• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ännu en OT: Cykelnördar hjälp mig med cykeltips

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Rent spontant känns det som ni säger att beställa i en butik är det bästa för en färsking.
Det här med skor som sitter fast i pedalerna hur funkar det ? kan man haka ur dom lätt osv, känns spontant lite läskigt för den oinvigde.
 

vekktah

Cartier
Man hakar ur dem väldigt lätt och det blir snabbt en reflex. Men nån enstaka SPD-vurpa kanske man gör när man lär sig (som mest skämmigt vid rödljus) men det brukar ju vara hyfsat stillastående. Själv vurpade jag aldrig så, men har vi hastiga vurpor ibland inte hunnit klicka ur. Men det är ingen fara. Har du en gång vant dig vill du inte vara utan. Finns ju vändbara pedaler om du vill ha flexibilitet - det körde jag på min hybrid när man skulle göra nåt ärende eller på ett möte. Du kan ställa hårdhet själv och välja klossar som löser ut lättare om du är osäker.
 

Knät

Cartier
vekktah skrev:
Syftet är 90 % träningscykla i olika miljöer

Träna utan SPD alltså? Jag har inte cyklat utan SPD på 12 år men jag får krupp av att cykla utan att sitta fast. Vinsterna vad gäller träning är det väl ett fåtal som bestrider? skor + pedaler får man ju för en dryg tusing. Vad gäller priser så står sig specialized sämst vad gäller pris generellt, eller så är deras ramar världsultrabäst. Hade f.ö alfine 7 (?) och körde många långa turer på den, ingen sirap alls.

Om man klarar sig bra på att träna med en hybrid så klarar man sig bra utan SPD.. När man börjar träna ska man inte behöva fokusera på rundtramp och om man sitter i eller inte.. Det kan man ta med tiden..

Vad det gäller priser så tycker jag inte att det skiljer sig så mycket mellan de märkena som går att köpa över disk i Sverige.. Cube ligger kanske lite billigare men man måste ju se till helheten av komponenterna samt kvalitet.. Jag har sålt cyklar sedan 1997, har inte sålt Specialized på flera år men jag håller koll på priser och kvalitet..
Alfine 7 har aldrig funnits så då måste det vara 8.. Åk till närmsta cykelaffär och jämför Alfine 8 mot 11 och blanda dessutom in en Tiagra utrustad hybrid så känner du skillnaden. Gör du inte det så cyklar du saktare än vad jag går..
 

vekktah

Cartier
Knät skrev:
vekktah skrev:
Syftet är 90 % träningscykla i olika miljöer

Träna utan SPD alltså? Jag har inte cyklat utan SPD på 12 år men jag får krupp av att cykla utan att sitta fast. Vinsterna vad gäller träning är det väl ett fåtal som bestrider? skor + pedaler får man ju för en dryg tusing. Vad gäller priser så står sig specialized sämst vad gäller pris generellt, eller så är deras ramar världsultrabäst. Hade f.ö alfine 7 (?) och körde många långa turer på den, ingen sirap alls.

Om man klarar sig bra på att träna med en hybrid så klarar man sig bra utan SPD.. När man börjar träna ska man inte behöva fokusera på rundtramp och om man sitter i eller inte.. Det kan man ta med tiden..

Vad det gäller priser så tycker jag inte att det skiljer sig så mycket mellan de märkena som går att köpa över disk i Sverige.. Cube ligger kanske lite billigare men man måste ju se till helheten av komponenterna samt kvalitet.. Jag har sålt cyklar sedan 1997, har inte sålt Specialized på flera år men jag håller koll på priser och kvalitet..
Alfine 7 har aldrig funnits så då måste det vara 8.. Åk till närmsta cykelaffär och jämför Alfine 8 mot 11 och blanda dessutom in en Tiagra utrustad hybrid så känner du skillnaden. Gör du inte det så cyklar du saktare än vad jag går..

hade frågeställaren sagt att han bara ville köpa en skön cykel hade jag aldrig förordat några jäkla pedaler, men han säger att han vill nörda loss. Och träna.

ja, du tycker att spd är onödigt i början och att alfine känns segt. Jag cyklade tillsammans med folk på både crossar och lvg-cyklar med min alfine-cykel så, tja. Jag kanske trampar skithårt. Vad gäller rundtramp får du gärna förklara varför man inte kan börja med det från scratch. Är det en universell sanning?
Hade alfinecykeln paralellet med en mtb och en cross, cykla i sirap-känslan tror jag nog jag hade upptäckt då om den ens vore att räkna med...

vad gäller specializeds priser är mina jämförelser på lvg och cross, och där är de dyra (om de inte sänkt priserna markant nyligen)
 

vekktah

Cartier
Var har du sålt cyklar och vilka märken? Intressant eftersom du är kritisk till Cube som brukar ses som kvalitet för vettigt pris. Och eftersom du säger att komponenterna är den felande länken blir jag än mer nyfiken, när jag köpte en kofiber mtb från Cube upplevde jag att jag fick massor för pengarna.

*gissning : cykelcity
 

Knät

Cartier
vekktah skrev:
Var har du sålt cyklar och vilka märken? Intressant eftersom du är kritisk till Cube som brukar ses som kvalitet för vettigt pris. Och eftersom du säger att komponenterna är den felande länken blir jag än mer nyfiken, när jag köpte en kofiber mtb från Cube upplevde jag att jag fick massor för pengarna.

*gissning : cykelcity

Jag har inte varit kritisk till Cube. Jag skrev bara att jag inte tyckte att de ligger så mycket lägre än vad Specialized, Trek m.fl. gör. Men som jag sa innan, "fultyskar" som man köper via nätet är ju klart billigare än cykel över disk.
Kvalitén kan ju vara därefter också. Jag har personligen dödförklarat tre Canyon helcarbon LVG-ramar t.ex. på ett år. Alla hade gått av vid normal cykling.
Har jag aldrig sett hända på en Trek eller en Specialized. Gafflarna du pratade om innan. Jag provade att försöka ta sönder en sån. Det gick inte att slå sönder den med handkraft. Först när släggan åkte fram så rök kolfibret.
Tror Specialized fick reda på tre som hade gått av, de bytte ut på alla cyklar av den modellen.

Nej jag har inte jobbat på Cykelcity..
Men jag har sålt följande märken: Specialized, Scott, Kona, Trek, Rocky Mountain, Felt, Haro, Redline, Merida, Cannondale, Eddy Merckx, Lapierre, Diamondback, Crescent, Monark, Apollo m.m.
Det avslöjas ganska tydligt i ett av dessa märken att jag jobbat på Sportson bl.a.
Jag har Bike Fitment utbildning från Trek och Specialized, gaffelmekskurser hos Rock Shox och Marzocchi, navutbildning från Shimano m.m.
Jag har skruvat och sålt cyklar som har kostat från 495:- till i runda slängar 100.000:- Dvs allt mellan himmel och jord..
Bland mina stamkunder återfinner du Thomas Lövqvist, Joakim Åleheim, Thomas "Kakan" Gustavsson mfl..
Ja, jag vet vad jag pratar om..
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Knät vet vad han snackar om, meeen...jag håller med vekktah - pedaler och skor är i mitt tycke den största enskilda förbättringen man kan göra (tillsammans med att justera fram en bra sittställning och om man har det ställa in fjädring ordentligt).

Jag tror att det är svårt att rakt av jämföra cyklar enbart utifrån komponentlistan (liksom att det är lite orättvist att ställa private label-cyklar på postorder bredvid, mycket stora citattecken, "riktiga" märken i fysiska butiker), liksom att man (ofta glatt) betalar för rätt mycket mjuka värden och subjektiva begrepp (vilket alla som är klockintresserade utöver bruksnivå kan förlika sig med).
 

vekktah

Cartier
Ja, jag vet vad jag pratar om..

tror jag säkert, och det hindrar dig inte från att vara opåkallat otrevlig. Eller ger dig rätt av avfärda någon annans åsikter. Ville bara få en hint om var jag inte skall handla. (eftersom jag alltid köper cykel i butik)

Men jag får verkligen gåshud när du namedroppar och spänner forummusklerna . :?

Sportson bojkottar jag sen länge för allt annat än slangar, handskar eller liknande slit-och-släng.
Attityden är väl kanske aningen bättre sen flytten, men kunskapen och seriositeten i butiken är ju inte direkt 100% och har väl heller aldrig varit? Cyklar är inte direkt reglerteknik även om dagens cykelmekaniker är nästa generation baristas i vad det gäller skev självbild.

Captain Oats: Lycka till oavsett, men trots vad mr Jedi Knight än säger så säger jag: sikta högt (fin cyclocross) om du vet med dig att du vill nörda så slipper du uppgradera inom kort.

trevlig helg!
 

Knät

Cartier
vekktah skrev:
Ja, jag vet vad jag pratar om..

tror jag säkert, och det hindrar dig inte från att vara opåkallat otrevlig. Eller ger dig rätt av avfärda någon annans åsikter. Ville bara få en hint om var jag inte skall handla. (eftersom jag alltid köper cykel i butik)

Men jag får verkligen gåshud när du namedroppar och spänner forummusklerna . :?

Sportson bojkottar jag sen länge för allt annat än slangar, handskar eller liknande slit-och-släng.
Attityden är väl kanske aningen bättre sen flytten, men kunskapen och seriositeten i butiken är ju inte direkt 100% och har väl heller aldrig varit? Cyklar är inte direkt reglerteknik även om dagens cykelmekaniker är nästa generation baristas i vad det gäller skev självbild.

Captain Oats: Lycka till oavsett, men trots vad mr Jedi Knight än säger så säger jag: sikta högt (fin cyclocross) om du vet med dig att du vill nörda så slipper du uppgradera inom kort.

trevlig helg!

Jag avfärdar bara folks åsikter om de är rakt av fel, jag är väldigt öppen till vad andra tycker.
Jag kan utan problem hinta dig om vad du inte ska handla, men jag förstod inte det som att du var ute efter att veta det, har nog missat ett inlägg.

Biten om Sportson är lustig.. Sportson är inte en enda butik utan över 20 stycken. Jag tror inte att du pratar om någon av de tre butikerna jag har jobbat i iallafall. Kunskapen och seriositeten i den butik jag jobbade i sist var riktigt hög. Vilken butik är det du diskuterar?
Vad det gäller liknelsen med baristor så känner jag mig smått förolämpad. Att t.ex. bygga hjul är ett riktigt gammaldags hederligt hantverk som tar kort tid att lära sig men lång tid att bemästra. Jag anser mig själv vara en av de bästa i trakten på detta och lägger ner mycket tid och energi till att bygga/rikta hjul till så nära perfektion jag kan. Jag anser mig samtidigt inte vara fullärd, det kommer ta en livstid innan jag är där.
 

vekktah

Cartier
Det kanske kommer som en total överraskning men det där med att bli duktig tar tid gäller rätt många yrken. Men till skillnad från min bransch och många andra beter sig baristor och "cykelexperter" som om de vore rockstjärnor. Därför ville jag veta var jag inte skulle handla. Inte vad.

Vad gäller sportson så gäller det de två butiker jag varit i. Men en kedja som inte gör jobbet får inte mitt förtroende på tio andra ställen heller (jmfr McDonalds)
För mig cykling ingen religion utan motion och positivt laddat fritidsintresse jag delar med många vänner. Du vet (som kan så mycket) att det finns lika många svar på cykelfrågor som det finns nissar i cykelbutiker.

Jag finner det roligt att du avfärdar navväxlat som väldigt många är väldigt nöjda med (även nexus säljer bra)
Det du säger har jag aldrig hört från någon som vare sig säljer eller cyklar på alfine/nexus. Du drar på nån elit-linje där menar att det inte går att cykla på och sen säger "skit i tekniken så länge, ta det sen".

jag är ingen cykelstjärna, aldrig påstått det, kommer aldrig bli. Däremot har jag varit desto mer framgångsrik i utpräglade tekniksporter som bågskytte och div kampsport och att lära in felaktig teknik i onödan är inget jag känner igen från det jag läst om cykelträning hittills heller. Nåja, bra att du blev förolämpad det blev jag med. :) Ha det fint.
 

Knät

Cartier
Men du läser ju mina inlägg som fan läser bibeln.. Jag skrev klart och tydligt att Alfine 8 (och även samtliga Nexus) fungerar ypperligt till att pendla eller vardagscykla på. Men för träning tycker jag inte att det är förnöjsamt.. Det är ingen hemlighet att alla naven (förutom Alfine 11) äter upp massor av energi på vägen. Det vet varenda vettig cykelförsäljare. I medel så är det 92% effektivitet i ett internt växlat nav. Alfine 11 har inte lika mycket kraftförlust då det ligger i ett oljebad istället för att vara packat med fett som alla andra interna nav från Shimano. Har för mig att det ligger på 97% effektivitet.
Som jämförelse ligger effektiviteten på en normal yttre växlad drivlina på 98%.

För att svara på din fråga var du kan handla eller inte så kan du handla varsomhelst, jag jobbar inte i branschen för tillfället..
Sen råkade jag skriva fel när jag skrev "vad" i förra inlägget..
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Ännu en OT: Cykelnördar hjälp mig med cykeltips

Nu har jag slut på popcorn... Kanske herrarna kan enas och berätta för mig varför det är bättre med SPD(?), eller ja kort och gott att sitta fast? Har vändbara pedaler på min hybrid men aldrig skaffat skorna...
 

vekktah

Cartier
Googla på rundtramp så jag inte hamnar i nån %-diskussion, ska ta helg nu.

Min personliga erf: för mig var i början största vinsten i skogen i branta uppförspartier samt när det går långsamt då man har kraft hela varvet så att säga. Nu klickar jag i även på 4 km till jobbet. Enda gången jag inte gillar det är när det är dåligt plogade drivor med snö.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Bästa skiten, utan tvekan - dels för drivet, men nästan lika glad blir jag av att i riktigt skogsstök (som nog står för två tredjedelar av mitt trampande) sitta fast i pedalerna utan att riskera att hamna fel, glida av eller tappa kontakten. En bonus är också att de flesta cykelskor (av rätt naturliga skäl) är lämpligare och skönare att cykla i (med låga, odämpade och styva sulor samt i de flesta fall bra spännen, som tar bort några av de tråkiga eventualiteter som skosnören kan innebära).
 

frere

Audemars
2-Faktor
Lite ved till cykeldiskussionen, men ingen bensin... Tänkte skaffa en canyon roadlite som första riktiga racer till våren. Posören (och den late mekaren) i mig är dock lite smygsugen på ss istället. Vad tycker panelen om folk som tränar på såna? Ångrar man sig snabbare än kvickt? Kör fn en utmattad hybrid (med spd sedan säsong 2) och den här.
20120620_102951.jpg
 

point1

Cartier
Singular skrev:
Bästa skiten, utan tvekan - dels för drivet, men nästan lika glad blir jag av att i riktigt skogsstök (som nog står för två tredjedelar av mitt trampande) sitta fast i pedalerna utan att riskera att hamna fel, glida av eller tappa kontakten. En bonus är också att de flesta cykelskor (av rätt naturliga skäl) är lämpligare och skönare att cykla i (med låga, odämpade och styva sulor samt i de flesta fall bra spännen, som tar bort några av de tråkiga eventualiteter som skosnören kan innebära).

Angående skogsstök, jag har sen jag bytte till FiveTen tappat fotfästet max 1-2 gånger. Kan inte ens komma ihåg senast jag gjorde det. Så det går alldeles utmärkt att köra på plattformspedaler om man bara har bra skor. Och jag har kört på väldigt mycket stök :)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
papadok skrev:
Lite ved till cykeldiskussionen, men ingen bensin... Tänkte skaffa en canyon roadlite som första riktiga racer till våren. Posören (och den late mekaren) i mig är dock lite smygsugen på ss istället. Vad tycker panelen om folk som tränar på såna? Ångrar man sig snabbare än kvickt? Kör fn en utmattad hybrid (med spd sedan säsong 2) och den här. http://i1154.photobucket.com/albums/p526/Fsundbom/20120620_102951.jpg[/mg][/quote]

Jag har ingenting emot människor som tränar oväxlat - har kört mycket fastnav på landsväg under början på säsonger som grund- och teknikträning, samt fram till förra hösten under nästan ett decennium uteslutande 2:1-oväxlat i skogen (resultatet; stor röv och ömma knän). I det gröna funkar det som enda cykel, men jag tycker att det på vägen är bäst som komplement till en växlad cykel (det är annars en ständig källa till önskningar - läs gärna det här från Velominati; [url=http://www.velominati.com/il-progetto/il-progetto-the-bozzie-is-single/]http://www.velominati.com/il-progetto/i ... is-single/[/url] )

Igår rullade jag trekvart med dubbisar på SS-Merlinen i ett gnistrande Skatås. Det var änna gôtt.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
inte för att jag använder cykeln till något mer än ett transportmedel under sommarn, men jag tycker att single speed passar utmärkt i stan

Min peugeot från 81:

423EA0CF-39BA-4B97-A3D0-B005E939DF89-14641-00000707A5AADF86.jpg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Som jag skrev tidigare så tror jag en crosshybrid mtb aktig cykelutan dämpare ifram hade vart nice.
Tyvärr är de flesta jag hittar bara med dämpare ifram, någon som vet vart man ska leta ?

Kom ihåg prisklassen, 5-8 ca.

Mvh
Marcus
 

vekktah

Cartier
Hur många svar behöver du?

kolla blocket, sen servar du upp cykeln om. Nishiki, scott eller cannondale eller whatever spelar ingen jätteroll. Sikta på tiagra och uppåt vad gäller växlar. (eller deore, om den är mtb-växlad) och lägg till ett par laxar som knät sa. (om du insisterar på ny cykel.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
vekktah skrev:
Hur många svar behöver du?

kolla blocket, sen servar du upp cykeln om. Nishiki, scott eller cannondale eller whatever spelar ingen jätteroll. Sikta på tiagra och uppåt vad gäller växlar. (eller deore, om den är mtb-växlad) och lägg till ett par laxar som knät sa. (om du insisterar på ny cykel.

Nu ska vi inte va sådana ;)
Jo får nog leta på blocket och serva den med bra delar kanske så man får en bra hoj tillslut.

Jag lovar att återkomma när jag hittat mig en cykel och provkört den, jag vet att ni knappt kan vänta på det efter alla mina frågor... Tar nog en bild också i cykelbrallor.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Köp nytt av förra årets modell så gör du nog bästa dealen - jag tror att det kan bli en dyr affär att köpa beggat och "serva den med bra delar" (de vanligaste slitdelarna som kassett, kedja, vajrar och bromsbelägg blir fyrsiffrigt med verktyg eller verkstad)...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ett dåligt och omoget OT-tips är att bygga en egen fulkines i kol. Jäkligt kul dock och alla icke-cykelnördar blir imponerade...

SNC15270.jpg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Singular skrev:
Köp nytt av förra årets modell så gör du nog bästa dealen - jag tror att det kan bli en dyr affär att köpa beggat och "serva den med bra delar" (de vanligaste slitdelarna som kassett, kedja, vajrar och bromsbelägg blir fyrsiffrigt med verktyg eller verkstad)...

Kanske det, lade ut en köpes annons, fick en hel del skumma svar kan jag lova.
Många som verkar kunna fixa cyklar till höger och vänster, kändes inte direkt helt 100..

Ska till en butik idag efter jobbet och kolla lite och känna.
Var på sportson men tycker inte servicen var så bra.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Singular skrev:
I det gröna funkar det som enda cykel, men jag tycker att det på vägen är bäst som komplement till en växlad cykel (det är annars en ständig källa till önskningar - läs gärna det här från Velominati; <a class="vglnk" title="Link added by VigLink" rel="nofollow" href="http://www.velominati.com/il-progetto/il-progetto-the-bozzie-is-single/
Trevlig länk! Lite vad jag söker också, det enkla gladsvettiga trampandet. Tänker också att det bör bli en bra träningseffekt av oväxlat, och jag kör oftast ensam så jag slipper mäta mig med andra.
Fabian skrev:
Min peugeot från 81:
Snygg! För egen del är jag mer ute efter något nytt och snabbt än ännu ett mekprojekt...mina har en tendens att varken bli klara eller bra, men dyra...
Aurum skrev:
Ett dåligt och omoget OT-tips är att bygga en egen fulkines i kol. Jäkligt kul dock och alla icke-cykelnördar blir imponerade...
...och därför är kolfiber verkligen inget för mig. Men den är riktigt fulcool, den där. Gissar att du som hemmabyggare redan har sett den här, annars är det ett måste: http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?f=1&t=6007
 

emilarne

Cartier
Kastar mig in lite i detta..

Min erfarenhet med cykling har lett mig till att skillnaderna på cyklar är minimala mellan märken, när man gräver lite djupare verkar allt komma från samma kittel.

Däremot känns geometrin viktig, ligga och pressa på landsväg med MTB är enligt mig sjukligt tråkigt men med en t.ex. Nishiki SLD Pro är det betydligt roligare (fast om det är det man göra med hojen finns inget substitut för en renodlad racer)

Läser vad jag skrivit och noterar att jag inte bidragit någonting, men vad jag vill ha sagt är att man måste testa dom olika typerna. Är precis som en dinka, kan se hur grym som helt ut på papper men funkar inte på din handled..

Lycka till hur som helst och se till att komma upp i sadeln! Cykling är ett outstanding träningsredskap i mina ögon.

Peace out
 
Topp