• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Duschar du med klockan på?

Duschar du med klockan på?

  • Klart klockan åker med in i duschen

  • Nej, tas alltid av innan jag duschar


Resultatet är endast synligt efter enkät.

hannes

Omega
Dykaren följer med i duschen, även i bastun, vet dock inte om bastun är särskilt hälsosamt — den har hållit hittils.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Har alltid duschat med klockor som är täta o inte sitter på ett läder-strap. Dock sen jag skaffade Pannan, som oftast sitter på läder, har det mer o mer blivit en naturlig grej att ta av sej klockan innan.
Men som sagt, så länge klockan är tät o sitter på ett gummi, nato eller en länk, så varför inte? Minns flertalet av mina gamla klockor som tex 14060M som i stort sett aldrig lämnade armen..
 

N.Bathes

Cartier
IMG_2420.PNG
Till och med en klocka från ur & pen för 49:90
Som är vattentät 50 meter klarar en snabb dusch!!
Vad är man orolig för? Att vattendropparna skall repa klockan?
Nej, bara bra att damm mm spolas bort skonsamt!!!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Duscha på med klockan bara. Det värsta som kan hända är att våra kära urmakare får mer jobb och vi får en ursäkt att besöka dom och klocksnacka lite. Det är väl inte så farligt?
 

Eddsan

Breitling
2-Faktor
Inte ens dykarklockorna åker med in i duschen, tänker att det hade varit typiskt mig att glömma kvar en dressare på läder på handleden om man väl fick in vanan att duscha med klockan på.
 

Jocke76

Omega
Garminklockan åker vanligtvis med in då 9/10 duschar sker efter träning. Tar av efter dusch för att kunna torka mig ordentligt
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Om klockan är tät och sitter på handleden så följer den med in i duschen sålänge den har länk eller gummiband. Ser ingen större vits med att ta av den :oops:
 

Wheelie

Cartier
Enda anledningen att jag tar av mig min dykare vid dusch är att jag helt enkelt tycker det är obekvämt med fukten under länken - Den får ju i vilket fall tas av och torkas efteråt.
Annars av rent hygieniska skäl är det väl annars bara positivt att "köra den i biltvätten" kan jag tänka. Smutsiga smycken är ingen "hit", vare sig det är halsband eller klockor.

Den där diskussionen om att en dykarklocka som kanske tål uppemot 600-1000 meter inte skulle tåla en dusch pga att ytspänningen blir lägre av tvål låter helt befängd - Då är det bättre att skippa märkningen "600 meter" och istället printa in "Shower-safe" eller kanske till och med "Sauna-safe" !!!! - Det är liksom så sällan jag är nere på 575 meters djup att "600 meter" (för mig) mer är att betrakta som en kvalitetsstämpel än något som är praktiskt och användbart. Om då inte "600 meter" betyder att man ens kan duscha med dinkan......då är det ridå ner !
 

engst

Cartier
Ok, dusch har ju sin särskilda problematik. Tvål och packningar, fuktansamlingar och bakterier, alternativt att allt blir renare av litet vatten.

MEN badar ni bastu med klockan på!? Flertalet bastar ju rätt försiktigt, så metallen inte hinner glödgas och så där, men klockan då? Vågar ni ta med den?

Eller bastas det för fegt?
 

Karl-Alfred

Omega
2-Faktor
Duschar med klocka, det var flera år sen jag bastade och minns att jag hade klocka på mig. Minns det för att det resulterade i en service av klockan, skulle tippa på maximal otur.
 

Hylve

Omega
Beror på vilken klocka jag bär vid tillfället. En dykare på länk får sitta på. Om klockan sitter på läder - nej tack.
 
Topp