• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zackrissonsur.se

Cartier
Professional Dealer
Jo alltså visst kan jag köpa om garantin inte gäller, men då bör det framgå tydligt. Det blev mer komiskt när han sedan satte sig själv i klistret. Det slutade med att han menade att 60 procent av deras kunder är fransmän och för dem är det en självklarhet.
Synd att jag och resterande 40% inte visste/vet om deras "lilla genvägen" till deras garanti policy som står på franska under sektion 10.2, det är ju kristallklart. Dumma mig.
@Benny_ben Tråkigt att höra om din klocka och garantiärende, har det löst sig med klockan? Om inte skicka den till mig så löser vi det åt dig, och nästa gång handla lokalt:)
 

Crispie

Rolex
Grymt välskriven och bra recension. Tack @FreakyLeo
Läste sedan vidare i tråden angående kundservicebemötandet. Nicholas attityd är ju superfransk. Jag har mängder av liknande erfarenheter från flera resor i Frankrike. Där blir man ju närmast förvånad om man bemöts med hövlighet. Det är väl också lite det som är charmen. After all, they are a french company. Haha
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Har missat denna tråd här, zackrissonsur.se är ju återförsäljare av Yema, gällande garantier skulle jag säga att det alltid är att föredra att handla i Sverige. Vi följer ju svensk lag och vet vikten av garanti och service. Nu är det ju så att det är märkena som står för garantin men i rätt många fall har olika märken ej gjort detta och vi har då tagit på oss garantiärendet själva och fixat det för kunden, i ovan fall hade vi också gjort detta. Vårat motto är också att det inte skall vara dyrare att handla i Sverige, skicka mig ett PM så löser vi det hela på förmånligt sätt. Yema är ett märke som ligger mig varmt om hjärtat och klockorna är extremt prisvärda, väldigt tråkigt att de har en sådan attityd till garantiärenden, men återigen handla i Sverige, de kommer alltid att löna sig i längden. Har många fall då kunder som köpt sina klockor utomlands vill att vi sedan skall hjälpa dem med garantin på märken som vi är AD för, vi har tyvärr inte möjlighet med det då vi inte har råd att lägga vår tid och porto pengar för något vi inte har sålt.
Håller med :) ... men svaret är nog bättre riktat till @Bluegene som är sugen på en Superman :D
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Grymt välskriven och bra recension. Tack @FreakyLeo
Läste sedan vidare i tråden angående kundservicebemötandet. Nicholas attityd är ju superfransk. Jag har mängder av liknande erfarenheter från flera resor i Frankrike. Där blir man ju närmast förvånad om man bemöts med hövlighet. Det är väl också lite det som är charmen. After all, they are a french company. Haha
Tack tack :D Ja fransmän är allt lite egna :) Jag jobbade med Air France ett tag och mitt tips är att ALDRIG säga ”bonjour” på skoj om du sen inte talar perfekt franska efter det ;)
 

Zackrissonsur.se

Cartier
Professional Dealer
Vill först och främst tacka för bra recension! Har varit sugen på en yema superman ett tag då det var kul att få lite mer historia om märket. Var efter att ha läst recensionen övertygad om att jag skulle köpa en yema. Sen läste jag Benny_ben's inlägg...
Det förstärkte min egen upplevelse av en märklig konversation med yemas kundtjänst:
Då de hävdar att de har prisgaranti så frågade jag om de matchade priserna från cdon.se där en handlare säljer yema med 20% rabatt. Handlaren är Zachrissons ur i kungsbacka. Svaret jag fick var att säljaren på cdon måste vara en privatperson och att de inte hade någon AD i Sverige. Zachrissons hade de aldrig hört talas om. Jag accepterade detta, men tyckte att de hade en dålig attityd i konversationen och när jag nu läser ovan inlägg börjar jag misstänka att de drog en fuling...
Har missat denna tråd här, zackrissonsur.se är ju återförsäljare av Yema, gällande garantier skulle jag säga att det alltid är att föredra att handla i Sverige. Vi följer ju svensk lag och vet vikten av garanti och service. Nu är det ju så att det är märkena som står för garantin men i rätt många fall har olika märken ej gjort detta och vi har då tagit på oss garantiärendet själva och fixat det för kunden, i ovan fall hade vi också gjort detta. Vårat motto är också att det inte skall vara dyrare att handla i Sverige, skicka mig ett PM så löser vi det hela på förmånligt sätt. Yema är ett märke som ligger mig varmt om hjärtat och klockorna är extremt prisvärda, väldigt tråkigt att de har en sådan attityd till garantiärenden, men återigen handla i Sverige, de kommer alltid att löna sig i längden. Har många fall då kunder som köpt sina klockor utomlands vill att vi sedan skall hjälpa dem med garantin på märken som vi är AD för, vi har tyvärr inte möjlighet med det då vi inte har råd att lägga vår tid och porto pengar för något vi inte har sålt.
 

Bluegene

Omega
Har missat denna tråd här, zackrissonsur.se är ju återförsäljare av Yema, gällande garantier skulle jag säga att det alltid är att föredra att handla i Sverige. Vi följer ju svensk lag och vet vikten av garanti och service. Nu är det ju så att det är märkena som står för garantin men i rätt många fall har olika märken ej gjort detta och vi har då tagit på oss garantiärendet själva och fixat det för kunden, i ovan fall hade vi också gjort detta. Vårat motto är också att det inte skall vara dyrare att handla i Sverige, skicka mig ett PM så löser vi det hela på förmånligt sätt. Yema är ett märke som ligger mig varmt om hjärtat och klockorna är extremt prisvärda, väldigt tråkigt att de har en sådan attityd till garantiärenden, men återigen handla i Sverige, de kommer alltid att löna sig i längden. Har många fall då kunder som köpt sina klockor utomlands vill att vi sedan skall hjälpa dem med garantin på märken som vi är AD för, vi har tyvärr inte möjlighet med det då vi inte har råd att lägga vår tid och porto pengar för något vi inte har sålt.
Låter bra! Känns ju tryggare då att kunna köpa via svensk AD. Tråkigt dock att Yema försöker låtsas att de inte känner till er, men då jag fortfarande är sugen på klockan så får det nog bli ett köp. Fast då inte via Yema!
 

Zackrissonsur.se

Cartier
Professional Dealer
Låter bra! Känns ju tryggare då att kunna köpa via svensk AD. Tråkigt dock att Yema försöker låtsas att de inte känner till er, men då jag fortfarande är sugen på klockan så får det nog bli ett köp. Fast då inte via Yema!
Har ingen kontakt med den här Nicolas, vi har nyligen startat ett samarbete med Yema och har Christopher som är VD och ägare som kontakt, mitt intryck av han har varit väldigt positivt (dock har han varit lite långsam på att svara) , tror dock tyvärr är det är så att de vill sälja själva utan mellan händer. Du är välkommen och var inte rädd för garantin, eller om du vill göra någon specialare, vi försöker alltid fixa vad som önskas. En Svensk LE på Superman är också på gång... Kan skicka bilder om du är intresserad?
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
Har ingen kontakt med den här Nicolas, vi har nyligen startat ett samarbete med Yema och har Christopher som är VD och ägare som kontakt, mitt intryck av han har varit väldigt positivt (dock har han varit lite långsam på att svara) , tror dock tyvärr är det är så att de vill sälja själva utan mellan händer. Du är välkommen och var inte rädd för garantin, eller om du vill göra någon specialare, vi försöker alltid fixa vad som önskas. En Svensk LE på Superman är också på gång... Kan skicka bilder om du är intresserad?
Du kan väl lägga in bilder och berätta mer här! :)
 

Zackrissonsur.se

Cartier
Professional Dealer
Absolut här är första ritningen som jag jobbat på ihop med @Baramats Tanken är att köra den med inhouse verket samt att förhoppningsvis få fram en i 39 och en i 41mm. Hoppas att vi klarar 20 av varje. Priset kommer bli väldigt bra räknar med 7000.- Man skall också kunna välja olika band och vid läder eller gummi blir priset lägre. Rek pris för denna är 13000 så det blir nästan halva priset. All heder till @Baramats det är hans design som kan göra detta verklighet. Skall sammanställa och sätta ihop det med ett smart paket / lösning för order, men man betalar inte föränn man får sin klocka, faktura kommer att ske från Klarna.
Superman SE.jpg
 

Zackrissonsur.se

Cartier
Professional Dealer
Absolut här är första ritningen som jag jobbat på ihop med @Baramats Tanken är att köra den med inhouse verket samt att förhoppningsvis få fram en i 39 och en i 41mm. Hoppas att vi klarar 20 av varje. Priset kommer bli väldigt bra räknar med 7000.- Man skall också kunna välja olika band och vid läder eller gummi blir priset lägre. Rek pris för denna är 13000 så det blir nästan halva priset. All heder till @Baramats det är hans design som kan göra detta verklighet. Skall sammanställa och sätta ihop det med ett smart paket / lösning för order, men man betalar inte föränn man får sin klocka, faktura kommer att ske från Klarna.
Superman SE.jpg
Kan jag få 20 JA här så kör jag igång. Glömde nämna i designen att som Ni ser är det en Limited Edition Sweden, detta med det blå / "gula" tavlan Vi kan också trycka på tavlan eller där bak Limited Edition Sweden
 

Hand

Omega
Absolut här är första ritningen som jag jobbat på ihop med @Baramats Tanken är att köra den med inhouse verket samt att förhoppningsvis få fram en i 39 och en i 41mm. Hoppas att vi klarar 20 av varje. Priset kommer bli väldigt bra räknar med 7000.- Man skall också kunna välja olika band och vid läder eller gummi blir priset lägre. Rek pris för denna är 13000 så det blir nästan halva priset. All heder till @Baramats det är hans design som kan göra detta verklighet. Skall sammanställa och sätta ihop det med ett smart paket / lösning för order, men man betalar inte föränn man får sin klocka, faktura kommer att ske från Klarna.
Superman SE.jpg

Låter som att ni har en hel del intressanta saker på gång, är ni aktiva på några andra plattformar så att man kan följa? ursäkta OT.

I övrigt en väldigt bra recension! Är själv väldigt imponerad av Yema så här långt!
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Absolut här är första ritningen som jag jobbat på ihop med @Baramats Tanken är att köra den med inhouse verket samt att förhoppningsvis få fram en i 39 och en i 41mm. Hoppas att vi klarar 20 av varje. Priset kommer bli väldigt bra räknar med 7000.- Man skall också kunna välja olika band och vid läder eller gummi blir priset lägre. Rek pris för denna är 13000 så det blir nästan halva priset. All heder till @Baramats det är hans design som kan göra detta verklighet. Skall sammanställa och sätta ihop det med ett smart paket / lösning för order, men man betalar inte föränn man får sin klocka, faktura kommer att ske från Klarna.
Superman SE.jpg

Herregud, hur kan jag ha missat den här tråden :) taggning av mig verkar inte ha funkat avseende avisering. Jag som satt och funderade vad jag skulle köpa för Superman härnäst, borde ju bli vår specialare i 39 mm och länk.

...och @Remofflan se hit
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Jag tror denna diskussion måste över till Affordabletråden ! Många missar nog detta annars!

Nä vi har redan testat där, det är så stor konkurrens med andra modeller från Nodus m fl så intresset var svalt. Denna ska upp som egen tråd på forumet när det är dax. Vi tror det är fler än affordable-folket som gillar en limiterad Superman från Yema.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Hur står sig caset på Navygraf utan dome mot Superman? Någon med bra/dåliga erfarenheter av siluetterna?

Tänker du på skillnad mellan domed eller platt glas? Det platta glaset ger med tydlig avläsning med fokus på funktion, Superman är mer en nyutgåva av 70-talaren med charmen som kupat safirglas ger.
 
Tänker du på skillnad mellan domed eller platt glas? Det platta glaset ger med tydlig avläsning med fokus på funktion, Superman är mer en nyutgåva av 70-talaren med charmen som kupat safirglas ger.
Precis, men tänkte om caset upplevs som trist eller anonymt bredvid en superman om man alternerar båda klockorna. Antar dock att visarna och andra egenskaper med urtavlan råder bot på det.
 

Stig Hud

Breitling
Först en liten kort genomgång av Yemas historia.

Yema grundades 1948 i Besancon i Frankrike av Henry Louis Belmont, som redan då var en framgångsrik och erkänd urmakare. På 60-talet hade Yema vuxit och blivit Frankrikes ledande klocktillverkare och hade en produktion på femhundratusen klockor per år. När Belmont gick i pension tog hans son över och drev företaget vidare för att senare sälja det vidare till Matra 1982. 1982 tillverkade Yema över två miljoner klockor per år och höll en hög produktionstakt även under kommande Seikos (CGH) ledning som köpte Yema 1988. Seiko ägde Yema fram till 2004 då det såldes till Louis Eric Beckensteiner. 2009 gick Yema i konkurs och märket och modellerna köptes upp av Ambre som även driver klockmärket Yonger&Bresson sedan 1975 ( https://yonger-bresson.fr/ ). Produktionen sker idag av Ambre och deras inhouseverk MBP1000 används av båda märkena.

Under alla ägare ändrade Yema inriktning flera gånger och det var nog det som fick märket att gå från en erkänd och stor tillverkare till en liten och bortglömd. När Henry Louis Belmont grundade företaget var inriktningen att tillverka högkvalitativa bruksklockor, något han gjorde med stor framgång. Kronografer/vattentäta/stötsäkra klockor. Hans son verkade vilja tillverka billigare mer moderiktiga klockor i större kvantiteter vilket han gjorde. Under hans tid fick dem flesta modellerna enklare verk och kromade boetter och tillverkningen ökades markant. Sen kom kvartskrisen och även om Yema tillverkade en del kvartsklockor så gick det väl inget vidare och därför såldes företaget. När Matra tog över flyttades mycket tillverkning till Asien och då främst HongKong och klockorna blev ännu mer budgetinriktade. När Seiko tog över så blev Yemas klockor i det närmsta Seikosar med en egen tavla. När märket sedan såldes igen 2004 så kunde de nya ägarna inte fortsätta med att sätta en Yemalogga på Seikoklockor och återgick till de gamla beprövade modellerna men ofta med fortsatt tillverkning i Asien med t.ex. Miyota automatverk i klockorna. Designen var i grunden det samma som originalen men de växte till en mer ”modern” storlek och Superman blev 43mm från originalets 39mm och Rallygrafen blev en kvartsare och växte från 39mm till 44mm. Detta verkade inte heller varit ett vinnande koncept och Yema gick i konkurs. Ambre tog över märket och modellerna och började styra tillbaka designen mot det märke som Belmont en gång grundade. Tillverkningen av de tidigare klockorna fortsatte men en bit i taget har de bytts ut. Dagens katalog av återlanserade klockor består av Superman som lanserades 1963, Yachtingraf som lanserades 1966, Rallygraf som lanserades 1968, Navygraf som lanserades 1970 och Flygraf som lanserades 1978. Utöver dessa har de även Spacegraf som är uppföljaren till Spationaut 1/2/3 som alla åkt upp i rymden med franska astronauter. Alla återupplivade modeller är nu mera extremt nära originalen i utseende och dimensioner. Tillverkningen sker idag uteslutande i Besancon och Morteau som ligger ett stenkast från den Schweiziska gränsen och Le Locle.

Yema har alltid varit duktiga på att leverera klockor till kunder med högt marknadsföringsvärde. Förutom alla de gånger som de skickat upp klockor i rymden så har de även tillverkat klockor till Franska flygvapnet, skickat med klockor både till nordpolen och sydpolen, segeltävlingar, en Rallygraf på Mario Andretti och inte minst till en hel hög galna franska dykare.


Lite om den nya Navygrafen då.
( https://eu.yema.com/products/yema-navygraf-heritage-ynav2019-am )


Navygrafen lanserades som sagt 1970 och har kommit ut i ett flertal olika modeller. Navygrafen har också levererats till den franska marinen. Den återlanserade Navygraf Heritage är väldigt nära den ursprungliga Navygrafen i utseende och dimensioner men har uppgraderats på ett flertal punkter. Klockan har fått en vridbar glasring mer inlägg av safirglas, ett safirglas ersätter original plexit, datumfönstret har försvunnit och vattenskyddet ökade från 20atm till 30atm.


Hur ser klockan ut?


Boetten är återigen 39mm. Finishen är ganska bra och boetten är helborstad. Borstningen är jämn och noggrant utförd. Klockan är ca 12mm tjock men utav dem står boetten för endast 6mm medans boettlocket och vridringen står för resterande 6mm.

Länken är också matchande helborstad och håller samma höga nivå av finish som boetten. Passformen mot boetten är bra och då länken endast är 3mm tjock matchar den slimmade boetten fint. Ändlänkarna är solida men länkarna är ihåliga, detta för att hålla nere vikten och få den att bäras så likt originalet som möjligt. Länkarna är dock inte vikta vilket gör att länken ser gedigen ut. Länken är 19mm mot boetten och smalnar av till 16mm mot låset. Den relativt kraftiga avsmalningen av länken kombinerat med den låga vikten och de extremt följsamma h-länkarna gör den väldigt bekväm att bära. Dock så gör den lätta länken i kombination med vikten av klockan, drygt 140g med länken inräknad d.v.s. nästan som en Sub, att den blir något topptung. Den slimmade boetten och att bandhornen är placerade mitt på boetten gör också att den bärs ganska högt.

Länken har också en dykarförlängning som ger lite över en centimeter extra. Dykarförlängning är av en ganska enkel modell men den känns gedigen och förtroende ingivande. Vidare så är även låset ganska enkelt och känns inte riktigt som att den passar prislappen. Något som jag tycker är bra är att det är ett riktigt viklås och inte bara plåt och att viklåset i sig är graverat med ”Yema” , Maison Horlogere Francaise” , ”Fondee en 1948” och ”Stainless Steel” vilket får klockan att kännas lite speciell. Däremot så tycker jag att det borde stått ”Acier inoxydable” istället för ”Stainless Steel” eftersom allt annat på klockan (förutom på tavlan) står på franska. Nu när jag tänker på det så tycker jag att det borde stått ”Brevet en instance” och ”Automatique” istället för ”Patent Pending” och ”Automatic” på tavlan istället även om det hade varit ett steg ifrån originalet. Det är ju en fransk klocka och då borde man gå all in :D Lustigt nog gjorde de samma fel på Rallygrafen där i princip allt står på franska förutom ”Tachymeter” på glasringen.


Då glider vi in på tavla och visare. Tavlan är mycket bra :D Den är mattsvart och trycket är extremt exakt och crisp. Allt på tavlan är tryckt och indexen är målade. All text är vit och indexen är i den klassiska ”utropsteckenformen” som är ett signum för Navygrafen. Indexmarkeringarna är vintage gula och självlysande. Lysmassan både på tavlan och på visarna är vintage Super-LumiNova C5. Lumen är inte speciellt stark, men den är i alla fall långvarig och ett stort plus är att även alla markeringar på vridringen är lumade. Visarna är verkligen knallgula och det är ju passande med tanke på namnet. De som kan lite spanska vet ju att ”Yema de huevo” betyder äggula :D Det är väldigt bra finish på visarna och alla tre visarna är gula vilket jag tycker om, vanligtvis brukar ju sekundvisare skilja sig i from och/eller färgmässigt från de övriga visarna. Visarna har mattsvart bas och gul pekyta. Visarna är inte ”överdoppade” och den svarta delen gör att dem smälter ihop med tavlan vilket får dem att se ut att nästan hänga fritt. Mitt enda påpekande när det kommer till visarna är att sekundvisaren helt saknar lume.

Glaset är av safir och är helt plant. Enligt spec så skall glaset vara AR-behandlat, men hur mycket jag än tittar märker jag inte av den. Så om den finns där så är den inte speciellt potent. Detta tycker visserligen jag personligen inte spelar så stor roll då tack vare det helt plana safirglaset och reflektionerna så får Navygrafen nästan lite ”Rolex glint” och därmed en rejäl wrist presence när den blänker i solen.


Urverket är något som får just Navygrafen (tillsammans med den vanliga ”Superman”) att utmärka sig från övriga mikromärken. Urverket heter MBP1000 och är ett in-house verk hos Yemas ägare Ambre. Utvecklingen påbörjades direkt när Ambre köpte Yema efter konkursen 2009 och den lanserades två år senare 2011. Verket är helt och hållet utvecklat och designat av Ambre själva och anledningen till att de valde att investera i en egen kaliber trots en relativt liten och modest prissatt produktion verkade ha varit svårigheten att sourca ETA-verk. Verket byggs och justeras förhand i Morteau i Frankrike, men majoriteten av delarna tillverkas inte på plats utan plockas mestadels hem från Kina. Enligt Yema själva är verket i sig väldigt likt ett ETA och är en modernisering av ett av deras egna FE-verk från 60-talet. Specifikationerna är det inte något fel på och står sig väl mot entry level Schweizare och Japaner. Verket har 31 stenar, 45 timmars kraftreserv, tickar i 28800bph och skall hålla en precision på minst -12spd/+12spd. Enligt deras hemsida skall verket dock vara justerat till -6spd/+6spd i Navygrafen. Jag får återkomma med hur just mitt verk presterar då det inte skulle vara helt rättvist att döma det efter bara två dagars användande. Det jag kan säga är att det hittills håller sig inom specifikation, men inte inom de -6spd/+6spd som den skall ha i Navygrafen. Verket känns ganska robust och uppdraget är mjuk. Förutom manuellt uppdrag så har det även hacking. Det som jag reagerade lite negativt på, även om det inte stör mig personligen är att rotorn är relativt högljud och ”rough”. Skulle närmast kunna jämföra känslan med ett Miyota 8-serie urverk. Med tanke på specifikationerna så tycker jag att verket står sig utmärkt mot Seiko/Miyota/ETA/STP och Selittas instegsverk. Något som är lite trist dock är att kronan har ett ”blindläge” för att ställa datum som klockan saknar. Verket finns i fem olika versioner, men inget av dem verkar vara en no-date med centrumsekund.

mbp_1000_back.png



Omdöme om klockan än så länge:

Jag är mycket nöjd med mitt köp och jag gillar klockan väldigt mycket. Den har en storlek som tilltalar mig, en hög finish, den är bekväm, den har en historia, ett in-house urverk och en clean design. Jag hade gärna sett att de plockade bort ”blindläget” för datuminställningen, lumade sekundvisaren och ett rejälare lås på länken och en chapterring men inget av dem är en dealbreaker för mig. Jag tycker dock att den är lite för dyr, men gillar man designen och verket visar sig hålla måttet så är det inget dåligt köp, speciellt inte med tanke på att man lätt kan fixa 10% rabatt. Jag har inte speciellt mycket att jämföra med, det närmsta jag kan komma på är Traska Freediver som jag recenserade förra året ( https://klocksnack.se/threads/traska-freediver-microrecension-av-ett-microbrand.102894/ ) . Freedivern är ca3000kr billigare och jag tycker inte att finishen på Navygrafen är 3000kr bättre, kanske tillochmed något sämre än hos Freedivern. Men för dem 3000kr extra så får man en historisk modell med ett urverk som på pappret är bra mycket vassare än Freediverns NH38. Navygrafen som har en helborstad boett skulle visserligen också verkligen behöva ett repskydd likt den coating som Freedivern har plus att Freediverns AR är också hästlängder bättre än den på Navygrafen. Men när man jämför dessa två klockor så bör man tänka på att Freedivern är tillverkad i Kina och Navygrafen i Frankrike av glada små fransmän i basker och randig tröja sittandes på en snöig alptopp, sånt kostar lite premium


Specifikationer:

Modell: Yema Navygraf Heritage

Ref: YNAV2019-AMS

Mått - diameter ex. krona/diameter ink. krona/tjocklek/lug2lug/bandhorn: 39mm/42mm/12,3mm/47mm/19mm

Material: 316L rostfritt

Glas: Plant safirglas m. AR

Vridring: 120klick unidirectional, coinedge, full lume, inlägg av safirglas

Länk: Stål, h-länk, solida ändlänkar, ihåliga länkbitar, pushpins, 19mm – 16mm, säkerhetslås, dykarförlängning.

Urverk: Ambre MBP1000 31j 28800bph , -12/+12spd, 45h PR, tjocklek 4,6mm, bi-directional winding, hacking & manual wind.

Tavla: Mattsvart, tryckt text, målade index, vintage lume.

Vattenskydd: 30atm, skruvad krona, skruvat boettlock

Vikt med full länk: ca140gram

Garanti: 2år

Pris: ca 7900kr listpris (749€)

Lite bilder (några ärligt snodda, de flesta har jag dock tagit själv):

Så här presenteras Navygrafen på Yemas hemsida.
navygraf_front_final_2_2048x.jpg


... vilket är väldigt likt originalet (länken också)

1d976858198514bf0502b25909214645.jpg


Paketeringen var utmärkt, mycket bubbelplast i kartongen och dessutom ett extra lager runt det travelcase som kommer med klockan och sen ett varv runt själva klockan också. Travelcaset var riktigt fint och kvalitativt, dock något opraktiskt då man bara får plats med en klocka. I caset ligger även garantikort och instruktionsbok samt ett extra bonusband. Även klockan är inplastad, varenda lite del. Fun fact: Instruktionsboken täcker alla Heritagemodeller.... utom Navygrafen.

R1060645.JPG
R1060647.JPG
R1060649.JPG


Tavlan är crisp, snygg, matt och helt perfekt.

R1060654.JPG
R1060698.JPG


Lumen är okej, inte stark, men långlivad. Ber om ursäkt för världens sämsta lumeshot, men det blir så när man kommer på att man missat att ta den bilden och kryper under skrivbordet och fotar på frihand :p
R1060727.jpg


Finishen på boetten är väl godkänd.
R1060656.JPG
R1060686.JPG
R1060704.JPG


Ett WS på det...
R1060692.JPG


Den bärs ganska högt.
R10606601 (1).JPG


Boettlocket är en höjdare.
R1060678.JPG

Länken är lätt, följsam och väldigt bekväm. Dykarförlängningen är enkel men stabil. Låset är lite simpelt men skoj med graveringen bara för att visa att den är fransk ifall man skulle börja tvivla.
R1060707.JPG
R1060708.JPG
R1060681.JPG
R1060679.JPG
R1060710.JPG
R1060711.JPG


Ytterligare ett WS och lite arty bild i sand :)
R1060669_edited.jpg
R1060675.JPG

R1060701.JPG


Hoppas att ni tyckte att det var läsvärt :)
 
Topp