• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

WIS OCD

Mina klockor måste alltid gå exakt två minuter före och tiden kontrolleras dagligen för ändamålet. Tvättar klockorna minst en gång i veckan, kanske inget överdrivet beteende hos mig.

Blir orolig när jag läser den här tråden. Varför?

Jo för det ni skriver är ingenting av vad jag sysslar med, tänker inte ens lägga tid på att skriva ner det utan tänker ringa en psykolog nu på direkten.
För din egen del eller som öppen jour för KS'medlemmar?

WIS OCD är ett begrepp som på andra forum används ganska flitigt.
WIS= watch idiot savant
OCD= Obsessive compulsive disorder
Med andra ord är WIS OCD det som får oss klockintresserade stt bli tokiga eller få tvångsbeteende kopplat till klockor.

Jag får exempelvis panik av vridringar med lateralt eller horisontalt glapp, samt av vridringsinlägg som inte är 100% centrerade.
Så... Har du något roligt att delge? :)
Lider inte av sexbokstavsförkortning, men visst klocknörd är man såklart!
Vridringen ska stå på 20 i/40.
Sådär, nu har man lärt er övriga något, kul att bidra med tung kunskap!!:woot:

Klockor på länk är ett helvete för mig då oavsett klocka så får "hänget" inte motsvara mer, eller mindre än att mitt lillfinger får plats under mellan länken och handleden och får ha ett tryck på ca 10g på handleden.

Det tar emot rejält att inte ställa datum på en klocka vid klockbyte till en klocka jag inte använt på ett tag. Avsaknad av quick-set på vissa gamlingar tvingar mig dock till detta. Gnager varje gång.

Bortsett från det här att det ska vara rätt åtdragningsmoment på kronan så störs jag även av att minutvisaren inte ligger exakt mitt emot ett index när sekundvisaren passaerar kl 12:00

... Och varför är hålen på armbandet alltid placerade på så sätt att det antigen är lite för stort eller för litet, så att man justerar bandet flera gånger varje dag.

Bortsett från det här att det ska vara rätt åtdragningsmoment på kronan...

visegrips.jpg

Jag har upptäckt mig själv med att sova utan att ta av mig klockan, och vill alltid ha en klocka på mig i duschen/badkaret. Har jag en klocka som inte är vattentät byter jag till en som gillar att bada. Säkrast så! Annars är det inget farligt beteende.. Tycker inte jag i alla fall..

* Har åkt till jobbet för att efter 5 minuters bilfärd inse att jag glömt klocka, vänt hem för att ta på mig en klocka och blivit sen till jobbet. ( Händer inte speciellt ofta)

*Köpt en Seiko Sumo för att jag fick syn på en kartong på jobbet som det stod just "Sumo" på och fick för mig att det var ett "sign"

*Tvångssyndromat över att stått stilla i bilkö och sett en sån där vägskylt för alternativ väg, Plongeur-hands formad. Var bara tvungen att köpa en klocka med nämnda visare, spelade ingen roll vilken.

*Ljugit för sambon när hon frågat "Är det där en ny klocka?" Och svarat "Nej, den har jag haft jättelänge"

*Blivit påkommen offentligt genom att sitta som Gollum och blickat trånande mot min klocka, antagligen väsandes "my precioussssss"

* Köpt en Breitling Aerospace för jag kände behovet av Quartz, fast jag inte ens gillade klockan.

Och säkert massa mer relativt konstiga saker.

Vridringen måste vara centrerad över kl 12.

Klockan får inte ha en minsta liten fläck. Tvättas en gång till några ggr i vecka beroende på vristtid.

Spännet måste vara centrerat på armen.

När klockan läggs på sin viloplats är det krona uppåt på sidan som gäller, rak länk så att klockan bildar en cirkel med öppet spänne. Får absolut inte vila på länken. Viloplatsen måste vara kliniskt ren från damm.

Vid borttagning och montering av länk, tejpa för bandhornen ordentligt.

Inga plötsliga handskakningar eller gud förbjude, dängande i bord eller dörrkarmar.

Fortsättning på galenskapen. Plötsligt inser man att man nog har en skruv lös.

Vridringen är inte centrerad! Vänligen ladda upp en ny bild med vridringen centrerad.

Visste att någon skulle påpeka det. Den står faktiskt en halv mm fel från fabrik och jag har inte velat ta loss för att åtgärda. Har lärt mig att leva med det. Men i början var det jobbigt.

Tillbaka
Topp