• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AD eller gråhandlare?

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Känns som punkt 1 är den kritiska....
Detta är trams.
Här pratar vi om slutet sällskap till och med väldigt slutet sällskap.

Vilken alkoholhandläggare skulle ge sig på en seriös återförsäljare med ett av skatteverkets godkända kassaregister som bjuder ett antal kunder på diverse drycker i en butikslokal som är försedd med Fort Knox entredörrar.

Om detta är att se som ett lagbrott så får man till att börja med stänga samtliga mässor som arrangangeras i Älvsjö.

Handla grått, drick hemkokt och gnäll på skattesmitare.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Detta är trams.
Här pratar vi om slutet sällskap till och med väldigt slutet sällskap.

Vilken alkoholhandläggare skulle ge sig på en seriös återförsäljare med ett av skatteverkets godkända kassaregister som bjuder ett antal kunder på diverse drycker i en butikslokal som är försedd med Fort Knox entredörrar.

Om detta är att se som ett lagbrott så får man till att börja med stänga samtliga mässor som arrangangeras i Älvsjö.

Handla grått, drick hemkokt och gnäll på skattesmitare.
Alkoholen ges dessutom som gåva. Detta till myndiga personer. På något som inte är allmänplats. Finns inte ett skit att hämta här.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Detta är trams.
Här pratar vi om slutet sällskap till och med väldigt slutet sällskap.

Vilken alkoholhandläggare skulle ge sig på en seriös återförsäljare med ett av skatteverkets godkända kassaregister som bjuder ett antal kunder på diverse drycker i en butikslokal som är försedd med Fort Knox entredörrar.

Om detta är att se som ett lagbrott så får man till att börja med stänga samtliga mässor som arrangangeras i Älvsjö.

Handla grått, drick hemkokt och gnäll på skattesmitare.

Som Bolio skrev igårkväll, väldigt OT.(men jag håller med dig)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
De sade jag inte men du tror uppenbarligen man får massa gottis för man köper en 60-tkr klocka. De som haft champagneöppningar har spenderat bra mycket mer än så.. Varför handlar de hos AD. Service, service, service både när du köper och efter. Tror ingen här är så dum att de köper hos viss AD för gottis men nog tusan är det trevlig grädde på moset. Förstår faktiskt inte heller varför du är så missunnsam.. Vill inte du att det finns folk som betalar svenska priser så våra AD:s överlever? Var har du tänkt klämma på klockan och få hjälp med service och mindre ärenden? Var istället tacksam för att det finns folk som gynnar svenska företag som anställer svenskar som betalar skatt i detta land som även du drar nytta av...

Det intressanta är att olika åsikter inte är så välkomna, jag har bara yttrat hur jag resonerade då jag tittat på en specifik klocka och kom fram till att skillnaden var för mig, oskäligt stor.

Jag är verkligen inte missunnsam mot någon men förvånas över den lilla förståelse över att valet kan i mångas fall bli en icke AD då det skiljer så mkt som det gjorde i mitt fall.

Sedan ser jag självklart alla fördelar med Att köpa över disk i stan. Det är givet att även jag skulle göra så om jag kanske hade de kontakter dom krävs för att priset skulle bli bättre. (Jätteskönt att bara kunna gå in om något strular och få det åtgärdat)

Självklart är det bra att folk gynnar svenska företag, men är inte tex drwatch och luxury watches svenska företag? Så staten torde gynnas även vid köp hos dem. Om dessa sedan besätts av svenskar eller inte är en ickefråga för mig.

Jag har också köpt saker hos både Rob, Nymans samt hos gråhandlare i Sthlm och anser att samtliga är trevliga och ger bra service, vilket jag förväntar mig, oavsett var jag handlar. Ofta blir man bemött trevligt om man själv är trevlig.

För övrigt gillar jag diskussioner där olika åsikter och aspekter tas upp, det är väl det som berikar en person. Så jag hoppas att denna typ av diskussioner fortgår på forumet och att folk ger uttryck för vad de vill ha sagt utan att lyssna för mkt på andras åsikter :)

Väl mött
C
 

svesam

Rolex
Denna tråd har åkt lite berg- o dalbana i OT-land.
Ska försöka att besavara TS-fråga och ta tillbaka tråden OT som i OnTopic :)

De klockor jag köpt har legat i spannet från ett par tusenlappar och uppåt.
Så när som på en klocka, som jag köpt begagnad av forummedlem här på KS,
så har samtliga köpts hos svenska AD.
Inget av köpen har givit mig varken champagne eller ens kaffe med dopp.
En affär har t.o.m hanterats över telefon.

Varför har jag då gjort detta?
Jo, precis som många andra beskrivit så är det servicen jag
får som trogen kund som gör att jag fortsätter att ha det som
första alternativ när det ska till att handlas.

Jag tycker om när man får ett glatt och igenkännande
"välkommen tillbaka, kul att ses..." när man gör ett
spontanbesök hos den lokala AD:n.
Oavsett om man bara ska titta eller köpa något så blir det
alltid ett trevligt besök.

Justera en länk? Inga problem.
Polera ett spänne? Inga problem.
Service eller rep? Inga problem.
Styra upp en present till frun när jag själv inte har tid (läs: "hade glömt bort det och kom på det liiiite för sent... :banghead: ")?
Inga problem, presenten var inslagen och klar när jag kom in för att hämta även fast stängingsdags hade passerat!!

Det är i alla fall jag beredd att betala lite extra för :)

//Daniel
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Denna tråd har åkt lite berg- o dalbana i OT-land.
Ska försöka att besavara TS-fråga och ta tillbaka tråden OT som i OnTopic :)

De klockor jag köpt har legat i spannet från ett par tusenlappar och uppåt.
Så när som på en klocka, som jag köpt begagnad av forummedlem här på KS,
så har samtliga köpts hos svenska AD.
Inget av köpen har givit mig varken champagne eller ens kaffe med dopp.
En affär har t.o.m hanterats över telefon.

Varför har jag då gjort detta?
Jo, precis som många andra beskrivit så är det servicen jag
får som trogen kund som gör att jag fortsätter att ha det som
första alternativ när det ska till att handlas.

Jag tycker om när man får ett glatt och igenkännande
"välkommen tillbaka, kul att ses..." när man gör ett
spontanbesök hos den lokala AD:n.
Oavsett om man bara ska titta eller köpa något så blir det
alltid ett trevligt besök.

Justera en länk? Inga problem.
Polera ett spänne? Inga problem.
Service eller rep? Inga problem.
Styra upp en present till frun när jag själv inte har tid (läs: "hade glömt bort det och kom på det liiiite för sent... :banghead: ")?
Inga problem, presenten var inslagen och klar när jag kom in för att hämta även fast stängingsdags hade passerat!!

Det är i alla fall jag beredd att betala lite extra för :)

//Daniel
Det är väl det som är lite guldkant. Känns helt enkelt puttrigt och småtrevligt :)
 

Lance

Breitling
Verkligen, härligt yvig tråd där ett tag.

Som ny i leken är det lätt att känna igen sig med kombattanter i alla ringhörnor. Självklart ska AD premieras pga allt som redan nämnts ovan i form av service, tillgänglighet, upplevelse och hela paketlösningen helt enkelt. Och jag kan verkligen förstå AD, och dess bundsförvanter, i den kanske inte fullt så uppmuntrande känslan att släppa in kreti och pleti med dess äckliga små grisfingrar som sedermera går hem och klickar hem på bästa pris på C24.

Där är vi nog också alla rörande överens och jag kan likaledes relatera till Compiss bryderier när det är så att skillnaden i pris drar iväg till 25% (17/65tkr). Jag är själv sugen på att uppgradera min 8k-Hydroconquest till en ny stålsub och hade tänkt göra affär i januari (årsklocka) men då jag i likhet med Compiss inte kan dra några som helst förmåner av kontakter, tidigare köp eller talanger inom prutningens ädla konst så är jag hänvisad till listpris och då blir det plötsligt inte lika svart och vitt för mig heller. I skrivande stund är jag fortfarande osäker och hade det handlat om säg 10% hade det varit en ickefråga även för mig.

Med tanke på att jag är tidigt ute i min klockkarriär kanske det dock är på tiden att bli tjenis med Rob E så att man kan räkna in lite rabatt när nästkommande klockor ska handlas in.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Verkligen, härligt yvig tråd där ett tag.

Som ny i leken är det lätt att känna igen sig med kombattanter i alla ringhörnor. Självklart ska AD premieras pga allt som redan nämnts ovan i form av service, tillgänglighet, upplevelse och hela paketlösningen helt enkelt. Och jag kan verkligen förstå AD, och dess bundsförvanter, i den kanske inte fullt så uppmuntrande känslan att släppa in kreti och pleti med dess äckliga små grisfingrar som sedermera går hem och klickar hem på bästa pris på C24.

Där är vi nog också alla rörande överens och jag kan likaledes relatera till Compiss bryderier när det är så att skillnaden i pris drar iväg till 25% (17/65tkr). Jag är själv sugen på att uppgradera min 8k-Hydroconquest till en ny stålsub och hade tänkt göra affär i januari (årsklocka) men då jag i likhet med Compiss inte kan dra några som helst förmåner av kontakter, tidigare köp eller talanger inom prutningens ädla konst så är jag hänvisad till listpris och då blir det plötsligt inte lika svart och vitt för mig heller. I skrivande stund är jag fortfarande osäker och hade det handlat om säg 10% hade det varit en ickefråga även för mig.

Med tanke på att jag är tidigt ute i min klockkarriär kanske det dock är på tiden att bli tjenis med Rob E så att man kan räkna in lite rabatt när nästkommande klockor ska handlas in.


Det är bara att kontakta mig om du vill ha hjälp med Rob.
 

Podal

Omega
Absolut en intressant tråd det här.

Jag jobbar själv pan-europeisk med high-end produkter från en känd märkes-producent i denna bransch med samma AD system som i klock-branschen. Har full förståelse för att priserna här hemma ligger ca 10% högre än "övriga" Europa med vår MVA samt lite fraktkostnader. Vi för vår del ser dock "problematiken" med internet-handel etc. och subsidierar inköpspriset till våra AD's i länder med hög MVA med lägre inköpspriser för att skillnaden mot f.ex. Tyskland ska bli så liten som möjligt. Detta tycker jag definitivt alldeles för få producenter/leverantörer tar hänsyn till. Världen är liten i dagens värld och internet är här för att stanna, tro det eller ej ^^.

Jag upplever dagligen gråhandeln i min bransch och problematiken som följd av denna.

Det jag däremot också dagligen upplever och förvånas över är folks kreativitet och framför allt naivitet för att spara någon extra tusing..... Som följd av detta har jag själv heller inga speciella problem med att pruta tills jag skäms när jag ska köpa något dyrt. Dock kommer jag alltid att handla hos AD, antingen här hemma eller ute i Europa där jag hittar det bästa priset.

Jag köpte för kort tid sedan en ny Breitling Navitimer. Var förbi 3 AD's i Sthlm, personligt besök, inget telefon eller e-post. Hade ett trevligt samtal om klockan men så fort jag började prata om offert tog det slut, ingen var intresserade av att diskutera pris överhuvudtaget. Scannade nätet och mejlade ett antal AD's i Tyskland (dit jag reser ofta i jobbet) och hade offert från samtliga senast dagen efter. Och det var inga dåliga priser heller.... Ringde upp 2 av de AD's jag var förbi, refererade till mitt besök och att jag nu satt med offerter från AD's i Tyskland och att jag kunde tänka mig att köpa klockan hos dem om de la sig max 10% högre än den bästa offerten med tanke på svensk MVA etc. etc., men icke, inte en krona ville dem ge i rabatt. Då blir valet lätt frågar du mig.... Köpte klockan en dryg vecka senare i Tyskland då jag skulle ned dit på resa ändå......... Fick varken skumpa, kaffe eller bulle dock ;)

Jag tror den stora skillnaden är att vi inte har så stor vana/erfarenhet av att pruta här hemma eller så har handlarna bara bestämd sig för att sådant ska dom inte hålla på med. Ute på kontinenten är konkurrensen högre och ofta blir det då det lägsta priset som avgör.
 

Mako

Omega
Absolut en intressant tråd det här.

Jag jobbar själv pan-europeisk med high-end produkter från en känd märkes-producent i denna bransch med samma AD system som i klock-branschen. Har full förståelse för att priserna här hemma ligger ca 10% högre än "övriga" Europa med vår MVA samt lite fraktkostnader. Vi för vår del ser dock "problematiken" med internet-handel etc. och subsidierar inköpspriset till våra AD's i länder med hög MVA med lägre inköpspriser för att skillnaden mot f.ex. Tyskland ska bli så liten som möjligt. Detta tycker jag definitivt alldeles för få producenter/leverantörer tar hänsyn till. Världen är liten i dagens värld och internet är här för att stanna, tro det eller ej ^^.

Jag upplever dagligen gråhandeln i min bransch och problematiken som följd av denna.

Det jag däremot också dagligen upplever och förvånas över är folks kreativitet och framför allt naivitet för att spara någon extra tusing..... Som följd av detta har jag själv heller inga speciella problem med att pruta tills jag skäms när jag ska köpa något dyrt. Dock kommer jag alltid att handla hos AD, antingen här hemma eller ute i Europa där jag hittar det bästa priset.

Jag köpte för kort tid sedan en ny Breitling Navitimer. Var förbi 3 AD's i Sthlm, personligt besök, inget telefon eller e-post. Hade ett trevligt samtal om klockan men så fort jag började prata om offert tog det slut, ingen var intresserade av att diskutera pris överhuvudtaget. Scannade nätet och mejlade ett antal AD's i Tyskland (dit jag reser ofta i jobbet) och hade offert från samtliga senast dagen efter. Och det var inga dåliga priser heller.... Ringde upp 2 av de AD's jag var förbi, refererade till mitt besök och att jag nu satt med offerter från AD's i Tyskland och att jag kunde tänka mig att köpa klockan hos dem om de la sig max 10% högre än den bästa offerten med tanke på svensk MVA etc. etc., men icke, inte en krona ville dem ge i rabatt. Då blir valet lätt frågar du mig.... Köpte klockan en dryg vecka senare i Tyskland då jag skulle ned dit på resa ändå......... Fick varken skumpa, kaffe eller bulle dock ;)

Jag tror den stora skillnaden är att vi inte har så stor vana/erfarenhet av att pruta här hemma eller så har handlarna bara bestämd sig för att sådant ska dom inte hålla på med. Ute på kontinenten är konkurrensen högre och ofta blir det då det lägsta priset som avgör.

Väldigt intressant analys! Resonerar själv exakt på samma sätt, det tråkiga i kråksången är att varken du eller jag fick respons från AD i Sverige. Då kommer nästa intressanta fråga varför inte det? Mätta och belåtna? Kalkylerar med att kunden handlar ändå?

PS har även exakt samma "roll" företagsmässigt som du och är oftare i syd EU än i city, kanske en förklaring till likheten i resonemang:) DS
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Absolut en intressant tråd det här.

Jag jobbar själv pan-europeisk med high-end produkter från en känd märkes-producent i denna bransch med samma AD system som i klock-branschen. Har full förståelse för att priserna här hemma ligger ca 10% högre än "övriga" Europa med vår MVA samt lite fraktkostnader. Vi för vår del ser dock "problematiken" med internet-handel etc. och subsidierar inköpspriset till våra AD's i länder med hög MVA med lägre inköpspriser för att skillnaden mot f.ex. Tyskland ska bli så liten som möjligt. Detta tycker jag definitivt alldeles för få producenter/leverantörer tar hänsyn till. Världen är liten i dagens värld och internet är här för att stanna, tro det eller ej ^^.

Jag upplever dagligen gråhandeln i min bransch och problematiken som följd av denna.

Det jag däremot också dagligen upplever och förvånas över är folks kreativitet och framför allt naivitet för att spara någon extra tusing..... Som följd av detta har jag själv heller inga speciella problem med att pruta tills jag skäms när jag ska köpa något dyrt. Dock kommer jag alltid att handla hos AD, antingen här hemma eller ute i Europa där jag hittar det bästa priset.

Jag köpte för kort tid sedan en ny Breitling Navitimer. Var förbi 3 AD's i Sthlm, personligt besök, inget telefon eller e-post. Hade ett trevligt samtal om klockan men så fort jag började prata om offert tog det slut, ingen var intresserade av att diskutera pris överhuvudtaget. Scannade nätet och mejlade ett antal AD's i Tyskland (dit jag reser ofta i jobbet) och hade offert från samtliga senast dagen efter. Och det var inga dåliga priser heller.... Ringde upp 2 av de AD's jag var förbi, refererade till mitt besök och att jag nu satt med offerter från AD's i Tyskland och att jag kunde tänka mig att köpa klockan hos dem om de la sig max 10% högre än den bästa offerten med tanke på svensk MVA etc. etc., men icke, inte en krona ville dem ge i rabatt. Då blir valet lätt frågar du mig.... Köpte klockan en dryg vecka senare i Tyskland då jag skulle ned dit på resa ändå......... Fick varken skumpa, kaffe eller bulle dock ;)

Jag tror den stora skillnaden är att vi inte har så stor vana/erfarenhet av att pruta här hemma eller så har handlarna bara bestämd sig för att sådant ska dom inte hålla på med. Ute på kontinenten är konkurrensen högre och ofta blir det då det lägsta priset som avgör.

Du kan inte varit på Franks Ur då för de ger rabatt innan man hinner fråga..
 

vekktah

Cartier
Du kan inte varit på Franks Ur då för de ger rabatt innan man hinner fråga..


Haha! Sant. Där får man ett riktigt bra pris så fort man fäster blicken på något. Oris, omega, breitling och glashütte skulle man lätt köpa där om de inte hade problem med sin övriga service. En av de anställda har problem med dagsformen i humöret. Sen Har jag skrivit upp mig på listor där för att få info när vissa klockor skulle komma in, aldrig fått något. Sen ser man klockan i skylten plötsligt. Inte ok.
 
  • Like
Reactions: Ken

Ministern

Founder
2-Faktor
Haha! Sant. Där får man ett riktigt bra pris så fort man fäster blicken på något. Oris, omega, breitling och glashütte skulle man lätt köpa där om de inte hade problem med sin övriga service. En av de anställda har problem med dagsformen i humöret. Sen Har jag skrivit upp mig på listor där för att få info när vissa klockor skulle komma in, aldrig fått något. Sen ser man klockan i skylten plötsligt. Inte ok.


De må så vara men ordentlig rabatt ger de innan man hinner fråga..
 
Absolut en intressant tråd det här.

Jag jobbar själv pan-europeisk med high-end produkter från en känd märkes-producent i denna bransch med samma AD system som i klock-branschen. Har full förståelse för att priserna här hemma ligger ca 10% högre än "övriga" Europa med vår MVA samt lite fraktkostnader. Vi för vår del ser dock "problematiken" med internet-handel etc. och subsidierar inköpspriset till våra AD's i länder med hög MVA med lägre inköpspriser för att skillnaden mot f.ex. Tyskland ska bli så liten som möjligt. Detta tycker jag definitivt alldeles för få producenter/leverantörer tar hänsyn till. Världen är liten i dagens värld och internet är här för att stanna, tro det eller ej ^^.

Jag upplever dagligen gråhandeln i min bransch och problematiken som följd av denna.

Det jag däremot också dagligen upplever och förvånas över är folks kreativitet och framför allt naivitet för att spara någon extra tusing..... Som följd av detta har jag själv heller inga speciella problem med att pruta tills jag skäms när jag ska köpa något dyrt. Dock kommer jag alltid att handla hos AD, antingen här hemma eller ute i Europa där jag hittar det bästa priset.

Jag köpte för kort tid sedan en ny Breitling Navitimer. Var förbi 3 AD's i Sthlm, personligt besök, inget telefon eller e-post. Hade ett trevligt samtal om klockan men så fort jag började prata om offert tog det slut, ingen var intresserade av att diskutera pris överhuvudtaget. Scannade nätet och mejlade ett antal AD's i Tyskland (dit jag reser ofta i jobbet) och hade offert från samtliga senast dagen efter. Och det var inga dåliga priser heller.... Ringde upp 2 av de AD's jag var förbi, refererade till mitt besök och att jag nu satt med offerter från AD's i Tyskland och att jag kunde tänka mig att köpa klockan hos dem om de la sig max 10% högre än den bästa offerten med tanke på svensk MVA etc. etc., men icke, inte en krona ville dem ge i rabatt. Då blir valet lätt frågar du mig.... Köpte klockan en dryg vecka senare i Tyskland då jag skulle ned dit på resa ändå......... Fick varken skumpa, kaffe eller bulle dock ;)

Jag tror den stora skillnaden är att vi inte har så stor vana/erfarenhet av att pruta här hemma eller så har handlarna bara bestämd sig för att sådant ska dom inte hålla på med. Ute på kontinenten är konkurrensen högre och ofta blir det då det lägsta priset som avgör.

Vilka ADs var du till?
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Drar igång den här tråden igen (soooorrrry), har några frågor! Inom en förhoppningsvis snar framtid ska jag beställa en ny 114060 från en gråhandlare i Italien som ni har berömt vid flera tillfällen här på forumet. Tyvärr har jag inte råd med att beställa från AD, speciellt inte nu när priserna ökar också.

Min fråga är; vad är egentligen skillnaden mellan AD och gråhandlare? Jag förstår att AD generellt sett är säkrare, men är det några andra skillnader (förutom priset)? Vet ni hur det blir med certet, fungerar det likadant som med en AD? Några andra skillnader gällande papprena? Har tänkt att behålla den riktigt länge, typ hela livet, så vill gärna eliminera tråkigheter. :) tack!
 

16610

Patek
2-Faktor
Gråhandlare är de små som kan köpa upp de inte AD kan eller får sålt till ett bra pris. Har själv köpt från gråhandlare i Italien. Inga problem alls.

Snart är det så exklusivt att köpa rolex så de tar blodprov på dig;) Eller kontoutdrag;)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Gråhandlare är de små som kan köpa upp de inte AD kan eller får sålt till ett bra bra pris. Har själv köpt från gråhandlare i Italien. Inga problem alls.

Snart är det så exklusivt att köpa rolex så de tar blodprov på dig;) Eller kontoutdrag;)
Tack för info! Skönt att höra. Det är inget "speciellt" med certet alltså? Har av någon anledning fått för mig att det är skillnader mellan cert från AD o gråhandlare men jag är kanske ute och cyklar...
 

16610

Patek
2-Faktor
Tack för info! Skönt att höra. Det är inget "speciellt" med certet alltså? Har av någon anledning fått för mig att det är skillnader mellan cert från AD o gråhandlare men jag är kanske ute och cyklar...


Alltså du måste vara försiktig! Läs good & bad på KS.. Mina cert har varit stämplade enligt Rolex AD. Vill säga både AD butik och datum med namn..
Vågar knappt tipsa då jag inte är helt hemma på det men här verkar allt funka http://www.orologidilusso.biz/

Edit: de finns på chrono24.se
 

CLT

Rolex
Tack för info! Skönt att höra. Det är inget "speciellt" med certet alltså? Har av någon anledning fått för mig att det är skillnader mellan cert från AD o gråhandlare men jag är kanske ute och cyklar...
Nej är samma cert. ADn som sålt klockan till gråhandlaren stämplar den men skriver varken datum eller namn på certet. Det görs när gråhandlaren säljer den.
 
Jag har aldrig upplevt något problem att få rabatt på klockor hos någon svensk butik/AD.

Gråhandlare och Italien är två ord som får mig att tänkta till lite extra iaf.
 
Topp