• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Andyrew

Cartier
Ringde in i dag o han tyckte det lät som ett garantiärende.
Segt o behöva skicka iväg den för en sån grej men men.

Trodde faktiskt att någon där var urmakare eller att de i vart fall hade en som jobbade någon dag i veckan. Att skicka iväg den låter lite overkill, å andra sidan är jag osäker på om 15 sek är inom spec för eta 2824-2. Om jag vore i din sits skulle jag iallafall ta tillfället i akt att få lite bättre gångprecision. Jag vet inte hur pass mycket det påverkar dig att klockan diffar mycket men min diffar cirka 10, vilket innebär att jag behöver ställa om den relativt ofta om jag vill att den ska gå rätt. Det stör mig tyvärr lite, i slutändan handlar dock om vad för förväntningar man kan ha på ett urverk. Nästa klocka jag köper ska definitivt vara COSC och som är beprövat och går väldigt precist.

Lycka till!
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Jag har en Certina DS-1 med ETA 2824-2, som fortar sig med 5-6 sekunder per dygn. Visst, det kan vara lite störande men jag tycker ändå att det är acceptabelt. 15 sekunder hade jag nog dock gjort något åt.
 

Writer136

Panerai
Trodde faktiskt att någon där var urmakare eller att de i vart fall hade en som jobbade någon dag i veckan. Att skicka iväg den låter lite overkill, å andra sidan är jag osäker på om 15 sek är inom spec för eta 2824-2. Om jag vore i din sits skulle jag iallafall ta tillfället i akt att få lite bättre gångprecision. Jag vet inte hur pass mycket det påverkar dig att klockan diffar mycket men min diffar cirka 10, vilket innebär att jag behöver ställa om den relativt ofta om jag vill att den ska gå rätt. Det stör mig tyvärr lite, i slutändan handlar dock om vad för förväntningar man kan ha på ett urverk. Nästa klocka jag köper ska definitivt vara COSC och som är beprövat och går väldigt precist.

Lycka till!

Skulle väl dra gränsen vid 10 sekunder diff för vad jag tycker är okej.
Är mest bara skeptisk till att behöva skicka iväg den om det är något som ändå kan åtgärdas med en ruckning.
Har avvaktat lite ifall det var att man behövde "gå in klockan" nån månad men den har gått ganska stadigt så ca 15+ om dygnet.
Som jag skrev tidigare har en annan med samma urverk som diffar nån sekund minus om dagen o den håller tiden riktigt grymt i min mening.
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Vad säger ni om denna Certina DS-8 med månfas? Tavlan är enligt mig en av de fränaste certina tagit fram på senare tid, exklusiv känsla.

c033.450.22.031.00_kun_temp.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det är nog min favoritdykare av alla jag setat och tittat på. Har funderingar på att köpa den svarta modellen
Jag var riktigt sugen på Titan Quartz modellen. Testade och tycker den verkar vara en riktig kanon klocka för dom pengarna. Tyvärr var insert i ringen gjort av plast. Det är antagligen inte sämre än aluminium, men helhets känslan rann av mig :grumpy:
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Köpte en DS action diver för lite mer än nån månad sen.
Märkt att den går ca 15 sekunder för fort om dygnet. Något jag borde gå tillbaka med o be dom rätta till eller är det acceptabelt?
Tycker det är lite halvstörigt o behöva ställa om den såpass ofta som man får göra ändå.
Det borde ju ändå gå på garantin även om det inte är ett större fel eller att den är trasig.
Du borde köpt Quartz varianten. Automaten är inte COSC och 15sek/dygn får du nog leva med. Testa i stället att vrida upp klockan fullt innan du går och lägger dig. Lägg klockan på kronan ena kvällen och på motsatt sida andra kvällen. Du kan även testa att lägga den med glaset nedåt under natten. Utslaget på en månad brukar det inte diffa så mycket. Kort sagt, en automat ställer du 1 gång i månaden. Annars köper du quartz
 
Jag var riktigt sugen på Titan Quartz modellen. Testade och tycker den verkar vara en riktig kanon klocka för dom pengarna. Tyvärr var insert i ringen gjort av plast. Det är antagligen inte sämre än aluminium, men helhets känslan rann av mig :grumpy:

Låt inte det stoppa dig, har den själv och skulle aldrig ens gissat att det var plast innan du skrev det. Länken är underbar!
 

Writer136

Panerai
Du borde köpt Quartz varianten. Automaten är inte COSC och 15sek/dygn får du nog leva med. Testa i stället att vrida upp klockan fullt innan du går och lägger dig. Lägg klockan på kronan ena kvällen och på motsatt sida andra kvällen. Du kan även testa att lägga den med glaset nedåt under natten. Utslaget på en månad brukar det inte diffa så mycket. Kort sagt, en automat ställer du 1 gång i månaden. Annars köper du quartz

Ringde till en annan urmakare i dag. Han tyckte också det lät som overkill att skicka iväg den. Visserligen ligger det inom vad som anses okej från Certina. -10/+30s är tydligen inom ramen.
Ställa en gång i veckan tycker jag är okej men blir lätt drygt o behöva göra det oftare än så imho. En ruckning får det bli hur som helst o hoppas man får ner det där en del.
 

Mange40

Breitling
2-Faktor
Lite roligt var det ändå vid leverans av klockan, dvs provning på armen, så visade det sig att armbandslåset inte nöp fast ordentligt.
Han bytte till ett annat, men samma där. Nöp inte fast tillräckligt. Bytte igen till ett annat likadant viklås, samma där..... Började själv vid det här laget ifrågasätta kvaliteten på en klocka för nästan 10k, syftade givetvis på armbandet.....
Fick medhåll varvid det byttes en sista gång mot ett annat, fick till slut min nya klocka på armen och det hela var ur världen.
Stod sedan och pratade försäkringar, slängde reflexivt ett öga på klockan, då jag hade en annan tid att passa.
Lägger dock märke till något märkligt, det var ju inte den klocka jag bestämt mig för med helsvart tavla, utan den med två silvriga
små tavlor i chronografen.
Skrattade lite smått då jag avbröt med att allt var frid och fröjd förutom en liten detalj, det var ju inte rätt klocka....
Gapflabb utbröt..... Klockan byttes mot rätt och jag kunde nöjt åka vidare.

Så det kan gå.....
 

Pluto

Cartier
TJENA! Trevlig tråd!
Min första "riktiga klocka införskaffade jag mig för ett år sedan ungefär. En Certina DS Action Automatic (svart).
Är hel nöjd! Det enda negativa jag har är att min just nu är på väg till Schweiz eftersom att min bezel slutade fungera som den skulle. Där ska den genom gå Certinas kontroller där den ska godkännas om den ska gå på garanti eller ej!
(Har använt den mycket) men aldrig vårdslöst på något sätt, så skulle bli väldigt irriterad om dem inte godkänner en reperation.

I vilket fall som helst. Gillar verkligen Certina och tycker att dem gör många olika snygga modeller! Dock synd att de flesta är quartz... Dock förstårligt då dem riktar in sig på lägre prisklasser! Och deras flesta quartz-verk är verkligen inget att skämmas för!

Kommer med all sannolikhet säkert bli en till Certina i framtiden då dem fungerar perfekt som prisvärda beaters (deras dykare iaf).

(Bild från i somras då jag hade den på sommar-gummit) :)
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    132.8 KB · Visningar: 124

Mange40

Breitling
2-Faktor
Har en kvarts Certina i titan sedan tidigare, men efter 8 års dygnetrunt på armen, dog den bara. Får väl gissa att den inte gillade men stod ändå ut med att vara assistent till en verkstadsarbetare.... Vinkelslip och svets är mina verktyg oftast. :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
TJENA! Trevlig tråd!
Min första "riktiga klocka införskaffade jag mig för ett år sedan ungefär. En Certina DS Action Automatic (svart).
Är hel nöjd! Det enda negativa jag har är att min just nu är på väg till Schweiz eftersom att min bezel slutade fungera som den skulle. Där ska den genom gå Certinas kontroller där den ska godkännas om den ska gå på garanti eller ej!
(Har använt den mycket) men aldrig vårdslöst på något sätt, så skulle bli väldigt irriterad om dem inte godkänner en reperation.

I vilket fall som helst. Gillar verkligen Certina och tycker att dem gör många olika snygga modeller! Dock synd att de flesta är quartz... Dock förstårligt då dem riktar in sig på lägre prisklasser! Och deras flesta quartz-verk är verkligen inget att skämmas för!

Kommer med all sannolikhet säkert bli en till Certina i framtiden då dem fungerar perfekt som prisvärda beaters (deras dykare iaf).

(Bild från i somras då jag hade den på sommar-gummit) :)

Snygg! Certina gör bra, prisvärda grejer. Tråkigt att bezeln strular. Hoppas att de fixar det på garantin!
 

Broke

Omega
2-Faktor
Go kväll!

Jag är rätt sugen på en Certina DS Action diver Titan. Ref:C0134074408100.
Någon som har erfarenhet av den? Pros - Cons? Allmänna tankar?
ds-actiongratigrey-dial_c0134074408100.png


Det står mellan ovan Certina eller en shogun titanium.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Go kväll!

Jag är rätt sugen på en Certina DS Action diver Titan. Ref:C0134074408100.
Någon som har erfarenhet av den? Pros - Cons? Allmänna tankar?
ds-actiongratigrey-dial_c0134074408100.png


Det står mellan ovan Certina eller en shogun titanium.
Jag äger ingen själv, men har klämt på den vid ett flertal tillfällen. Personligen är jag ett stort fan av titan och var mest sugen på varianten med quartz.
Det som gjort att JAG inte slagit till är att jag tycker att inlägget i vridringen har en färg som inte matchar tavlan. Inlägget är dessutom i plast på den modellen. Hur det är på denna vet jag inte. Men en snygg sportig klocka är det. :)
 

Bazsy

Cartier
Go kväll!

Jag är rätt sugen på en Certina DS Action diver Titan. Ref:C0134074408100.
Någon som har erfarenhet av den? Pros - Cons? Allmänna tankar?
ds-actiongratigrey-dial_c0134074408100.png


Det står mellan ovan Certina eller en shogun titanium.
Jag har haft denna i snart 4 år så jag har nog lite erfarenhet. Dagens bild innan jag fixade datumet:)
20161201_095349.jpg

Titan är roligt att ha framför allt på vintern när man vill slippa den kalla känslan av stålet. Den är ganska lätt vilket kan kännas konstigt efter stålklockor och vissa vill känna vikten vilket man inte får med denna. Titan blir repigt lätt och snabbt och det får du tänka på om du är känslig för det. Annars är klockan toppenbra för priset och sitter väldigt bekvämt i alla fall på min handled. Tavlan har en väldigt fin sunburst effekt som inte brukar synas på bilder. Tidshållningen i mitt fall var inte det bästa out of the box men det får att reglera in till väldigt bra nivåer.
Jag tycker faktiskt att den grönaktiga ringen passar bra till titan men inte alla håller med som du ser.
 
Topp