• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Yonsson i Baselworld 2019

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Det är endast en prototyp. Går inte ens att skruva kronan på denna. Knappast den färdiga produkten. Kan inte föreställa mig att de skulle skicka ut dem på marknaden i de skicket. Personligen älskar jag Seiko. Aldrig haft något problem (peppar peppar) :p
Visst men när man i många fall levererat skarpa klockor som ser lika illa ut i flera år kanske det är dumt att leverera en så skev klocka till en mässa där tusentals personer kommer att se och fota. Jag tror inte att Seiko anser det som viktigt faktiskt.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Det brukar väl vara fram till 20minuter? Se SKX009 som exempel.
20190322_072022.jpg
När jag dök fick jag lära mig att man generellt sett har 30 min luft i sin tank och det är därför dykare är graderade fram till 15 min, för att man då ska veta hur långt man kan simma från båten/in i grottan etc innan man behöver börja simma tillbaka. Kan givetvis vara så att detta är i underkant och att man har 40 minuters andningstid också!
 

nissenypon

Omega
2-Faktor
Save the Ocean är SÅ bra. Tavlan är magisk.
Men hur kommer det sig att dykarringen är svart till 20 minuter snarare än 15? Ska man save the ocean genom att bli kvar där nere? :p
Min deskdiver Padin kör också kontrastfärg till 20, aqualand struntar blankt i färgtrams men hittills har jag kommit upp i tid varje gång ändå senaste 20 åren med den på armen så det är nog inte så viktigt med färgskala? Dessutom bleknar ju färgerna på djupet så kontrasten försvinner mer och mer...
20161221_124603.jpg

(Gammal bild)
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
20190322_072022.jpg
När jag dök fick jag lära mig att man generellt sett har 30 min luft i sin tank och det är därför dykare är graderade fram till 15 min, för att man då ska veta hur långt man kan simma från båten/in i grottan etc innan man behöver börja simma tillbaka. Kan givetvis vara så att detta är i underkant och att man har 40 minuters andningstid också!

Detta är design och inget annat! Om du har 30min luft på 10 meters djup har du 15min på 20m, plus att naturligtvis flaskans storlek och hur duktig du är på att andas kontrollerat påverkar dyktiden lika mycket. För många variabler för att kunna färgas på en bezel.
Lägg där till lika viktiga infon om mängd kväve löst i blodet under tid...
IMG_20190322_075752.jpg
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
20190322_072022.jpg
När jag dök fick jag lära mig att man generellt sett har 30 min luft i sin tank och det är därför dykare är graderade fram till 15 min, för att man då ska veta hur långt man kan simma från båten/in i grottan etc innan man behöver börja simma tillbaka. Kan givetvis vara så att detta är i underkant och att man har 40 minuters andningstid också!

Detta är design och inget annat! Om du har 30min luft på 10 meters djup har du 15min på 20m, plus att naturligtvis flaskans storlek och hur duktig du är på att andas kontrollerat påverkar dyktiden lika mycket. För många variabler för att kunna färgas på en bezel.
Lägg där till lika viktiga infon om mängd kväve löst i blodet under tid...
IMG_20190322_075752.jpg

Ett sidospår och därför mitt enda inlägg i detta.
Anledningen till att dykare ofta har extra markerat från 0-15 minuter. Är pga att i början av dykhistorian, innan padi tabeller och dykdatorer så ”höftade” man lite. Då använde man dykbezeln så att man i förväg bestämde dykets längd. Tex 45 min bottentid, då vred man bezeln så minutvisaren pekade på 15 markeringen, då är det ju 45 min till visaren pekar på 0 eller luminova pärlan....Därefter börjar ju tiden räkna upp från 0 till 15 minuter och därigenom hade dykaren koll på sina säkerhetsstopp på vägen upp, och man hade ju i förväg räknat ut om 45 min dyktid och djup krävde 5, 10 eller 15 min säkerhetsstopp.

Så har jag fått det förklarat för mig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ett sidospår och därför mitt enda inlägg i detta.
Anledningen till att dykare ofta har extra markerat från 0-15 minuter. Är pga att i början av dykhistorian, innan padi tabeller och dykdatorer så ”höftade” man lite. Då använde man dykbezeln så att man i förväg bestämde dykets längd. Tex 45 min bottentid, då vred man bezeln så minutvisaren pekade på 15 markeringen, då är det ju 45 min till visaren pekar på 0 eller luminova pärlan....Därefter börjar ju tiden räkna upp från 0 till 15 minuter och därigenom hade dykaren koll på sina säkerhetsstopp på vägen upp, och man hade ju i förväg räknat ut om 45 min dyktid och djup krävde 5, 10 eller 15 min säkerhetsstopp.

Så har jag fått det förklarat för mig.
Mysig morgonläsning. :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
@yonsson Ett önskemål när det är dags för hemgång är en sammanfattning och jämförelse med tidigare år i ljuset av alla diskussionen om Basels vara eller icke vara. Såg t.ex. på Mr Rolex Instagram att hans uppskattning är att det är markant förra besökare i år än förra året. Kul att höra också om ni lyckas snappa upp info från initierade diskussioner kring framtiden.
 
Topp