• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith-tråden

RolleFC

Omega
Hej.

Nån som vet nåt om El Primero 6631, t ex vilket verk som sitter i den?
08b4ef55d90f3860352ea7310e666dcd.jpg
 
  • Like
Reactions: Ako

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Har bara bilder jag visat innan, men okej.

Zenith el primero 1969, 38mm. -Bygger utseendemässigt på en gammal modell från 1969, men modellen kom för några år sedan.

Verket har samma namn, men det uppdateras hela tiden. Första automatiska kronografurverket enligt de flesta och den exaktaste kronografen enligt Zenith. De har långa urverkstester och högre inre standard än COSC. Zeniths hemsida har massa rolig fakta.

Kommer skriva en recension när jag får tid över. Ruggigt trevlig klocka som EJ är till salu. Brukar få PM om det så fort jag postar bilder på den.
Finishen är kanon och detaljerna är grymma.

Kronografvisarna hoppar stegvis varje minut och halvtimma istället för "flyter".

Bildfest:




image.jpg


Kronografvisarna lägger sig över varandra när de korsar varandras färd.
image.jpg


Urverket i Rolex daytona var för övrigt modifierat och slog med 28800bph istället för 36000bph som urverket egentligen har.

Fy fan vad fin den där är. Vill gärna ha en sån i framtiden, om någon dyker upp begagnad för en ok peng. Synd att din EJ är till salu. :angel: :happyhappy: :D :p
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fy fan vad fin den där är. Vill gärna ha en sån i framtiden, om någon dyker upp begagnad för en ok peng. Synd att din EJ är till salu. :angel: :happyhappy: :D :p
Hehe, trodde faktiskt inte jag skulle sälja den på väldigt länge, men när man hittar något annat man vill ha och inte orkar spara så omvärderar man fort. :)
Det var ju kul att testa Zenith i alla fall. Bra klockor, men jag tycker prislapparna är rätt löjliga, så det lär dröja innan det blir en ny Zenith i min klocklåda.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hehe, trodde faktiskt inte jag skulle sälja den på väldigt länge, men när man hittar något annat man vill ha och inte orkar spara så omvärderar man fort. :)
Det var ju kul att testa Zenith i alla fall. Bra klockor, men jag tycker prislapparna är rätt löjliga, så det lär dröja innan det blir en ny Zenith i min klocklåda.
Hyfsade begagnatpriser kanske? Den där "handlades" väl mellan 25-30 har jag för mig...När Crisse sålde den.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Modellen finns inte längre och jag hittade inte något om den på hemsidan, därav frågan.
Okidoki. Du kan ju kolla på Zeniths hemsida vilka el primeromodeller som har samma dial layout, men jag tror inte du går ut mer info än att det är ett 36000bph, 55hrs pr, kolumnhjulskronografurverk.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

RolleFC

Omega
Hittade den på chrono24 då jag satt och gick igenom beggade El Primero.
Försökte googla runt efter info, hittade inget och postade frågan här.

Så nej, inte säker. Men, jag gillade den...så förmodligen finns den inte :-(

Tack för försök att hjälpa!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

RolleFC

Omega
Min Rainbow tycker jag är ganska elegant och dressig för en dykare. Inte en El Primero dock.
Finns i Elite.
Jag har sportigare klockor som Sub och Radiomir och söker nu en "elegantare" chrono med vintage flavour. Ingen vridring, inga siffror på bezel och inga färger som poppar ut på tavlan. El Primero Class har den looken, precis som t ex JLC Master Chrono. Sitter just och försöker komma över tröskeln för att köpa en osedd klocka från en säljare jag aldrig träffat och som sitter i Italien :).
Jag hoppas att jag vågar, men vet inte riktigt än [emoji15]
 

RolleFC

Omega
Om jag bara vågar så tror jag att den El Primero Class chrono jag postade i allt väsentligt är vad jag söker.

Nån som vet var man servar en 15 år gammal kronograf till rimlig peng?
 

RolleFC

Omega
Tjena. Har ngn kunskap kring service på El Primero verket? Är det att skicka till Zenith som gäller eller finns det ngn som gör det i Sverige?
Nymans är AD men verkar av hemsidan att döma inte ha ngn urmakare som är certifierad på Zenith.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Allt som heter zenith oavsett verk går till zenith i Tyskland :) talar av egen erfarenhet!

Speciellt el primero..
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Önskar att jag hade en sån här!
image.jpg


Om någon här har en så borde den få mer handledstid samt så borde det postas lite fler bilder på den!
 
Topp