• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Efter SubC vart hamnar man sen?

KenKun

Patek
2-Faktor
Planet ocean gillar jag väldigt mycket, tittade på den innan jag köpte SubC förra året. Problemet i år är att då blir det en dykare till vilket jag vill undvika om jag kan. Gillar generellt dykare bäst av alla kategorier :)

Svårt det där. Finns väldigt många dressare som jag tycker är hur fina som helst, men jag köper inte dem, eftersom det inte är jag. Köp klockor som är du, inte klockor som folk säger att du ska ha ;)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Jag köpte först en Explorer 1 39 mm och sedan en SubC samma DNA men ändå så olika! Helt enig med att Explorer 1 sitter som en smäck!
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Du börjar kolla på vintagemarknaden, jagar rätt på fina guldklimpar, nördar in dig i historien bakom. Fina märken som kom och försvann, som lever kvar eller som sålde ut sig.... Känner rushen när du hittar något riktigt fint och speciellt, med historia och en själ man nästan kan ta på... Kanske är det vad du behöver. ;)
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Du börjar kolla på vintagemarknaden, jagar rätt på fina guldklimpar, nördar in dig i historien bakom. Fina märken som kom och försvann, som lever kvar eller som sålde ut sig.... Känner rushen när du hittar något riktigt fint och speciellt, med historia och en själ man nästan kan ta på... Kanske är det vad du behöver. ;)


Det är kanske dags att ta av flytvästen och ge sig i den djupa delen :)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Har också en SubC! Skulle definitivt överväga Panerai 512. 42mm, stilren, och grym på svart eller brunt skinnband. 66,5k ny på tex Nymans. Så jäkla snygg tycker jag...
image.jpg
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Det är kanske dags att ta av flytvästen och ge sig i den djupa delen :)

Do it, ge det ett försök. Personligen insåg jag snabbt att det för mig är myycket mer givande med vintage, i sin helhet. Ger en helt annan känsla att hålla och bära ett vintageguldkorn, mer som att ha en riktigt god vän på armen. Kanske dina Rolex för dig är mer som en ytlig bekantskap med en riktigt flamma som, inte connectar på djupet med en. Nice som fan ibland, men i längden, nää... :p
Borde nog fortsätta jobba istället för att flumma iväg...
 

DrDre

Patek
Reverson är riktigt fin och tanken har funnits att gå rejält åt dresshållet.

Det är ju lite en fråga hur långt man vill gå på "daglig användning vs dress skalan". Jag tycker Reverson (och DD'n) funkar rätt bra också till vanlig casual klädsel. Man kan ju fortsätta ännu längre ut och då hamnar man bland Patek 3919 (stulen bild), ngt motsvarande lövtunt på 33mm från Piaget eller Corum bridge etc. Fanstastiskt fina men frågan är hur ofta man använder dem.

5%20Patek%20Philippe%20calatrava%20model%20number%203919.jpg
 
Satsa på en dressare. Att ha fler klockor är man alltid sugen på men om man nu ska bygga en samling så måste man tänka lite mångsidigt. Att ha en sub och en riktigt go dressare skulle täcka i princip alla situationer som finns. Killer combo. Detta i kontrast till ifall du köper ytterligare en sportklocka. Visst du har två fantastiska klockor, men du kommer inte kunna utnyttja klocksamlingen till sin fulla potential
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Svårt det där. Finns väldigt många dressare som jag tycker är hur fina som helst, men jag köper inte dem, eftersom det inte är jag. Köp klockor som är du, inte klockor som folk säger att du ska ha ;)

Tänker mycket på det du säger just nu, har börjat spana lite åt Planet Ocean GMT hållet...
 

JayJay

Rolex
Hade det varit jag och beslutet skulle tas just idag så hade det antingen blivit ngn ultra thin från JLC eller en Nomos OCH en GS... bubblare: ngn av de två föregående byts ut mot en Speedmaster eller en el Primero.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vettefan om jag är redo för vintage :) Har kollat på den nya modellen Seamaster och tycker tavlan är magisk men vill kanske inte i första hand ha en dykare till, då ligger Speedmaster mer nära.
Nej för FAAN!! Inget jävla mögel!! Nytt ska det va!!:)
Speedyn bär jag själv idag. Mycket nöjd med klockan!!
image.jpg


Annars kan jag bara säga.. SLUTA VELA!! Du har ju själv räknat upp en massa trevliga klockor. Gör en lista å börja uppifrån och beta av hela gänget:) Kanske inte kan behålla alla såklart men är det någon av dem som "fastnar" så är det säkert meningen att det ska bli "ni" :)
Självklart börjar du med en Panerai!!!
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Nej för FAAN!! Inget jävla mögel!! Nytt ska det va!!:)
Speedyn bär jag själv idag. Mycket nöjd med klockan!!
image.jpg


Annars kan jag bara säga.. SLUTA VELA!! Du har ju själv räknat upp en massa trevliga klockor. Gör en lista å börja uppifrån och beta av hela gänget:) Kanske inte kan behålla alla såklart men är det någon av dem som "fastnar" så är det säkert meningen att det ska bli "ni" :)
Självklart börjar du med en Panerai!!!


Det är skönt när någon säger ifrån på skarpen och jag har insett att man måste börja någonstans, vill jag sedan byta vilket lär vara oundvikligt så har jag både SubC och något annat som har ett ganska schysst värde för att testa något annat.

Just nu är dessa mest på tapeten i ingen särskild ordning.

Explorer 1
PAM 510 eller annan liknande, har inte lärt mig de 7246726374682 olika refnr än.
Någon sorts JLC.
Chronomat 44 Blå tavla, flying fish.
Planet Ocean GMT
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Tycker absolut inte du ska komplettera med ytterligare en Rolle, bredda dig! Du vet redan svaret; givetvis ska du ha en Panerai och givetvis Luminor..

Panerai har alltid varit ett av de märkena som jag aldrig trodde jag skulle ha möjlighet att titta på ens, gillar dem mycket. Är som sagt innan lite nervös över storlek.
 
Topp