Hej på er i tråden.
Jag tänkte kort recensera min nyköpta Chronomaster sport och lite historia om min väg till en riktig Zenith.
I förra veckan köpte jag äntligen min första Rolex efter månader av besatthet! Blev en fantastisk Oyster Perpetual från 2019. Ref 116000. Vilken känsla 😃 🥂
klocksnack.se
Jag har tidigare indirekt ägt Zenith genom märket Tag Hauer - Grand Carrera RS2 med ett modifierad Zenith El primero verk 36,000vph.
Jag köpte den för 7år sedan, men tyvärr blev jag bestulen på den. Sedan dess har jag haft en längtan på en bra chronograph. Med åren har jag hunnit skaffa mig fyra ur utan chronograph, men med andra spännande komplikationer. Det tog nästan 7år innan jag träffade rätt på denna modell och jag kände, det här måste jag titta närmare på. Det som fick mig att stanna upp en liten stund innan jag bestämde mig. Den kändes lite för liten i boetten för min vrist. Men efter en stund så blev det ett ja. Varför just denna chronograph? Med åren har jag märkt av en tendens att man egentligen inte har så stor användning av en tachymeter som dom flesta chronographer har att erbjuda och synnerligen inte en som har asymmetrisk tidtagningsfrekvens, dvs klockor med 28,800 vhp, som dessutom ger ingen logisk förklaring till att mäta tid med 1/8 sekund. Det blir bara knas.
El primero har ju alltid haft en stort namn sedan 1969 och framåt då även Rolex nyttjade mekaniken i Daytona. Det gav också en extra skuts för pålitligheten och varumärket.
Chronomaster sport är i tiden rätt utförd. Bra också att Zenith tog steget att använda sig av keramisk bezel mot sina föregångare och gjort uret mer modernt. Teknisk bra genomförd tidtagningsprecision, utan en tachymeter samt med att visa tydligt i bezelen 1/10 sekund funktion. Förloppet tar just 10 sekunder för sekundsveparen att gå ett helt varv under tidtagningsprocessen. Förtjusande utförligheter på synliga utsmyckningar som framträder på urtavlan med noggranna poleringar på detaljer och avfasningar. Det som är dock anmärkningsvärt, är att länken kunde ha varit lite mer robust, dvs mer tyngd och även en mer mättad känsla på låsmekanismen. Känns lite bantat enligt min åsikt.
Som helhet, så är uret ett självklart val för mig. Det finns helt enkelt ingen bättre lösning på marknaden rent teknisk i den här prisklassen, om man nu ska utgå från själva komplikationen chronograph och den passar in väl i min smak.
Återkoppla gärna, MVH C