• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

62MAS reissue ( SLA017 / SBDX019 )

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_0778.PNG

Ajaj kapten! Gillar att falla för grupptrycket, men gillar denna SEIKO absolut! Har iaf betalt in en handpenning och hoppas på det bästa. Notera att jag skrev Seiko i versaler första gången ;)
Har ingen aning om vad du beställt men grattis!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den länken är skruvad, men med stift. Skruvarna är alltså lock som håller stiften på plats. I mitt tycke den absolut bästa lösningen - Inget moment eller slitage på skruvarna, och ingen friktionslåsning på stiften.
IMG_8932.JPG
Jag vet att GS-länkarna är skruvade (förutom på dykarna), men jag föredrar ändå stift. :)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Visste inte om detta var vägen att gå med Seiko 62MAS. Men efter jag fick mailen idag att jag har knipit ett exemplar känner jag mig klock frälst igen! Har vacklat mycket i mörkret den sista tiden, men fasiken vad jag glädjer mig till denna!
Får man säga Tjohoo!? :D
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Har nördat ner mig i lite efter mailen. Jag erkänner jag har noll koll på det mesta om Seiko.

Så jag började med urverket och hitta detta:

The 8L calibres are very robust simple automatic movements built on the same scale as Rolex's 31xx *

Helt klockrent ett Seiko urverk byggt på samma princip och platform som älskade Rolex detta kan ju inte bli fel!?

Har alltid undrat men anat att SEIKO tillhängare har haft en dold hemlighet gällande 8L urverket och deras lovord :D

*Källa: http://www.andydunn.name/SeikoAnalogueHistory.htm
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har nördat ner mig i lite efter mailen. Jag erkänner jag har noll koll på det mesta om Seiko.

Så jag började med urverket och hitta detta:

The 8L calibres are very robust simple automatic movements built on the same scale as Rolex's 31xx *

Helt klockrent ett Seiko urverk byggt på samma princip och platform som älskade Rolex detta kan ju inte bli fel!?

Har alltid undrat men anat att SEIKO tillhängare har haft en dold hemlighet gällande 8L urverket och deras lovord :D

*Källa: http://www.andydunn.name/SeikoAnalogueHistory.htm
Internet är roligt, finns mycket knas där ute. Hodinkee har skrivit om mm300 att urverket 8L har en gångavvikelse på +15/-10 sekunder/MÅNAD. :D
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
IMG_0893.JPG
IMG_0892.JPG


Är det detta man kan förvänta av utseende på urverket?

Görs service på hemmaplan eller måste det sändas utomlands?
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_0893.JPG
IMG_0892.JPG


Är det detta man kan förvänta av utseende på urverket?

Görs service på hemmaplan eller måste det sändas utomlands?
SEIKO UK, SEIKO Holland eller Japan är det som gäller för service. Men du köper ju en ny klocka, mycket kan förändras på tiden det tar innan den behöver service. :)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Precis som vanligt lämnar du in klockan till din AD och hämtar ut den där, vart den servas har jag aldrig brytt mig om varesig det är Japan, Schweiz eller Månen.
Jag tänkte inte längre än näsan och kom underfund med detta efter jag postade. Känns nästan bara lite trevligt på något konstigt sätt att inte alla kan hantera 8L!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tänkte inte längre än näsan och kom underfund med detta efter jag postade. Känns nästan bara lite trevligt på något konstigt sätt att inte alla kan hantera 8L!
Tidigare har 8L bara suttit i monoqueboetter= ett jäkla meck att rucka. En stor fördel nu är att det bara är ett skruvlock i vägen.

Det har även gnällts på att vissa mm300 inte varit bra ruckade, nu står det uttryckligen att urverket är ihopsatt för hand och justerat i GS-studion för mekaniska verk.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Tidigare har 8L bara suttit i monoqueboetter= ett jäkla meck att rucka. En stor fördel nu är att det bara är ett skruvlock i vägen.

Det har även gnällts på att vissa mm300 inte varit bra ruckade, nu står det uttryckligen att urverket är ihopsatt för hand och justerat i GS-studion för mekaniska verk.
Så om jag förstår dig rätt så kan iaf en någorlunda funtad urmakare rucka en 8l om den skulle forta/sinka sig?
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Tidigare har 8L bara suttit i monoqueboetter= ett jäkla meck att rucka. En stor fördel nu är att det bara är ett skruvlock i vägen.

Det har även gnällts på att vissa mm300 inte varit bra ruckade, nu står det uttryckligen att urverket är ihopsatt för hand och justerat i GS-studion för mekaniska verk.
Det där är guld värt!
 

DrDre

Patek
Har nördat ner mig i lite efter mailen. Jag erkänner jag har noll koll på det mesta om Seiko.

Så jag började med urverket och hitta detta:

The 8L calibres are very robust simple automatic movements built on the same scale as Rolex's 31xx *

Helt klockrent ett Seiko urverk byggt på samma princip och platform som älskade Rolex detta kan ju inte bli fel!?

Har alltid undrat men anat att SEIKO tillhängare har haft en dold hemlighet gällande 8L urverket och deras lovord :D

*Källa: http://www.andydunn.name/SeikoAnalogueHistory.htm

Det är lite oklart vad "on the same scale" (as Rolex 31xx) egentligen innebär.

Ibland beskrivs 8L som en lite enklare/mindre dekorerad variant av 9L. Om det stämmer vet jag dock inte.
 
Topp