• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Zenith-tråden

Jag skrev att Omega har ett starkare varumärke och det tror jag inte det råder några tvivel om.
Starkare varumärke gör att man på rådande marknad kan ta bättre betalt.
Därför är det lite intressant att jämföra priset på en automatisk inhouse-kronograf från Omega.

Jag håller med om att den som köper en t.ex Zenith, Vacheron eller kanske en JLC i många fall säkert gör ett mer medvetet val då de inte är de mest välkända varumärkena utanför klocknördsforum :)

Jag försökte helt enkelt ge min syn på hur jag tror en rimlig prissättning (ur ett marknadsperspektiv) av klockan skulle kunna se ut men det betyder inte att jag inte tycker att det är en grym klocka och bra mycket mer intressant än väldigt mycket där ute :)
Jag köpte min Zenith sport för att jag ska ha den under tiden tills jag får min Daytona. Jag hade inte råd med 240 -270 000 för en Daytona på andrahandsmarknaden. Står i kö på Irland. Bara vänta o vänta o vänta i all oändlighet :)

Jag skrev att Omega har ett starkare varumärke och det tror jag inte det råder några tvivel om.
Starkare varumärke gör att man på rådande marknad kan ta bättre betalt.
Därför är det lite intressant att jämföra priset på en automatisk inhouse-kronograf från Omega.

Jag håller med om att den som köper en t.ex Zenith, Vacheron eller kanske en JLC i många fall säkert gör ett mer medvetet val då de inte är de mest välkända varumärkena utanför klocknördsforum :)

Jag försökte helt enkelt ge min syn på hur jag tror en rimlig prissättning (ur ett marknadsperspektiv) av klockan skulle kunna se ut men det betyder inte att jag inte tycker att det är en grym klocka och bra mycket mer intressant än väldigt mycket där ute :)
Fast ett starkt varumärke betyder inte per definition mer betalt eller dyrare varor. IKEA är ju ett betydligt starkare varumärke än tex svenska Gärsnäs, ändå kostar deras möbler mångdubbelt mer än IKEA’s.

Jämförelsen mellan märkena är intressant, men därmed inte sagt att Zenithen ska kosta samma som Omegan. Med tanke på historia, varumärke och inte minst urverket och komplikationerna framstår ju Zenithen som betydligt trevligare prissatt än Omegan. Mer klocka för pengarna helt enkelt.
Lite som att jämföra en Volkswagen (11m bilar/år) med en Mercedes (3m bilar/år).
Folka är större, Mercedes dyrare, med rätta.

Grattis till fin klocka! Våga vägra Rolex-hypen och hoppa kön, Zenithen är ett fullgott (och MYCKET intressantare) alternativ till en Daytona om du frågar mig
Tack. Den nya Zenith Chron Sport Stål är i vart fall inte en sämre klocka än Daytonan. Jag var i kontakt med leverantören idag och fick besked att det blir i April. Även på den är det kö. Jag var nummer 6. Den är inte helt lätt att få tag i för drygt 8 250 Euro. Den är het just nu. Det är någon cracy man i Paris som lagt ut sin för 13 000 Euro på Chrono24. Men den lär nog ligga där länge.

Skriv gärna en recension om den när du fått den! Det är absolut ett av årets intressantaste släpp tycker jag, och igen Daytonan är inte bättre på något utom just att vara en Rolex.

Hej alla,
Ny i Zenith världen men ser fram emot att köpa min första.. fastnat för ett gäng modeller men nästan mest den lite kontroversiella Defy Classic Skeleton i titan med gummirem.. Eller om plånboken tillåter en Defy El primero 21, gillar verkligen kronograf funktionen men gillar inte alls den tryckta loggan på glaset.. Någon som har erfarenhet av någon av modellerna? Hur stor upplevs 41mm classic på en relativt stor handled?
Tack på förhand för er input

Hej alla,
Ny i Zenith världen men ser fram emot att köpa min första.. fastnat för ett gäng modeller men nästan mest den lite kontroversiella Defy Classic Skeleton i titan med gummirem.. Eller om plånboken tillåter en Defy El primero 21, gillar verkligen kronograf funktionen men gillar inte alls den tryckta loggan på glaset.. Någon som har erfarenhet av någon av modellerna? Hur stor upplevs 41mm classic på en relativt stor handled?
Tack på förhand för er input
Välkommen! :)

Älskar Zenith.
Jag har haft en Defy Classic men med länk och den blå tavlan. Jag har 20,5 cm handled och tycker den bars mycket bra. Skulle säga att den bärs något stort relativt att den är 41mm. Skeleton har jag bara testat på handleden och inte ägt, men den bärs nog marginellt mindre eller samma.

Har också mycket svårt för tryckta loggor på glaset generellt, 21:an är inget undantag.

Defy Classic Skeleton är grym!

Välkommen! :)

Älskar Zenith.
Jag har haft en Defy Classic men med länk och den blå tavlan. Jag har 20,5 cm handled och tycker den bars mycket bra. Skulle säga att den bärs något stort relativt att den är 41mm. Skeleton har jag bara testat på handleden och inte ägt, men den bärs nog marginellt mindre eller samma.

Har också mycket svårt för tryckta loggor på glaset generellt, 21:an är inget undantag.

Defy Classic Skeleton är grym!
Tack!
Roligt att de passar en större handled - Då får siktet ställas in på att byta ut min Omega Speedmaster mot en Defy Classic Skeleton 😊

• Like
Reactions: AoL
Vad tycker ni om denna?😆

Dagens val. Överväger att sälja den då jag har lite för många koronografer.
IMG_20210308_081616_Bokeh__01.jpg

Vad tycker alla om Felipe Pantone Defyn som de släppte på sin insta idag(men inte hemsidan av nån anledning)? Jag vill ju vara lite neggo och säga att JCB nog borde hållit lekstugan till Hublot men tycker ändå designen var rätt cool :)

Vad tycker alla om Felipe Pantone Defyn som de släppte på sin insta idag(men inte hemsidan av nån anledning)? Jag vill ju vara lite neggo och säga att JCB nog borde hållit lekstugan till Hublot men tycker ändå designen var rätt cool :)
Hmm.. himla cool, men jag skulle nog personligen tröttna på den tror jag.

Jösses stort grattis!!!! Har tittat på den i några år en pärla för den välklädde 😍
Tusen tack! Återkommer med wristshot imorgon. Är sjukt nöjd, känns som riktigt mycket klocka för pengen😃 Äntligen tror jag att jag har hittat ”rätt” dressare för mig🙏

Tusen tack! Återkommer med wristshot imorgon. Är sjukt nöjd, känns som riktigt mycket klocka för pengen😃 Äntligen tror jag att jag har hittat ”rätt” dressare för mig🙏
Ser vi fram emot!!

Fick samtal från AD där jag stod först i kön på nya Chrono Sport vit tavla men fick dessvärre hoppa. Vill först prova kanske dumt att inte plocka hem 😥😥

Ser vi fram emot!!

Fick samtal från AD där jag stod först i kön på nya Chrono Sport vit tavla men fick dessvärre hoppa. Vill först prova kanske dumt att inte plocka hem 😥😥
Jasså?! Den nya ser helt grym ut! Men förstår att du vill testa den innan du slår till, hade gjort precis som du i den situationen😁 Lär komma fler chanser att köpa den!

Tillbaka
Topp