• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith-tråden

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Beror på hur stor service och tid på året! Skickade ner 3 klockor 2 för helservice och en för garanti åtgärd! Tog en månad för garantijobbet och typ 5 månader för helservice men då strulade nymans lite då de missat ett mail från zenith under en lång period!
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag tror yonsson forskat lite i servicefrågan. Han kliver säkert in här strax. Har för mig kontentan var att man inte behövde gå via Nymans utan kunde skicka själv till valfritt service center i Europa, nått sånt.
 

RolleFC

Omega
Beror på hur stor service och tid på året! Skickade ner 3 klockor 2 för helservice och en för garanti åtgärd! Tog en månad för garantijobbet och typ 5 månader för helservice men då strulade nymans lite då de missat ett mail från zenith under en lång period!
OK. Får man fråga vad en helservice ligger på i runda slängar?

Kan Nymans bedöma servicebehov på en Zenith eller öppnar de inte ens en sådan?
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
OK. Får man fråga vad en helservice ligger på i runda slängar?

Kan Nymans bedöma servicebehov på en Zenith eller öppnar de inte ens en sådan?
Jag fick de till att öppna den men tror nog att de undviker att göra sådant själva utan skickar ner allt! Tror att zenith har sina service kostnader publicerade på sin hemsida? Dock så skickade jag via nymans så tror de tar en provision för att vara mellanhand. Min service (av ett zenith ETA-verk) landade på 6k efter prut (nymans ville ha 7,5k) först om jag inte missminner mig!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror yonsson forskat lite i servicefrågan. Han kliver säkert in här strax. Har för mig kontentan var att man inte behövde gå via Nymans utan kunde skicka själv till valfritt service center i Europa, nått sånt.
Exakt så ja. Fick 8000kr som pris från nymans och fick därefter tips på TZUK om flera auktoriserade serviceställen i UK. Fick där ett pris runt 5000kr. Man får säkert upp mer exakta detaljer om man söker lite. Finns som sagt en tråd på TZUK.
 

RolleFC

Omega
OK, tack.
Jag är inte mannen att bedöma om en klocka behöver service annat än om den börjar svaja på tidshållningen. Om en klocka håller tiden som den ska, kan man då utgå ifrån att den ännu inte behöver service? Om man känner servicehistoriken så kan man ju gå på tidsintervall, men när man inte vet när senaste service gjordes...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
OK, tack.
Jag är inte mannen att bedöma om en klocka behöver service annat än om den börjar svaja på tidshållningen. Om en klocka håller tiden som den ska, kan man då utgå ifrån att den ännu inte behöver service? Om man känner servicehistoriken så kan man ju gå på tidsintervall, men när man inte vet när senaste service gjordes...
Riktigt så enkelt är det inte, men tidhållning och gångreserv säger ju en del.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag var rädd för det [emoji4]. Så hur gör man om man inte känner datum för senaste service och inte kan gå till Nymans för att få ett utlåtande om servicebehov?

Det finns ju fler som kan Zenith än de som är ADs. Googla runt och ring runt lite så hittar du säkert någon. Ett alternativ är att köra den i en timegrapher och kolla amplituden. Därefter kan du maila någon som du vet har koll på Zenith och på vilken amplitud som är OK. "Alla" seriösa urmakare har timegrapher.
 

RolleFC

Omega
Det finns ju fler som kan Zenith än de som är ADs. Googla runt och ring runt lite så hittar du säkert någon. Ett alternativ är att köra den i en timegrapher och kolla amplituden. Därefter kan du maila någon som du vet har koll på Zenith och på vilken amplitud som är OK. "Alla" seriösa urmakare har timegrapher.
Tack!
 

fredrikb

Cartier
Bumpar tråden med mitt senaste inköp - Zenith Class El Primero:

bild.JPG


bild-2.JPG


Ser att bilderna inte blev världsklass direkt...

Hur som helst - riktigt bra version av El Primero. 39mm boett, 13-14mm hög gör att den känns rejäl på armen utan att vara blaffig. Finishen är mycket bra och verket känns gediget. Gillar den som fan, och den får mig att vilja ha fler Zenith...
 

fredrikb

Cartier
Den har jag varit på väg att köpa flera gånger. Vi vill veta mer om känslan.


Tja, svårt att förmedla. Känslan är mycket gedigen, allt känns robust och responsivt, samtidigt delikat. Sedan är ju El Primero-verket lite kul i sig och har mycket historik bekom sig.

Den enda jag inte är 100% förtjust i är det dubbelvikta viklåset, jag personligen föredrar "enkelrikta" men kvalitén är det definitivt inget fel på.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Bumpar tråden med mitt senaste inköp - Zenith Class El Primero:

bild.JPG


bild-2.JPG


Ser att bilderna inte blev världsklass direkt...

Hur som helst - riktigt bra version av El Primero. 39mm boett, 13-14mm hög gör att den känns rejäl på armen utan att vara blaffig. Finishen är mycket bra och verket känns gediget. Gillar den som fan, och den får mig att vilja ha fler Zenith...
Är det där en nyare modell med vintagestuk?
 
Topp