Det känns som att vi behöver en tråd för att fokucera vårt intresse för denna anrika och fina klocktillverkare. Det är inte lika välrepresenterat som andra märken på detta forum, men här kan vi väl lägga upp lite foton och diskutera frågor. Har ni inte tröttnat på bildar av min Defy Classic så kommer det några nya här:
Trevligt initiativ, ser fram emot bidragen även om jag inte har något att tillföra själv förutom att jag var nära att köpa en Zenith Defy men det blev en Seamaster Pro pre Bond istället.
Får väl bidra med en bild, tyvärr så sitter jag på jobbet med en annan klocka på mig så kan inte ta någon ny bild. Så det får bli en repris från senaste fredagstråden.
Såja Tobbe! Sitter inte på kunskap kring märket, förutom att El Primeron är snygg. Hoppas att tråden växer likt Tudor-tråden!
För att bidra lite till allmänbildningen om Zenith så kan jag nämna att Rolex använde El Primeron verk i Daytonan från slutet an 80talet och ett antal år fram. Sedan så finns det ett svenskt klockmärke som använder El Primeron (minns inte namnet just nu, tror det var en så han svenska astronauten hade på sig senast han var uppe i rymden)
Jag fyller i lite... Ang den svenska astronauten stämmer det att det är samma märke. Halda, däremot så är det vad jag vet bara deras senaste skapelse Race Pilot som har Zenith verk i sig. För övrigt en klocka jag tycker känns som ett intressant alternativ om man är ute efter något lite sportigare även om den kanske är väl dyr!? Åter till ämnet, Zenith inte Halda
Japp.. i första Haldan sitter det ett verk från A.Shield och i racing sitter det ett från Zenith.. och Zenith gillar vi
Mitt lilla bidrag till tråden Zenith "DeLuca" Ref: 01.0040.400 Urverk: 400 el primero (36000 bph) Boett: 40mm WR: 100m Här är lite mer om just denna modell: https://klocksnack.se/threads/zenith-de-luca-mk1.16794/
Bra tänkt! Klart det ska finnas en Zenith tråd. Tyvärr har jag flippat min fina Rainbow, men jag kommer ändå följa tråden med intresse. Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Haha...Polarn, dom tröttnar vi aldrig på! I alla fall inte jag, jag gillar Zenith trots att jag inte äger eller ha ägt någon, så posta på du Tobbe mannen .
Har bara bilder jag visat innan, men okej. Zenith el primero 1969, 38mm. -Bygger utseendemässigt på en gammal modell från 1969, men modellen kom för några år sedan. Verket har samma namn, men det uppdateras hela tiden. Första automatiska kronografurverket enligt de flesta och den exaktaste kronografen enligt Zenith. De har långa urverkstester och högre inre standard än COSC. Zeniths hemsida har massa rolig fakta. Kommer skriva en recension när jag får tid över. Ruggigt trevlig klocka som EJ är till salu. Brukar få PM om det så fort jag postar bilder på den. Finishen är kanon och detaljerna är grymma. Kronografvisarna hoppar stegvis varje minut och halvtimma istället för "flyter". Bildfest: Kronografvisarna lägger sig över varandra när de korsar varandras färd. Urverket i Rolex daytona var för övrigt modifierat och slog med 28800bph istället för 36000bph som urverket egentligen har.
Trevligt initiativ! Har och har haft några stycken, och har faktiskt inte mycket att klaga på. Bra grejjer helt enkelt Först de sålda som inte finns kvar länge... Sen en liten goding som jag har för tillfället... Gillar framförallt boettprofilen på denna Och så senaste tillskottet...
Du har så rätt. Ville bara få igång tråden Men åter till Zenith Så är det den klockan som har hoppat från högst höjd och snabbast fritt fall
Zenith Elite Port Royal V Rectangle. Den har någon ref också, men det är långt och krångligt (vet inte vilken som är ref och vilken som är serienummer).
Vilket som, nu har jag en till på inköpslistan. Det jobbiga med den där lista är att den tar aldrig slut utan blir bara längre och längre.
Har faktiskt en Zenith till av äldre datum. Har sökt men inte hittat något register som fastställer årtal på denna. Serienumret är: 9659093. Någon som har koll?