verkligen rekommendera om någon söker efter ett bra Tropic till ett humant pris 👌🏻😊

Då ska vi se. Gummit passar boetten på min SBGX261, med böjda bandstift och en del pill så fick jag dit det. Vinkeln som gummit hamnar i när det sitter monterat är tyvärr alldeles för snäv så passformen mot handleden blir knas. Klockan lixom nästan svävar ovanför handleden trots hårt åtdraget med ordentlig midja. Kanske funkar på en väldigt liten handled. Jag är dock villig att fortsätta försöka lite genom att värma upp gummit i varmt vatten och hoppas på att det går att ändra formet något. Det får dock bli en annan dag, fortsättning följer..
8DCB6160-CA02-439D-A65A-5E8550B7B514.jpeg
8C01B9B2-0F4F-4948-8965-5120D893BA87.jpeg

Här är den inte fastspänd men visar tydligt hur snävt det blir. 17,5cm handled
2C603136-309B-46E2-AB23-8E5D317C3D8D.jpeg

Ordentligt åtdragen:
A0D6255A-1521-4FF9-A2AA-06716A3BD7C9.jpeg

1A0CE45D-8F96-4520-8067-20C3D67B24FC.jpeg

Tillbaka
Topp