• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förbjuda Steinhart på forumet?

Dags att förbjuda fusk-steinhardts?

  • Ja

    Röster: 114 34.9%
  • Nej

    Röster: 213 65.1%

  • Totala väljare
    327
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Apansson

Torpare
Ja, varför inte bojkotta allt skräp från forumet?

Det känns ganska kränkande för oss riktiga entusiaster att behöva se tusentals själlösa dussinklockor som det poseras med i tid och otid. Vad är det egentligen för människor som bär vulgära massproducerade klockor och inte har någon som helst respekt för tradition och hantverk? Knappast några entusiaster, snarare billiga posörer som inte har råd med en riktig klocka. En riktig klocka är ett traditionellt hantverk med flera års produktionstid, om nu någon missat detta elementära faktum.;)

Eller så är man inte så skitnödig och inser att folk har olika behov, tycke och smak, oavsett vad man råkar tycka själv.:)
Absolut, som jag skrev tidigare får man nog ta samtliga av dessa trådar och alla inlägg i dem med ett par nypor salt!
 

Veratio

Cartier
Högt i tak på forumet, som vanligt. Trevligt.

Jag har en Steinhart Triton, Breitling, Rolex, Oris, Omega och snart en Panerai igen. Har väl totalt 15 klockor. Skäms inte ett dugg för min Steinhart, även om jag inte bär den så ofta. Att dom skulle förbjudas och det påhejas av "viktiga forumprofiler" är faktiskt skrämmande.

Fy på er. Fy!



Niclas L
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Högt i tak på forumet, som vanligt. Trevligt.

Jag har en Steinhart Triton, Breitling, Rolex, Oris, Omega och snart en Panerai igen. Har väl totalt 15 klockor. Skäms inte ett dugg för min Steinhart, även om jag inte bär den så ofta. Att dom skulle förbjudas och det påhejas av "viktiga forumprofiler" är faktiskt skrämmande.

Fy på er. Fy!

Niclas L

Precis. Fattar inte varför det ska bli sådan sandlådenivå över ett klockmärke. Sitter man med sjuttielva DJ:s och DD:s för några hundratusen kan man väl bara småle åt de som köper en klocka som ser likadan ut för några tusen och låta bli att bete sig som en skolgårdsmobbare...
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag får sålla mig till skaran som ser det som ett ickeproblem.

Vem skall avgöra hur stora mängder som är ok att plagiera och vilka måttstockar skall användas?

Att bortse från faktumet är designen är plagierad går inte, men "so what". De kan aldrig bli vad de inte är. Och så länge de inte hävdar sig vara något de inte är så ser jag inte något problem. Finner man något vackert i dessa själlösa produkter och vill stödja dem? Jag antar att det är upp till var och en ..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Steinhart är rätt poppis på andra forum och rekommenderas ofta som instegsklocka. Ta TZUK t ex, deras fredagstråd innehåller ofta bilder på Steinharts. Samtidigt förbjuder de all handel med MM-klockor. Känns väldigt dubbelmoral tycker jag även om jag förstår skillnaden rent rättsligt. Steinhart är klåpare och klåpare är onda. All ondska ska förgöras. De som strävar utanför den rättfärdigas väg skola åter vallas. Förbjud icke, men valla tydligt.

All makt åt Tengil vår befriare!
 
Ärligt talat så bryr jag mig inte alls, folk får väl köpa vad dom vill, om den sedan ser ut som något annat så stör det inte mig iallafall...är det något som stör mig så är det (som jag påpekar varje gång en sån här tråd kommer upp) är det hur MKIIs klockor HELA tiden kommer undan medans alla stör sig på Parnis, Steinhart, Invicta osv...

Dom hyllade MKII (som bärs/har burits) av flertalet 'forumrävar' genom åren...
DSC_0876.jpg


2fabc7c6.jpg


Vantage.jpg


duo2.jpg


MKII-Paradive-14.jpg




Steinhart har ju faktiskt även lite egna modeller, även om nog deras Rolex hommager är deras 'bread n butter'...
steinhart30.jpg


STEINHART%2BProteus%2B03.jpg


p1050516x.jpg
 

barnefko

Omega
Ja ja.
Detta är en privat forum och moderatorn har vilket rätt som helst att fritt censurera, tillåta eller förbjuda vilka trådar som helst.
Föreslår däremd att samtliga bilder på klockor som liknar en annan...hmm nä bättre: förslår då att SAMTLIGA hommageklockor och diskussioner omkring sådana samt alla trådar om kinaklockor förbjudas omedelbart!

Kanske går det att inrätta en "Stureplan" subforum med obligatorisk årsinkomstredovisning där samtliga icke Rolex/Omega/IWC diskussioner är förbjudna?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
är det något som stör mig så är det (som jag påpekar varje gång en sån här tråd kommer upp) är det hur MKIIs klockor HELA tiden kommer undan medans alla stör sig på Parnis, Steinhart, Invicta osv...

Är det verkligen så? Känns som att det är samma folk som gillar Steinhart som gillar MKII. Du får nästan ge mig ett exempel för att jag ska tro dig.
 

Frosse

Cartier
Är inte detta lite av ett icke-problem? Har sett typ sett ett inlägg som pratat positivt om Steinhart. Hade ju varit en sak om KS hade varit fullt av diskussioner om märket, annat än de tusen trådar som lackar på Steinhart.
 
Är det verkligen så? Känns som att det är samma folk som gillar Steinhart som gillar MKII. Du får nästan ge mig ett exempel för att jag ska tro dig.

Typ här, inget hat därinte, och om man tittar noga en del 'rävar' inblandade, säkert mest för att det är Bill Yao som är involverad som har en hel del cred, men håller fortfarande vid att MKII ofta får en ´'pass' av klocknördar medans Steinhart m.fl hängs ut...



http://www.network54.com/Forum/594638/thread/1324921948/MK II Kingston erfarenheter-

http://www.network54.com/Forum/594638/thread/1329213549/Par i Kingston.

http://www.kingmagazine.se/bloggar/klockbloggen/20090326/vaga-fraga-33

Det var ju en MKII vantage som passaround på TTT (där jag var med)

http://passaround.watchers.se/h2010/
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man kan väl saga att hommagehatet har växt på senare år generellt, hittade lite steinhart trådar med KS profiler som talar ut...

ett tips är att titta på login'et och inte bara namnen...

he he
http://www.network54.com/Forum/594638/thread/1332103193/Lite tankar & erfarenheter angående Steinhart

http://www.network54.com/Forum/594638/thread/1293789860/Recension Steinhart Ocean GMT Vintage

Skulle tro att det finns MÅÅÅÅNGA skelett (läs, invicta, steinhart, precista, MKII) i garderoberna, alla börjar ju inte direkt med en Patek eller Rolex....
 

Camo00

Patek
Tänk om accepterade märken också stulit sin design??? :wideyed:

Designstöld är en av samhällets grundpelare! Utan det, skulle det finnas EN fyrhjulig bil, ETT armbandsur och ETT par randsydda skor! Nån uppfinner nåt, och sen sprider det sig och förändras/förbättras längs vägen. Med lagstiftning försöker vi hålla lite koll på den värsta sortens rena plankningar och varumärkes-intrång, men bara till viss liten del.

Med det sagt är det löjligt att kopiera varenda detalj av en Rolex Sub och gömma sig bakom att det minsann inte är varumärkes-stöld... Skulle personligen inte vilja bära en Steinhart-sub.
 

Camo00

Patek
Jag är också säker på att många som här dissar Steinhart, och bara gillar RIKTIGA märken, även bär kläder från RIKTIGA klädmärken, som i sin tur vräker ut larviga, designstulna, plastiga quartzklockor... :D

99933196_v_1355932919.jpg


06_hbna58034671_999_10


lacoste-2010700_LRG.jpg
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Jag är också säker på att många som här dissar Steinhart, och bara gillar RIKTIGA märken, även bär kläder från RIKTIGA klädmärken, som i sin tur vräker ut larviga, designstulna, plastiga quartzklockor... :D

99933196_v_1355932919.jpg


06_hbna58034671_999_10


lacoste-2010700_LRG.jpg
Mamma Mia vilka klockor :banghead: Den där Boss-klockan är en ren rip-off fast sämre än originalet på alla sätt
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag blir lite förbryllad av det här.

Är det Steinhart som märke eller hommager (designkopior) generellt som inte bör få diskuteras?
Är det det förstnämnda känns det minst sagt märkligt. Inte minst eftersom just Steinhart, som sagts, har relativt många modeller som inte har kopierad design.
 

Sjobedan

Rolex
Är Steinhart en klocktillverkare? Vad heter detta forumet nu igen?

Finns annat att lägga sin energi på.

Jag själv kommer inte att köpa en Steinhart, men är det en väg in till ett djupare klockintresse för en nybörjare som gillar designen så vad fan... Förr eller senare sitter vi alla i samma båt.

Bidra istället till att upplysa och informera nyblivna klockentusiaster om alla de andra roliga märkena som finns att tillgå istället för att förespråka ett förbud mot vissa märken. JakobZ
 

Whedda

Rolex
Jag skall inte påstå att jag har så mycket till övers för Steinhart och andra Hommagetillverkare men det är en extremt slippery slope att ge sig in i en bedömning vart gränsen går för designkopia. Skall man förbjuda enstaka modeller med samma visare, boettform eller index? hur mycket får man kopiera och gäller det alla tillverkare från Parnis till Patek. Varumärkesintrång är glasklart och därför väldigt effektivt sätt att dra gränsen. Det är inte heller någon som kommer att bli lurad och tro att det är the Real deal så varför inte bara låta folk gå sin egen väg.

Jag har mer förståelse för om man ogillar företagen som skor sig på någon annans design, marknadsföring och risktagande än dess bärare. Det drabbar inte mig det minsta om någon köper Steinhart så länge de inte kritiserar mitt val av originalet.

Angående MKII som nämnt s har jag faktiskt ägt en Kingston för massa år sedan. Det var definitivt inte för mig och den såldes ganska snabbt. MKII är principiellt samma skit som alla andra välbyggda homager som lever på någon annans design.

Varför de ofta kommer undan är för att t ex Kingston producerades i typ 300 ex och Bill Yao anses som just entusiast som t ex satte ihop klockorna i USA i egen regi. Han har knappt tjänat en krona på modellen vilket för många är skillnaden mot Steinhart, Parnis och Invicta som Massproduceras i mycket större volymer av rent vinstintresse.

Men återigen så är principen exakt densamma och inget för mig personligen.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp