• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Zenith-tråden

Har beställt extra två band (blått och svart), till min skönhet. Tyvärr finns inte det någon bra bild på denna kombo med svart urtavla och blått band, så jag moddade en själv :cool:. Kan bli riktigt snyggt med svart och blått faktiskt.

Z_box_öppen_2.jpg

Zenith_sv.jpg

Zenith_sv_blue.jpg

Grymt bra!!
 
Vad tycker ni om den här modellen? Jag gillar verkligen den kantiga boettslipningen. 37 mm känns som en perfekt storlek. Den vittavlade är den som hägrar mest just nu, men alla varianter är fina.
Zenith_elprimero-a385-revival.jpg
Zenith-A384-Revival-Lupin-The-Third-Edition-001.jpg
Zenith-Chronomaster-Revival-Liberty-A384-US-Edition-2.jpg
Zenith-Chronomaster-Revival-Shadow-wristshot-1-scaled.jpg
Zenith-El-Primera-black13500.jpg
Zenith-El-Primero-A384-Revival-pocket.jpg
Zenith-reissue-metal-bracelet-2.jpg
Zenith-title.jpg
zenith2.png
zenlibe2.jpg
Gillar verkligen den vita "pandan" tror den skulle göra sig riktigt fint på ett natoband, och storleken är verkligen perfekt för mig! fan nu blev man sugen haha
 
Gillar verkligen den vita "pandan" tror den skulle göra sig riktigt fint på ett natoband, och storleken är verkligen perfekt för mig! fan nu blev man sugen haha
Jag kommer nog att köpa en sån och jag tror som du att den passar till de flesta band och även på länk. Den går att dressa upp och ner beroende på. Det är inte alla klockor som är så flexibla, men den här passar f-n till alla tillfällen.
 
Senast ändrad:
Den här, Mark XV Spitfire har jag blivit förtjust i. Vad har ni för åsikter om den? postade i fel tråd. Sorry!
E49C1D00-D021-4AC6-9BC5-DD42B8701AB4.jpeg
 
Senast ändrad:
Jag kommer nog att köpa en sån och jag tror som du att den passar till de flesta band och även på länk. Den går att dressa upp och ner beroende på. Det är inte alla klockor som är så flexibla, men den här passar f-n till alla tillfällen.
Håller med dig 100%! sen sticker den ju ut från mängden med sin relativt udda form, på ett bra sätt då.
 
Håller med dig 100%! sen sticker den ju ut från mängden med sin relativt udda form, på ett bra sätt då.
Formen är bra återgiven från originalet från 60-70-talet, sen ger det alltid en spännande lyster när borstat stål blandas med polerat. Det har de lyckats bra med. Borstningen är grym när det tydligt syns att det är som en solfjäder, inifrån och ut.
 
Hej på er i tråden.
Jag tänkte kort recensera min nyköpta Chronomaster sport och lite historia om min väg till en riktig Zenith.


Jag har tidigare indirekt ägt Zenith genom märket Tag Hauer - Grand Carrera RS2 med ett modifierad Zenith El primero verk 36,000vph.
Jag köpte den för 7år sedan, men tyvärr blev jag bestulen på den. Sedan dess har jag haft en längtan på en bra chronograph. Med åren har jag hunnit skaffa mig fyra ur utan chronograph, men med andra spännande komplikationer. Det tog nästan 7år innan jag träffade rätt på denna modell och jag kände, det här måste jag titta närmare på. Det som fick mig att stanna upp en liten stund innan jag bestämde mig. Den kändes lite för liten i boetten för min vrist. Men efter en stund så blev det ett ja. Varför just denna chronograph? Med åren har jag märkt av en tendens att man egentligen inte har så stor användning av en tachymeter som dom flesta chronographer har att erbjuda och synnerligen inte en som har asymmetrisk tidtagningsfrekvens, dvs klockor med 28,800 vhp, som dessutom ger ingen logisk förklaring till att mäta tid med 1/8 sekund. Det blir bara knas.

El primero har ju alltid haft en stort namn sedan 1969 och framåt då även Rolex nyttjade mekaniken i Daytona. Det gav också en extra skuts för pålitligheten och varumärket.

Chronomaster sport är i tiden rätt utförd. Bra också att Zenith tog steget att använda sig av keramisk bezel mot sina föregångare och gjort uret mer modernt. Teknisk bra genomförd tidtagningsprecision, utan en tachymeter samt med att visa tydligt i bezelen 1/10 sekund funktion. Förloppet tar just 10 sekunder för sekundsveparen att gå ett helt varv under tidtagningsprocessen. Förtjusande utförligheter på synliga utsmyckningar som framträder på urtavlan med noggranna poleringar på detaljer och avfasningar. Det som är dock anmärkningsvärt, är att länken kunde ha varit lite mer robust, dvs mer tyngd och även en mer mättad känsla på låsmekanismen. Känns lite bantat enligt min åsikt.

Som helhet, så är uret ett självklart val för mig. Det finns helt enkelt ingen bättre lösning på marknaden rent teknisk i den här prisklassen, om man nu ska utgå från själva komplikationen chronograph och den passar in väl i min smak.

Återkoppla gärna, MVH C
Zenith_chrono_m.jpg
Jag gillar verkligen nya Chronomastern!
Du skriver att du upplever boetten som lite liten, vad brukar du bära och hur stor handled har du?
 
Formen är bra återgiven från originalet från 60-70-talet, sen ger det alltid en spännande lyster när borstat stål blandas med polerat. Det har de lyckats bra med. Borstningen är grym när det tydligt syns att det är som en solfjäder, inifrån och ut.
Oja, samt att dom lyckats hålla i princip exakt samma dimensioner från orginalet, samt lyckats skapa den där "vintagekänslan" av plexi, fast då i sapphir istället! En riktig fullträff.

Ps. denna konversation skapar lite väl mycket ha-begär hos mig haha, farligt farligt
 
Jag gillar verkligen nya Chronomastern!
Du skriver att du upplever boetten som lite liten, vad brukar du bära och hur stor handled har du?
Tjooo, min handled är nästan 21cm i omkrets och Chronomastern passar ändå, dock är det gränsfall tycker jag. Mina Rolex ur som jag bär frekvent är samma i storlek, dom har bredare bezel och större tidsangivelser på urtavlan. Det gör skillnad i storleksupplevelse konstigt nog. Har en UN som är 45mm också, där är det bra.
 
Tjooo, min handled är nästan 21cm i omkrets och Chronomastern passar ändå, dock är det gränsfall tycker jag. Mina Rolex ur som jag bär frekvent är samma i storlek, dom har bredare bezel och större tidsangivelser på urtavlan. Det gör skillnad i storleksupplevelse konstigt nog. Har en UN som är 45mm också, där är det bra.
Det var inte dåligt vilka nävar! Det låter väldigt bra i mina öron, känns som att det får bli en tripp till närmsta AD framöver :cool:
 
Det var inte dåligt vilka nävar! Det låter väldigt bra i mina öron, känns som att det får bli en tripp till närmsta AD framöver :cool:
Den är inte helt lätt att få tag i till AD pris. Det är en "enorm" efterfrågan på den nya Zenithen. Jag beställde min den 3/2 från Tyskland och har inte fått den än men den verkar vara på G.
 
Den är inte helt lätt att få tag i till AD pris. Det är en "enorm" efterfrågan på den nya Zenithen. Jag beställde min den 3/2 från Tyskland och har inte fått den än men den verkar vara på G.
Okej där ser man, tycker jag har sett lite folk som klämt på den hos AD men dom kanske bara hade tur att den fanns inne då. Inte konstigt egentligen, känns som att det är väntelista på allt nuförtiden...
 
Okej där ser man, tycker jag har sett lite folk som klämt på den hos AD men dom kanske bara hade tur att den fanns inne då. Inte konstigt egentligen, känns som att det är väntelista på allt nuförtiden...
Finns säkert någon liggandes men inte i pluralis tror jag. Sedan är det priset i Sverige. Sist jag frågade på Nymans fick jag ett ungefärligt pris på 110. Det motsvarar cirka 10700 Euro. Med tanke på att den gick att förbeställa i början av februari för 8250 Euro i Tyskland så kan jag vänta ett tag till. 😎 Riktpriset från Zenith är 10 000 dollar som motsvarar ungefär 8300 Euro - så jag är rätt oförstående till det priset Nymans gav mig. Armband i stål kan tilläggas.
 
Finns säkert någon liggandes men inte i pluralis tror jag. Sedan är det priset i Sverige. Sist jag frågade på Nymans fick jag ett ungefärligt pris på 110. Det motsvarar cirka 10700 Euro. Med tanke på att den gick att förbeställa i början av februari för 8250 Euro i Tyskland så kan jag vänta ett tag till. 😎 Riktpriset från Zenith är 10 000 dollar som motsvarar ungefär 8300 Euro - så jag är rätt oförstående till det priset Nymans gav mig.
Jäklar är det så stora skillnader?! Nästan 25.000kr mer i Sverige är ju ett skämt, du gjorde helt rätt som beställde från Tyskland😃
 
Jäklar är det så stora skillnader?! Nästan 25.000kr mer i Sverige är ju ett skämt, du gjorde helt rätt som beställde från Tyskland😃
Jag beställde visserligen via Chrono24 så att jag kunde använda deras Klientmedelskonto. Då ligger stålarna säkert tills skönheten anländer. Det totala priset med frakt blev då 86184 Sek.

Du ser här vad t.ex. Rolex borde kosta i Sverige eftersom vi är ett EU land (dock inte Euroland). Att det skulle vara dyrare för Svenska AD att köpa in Rolex är nog en utopi.

 
Senast ändrad:
Den är inte helt lätt att få tag i till AD pris. Det är en "enorm" efterfrågan på den nya Zenithen. Jag beställde min den 3/2 från Tyskland och har inte fått den än men den verkar vara på G.
Tyvärr är det svårt med eftertraktade modeller. Jag och min AD har en lång affärsrelation, därav gick det snabbt. Fick först frågan om jag ville ha den vita modellen som jag tackade nej till, sen dröjde det inte länge innan den svarta kom till min kollektion :).
 
Finns säkert någon liggandes men inte i pluralis tror jag. Sedan är det priset i Sverige. Sist jag frågade på Nymans fick jag ett ungefärligt pris på 110. Det motsvarar cirka 10700 Euro. Med tanke på att den gick att förbeställa i början av februari för 8250 Euro i Tyskland så kan jag vänta ett tag till. 😎 Riktpriset från Zenith är 10 000 dollar som motsvarar ungefär 8300 Euro - så jag är rätt oförstående till det priset Nymans gav mig. Armband i stål kan tilläggas.
Haha men vad fasen, det låter ju helt sjukt! Förstår att du tog den från Tyskland då...
 
Haha men vad fasen, det låter ju helt sjukt! Förstår att du tog den från Tyskland då...
Det spelar mindre roll var uren tas ut. Sverige är väl med i EU??? Då borde svenska AD hålla sig till riktpriserna som övriga Euroländer gör. Garantier gäller ju i hela världen hos en AD som säljer t.ex. Zenith (Nymans). AD i Sverige måste ha en oförskämt hög marginal.
 
Det spelar mindre roll var uren tas ut. Sverige är väl med i EU??? Då borde svenska AD hålla sig till riktpriserna som övriga Euroländer gör. Garantier gäller ju i hela världen hos en AD som säljer t.ex. Zenith (Nymans). AD i Sverige måste ha en oförskämt hög marginal.
Glöm inte momsskillnaden gubbar. EU-moms varierar där av prisskillnad, SE har 25% som ni vet. Tyskland har just nu reducerad moms, tror att den är 5% på varor och tjänster medans restauranger och sån ligger runt 7%.
 
Glöm inte momsskillnaden gubbar. EU-moms varierar där av prisskillnad, SE har 25% som ni vet. Tyskland har just nu reducerad moms, tror att den är 5% på varor och tjänster medans restauranger och sån ligger runt 7%.
Är du säker? Låter väldigt lågt. Jag har för mig att momsen i Tyskland är 19%. Den låg på 16% under förra året iom pandemin.
 
Glöm inte momsskillnaden gubbar. EU-moms varierar där av prisskillnad, SE har 25% som ni vet. Tyskland har just nu reducerad moms, tror att den är 5% på varor och tjänster medans restauranger och sån ligger runt 7%.
Det var samma pris på Irland när jag beställde i Februari. De har 22 procent i moms. England 7300 pund med garanti att den skulle skickas från ett Eu-land. Italien låg lite högre 8500 Euro. Polen var billigast med 8200 Euro. Medelmomsen i EU länderna är 22 procent. Inget land får ligga under 15 procent (EU regler).
 
Det var samma pris på Irland när jag beställde i Februari. De har 22 procent i moms. England 7300 pund med garanti att den skulle skickas från ett Eu-land. Italien låg lite högre 8500 Euro. Polen var billigast med 8200 Euro. Medelmomsen i EU länderna är 22 procent. Inget land får ligga under 15 procent (EU regler).
Jag vet inte i nuläget vad Nymans Ur begär. Men i det mailet jag har här fick jag ett pris på 110 och leverans i slutet av Mars 2021. Lägger vi då på 9 procent, när jag fick svaret från Nymans, motsvarar det cirka 9000 Euro och kursen var då 10:13 - cirka 91 000 + lite valutapåslag (2 procent) = 93 000.
 
Jo, jag provade några klockor igår, speciellt den här 37 millimetrarna som känns perfekt som nästa klocka, zenith revival mumma. Mumma var bara mitt kraftuttryck. Den heter inte så. Synd bara för mina foton att hela klockan var inplastad, men bättre det än ingen bild alls.


A9491684-9B2B-4F3C-A117-241B9EB5E9DB.jpeg
132A5E78-A687-443A-A238-0164BE296766.jpeg
DD663F17-36EA-4398-B742-C79B73A27CF5.jpeg
2E1AAD46-7994-4ABC-99A0-DC2AE4A4C393.jpeg
521A8966-C294-4D5E-9316-C9F405FF5E85.jpeg
07DB1E4C-98EE-4985-B424-C8DDB58C3B9C.jpeg
B9DE9F0A-4BEE-413C-B50A-611BC2458E76.jpeg
33F860B7-F872-414F-A10E-91C13B7308DE.jpeg
093608AB-33B4-412C-B688-8F3308ABA699.jpeg
 

Bilagor

  • FAC75908-8BA3-4B20-B6BF-2B244604F2A9.jpeg
    FAC75908-8BA3-4B20-B6BF-2B244604F2A9.jpeg
    332.9 KB · Visningar: 133
Senast ändrad:
Jo, jag provade några klockor igår, speciellt den här 37 millimetrarna som känns perfekt som nästa klocka, zenith revival mumma. Mumma var bara mitt kraftuttryck. Den heter inte så. Synd bara för mina foton att hela klockan var inplastad, men bättre det än ingen bild alls.


A9491684-9B2B-4F3C-A117-241B9EB5E9DB.jpeg
132A5E78-A687-443A-A238-0164BE296766.jpeg
DD663F17-36EA-4398-B742-C79B73A27CF5.jpeg
FAC75908-8BA3-4B20-B6BF-2B244604F2A9.jpeg
2E1AAD46-7994-4ABC-99A0-DC2AE4A4C393.jpeg
521A8966-C294-4D5E-9316-C9F405FF5E85.jpeg
07DB1E4C-98EE-4985-B424-C8DDB58C3B9C.jpeg
B9DE9F0A-4BEE-413C-B50A-611BC2458E76.jpeg
33F860B7-F872-414F-A10E-91C13B7308DE.jpeg
093608AB-33B4-412C-B688-8F3308ABA699.jpeg
MAGISK! Den såg precis då fin ut som den gjort på alla bilder! Satt riktigt fint på dig😍 Vad listar den på?
 
MAGISK! Den såg precis då fin ut som den gjort på alla bilder! Satt riktigt fint på dig😍 Vad listar den på?
Jag vet inte vad den listar men jag skulle få ge ca 85000 kr med både alligatorstrapset och originallänken. Länken delar entusiasterna men jag tycker den är så sjukt skönt retro.
 
Senast ändrad:
Jag vet inte vad den listar men jag skulle få ge ca 85000 kr med både alligatorstrapset och originallänken. Länken delar entusiasterna men Jah tycker den är så sjukt skönt retro.
Låter rimiligt ändå! Äsch huvudsaken är ju vad du tycker. Håller med om att länken är häftig och ett roligt alternativ till lädret.
 
Tillbaka
Topp